Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przekop z decyzją środowiskową. Spotkanie bez emocji

infoship
12.12.2018 12:47
0 Komentarzy

W środę 12 grudnia w gmachu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się spotkanie nt. Przekopu Mierzei Wiślanej z udziałem ministra Marka Gróbarczyka oraz Mieczysława Struka, marszałka Województwa Pomorskiego.

Marszałek Struk jest jedną z osób, które krytycznie odnosiły się do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. W związku z tym minister Gróbarczyk zaprosił marszałka województwa pomorskiego na spotkanie, na którym zaprezentował wszystkie aspekty budowy i przedstawił jej strategiczny charakter dla państwa polskiego.

Z kolei Marszałek Struk przedstawił tematy, które nurtują władze samorządowe województwa pomorskiego.

– Spotkanie przebiegało w konstruktywnej atmosferze sprzyjającej kompromisom. Wymieniliśmy się swoimi opiniami nt. realizacji tej inwestycji i przedyskutowaliśmy wzajemne obiekcje – mówił minister Gróbarczyk po spotkaniu.

Obecni podczas spotkania przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni zaprezentowali aspekty techniczne budowy kanału, aktualne działania oraz harmonogram prac w 2019 roku.

Pomorskie krytyczne

Rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego podał w komunikacie, że do spotkania ministra z marszałkiem pomorskiego „doszło po wielokrotnych apelach i długich staraniach ze strony pomorskich samorządowców”.

Jak podano w komunikacie:

-„Marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk raz jeszcze – tym razem osobiście – przekazał ministrowi stanowisko Zarządu Województwa Pomorskiego, w tym wszystkie uwagi i zastrzeżenia do Raportu o oddziaływaniu na środowisko zgłaszane przez pomorski samorząd w ramach dwóch tur konsultacji społecznych”. „Marszałek poruszył również kwestie, które niepokoją społeczność lokalną. Jedną z nich są problemy związane z drogami dojazdowymi na Mierzeję Wiślaną oraz ograniczeniami w ruchu turystycznym”- wskazał w komunikacie rzecznik Michał Piotrowski.

Środowiska decyzja

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie 5 grudnia podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji „Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską z lokalizacją w Nowym Świecie”. To otwiera drogę do wydania pozwolenia na budowę na podstawie specustawy o Przekopie oraz do rozpoczęcia procedury wyłonienia wykonawcy inwestycji.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to projekt, który ma znacząco poprawić dostęp do portu morskiego w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego na Bałtyk z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu będzie sprzyjał powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawi walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

Budowa kanału zakończy się do 2022 roku. Koszt inwestycji wyniesie 880 milionów złotych i w całości będzie pokryty z budżetu państwa.

Komentarze