Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Konstrukcje autobusów od "a" do "z"

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

bystrzak2000
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1739
Dołączył: wtorek, 9 marca 2004, 19:39
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez bystrzak2000 » niedziela, 26 marca 2006, 16:05

[quote="adam86"]Był na pewno jeden tester.

Był, ale nie z taką wieżą i chyba z normalnymi siedzeniami.
[url=http://www.km.wroclaw.pl/]Wrocławskie Forum Komunikacyjne[/url]
Unkel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 704
Dołączył: sobota, 18 grudnia 2004, 22:52
Lokalizacja: Wrocław/Stargard
Avatar użytkownika

Postprzez Unkel » niedziela, 26 marca 2006, 19:17

na 100% z takimi siedzeniami, w Stargardzie byl i pamietam ze byly bardzo niewygodne
bystrzak2000
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1739
Dołączył: wtorek, 9 marca 2004, 19:39
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez bystrzak2000 » niedziela, 26 marca 2006, 20:58

[quote="Unkel"]na 100% z takimi siedzeniami, w Stargardzie byl i pamietam ze byly bardzo niewygodne

W takim razie jak był, to był :)
[url=http://www.km.wroclaw.pl/]Wrocławskie Forum Komunikacyjne[/url]
dalnlod
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 934
Dołączył: sobota, 16 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez dalnlod » niedziela, 26 marca 2006, 23:21

Z tego co wiem - jeździ ten wóz obecnie w MPK Poznań. Oglądałem go sobie dokładnie rok temu w Gdyni i szczerze mówiąc dla mnie jest to przerost formy nad treścią: Co z tego, że sa na wieży 3 siedzenia - skoro w praktyce nie siądzie tam więcej niż 2? Co z tego, że jest szerokie przejście miedzy nadkolami, skoro miejsc siedzących zamiast 8 w pasie z prawej strony jest w praktyce 4? Co z tego, że opony supersingle, i w ogóle extra - skoro jest to dzięki temu autobus droższy? Pojazd moim zdaniem koncepcyjnie nie trafiony (a 10 metrówek z supersinglami w Polsce już trochę jeżdzi).
http://WWW.BOJKOT-WYBOROW.ORG
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » poniedziałek, 27 marca 2006, 15:36

Tych siedzeń byłoby w praktyce trochę więcej, gdyby nie ... półtoraki. Powinno się ich unikać. Optymalne byłoby rozwiązanie "złotego środka", a więc wprowadzenie siedzeń 1i3/4 zamiast półtoraków (czyli 80-centymetrowych zamiast 70-centymetrowych). na takim 1i3/4 mogą siedzieć 2 osoby (szczupłe) a przejście i tak jest wygodne (szersze, niż przy pełnych podwójnych). Poza tym, producenci - także MAN - powinni się przestawiać na szerokość autobusów 2,55 m. zamist 2,5 m. Wtedy przejście jest od razu o 5 cm. szersze. Często widać, że tam, gdzie są "półtoraki" nadkola wystają spod siedzeń, gdyż są one od nich szersze (mimo odsunięcia siedzeń od ściany o 5 a czasem o 7 cm.). Tak więc, aż proszą się tam siedzenia 1i3/4 (czyli "oszukane" podwójne). "Półtorak" jest praktycznie pojedynczym siedzeniem dla grubej ciotki.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
tombou
 
Posty: 13
Dołączył: sobota, 21 stycznia 2006, 13:14
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Postprzez tombou » poniedziałek, 1 stycznia 2007, 02:10

ostatnio przyjrzałem sie dokładnie rozwiązaniu tyłu,porównywałem solarisa oraz Mana NL 222,i zauwazyłem ze Man jest genialny!w zasadzie jest niskowejsciowy ale z tylu jest niesamowicie duzo miesca,zaledwie jeden stopien za raz za drzwiami,w porównaniu z SU12 jest bardzo przestronny.I tylko ten jeden stopień,nie widziałem zeby nawet starsi ludzie mieli jakiekolwiek problemy z pokonaniem tego stopnia!a rozwiązanie znane juz od nastu lat! + silnik 6.9 220KM/850NM,całkiem dynamiczny i co wazne dzieki amfiteatralnemu połozeniu - cichy /stusunkowo jak na diesla/!
Busmann
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 361
Dołączył: piątek, 29 września 2006, 10:25
Lokalizacja: Radom
Avatar użytkownika

Postprzez Busmann » poniedziałek, 1 stycznia 2007, 11:07

Dobrze, ale Solaris od samego początku ma wszystkie autobusy w systemie TD. Oczywiście, to rozwiązanie ma swoje minusy (wieża jednak zajmuje trochę miejsca), ale są też i plusy (niska podłoga w całej długości wozu, a i podobno łatwiejsze serwisowanie silnika i osprzętu). Moim zdaniem układ TD jest najbardziej optymalny. Nie można mieć wszystkiego...
[color=darkblue] Pozdrawiam, (-) Busmann [na innych forach Wolfchen][/color]
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1117
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Postprzez Kojak » poniedziałek, 1 stycznia 2007, 17:08

