Euro V i EEV

Konstrukcje autobusów od "a" do "z"

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2483
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Euro V i EEV

Postprzez NDT » poniedziałek, 29 października 2007, 17:40

http://gdynia.naszemiasto.pl/wydarzenia/784059.html

[quote][size=200][Szwecja] Scania zbudowała silnik na miarę XXI[/size]

To niewątpliwy przełom technologiczny skandynawskiego koncernu Scania. Jako pierwszy na świecie producent samochodów ciężarowych zbudowała silnik spełniający normę emisji Euro 5, bez konieczności oczyszczania spalin. Rozwiązanie to oznacza większą wygodę dla użytkownika. W celu uzyskania wysokich osiągów i małego zużycia paliwa wprowadzono kilka nowych technologii, w tym nowy układ wtrysku paliwa. Dwa spośród nowej gamy silników, przeznaczone do zastosowań w transporcie miejskim, spełniają również normę emisji EEV, najbardziej rygorystycznej lecz jeszcze nie wprowadzonej w życie.

Prace badawczo-rozwojowe nad nowym silnikiem w Centrum Technicznym Scania w Södertälje, w Szwecji trwały 5 lat. Dzisiaj nowa platforma silnikowa jest już gotowa do wprowadzenia na rynek. W pierwszej kolejności oferowane będą silniki 5- i 6-cylindrowe w układzie rzędowym. W ciągu kilku kolejnych lat wszystkie obecne silniki zastępowane będą jednostkami napędowymi nowej generacji. Norma emisji Euro 5 zacznie obowiązywać w krajach Unii Europejskiej od października 2009 r.
- Nowe silniki opracowano od podstaw z myślą o technice recyrkulacji spalin EGR oraz Scania XPI, nowym układzie wtryskowym zaprojektowany wspólnie z firmą Cummins - wyjaśnia Jonas Hoffstedt, szef działu rozwoju silników w firmie Scania. - Dzięki technice EGR emisja zanieczyszczeń jest utrzymywana na niskim poziomie już na etapie spalania, w związku z czym nie ma potrzeby stosowania układu oczyszczania spalin i instalowania w pojeździe zbiorników na dodatki chemiczne.
Silniki nowej generacji zaprojektowano z myślą o małym zużyciu paliwa, w pełni konkurencyjnym do silników Scania Euro 3 i Euro 4. Duży moment obrotowy dostępny przy niskich prędkościach stwarza dodatkowe możliwości oszczędzania paliwa poprzez dobór "szybszego" przełożenia przekładni głównej. Wszystkie silniki zestrojono tak, aby maksymalny moment obrotowy rozwijały począwszy od 1000 obr/min. Rezultatem są lepsze własności trakcyjne i duża moc przy niskiej prędkości obrotowej. Górna granicą prędkości obrotowej dla maksymalnego momentu obrotowego wynosi 1350 obr/min w przypadku silników 9-litrowych oraz 1300 obr/min w przypadku jednostek 13-litrowych.
- W klasie jednostek napędowych o mocy 300-500 KM 5- i 6-cylindrowe silniki Scania (Euro 4 i Euro 5) charakteryzują się wyższym średnim stosunkiem momentu obrotowego do mocy niż silniki konkurencyjnych marek. Pod tym względem każdy nowy silnik Scania przewyższa silniki wszystkich konkurentów we wspomnianym przedziale mocy - dodaje Hoffstedt.
Wszystkie nowe silniki spełniają normę emisji spalin Euro 5. Dwa silniki 9-litrowe, o mocy 230 i 280 KM, spełniają także najbardziej wymagającą obecnie normę emisji EEV. W celu zagwarantowania niskich poziomów emisji wszystkich zanieczyszczeń, których dotyczą normy, jednostki napędowe o mocy 230 i 280 KM są wyposażone w bezobsługowy, bocznikowy filtr cząstek stałych. Pozostałe silniki Euro 5 spełniają normy emisji bez konieczności oczyszczania spalin. Dotyczy to również silnika zasilanego etanolem. Norma Euro 5 będzie obowiązywała w całej Unii Europejskiej od października 2009.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
tombou
 
Posty: 13
Dołączył: sobota, 21 stycznia 2006, 13:14
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Postprzez tombou » środa, 7 listopada 2007, 17:11

nieprawdopodobne,ze bez zadnych filtrów....