Zależność prędkosci pojazdu od obrotów silnika

Konstrukcje autobusów od "a" do "z"

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1117
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Zależność prędkosci pojazdu od obrotów silnika

Postprzez Kojak » niedziela, 1 stycznia 2006, 23:26

W kilku wątkach na forum przewijał się temat prędkosci osiąganych przez autobusy na poszczególnych biegach.
W programie Excel stworzyłem tabelę, w której podstawiając odpowiednie wartości możemy odczytać prędkości dla danych obrotów silnika na konkretnym biegu.
Plik jest załączony tutaj:
http://rapidshare.de/files/10200368/Ikarus.xls.html
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
Lestat
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Postprzez Lestat » wtorek, 3 stycznia 2006, 18:38

Mam takie pytanie do Zbyrusa, czy dałby radę zrobić zestawienie poszczególnych typów Krakowskich autobusów wraz z ich przełożeniami, skrzyniami itp?
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » środa, 4 stycznia 2006, 11:00

Odp. dla Lestata!
Nie udaje mi się wejść w ten arkusz "ekscela", ale na forum na stronie http://www.komunikacja.krakow.pl zrobiłem ręcznie takie zestawienie dla Scanii 113CLL i 113ALB (na razie tylko dla tych).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Lestat
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Postprzez Lestat » środa, 4 stycznia 2006, 16:30

[quote="zbyrus"]Odp. dla Lestata!
Nie udaje mi się wejść w ten arkusz "ekscela", ale na forum na stronie http://www.komunikacja.krakow.pl zrobiłem ręcznie takie zestawienie dla Scanii 113CLL i 113ALB (na razie tylko dla tych).


dzięki wielkie!, w wolnej chwili będę sie tym bawił
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Zależność prędkosci pojazdu od obrotów silnika

Postprzez zbyrus » wtorek, 25 listopada 2008, 15:50

Nie wiem, jakie jest przełożenie mostu napędowego Mercedesa Citaro G, eksploatowanego od kilku tygodni w Krakowie.
Jeśli ono ma wartość i = 6,21 a przełożenie VI biegu na wartość i = 0,59, to przy 2200 obr./min. (prawdopodobnie maksymalne obroty) prędkość jazdy na tym biegu wyniosłaby 108,18 km/h, natomiast przy 2000 obr,.min. byłoby to 98,35 km/h.
W ogóle to jakie są obroty mocy maksymalnej tego silnika - 2000 czy 2200 obr./min (zresztą maksymalne obroty są jeszcze nieco wyższe niż obroty mocy maksymalnej)?
Gdyby obroty mocy maksymalnej wynosiły 2000 obr./min. (pewnie jest to fakt), to maksymalne obroty byłyby ok. 2200 obr./min., jeśli zaś obroty mocy max. wynosiłyby 2200 obr./min., to obroty max. byłyby ok. 2400 obr./min.
A może ktoś z Forumowiczów ma jakieś dane, jakie naprawdę przełożenia mają te Citara?
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!