Chciałem zwrócić uwagę Kolegów na rozwiaznie zastosowane w autobusie Van Hool A330. Jest to wieżowa zabudowa silnika, jednak wieża jest węższa niż w Solarisie (w Solarisie szafa jest szersza od dwu siedzeń, w A330 węższa). Konstrukturzy lepiej rozplanowali wnętrze komory silnika, trudno mówić o ciasnocie, kiedy praktycznie większa część owej szafy jest otwierana, zatem dostęp musi być bardzo dobry.
Man faktycznie rozwiazań nie najlepiej zabudowę silnika, podobnie jak Vecto, te autobusy powinny w istocie być oznaczone jako LE (niskowejściowe), a nie LF (nisko podłogowe).
Zwracam uwagę, że w A330 bez problemów mieści się wózek dziecięcy na tylnej platformie, w Manie już nie.
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
Unkel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 704
Dołączył: sobota, 18 grudnia 2004, 22:52
Lokalizacja: Wrocław/Stargard
Avatar użytkownika

Postprzez Unkel » poniedziałek, 1 stycznia 2007, 23:14

owszem, gorna czesc silnika jest waska ale u dolu zajmuje spokojnie kilka miejsc siedzacych. NIe wiem jakie Many macie w Bielsku ale nasze nie sa ani dynamiczne, ani ciche, ani przestronne ;)
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » wtorek, 2 stycznia 2007, 01:06

[quote="Kojak"](...)
Man faktycznie rozwiazań nie najlepiej zabudowę silnika, podobnie jak Vecto, te autobusy powinny w istocie być oznaczone jako LE (niskowejściowe), a nie LF (nisko podłogowe). (...)


1. Nie maja stopni w wejsciu, wiec sa LF...
2. Wedlug Polskiej Normy i tak niskopodlogowe jest wszystko co ma chocby skrawek niskiej podlogi... na przyklad taki jelcz M181MB...

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
tombou
 
Posty: 13
Dołączył: sobota, 21 stycznia 2006, 13:14
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Postprzez tombou » piątek, 5 stycznia 2007, 19:41

jakie Many w Bielsku?NL 222,czyli w zasadzie niskowejsciowe,bardzo fajnie rozplanowane,ciche silniki,subiektywnie bardzo dynamiczne,przyspieszenie bardzo dobre,przynajmniej odczuwalnie,a przeciez Bielsko to teren górzysty,wiec silniki mają tu co robić...
silniki spełniają norme Eu2.są z roku 99
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3167
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » piątek, 5 stycznia 2007, 22:03

[quote="tombou"]jakie Many w Bielsku?NL 222,czyli w zasadzie niskowejsciowe


Te MANy są niskopodlogowe, gdyż mają portalową oś napędową.
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
Unkel
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 704
Dołączył: sobota, 18 grudnia 2004, 22:52
Lokalizacja: Wrocław/Stargard
Avatar użytkownika

Postprzez Unkel » piątek, 5 stycznia 2007, 22:55

[quote="tombou"]jakie Many w Bielsku?NL 222,czyli w zasadzie niskowejsciowe,bardzo fajnie rozplanowane,ciche silniki,subiektywnie bardzo dynamiczne,przyspieszenie bardzo dobre,przynajmniej odczuwalnie,a przeciez Bielsko to teren górzysty,wiec silniki mają tu co robić...
silniki spełniają norme Eu2.są z roku 99

To taka lekka ironia byla ;) Nie wiem, dla mnie te Many sa okrutnie mułowate w porownaniu do Scanii. Fakt faktem Scania ma aluminiowe nadwozie i jest nieco lzejsza. Nie znosze Manow takze za rozplanowanie i ciasnote. Owszem, nie telepocza na wybojach ale to akurat zadna sztuka zrobic czolg zeby nie trzeszczal.
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez zbyrus » wtorek, 4 listopada 2008, 15:17

Oczekuję na opinie kol. Kojaka jako inżyniera. Mój pomysł jest taki. Skoro tak lansuje się układy wieżowe z uwagi na łatwiejsze serwisowanie autobusu, to może być zrobić coś takiego, co by zmniejszyło gabaryty tej szafy w autobusie. Chodzi mianowicie o to, by silnik napędzający autobus wcale nie był w układzie rzędowym, lecz w widlastym (V6), przy czym cylindry powinny być ustawione pod kątem 60 stopni (nie 90). Ustawienie cylindrów pod takim kątem spowoduje to, że silnik nie będzie zbytnio szeroki, więc zmieściłby się w "szafie" o tej szerokości, jaka jest w Solarisie, natomiast byłby znacznie krótszy, więc zyskałoby się dodatkowy rząd siedzeń po lewej stronie autobusu (konkretnie 2 miejsca). Uważam, że można coś takiego rozważyć. Oczywiście lepsze jest rozwiązanie bez wieży, takie, jak np. w Scaniach Omnicity (silnik ustawiony poprzecznie), chociaż nieco komplikuje układ napędowy (poprzeczny układ silnika) lub w MAN-ie NG313 (chociaż w Scanii jest wygodniej).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
anek
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1728
Dołączył: wtorek, 31 maja 2005, 23:17

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez anek » czwartek, 6 listopada 2008, 00:51

[quote="zbyrus"]Ustawienie cylindrów pod takim kątem spowoduje to, że silnik nie będzie zbytnio szeroki, więc zmieściłby się w "szafie" o tej szerokości, jaka jest w Solarisie, natomiast byłby znacznie krótszy, więc zyskałoby się dodatkowy rząd siedzeń po lewej stronie autobusu (konkretnie 2 miejsca).

To trzeba Volvo kupywać, tam owe miejsca są :)
"Pamiętam przełom 88/89 mam to przed oczami kierowca Ikarusa jedzie literkami ze smerfami wyklejony 'Bogdan 607'puszki po napojach szoferkę zdobią"
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz