12-metrowe AUTOKARY powinny być raczej 2-osiowe.

Konstrukcje autobusów od "a" do "z"

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » poniedziałek, 11 sierpnia 2003, 17:56

Ja uważam, iż <b>autokary</b> o standardowej długości (12 m.) powinny być stanowczo dwuosiowe. Budowa 3-osiowych autokarów to nonsens. Wprawdzie umożliwia to zwiększenie dopuszczalnej masy (i to dosyć znacznie), ale po co, gdyż 18 ton jest (moim zdaniem) wystarczająco dużą masą całkowitą. Trzeba też dodać, iż dodatkowa oś też waży, a więc taki autokar staje się cięższy, nie mówiąc o tym, że traci na tym (i to drastycznie) pojemność bagażników. Przecież ok. 50 pasażerów, które zabiera autokar +pilot+ kierowca to ok. 3900 kg (licząc po ok. 75 kg na osobę) + bagaż (dajmy po 20 kg na osobę) 1000 kg, to raptem 4900 kg. Pozostaje na masę własną ponad 13 ton. A przecież masa własna autokaru wcale nie musi być taka wielka. Ja wiem, gdzie można zaoszczędzić na masie własnej (i to z korzyścią dla bezpieczeństwa jazdy) - <b>na zachowaniu umiaru w zakresie pojemności zbiornika paliwa</b>. owszem, autokary pokonują dalekie trasy, ale ich zużycie paliwa nie jest duże (ok. 25 l./100 km - na niemieckich autostradach może nawet i mniej) a wyposażane są w gigantyczne zbiorniki paliwa - nieraz sięgające tysiąca litrów. Gdyby przyjąc zużycie paliwa 25 l./100 km i za zasięg autokaru uznać np. 1200km, to zbiornik 300 l. byłby naprawdę wystarczający (350 l. to naprawdę maksimum). Trudno, by autokar zamieniał się w cysternę, co przy każdej kolizji drogowej grozi potwornym pożarem (im więcej paliwa, tym większy pożar). Stanowczo 300-350 l. pojemności zbiornika paliwa dla autokaru to wystarczy (dla innych autobusów zbiorniki mogą byc nawet nieco mniejsze).
mistral
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 896
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Postprzez mistral » środa, 13 sierpnia 2003, 23:49

Cenna uwaga z tymi zbiornikami paliwa.
Mi nie wypada podkradać Tobie pomysłu, ale gdybyś zwrócił sie do jakiejś europejskiej wytwórni autobusów, z pytaniem, czym się kierują projektując tak duże zbiorniki.
Ja też uważam, że to nonsens, bo przecież stacje paliw są co kawałek, a różnica w cenie paliwa między różnymi krajami jest, ale nie aż taka znaczna.
POZDROWIENIA
122#8047
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 59
Dołączył: środa, 18 czerwca 2003, 02:00
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez 122#8047 » czwartek, 14 sierpnia 2003, 10:08

Tak... Jadę do Włoch czy Francji i zatrzymuje się co jakieś 100 km aby zatankować. Marzenie pasażera...
mistral
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 896
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Postprzez mistral » czwartek, 14 sierpnia 2003, 11:16

Nie co 100km, bo zbiornik paliwa 350litrów starcza na ok 1000 km.
Czym innym jest przejazd autobusem liniowym, który musi trzymać sie rozkładu jazdy, a czym innym autobusu turystycznego, który ma zrealizować program turystyczny. I tak trzeba robić postoje chocby dla wygody pasażerów. Kabina sanitarna w autobusie nie zastąpi normalnego WC. Skorzystanie z WC, to nie tylko załatwienie potrzeb fizjologicznych, ale równiez umycie się, czy poprawienie odzieży. Tego wszystkiego w kabinie sanitarnej w autokarze załatwic się nie da. Czyli pasażerowie co ok 250km mają i tak robione przerwy w podróży. Co najważniejsze to zmiana w pracy kierowców. W czasie jazdy zmieniac sie nie mogą, czyli autobus musi stanąć.
POZDRAWIAM
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » czwartek, 14 sierpnia 2003, 13:33

