opony na tylnej osi

Konstrukcje autobusów od "a" do "z"

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

artpl
 
Posty: 79
Dołączył: poniedziałek, 21 maja 2007, 21:15
Lokalizacja: Świnoujście
Avatar użytkownika

opony na tylnej osi

Postprzez artpl » czwartek, 1 maja 2008, 13:59

Mam pytanie do fachowców.
Słyszałem, że wszystkie 4 szt. opon na tylnej osi muszą być IDENTYCZNE ?
natomiast w necie znalazłem taką definicję :


Kodeks Drogowy naklada wymóg, aby opony montowane na tej samej osi byly:

* tej samej marki
* tego samego rozmiaru
* tej samej kategorii zastosowania (na przyklad : na autostrady, na warunki śniegowe, terenowe)
* tej samej struktury (diagonalne lub radialne)
* o tym samym symbolu prędkości (T, H, V, W...)
* o tym samym indeksie nośności

Zakładając, że opony spełniają powyższe warunki ale RÓŻNIĄ się rzeźbą bieżnika /jest inny/ jestem narażony na zabranie dowodu rejestracyjnego
czy nie ? Kupiłem autobus za granicą i na tylej osi dwie opony wewnętrzne mają inny bieżnik od tych zamontowanych na zewnątrz.

Z góry dzięki za odpowiedź.
[color=#00BF00]PozdrawiamArtur[/color][color=#FF0000]Setra S 315 HD[/color]tel. 600 600 065
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 895
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: opony na tylnej osi

Postprzez mistral » sobota, 17 maja 2008, 14:39

Na kursie na certyfikat, wykładający fachowiec mówił, że nie tylko, że muszą mieć tę samą rzeźbę bieżnika, ale muszą być tej samej firmy. Często sie zdarza, że kupując opony bieżnikowane, kupuje sie opony różnych producentów, a bieznik tego samego. W.g. tego fachowca, opony różnych producentów mogą mieć różne własciwości techniczne, inne niż wynikające z rzeźby bieżnika.
POZDRAWIAM
Lestat
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 743
Dołączył: sobota, 10 kwietnia 2004, 00:43
Lokalizacja: Kraków - Bieńczyce (duchem)
Avatar użytkownika

Re: opony na tylnej osi

Postprzez Lestat » środa, 27 sierpnia 2008, 15:17

[quote="Dziennik Ustaw z 2003 r. Nr 32 poz. 262"]
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 31 grudnia 2002 r.

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)



Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

(...)

5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
6. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.
7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3;
2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,
b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem;
3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych;
4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3;
5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;
6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
(...)