Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rosja o przekopie Mierzei Wiślanej: Niepokojące

infoship
15.04.2019 16:00
0 Komentarzy

Plany budowy w Polsce kanału przez Mierzeję Wiślaną stanowiązagrożenie dla ekologii, samej mierzei i wywołują obawy w Kaliningradzie -powiedział gubernator obwodu kaliningradzkiego Anton Alichanow w wywiadzie dlaagencji TASS, opublikowanym w poniedziałek, 15 kwietnia.

W rozmowie tej Alichanow oświadczył, że bez uzgodnienia zestroną rosyjską projekt jest niezgodny z prawem, jako że dotyczy interesów obusąsiadujących państw – Polski i Rosji. Zauważył: „niestety, naszeinstrumenty są niewystarczające, aby rozwiązać problem”. Wyraził nadzieję,że rosyjskie MSZ „zdoła wezwać” stronę polską do „wypełnieniazobowiązań, które istnieją między naszymi państwami”.

Ekologiczne ryzyko

Gubernator obwodu kaliningradzkiego wyraził przekonanie, żepolski projekt „niesie ryzyko dla ekologii Zalewu” Wiślanego i ogółemdla istnienia mierzei. „My obawiamy się, że u nas znikną ryby, dlatego żezmieni się stopień zasolenia zalewu” – wyjaśnił. „I po polskiejstronie, gdzie planowane są prace budowlane, różne gatunki ryb mają tarło”- dodał.

Alichanow podważał w wywiadzie argumenty strony polskiej, żebudowa kanału umożliwi żeglugę bez przeszkód do portu w Elblągu. Wyraził ocenę,że również teraz ta żegluga jest możliwa. „Nikt nigdy nie odmawiał im tegoprawa i nie ma żadnych problemów” – zapewnił.

Gubernator mówił też w wywiadzie, że działania polityków niewpływają na kontakty społeczne i biznesowe Kaliningradu z sąsiednimi regionamiLitwy i Polski. Wymienił corocznie organizowane forum regionów partnerskichobwodu kaliningradzkiego i forum przedsiębiorców regionu bałtyckiego.”Kontakty biznesowe, kontakty na szczeblu miast i regionu są na dobrympoziomie, tutaj – jak mi się wydaje – nie doszło do poważnego ochłodzenia”- przekonywał.

Przypomniał, że realizowane są programy współpracytransgranicznej: Rosja-Polska (o wartości 62,3 mln euro) i Rosja-Litwa (owartości 25 mln euro). Ich celem jest współpraca w sferze gospodarczej,środowiskowej, społecznej i kulturalnej.

Z 62,3 mln euro finansowania programu Rosja-Polska kwota41,65 mln euro pochodzi ze środków Unii Europejskiej, a 20,65 mln euro zbudżetu Federacji Rosyjskiej.

Cel: Przekop

Polski projekt zakłada budowę kanału żeglugowego przezMierzeję Wiślaną, budowę toru żeglownego przez Zalew Wiślany oraz pogłębienierzeki Elbląg. Obecnie jedynym połączeniem Zalewu Wiślanego z Bałtykiem izarazem jedyną drogą morską do portu w Elblągu jest znajdująca się pod kontroląRosji Cieśnina Pilawska.

W marcu w Brukseli odbyło się spotkanie przedstawicielipolskich władz z urzędnikami Komisji Europejskiej w sprawie planowanego przekopumierzei. Przedstawiciele Komisji potwierdzili, że strona polska nie powinnapodejmować prac w sprawie budowy kanału aż do czasu ostatecznej decyzji KE,która bada zgodność projektu z unijnym prawem. Mierzeja Wiślana i Zalew Wiślanysą częścią obszaru Natura 2000, dlatego Komisja Europejska jest w dialogu zpolskimi władzami w sprawie planowanej inwestycji.

We wrześniu 2009 roku Polska i Rosja zawarły umowę ożegludze po Zalewie Wiślanym, która pozwala na ruch polskich statków przezcieśninę. Umowa reguluje ruch polskich i rosyjskich jednostek – mają one prawodo przekraczania granicy polsko-rosyjskiej na Zalewie Wiślanym i poruszania siępo wodach drugiej strony zgodnie z jej przepisami prawnymi. Natomiastprzekraczanie granicy i żeglugę statków pod inną banderą określają przepisyprawne i zasady każdej ze stron.

Polska od lat 90. XX wieku zabiegała o swobodę żeglugi naZalewie Wiślanym dla statków wszystkich bander, głównie – państw UE. Rosjauciekała się do blokowania żeglugi, m.in. w 2003 roku zamknęła CieśninęPilawską. W 2004 roku, po przystąpieniu Polski do UE, Rosja na trzy tygodniezamknęła swoją część zalewu, uniemożliwiając dostęp do portów w Kaliningradziei Bałtyjsku. Ponownie zamknęła granicę w maju 2006 roku, tym razem na trzylata, i otworzyła ją dwa miesiące przed podpisaniem w 2009 roku umowy z Polską.(PAP)

Komentarze