[quote]
On 2003-08-14 11:16, mistral napisał:
Nie co 100km, bo zbiornik paliwa 350litrów starcza na ok 1000 km.
Czym innym jest przejazd autobusem liniowym, który musi trzymać sie rozkładu jazdy, a czym innym autobusu turystycznego, który ma zrealizować program turystyczny. I tak trzeba robić postoje chocby dla wygody pasażerów. Kabina sanitarna w autobusie nie zastąpi normalnego WC. Skorzystanie z WC, to nie tylko załatwienie potrzeb fizjologicznych, ale równiez umycie się, czy poprawienie odzieży. Tego wszystkiego w kabinie sanitarnej w autokarze załatwic się nie da. Czyli pasażerowie co ok 250km mają i tak robione przerwy w podróży. Co najważniejsze to zmiana w pracy kierowców. W czasie jazdy zmieniac sie nie mogą, czyli autobus musi stanąć.
POZDRAWIAM

A ogromna ilość paliwa to w razie jakiejkolwiek kolizji drogowej ogromny pożar. Nonsensem jest robienie z autokaru cysterny (250-300 l. zbiornik do dość).
poha.inc
<i>BusForum</i>
 
Posty: 613
Dołączył: niedziela, 3 sierpnia 2003, 02:00
Lokalizacja: W-ch
Avatar użytkownika

Postprzez poha.inc » czwartek, 28 sierpnia 2003, 14:03

Taie trasy sie powinno robić pociagiem a nie jakims Starlinerem :wink:
Ja kiedys jechalem do Francji PR110D - smierdzielismy jak skunksy po 2 nocach w busie.
[url=http://groups.google.pl/group/pl.misc.transport.miejski/msg/133ecae8a49ca99f?dmode=source]http://transport.asi.pwr.wroc.pl/[/url]
Gość
 

Postprzez Gość » poniedziałek, 1 września 2003, 15:28

Jeśli chodzi o ścisłość to nie wiem czy wiesz , ale przeważnie taki 12 metrowy autobus z pełnym zbiornikiem paliwa ( i to niedużym ,bo 300 litrów ) waży ładnie ponad 13 ton.tylko nie mówcie że to nie możliwe , bo nie pozwalają na to przepisy.wystarczy podjechać na wagę i się przekonać .do tego dolicz sobie bagaż (25 kg-ha,ha,ha)i 50x75 kg(niech będzie).jak by nie patrzeć 5 ton.A taki np. jelcz ewa waży 13900kg.( a wcale nie jest najcięższy )
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » wtorek, 2 września 2003, 09:46

[quote]
On 2003-08-28 14:03, poha.inc napisał:
Taie trasy sie powinno robić pociagiem a nie jakims Starlinerem :wink:
Ja kiedys jechalem do Francji PR110D - smierdzielismy jak skunksy po 2 nocach w busie.


Autokary jeżdżą nawet do Hiszpanii i Portugalii. A takie trasy są zbyt długie zawówno dla autokarów, jak i dla kolei (kilkudniowa podróż). To jest odległość <b><font color=red> na lotnictwo</b></font>.
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » wtorek, 2 września 2003, 09:57

[quote]
On 2003-09-01 15:28, Anonymous napisał:
Jeśli chodzi o ścisłość to nie wiem czy wiesz , ale przeważnie taki 12 metrowy autobus z pełnym zbiornikiem paliwa ( i to niedużym ,bo 300 litrów ) waży ładnie ponad 13 ton.tylko nie mówcie że to nie możliwe , bo nie pozwalają na to przepisy.wystarczy podjechać na wagę i się przekonać .do tego dolicz sobie bagaż (25 kg-ha,ha,ha)i 50x75 kg(niech będzie).jak by nie patrzeć 5 ton.A taki np. jelcz ewa waży 13900kg.( a wcale nie jest najcięższy )

W katalogu Ciężarówki świata 200 podają, że Jelcz T120/3 (to jest Ewa) ma masę łasną 12500 kg, dopuszczalną podają tam na 16800 kg (czyli o 1200 kg. mniej niż dopuszczają przepisy). Cezar (Autosan na bazie Mercedesa 404) ma masę własną 13000 kg,. dopuszczalną 18000 kg. A z pojemnością zbiorników naprawdę nie należy przesadzać (im większy zapas paliwa, tym większy pożar w razie wypadku). 300 l. dla autokaru to naprawdę maximum (chyba, że piętrwy, to 400 l., gdyż one mają większe zużycie paliwa).
Grzesiek
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 261
Dołączył: sobota, 26 lipca 2003, 02:00
Lokalizacja: podkarpacie
Avatar użytkownika

