12-metrowe AUTOKARY powinny być raczej 2-osiowe.

Konstrukcje autobusów od "a" do "z"

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

HDH
 
Posty: 34
Dołączył: niedziela, 6 lutego 2005, 13:43

Postprzez HDH » środa, 23 lutego 2005, 02:41

[quote="I.Q."][quote]
On 2003-09-09 10:57, zbyrus napisał:
Ale przez zastosowanie trzeciej si wzrasta m. in. ciężar własny autobusu (taka oś sporo waży), spada również pojemność bagażników.



Fakt, że oś waży, ale zauważ, że zazwyczj 12m autobusy trzyosiowe są wyższe niż dwu (Setra S315HD i S315HDH/3, S415HD/S415HDH, Irizar Century).


Nie do końca jest prawdą co piszesz bo na przykład Irizara Century 12 metrowego możesz mieć w wersji 2 osiowej albo 3 osiowej i obydwie wersje mają nadwozie wysokie na 3,8 m. 2 osiowa odmiana ma masę cakowitą 19 ton. 3 osiowa nie wiem jaką może mieć masę całkowitą
michal liszewski
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 184
Dołączył: sobota, 28 maja 2005, 09:19
Lokalizacja: lodz
Avatar użytkownika

Postprzez michal liszewski » wtorek, 31 maja 2005, 19:39

tutaj hdh ma racje
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1924
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » niedziela, 3 lipca 2005, 13:30

No tak. Tu się muszę zgodzic. Ale w przypadku np. Setry juz tak nie jest. Tam tylko wysokie samochody są trzyosiowe (HDH). Zarówno 12 jak i wiecej metrów. A co do Irizara, to z tego co pamiętam podstawowy model 3,7 metra wys. nie moze byc trzyosiowy (w przypadku 12 m. dł.).
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » poniedziałek, 13 sierpnia 2007, 13:18

[quote="I.Q."] A co do Irizara, to z tego co pamiętam podstawowy model 3,7 metra wys. nie moze byc trzyosiowy (w przypadku 12 m. dł.).

Wprawdzie nie mieści się to w temacie, ale warto poruszyć sprawę wysokości autokarów. Uważam, że niektóre marki z tym przesadzają. W końcu podniesienie wysokości (przy tej samej szerokości - zwiększyć się jej nie da, gdyż są limity) powoduje pogorszenie stabilności pojazdu, zwłaszcza wtedy, gdy środek ciężkości idzie ku górze. Uważam, że autokar jednopokładowy powinien mieć wysokość max. 3,5 metra (może nie licząc urządzeń klimatyzacyjnych). W końcu bagażniki nie muszą być tak wielkie (powinno się brać przelicznik: jedna walizka na pasażera) a sypialnia dla kierowcy też się zmieści. Barek też da się wkomponować. Obniżenie wysokości nadwozia zaowocuje także spadkiem masy autokaru a więc i spadkiem zużycia paliwa.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Kroelewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1438
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Postprzez Kroelewicz » poniedziałek, 13 sierpnia 2007, 15:47

[quote="zbyrus"]Wprawdzie nie mieści się to w temacie, ale warto poruszyć sprawę wysokości autokarów. Uważam, że niektóre marki z tym przesadzają.

Ale przewoźnicy takie autakary kupują, więcej - chcą takich pojazdów. :)

[quote](...)Uważam, że autokar jednopokładowy powinien mieć wysokość max. 3,5 metra (może nie licząc urządzeń klimatyzacyjnych). W końcu bagażniki nie muszą być tak wielkie (powinno się brać przelicznik: jedna walizka na pasażera) a sypialnia dla kierowcy też się zmieści.

A dlaczego nie miałby wynosić 3456 mm albo 3678 mm? Dlaczego chcesz ograniczać przewoźnikom możliwość zaoferowania pasażerom przewozu większej ilości bagażu w wygodnych dla nich warunkach? Jakiej wielkości walizka ma być jednostką?
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » poniedziałek, 13 sierpnia 2007, 16:11

[quote="Kroelewicz"]Ale przewoźnicy takie autakary kupują, więcej - chcą takich pojazdów. :)
A dlaczego nie miałby wynosić 3456 mm albo 3678 mm? Dlaczego chcesz ograniczać przewoźnikom możliwość zaoferowania pasażerom przewozu większej ilości bagażu w wygodnych dla nich warunkach? Jakiej wielkości walizka ma być jednostką?

Trzeba liczyć walizkę o przeciętnych wymiarach (nie malutką, ale też nie kolosa), powiedzmy dł. 70 cm., szer. 45 cm., grubość 20 cm. - to już jest dosyć duża). Poza tym, kto uniesie więcej bagażu (do autokaru trzeba go jakoś przynieść). Przecież to ciężar. Owszem, są ludzie, którzy mają obsesję na punkcie ilości bagażu i lubią dźwigać go tyle, że można dosłownie paść pod ciężarem walizek.
3678mm. to chyba przesadna wysokoścć autokaru (nawet wliczając urządzenia klimatyzacyjne). Proponowałbym: wysokość nie licząc klimatyzacji do 3,5 ., z klimatyzacją do 3,65 m. (zawsze lepiej nieco mniej).
Jest jeszcze jedna sprawa. Autokary jeżdżą po różnych drogach. Na wielu z nich znajdują się tunele o niezbyt dużej wysokości. Jeśli autokar jest bardzo wysoki (zawsze ten problem występuje u piętrowych, ale niektóre jednopokładowe też są zbyt wysokie), to przewoźnik nieraz musi zmienić trasę z uwagi na niemożność przejazdu przez niski tunel lub pod niskim wiaduktem. Alternatywa bywa następująca: tunel (niezbyt wysoki), ale droga prawie bez zakrętów i prawie pozioma lub bez tunelu, ale bardzo stroma i kręta (a więc niebezpieczna) droga.
Konkretny przykład: Solaris Vacanza jest w tylnej części (przynajmniej moim adniem) zbyt wysoki, chociaż jest to generalnie wygodny i dobry autokar.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Unkel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 704
Dołączył: sobota, 18 grudnia 2004, 22:52
Lokalizacja: Wrocław/Stargard
Avatar użytkownika

Postprzez Unkel » poniedziałek, 13 sierpnia 2007, 16:23

Skoro sa tak wysokie autobusy to znaczy ze uzyskaly homologacje wiec sa stabilne. Nie wiem jakim prawem chcesz ograniczac ilosc i wielkosc walizek. Place za bilet wiec moge sobie nawet cztery puste walizki wiezc. Zwlaszcza ze ilosc bagazu nie jest kaprysem tylko podyktowana dlugoscia i celem pobytu.
Poprzednia strona
Odpowiedz