Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Konstrukcje autobusów od "a" do "z"

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez Locutus » sobota, 8 listopada 2008, 13:17

@ Zbyrus ? w najnowszych Scaniach Omni City szafa zabiera już dwa miejsca siedzące?

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3167
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez Misiek » środa, 12 listopada 2008, 18:58

[quote="Locutus"]@ Zbyrus ? w najnowszych Scaniach Omni City szafa zabiera już dwa miejsca siedzące?

Pozdrawiam!
LOKI


W poprzednich ile zabierała?
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
michal1142
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez michal1142 » czwartek, 13 listopada 2008, 00:22

[quote="zbyrus"]Mój pomysł jest taki. Skoro tak lansuje się układy wieżowe z uwagi na łatwiejsze serwisowanie autobusu, to może być zrobić coś takiego, co by zmniejszyło gabaryty tej szafy w autobusie. Chodzi mianowicie o to, by silnik napędzający autobus wcale nie był w układzie rzędowym, lecz w widlastym (V6), przy czym cylindry powinny być ustawione pod kątem 60 stopni (nie 90). Ustawienie cylindrów pod takim kątem spowoduje to, że silnik nie będzie zbytnio szeroki, więc zmieściłby się w "szafie" o tej szerokości, jaka jest w Solarisie, natomiast byłby znacznie krótszy, więc zyskałoby się dodatkowy rząd siedzeń po lewej stronie autobusu (konkretnie 2 miejsca). Uważam, że można coś takiego rozważyć. Oczywiście lepsze jest rozwiązanie bez wieży, takie, jak np. w Scaniach Omnicity (silnik ustawiony poprzecznie), chociaż nieco komplikuje układ napędowy (poprzeczny układ silnika) lub w MAN-ie NG313 (chociaż w Scanii jest wygodniej).

Pomysł świetny, ale ma jedną zasadniczą wadę, mianowicie koszt większego spalania V6 niestety pogrzebie zysk dwóch miejsc siedzących 8)
busiarzom stop!!!
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez Locutus » czwartek, 13 listopada 2008, 11:21

[quote="Misiek"]W poprzednich ile zabierała?

Tylko jedno.

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3167
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez Misiek » czwartek, 13 listopada 2008, 20:00

[quote="michal1142"]Pomysł świetny, ale ma jedną zasadniczą wadę, mianowicie koszt większego spalania V6 niestety pogrzebie zysk dwóch miejsc siedzących 8)


Moment moment. Obecne silniki rzędowe w autobusach są m. in. 6-cylindrowe. Jeśli zamiast rżedowej szóstki zastosujemy V6 spalanie chyba nie powinno wzrosnąć.
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez zbyrus » czwartek, 13 listopada 2008, 21:21

Ja też uważam, że nie powinno. Przecież w autobusach bywały silniki V6, np. w TAM-ach.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez dab » piątek, 14 listopada 2008, 12:14

TAM to specyficzna konstrukcja chlodzona powietrzem, musiał więcej palić, ale powszechnie stosuje się silniki V6 w autobusach turystycznych np. MB, Setra. Były też stosowane silniki V chlodzone powietrzem w starszych Neoplanach w wersji miejskiej, ale z tego co wiem to była nieudana konstrukcja, lubiły się przegrzewać i zacierać. Obecnie ze znanych i światowych producentów już tylko MB stosuje silniki w układzie V. Silnik sześciocylindrowy rzędowy jest optymalny pod względem kosztów produkcji, napraw, zużycia paliwa.
Diesel sound...
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez zbyrus » piątek, 14 listopada 2008, 15:29

[quote="dab"]TAM to specyficzna konstrukcja chlodzona powietrzem, musiał więcej palić, ale powszechnie stosuje się silniki V6 w autobusach turystycznych np. MB, Setra. Były też stosowane silniki V chlodzone powietrzem w starszych Neoplanach w wersji miejskiej, ale z tego co wiem to była nieudana konstrukcja, lubiły się przegrzewać i zacierać. Obecnie ze znanych i światowych producentów już tylko MB stosuje silniki w układzie V. Silnik sześciocylindrowy rzędowy jest optymalny pod względem kosztów produkcji, napraw, zużycia paliwa.