Postprzez Grzesiek » wtorek, 2 września 2003, 11:20

Ja również zgadzam się z kolegą Zbyrusem. 300L zbiornik to wystarczająca pojemność jak dla autokarów. A jeśli chodzi o samą konstrukcję baku to moim zdaniem powinny one być zabezpieczone przed ewentualnym wybuchem i nie zależnie od jego pojemności.
Pozdrawiam
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » wtorek, 2 września 2003, 14:45

[quote]
On 2003-09-02 11:20, Grzesiek napisał:
Ja również zgadzam się z kolegą Zbyrusem. 300L zbiornik to wystarczająca pojemność jak dla autokarów. A jeśli chodzi o samą konstrukcję baku to moim zdaniem powinny one być zabezpieczone przed ewentualnym wybuchem i nie zależnie od jego pojemności.
Pozdrawiam

A pamiętacie, jak bak miał Jelcz Ogórek?
Otóż zaledwie <font color=red> 170 litrów</font>, a przecież palił więcej od obecnych autokarów. A teraz porobili mostrualne baki o pojemnościach nawet 1000 l. (samo paliwo by już ważyło jakieś 850 kg, czyli tyle co 11-12 pasażerów). Skoro obecne autokary w warunkach drogowych Niemiec (autostrady, a więc szybsza i ekonomiczna jazda) zuzywają ok. 25 l./100 km. (niektóre nawet odrobinę mniej), to po co takie baki (4000 km. zasięgu). Moim zdaniem zasięg autokaru turystycznego 800-900 km. jest całkowicie wystarczający (przecież to nawet po niemieckich autostradach 8-9 godzin jazdy non stop, a kierowca nie może tak długo bez przerwy prowadzić autobusu).
Skoro już jesteśmy przy temacie zbiorników paliwa, to nie powino się też przesadzać z pojemnością baków w autobusach miejskich. Zuzywają one (przede wszystkim na skutek warunków ruchu uniemożliwiających ekonomiczną jazdę) zdecydowanie więcej paliwa niż autokary, ale obecne baki są też przesadzone. W efekcie autobus od rana do wieczora (od 5 do 23) zuzywa nie więcej niż połowę baku. A z powodzeniem mógłby być tankowany codzinnie przed wyruszeniem na linię. Ostatnio Scania do Omnicity przegubowej daje baki 400-litrowe. Ja uważam, iż do przegubowca 250 l. to maksimum, do pojedynczego nawet nie trzeba 200 l. A w przypadku autobusu miejskiego niskopodłogowego mniejszy bak jest łatwiej umieścić.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
122#8047
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 59
Dołączył: środa, 18 czerwca 2003, 02:00
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez 122#8047 » środa, 3 września 2003, 07:07

A propos, jaką objętość ma bak w Jelczu M121?
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » środa, 3 września 2003, 15:31

[quote]
On 2003-09-03 07:07, 122#8047 napisał:
A propos, jaką objętość ma bak w Jelczu M121?

Wg danych opulikowanych w Katalogu Ciężarówki Świata 2002 Jelcz M121M/MB ma pojemność zbiornika 287 l., zaś M181M/MB (Tantus) 250 l. Dziwne to, żeby pojedynczy miał większy zbiornik niż przegubowy - przecież duży zawsze więcej zużywa paliwa. Scania Omnicity Artic ma aż 300 l. pojemności zbiorników (uważam, że nie potrzeba tyle), MAN NG-313 ma 310 litrów (też przesada).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » czwartek, 4 września 2003, 02:19

Taki autobus nierzadko wyjeżdża z zajezdni koło czwartej a zjeżdża koło północy... jedno tankowanie musi mu starczyć na DWADZIEŚCIA GODZIN PRACY... a Wy mówicie, towarzyszu, że to za duży bak :/

Pzdr.
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
mistral
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 896
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Postprzez mistral » czwartek, 4 września 2003, 06:25

Załóżmy, że autobus w komunikacji miejskiej wykonuje 350km dziennie, zużycie 45 litrów/100km, czyli dziennie potrzebuje ok 150 litrów. Czyli zbiornik 200 do 250 litrów uważałbym za "normalny". Natomiast przesadą są zbiorniki po 300 litrów.
Następna strona
Odpowiedz