Retardery

Konstrukcje autobusów od "a" do "z"

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Adrian_
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 524
Dołączył: środa, 17 stycznia 2007, 12:03
Lokalizacja: Sanok

Postprzez Adrian_ » poniedziałek, 22 października 2007, 23:32

[quote="kamilek"]co do wiekszych obrotów to przy hamowaniu retarderem sa pomocne... pewien kierowca tłumaczył mi kiedys ze retarder nie lubi niskich obrotów gdzyz jego skutecznosc jest wtedy nizsza dlatego poprzez hamaowanie silnikiem i utrzymywanie go na wyzszych obrotach mozna uzyskac lepszą efektywnosc hamowania retarderem...chyba dobrze rozumiem ale nie jestem pewien??????

Dokładnie tak. Przy wyższych obrotach silnika retarder działa dużo bardziej skutecznie z tym, że przy zjeździe należy stosować jak najniższy bieg. W przypadku jeśli retarder będzie stosowany przy zbyt wysokim biegu i na zbyt wysokich obrotach silnika nie zadziała właściwie.
Kolejny rewolucyjny zakup w Sanoku. Tym razem jest to nowy fabrycznie A1012T w malowaniu Veolii .
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Postprzez dab » wtorek, 23 października 2007, 11:16

Chodzi o to że retarder przy hamowaniu wytwarza dużo ciepła, które odbiera silnik. Jak silnik chodzi na wysokich obrotach to ciecz w układzie chłodzenia krąży szybciej i ciepło jest szybciej rozpraszane. Dlatego przy hamowaniu z góry retarderem trzeba jechać na wyższych obrotach.
Diesel sound...
wziemo
 
Posty: 48
Dołączył: środa, 15 lutego 2006, 15:24
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez wziemo » czwartek, 25 października 2007, 23:14

Jeżdziłem DAF'ami oraz MAN'ami i Volvo (nie pamiętam jakim modelem bo wszystkie te ww. wymienione były obudowane nadwoziem Berkhoff) i miały retarder'y. Były to czterostopniowe zwalniacze i z tego co wiem, działały one na zasadzie elektromagnesu spowalniającego obroty wału.
Retarder który był przy kierownicy miał cztery ustawienia:
Ustawienie 1 - zachowanie prędkości stałej/ustawionej przy zjeżdzie w dół
Ustawienie 2 - lekkie spowalnianie pojazdu na pochyłości i równości
Ustawienie 3 - hamowanie średnie
Ustawienie 4 - hamowanie cała siłą retardera

Dodatkowo wszystkie te autokary miały taką funkcję, że podczas hamowania przy użyciu hamulca nożnego pracę wykonywał retarder a dopiero wtedy gdy zachodziła potrzeba ostrego hamowania albo po prostu zatrzymania pracowały wtedy hamulce na kołach. Dzięki temu oszczędność klocków jest bardzo duża i zminimalizowane jest przegrzewanie się hamulców.
Oczywiście można było również wyłączyć, przyciskiem na cockpicie układ hamulca + retarder, ale wtedy hamowanie było o 30% słabsze i trzeba było mocniej się nawciskać w podłogę pedałem hamulca. Jednak używało się tej opcji na drogach pokrytych śniegiem i lodem :)
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Postprzez dab » piątek, 26 października 2007, 09:49

Czyli tzw. telma. Działa na zasadzie metelowej tarczy podobnej do tarczy hamulcowej, która kręci się pomiędzy dwoma elektromagnesami. Przy włączeniu tego zwalniacza przez elektromagnesy płynie prąd i hamuje tę tarczę. Ten zwalniacz oddaje ciepło do otoczenia,a nie tak jak retarder olejowy do układu chłodzenia silnika.
Diesel sound...
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3166
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » piątek, 26 października 2007, 13:36

[quote="wziemo"]Oczywiście można było również wyłączyć, przyciskiem na cockpicie układ hamulca + retarder, ale wtedy hamowanie było o 30% słabsze i trzeba było mocniej się nawciskać w podłogę pedałem hamulca. Jednak używało się tej opcji na drogach pokrytych śniegiem i lodem :)


A nie było bezpieczniej w tym wypadku hamować retarderem?
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Postprzez dab » piątek, 26 października 2007, 16:15

