Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mazowsze chce renegocjować Kontrakt Terytorialny

infotram
28.02.2016 19:02
0 Komentarzy

Samorząd woj. mazowieckiego chce renegocjować KontraktTerytorialny i wpisać do niego 39 nowych projektów, w tym m.in. energetycznych,środowiskowych i transportowych, na łączną kwotę ok. 4 mld zł – poinformowałPAP dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego Piotr Brzeski.

Budowa 11 stacji metra, obwodnicy śródmiejskiej, nowychodcinków dróg S7, S8, linii kolejowych, sieci tramwajowych, ElektrociepłowniPruszków to m.in. inwestycje, które znalazły się w podpisanym pod koniec 2014r. Kontrakcie Terytorialnym dla woj. mazowieckiego. Projekty uwzględnione wdokumencie szacowano na ponad 49 mld zł.

Zarząd Województwa Mazowieckiego zwrócił się doMinisterstwa Rozwoju o renegocjację Kontraktu Terytorialnego dla województwamazowieckiego z 39 projektami z obszaru energetyka, środowisko, społeczeństwo,kultura, transport oraz badań i rozwoju, na łączną kwotę około 4 mld zł” -podkreślił dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie.

„Przeglądamy źródła finansowania poszczególnychprzedsięwzięć w Kontrakcie Terytorialnym, ale również możliwości finansowewojewództwa dotyczące wkładu własnego dla inwestycji wskazanych w kontrakcie, arealizowanych z regionalnych programów operacyjnych” – zaznaczył.

Dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnegozauważył, że dla samorządu Kontrakt Terytorialny to inwestycje priorytetowe dlarozwoju regionu. „Strona rządowa ma listę przedsięwzięć krajowych, ale dokońca nie jest przekonana, które są kluczowe dla poszczególnych regionów.Niezbędny jest ponowny przegląd planowanych projektów, ponieważ potrzeby sądużo większe niż możliwości finansowe” – ocenił.

„Chcemy, by kluczowe inwestycje dla Mazowsza byłyfinansowane z funduszy unijnych, zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju, czyliprogramów operacyjnych” – dodał.

Brzeski zwrócił uwagę, że wpisane do KontraktuTerytorialnego inwestycje są często ponadregionalne, realizowane na stykuwojewództw. Są one wówczas – podkreślił – finansowane przez stronę rządową. Jakmówił, dobrym tego przykładem są linie kolejowe.

Wpisane do kontraktu inwestycje są teraz przygotowywane odstrony „operacyjnej”. „Sprawdzamy, na ile postępują prace wdanym projekcie. Jeśli nie ma szans na ich sfinansowanie z funduszy unijnych wramach obecnej perspektywy finansowej, to zachodzi konieczność renegocjacjiKontraktu” – zaznaczył.

Brzeski wyjaśnił, że w obecnej unijnej perspektywiefinansowej kładzie się nacisk na inwestycje zintegrowane. Chodzi o wspólneprojekty miast wojewódzkich i przylegających do nich gmin z pieniędzy UE, m.in.dotyczące budowy dróg, transportu publicznego, edukacji i zdrowia. Pytany, czypotrzebna jest zmiana formuły Kontraktów, ocenił, że „rozmowy na ten tematbędzie można rozpocząć dopiero po pierwszych doświadczeniach z realizacjiKontraktów w obecnej perspektywie finansowej”.

Kontrakty Terytorialne to umowy zawierane pomiędzy rządem asamorządem województwa ws. finansowania kluczowych inwestycji w regionach wlatach 2014-2020. Są one współfinansowane z pieniędzy unijnych oraz środkówkrajowych. Kontrakt jest dokumentem otwartym, a to umożliwia wprowadzanie w nimzmian.


Komentarze