Stosuje się też silniki V8, ale w autokarach piętrowych.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
michal1142
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez michal1142 » piątek, 14 listopada 2008, 23:03

Zbyrus czy Ty nic nie kumasz? W piętrusach wkłada się nawet V8, ale to auta na turystykę. A tu mówimy o komunikacji miejskiej i najekonomiczniejsze rozwiązanie to silnik rzędowy. Oczywiście R6 przy tych gabarytach. Przy aucie ok 9 metrowym pokusić się by było można o R4. Takie rozwiązanie ma Tramp. Nie jest to wprawdzie autobus miejski, ale bliżej mu do naszego tematu niż piętrusowi z V6 czy V8. Dla sprostowania koledzy TAM miał V8 8)
busiarzom stop!!!
peterpz
 
Posty: 5
Dołączył: czwartek, 28 maja 2009, 10:15

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez peterpz » czwartek, 28 maja 2009, 17:25

A ja mam do Was takie pytanie co do usytuowania silnika w Solarisach. Jak rozwiązane zostało tak bardzo asymetryczne umieszczenie środka ciężkości pojazdu? Przecież w takim autobusie nacisk na lewe tylne koło jest dużo większy i autobus, tak na chłopski rozum, ma z tej strony większą bezwładność niż z drugiej. Szczególnie problem ten mnie interesuje w Urbino 18, który jest najdłuższy i nie ma "twardego" połączenia z przednią osią, która w krótszych pojazdach na pewno pomaga przy przechyłach bocznych. Jak to działa? Jak się nad tym zastanowić to jestem pod wrażeniem, że to w ogóle jeździ... :)
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez dab » sobota, 30 maja 2009, 15:58

Silnik jest umieszczony nisko tuż nad ziemią, więc korzystnie działa na niski środek ciężkości autobusu. Poza tym w ogólnej masie trzeciego członu silnik stanowi niewielką jej część. O przechyły boczne autobusu na zakrętach dba ECAS nie pozwalając mu się nadmiernie przechylać. To już nie H9 na resorach piórowych.
Diesel sound...
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez zbyrus » wtorek, 21 września 2010, 15:26

Obecnie w autobusach miejskich lansuje się zabudowę wieżową, która zmniejsza liczbę miejsc siedzących o 4 (a przynajmniej 3) w stosunku do układu amfiteatralnego. Pragnąłbym więc poddać pod dyskusję taką sprawę, jak liczba cylindrów silnika autobusu. Chodzi mianowicie o to, czy silnik do POJEDYNCZEGO autobusu koniecznie musi być 6-cylindowy, czy też mógłby być 4-cylindrowy. Skoro 12-litrowe silniki do przeguowców są 6-cylindrowe, to czy mniejsze silniki do autobusów pojedynczych (o pojemności w granicachod 6 do 8 litrów) nie mogłyby być 4-cylindrowe? Taki silnik byłby krótszy a przez to "szafa" mogłaby być krótsza i byłby o jeden rząd siedzeń więcej. Może kolega Kojak by się wypowiedział na ten temat?
Mam na myśli autobusy 12-metrowe, ale problem ten mógłby się tym bardziej odnosić do krótszych (np. 10-metrowych).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez dab » wtorek, 21 września 2010, 22:39

Silnika czterocylindrowego nie da się tak dobrze wyważyć jak sześciocylindrowego. Czterocylindrowy powodowałby duże drgania nadwozia.
Diesel sound...
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez zbyrus » środa, 22 września 2010, 14:30

[quote="dab"]Silnika czterocylindrowego nie da się tak dobrze wyważyć jak sześciocylindrowego. Czterocylindrowy powodowałby duże drgania nadwozia.

Wiadomo, że 6-cylindrowy jest najlepiej wyważony. Tyle, że jest długi. A może tak V6 o niewielkim kącie (by nie był szeroki)?
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1117
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Re: Problem usytuowania silnika w autobusie niskopodłogowym

Postprzez Kojak » środa, 22 września 2010, 15:39

Silnik 4 cylindrowy jest krótszy o ok. 20cm od silnika 6 cylindrowego... stąd mogłaby zachodzić konieczność przekonstruowania komory silnika, by móc ten silnik umocować

Większa ilość cylindrów to łatwiejsze wyrównoważenie silnika... ale także dłuższy wał karbowy... droższa technologia wykonania...

Pojemność skokowa silnika to ilość cylindrów razy objętość (w uproszczeniu) cylindra, zaś o objętości cylindra decyduje jego średnica i wysokość.
By uzyskać te samą pojemność skokową silnika przy różnej ilości cylindrów trzeba zmieniać parametry konstrukcyjne samych cylindrów, które to parametry (średnica i wysokość) silnie od siebie zależą!
Przy zachowaniu tej samej wysokości cylindrów, tudzież silnika zwiększamy średnicę pary tłok-cylinder, zwiększa to zarówno szerokość silnika jak również zwiększa się obciążenie wału korbowego.
Przy zachowaniu tej samej szerokości pary tłok-cylinder zwiększamy wysokość cylindra tudzież skok tłoka (dłuższy korbowód, inne rozłożenie sił przenoszonych na wał korbowy). Cały gabaryt silnika się zwiększa na wysokość.

Wspomniałem wyżej, że zależność średnicy i wysokości cylindra jest nieprzypadkowa i raczej mało prawdopodobne, byśmy przy zmniejszeniu liczby cylindrów zmienili tylko dwa gabaryty silnika (długość i szerokość/wysokość).
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz
cron