Właśnie na śliskich drogach trzeba unikać retardera, bo hamują tylko koła napędzana czyli tylne, więc łatwo może tył wyjechać z drogi.
Diesel sound...
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3166
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » poniedziałek, 29 października 2007, 21:13

[quote="wziemo"]Ustawienie 1 - zachowanie prędkości stałej/ustawionej przy zjeżdzie w dół
Ustawienie 2 - lekkie spowalnianie pojazdu na pochyłości i równości


Czy w przypadku autobusu wyposażonego w tempomat, przy zjeździe z górki tempomat hamuje retarderem gdy prędkość zaczyna rosnąć?
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
wziemo
 
Posty: 48
Dołączył: środa, 15 lutego 2006, 15:24
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez wziemo » poniedziałek, 29 października 2007, 23:29

[quote="Misiek"][quote="wziemo"]Oczywiście można było również wyłączyć, przyciskiem na cockpicie układ hamulca + retarder, ale wtedy hamowanie było o 30% słabsze i trzeba było mocniej się nawciskać w podłogę pedałem hamulca. Jednak używało się tej opcji na drogach pokrytych śniegiem i lodem :)


A nie było bezpieczniej w tym wypadku hamować retarderem?


Jak kolega dab zauważył na drogach ośnieżonych, oblodzonych i bardzo śliskich nie powinno się używać retarder'a bo grozi to ściągnięciem tyłu autokaru poza jezdnie :( Szczególnie jak się jezdzi wąskimi stromymi, krętymi drogami górskimi.

[quote="Misiek"][quote="wziemo"]Ustawienie 1 - zachowanie prędkości stałej/ustawionej przy zjeżdzie w dół
Ustawienie 2 - lekkie spowalnianie pojazdu na pochyłości i równości


Czy w przypadku autobusu wyposażonego w tempomat, przy zjeździe z górki tempomat hamuje retarderem gdy prędkość zaczyna rosnąć?

Tak, dokładnie. Gdy osiągnie się prędkość ustawioną tempomatem a jedziemy z górki retarder przyhamowuje wtedy autokar. Nawet się światła czerwone z tyłu zapalają - wiem bo dokładnie się z tym zapoznałem.

Co ciekawe, także ze wciśniętym gazem do podłogi gdy przy pokonywaniu wniesienia mamy na liczniku z jakieś 97-99 km/h a ze szczytu rozpędzamy się jeszcze szybciej, to przy 100-101 km/h dalej ze wciśniętym gazem, retarder zaczyna wyhamowywać do prędkości 100 km/h i zapalają się światła stopu, mimo że mamy wciśnięty gaz.
JAROMIR_9700
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 345
Dołączył: niedziela, 28 stycznia 2007, 10:16
Lokalizacja: Zgierz
Avatar użytkownika

Postprzez JAROMIR_9700 » wtorek, 30 października 2007, 08:18

Pewnie zaczyna hamowac ale przy 104 km/h i to pewnie raczej sprawka ogranicznika predkosci, ktory po poprostu korzysta z retardera.
kamilek
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 72
Dołączył: sobota, 27 stycznia 2007, 17:45
Lokalizacja: Krakow

Postprzez kamilek » piątek, 2 listopada 2007, 22:40

co do hamowania na sliskim to w nowszych autobusach jezeli czujnik wykryje ze wystepuje poslizg kola przez hamowanie retarderem, wtedy retarder jest automatycznie wyłączany, w starej 404 slyszalem jak gosciu jechal autostrada, padał deszcz, i wlaczyl retarder, zablokowalo kola ii...poszedł...
Nic dodać nic ująć
ReVir23
 

Re: Retardery

Postprzez ReVir23 » piątek, 23 marca 2012, 21:51

Mam pytanie: czy kierowcy komunikacji miejskiej używahą reardera na zasadzie hamowanie ciągłe po zdjęciu nogi z pedału gazu?
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Retardery

Postprzez dab » sobota, 24 marca 2012, 20:35

Zależy od modelu autobusu, ale w większości tak.
Diesel sound...
ReVir23
 

Re: Retardery

Postprzez ReVir23 » poniedziałek, 26 marca 2012, 21:42

Dokładniej chodzi mi o MANa NL222. W Solarisach Urbino 12 używają, bo dziś widziałem jak zapalała się kontrolka ((R)) podczas, gdy kierowca zdejmował noge z gazu. Nie wiem jak w Jelczach 120M - Mielec + ZF5HP500.
Poprzednia strona
Odpowiedz