Automatyczne skrzynie biegów

Konstrukcje autobusów od "a" do "z"

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez zbyrus » sobota, 27 października 2012, 22:03

W Scaniach 113CLL zmiana biegu z I na II występuje przy blisko 40 km/h (szybkie przełożenie mostu, 3-biegowy VOITH). Vmax. tego autobusu to dobrze ponad 100 km/h.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3167
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez Misiek » sobota, 27 października 2012, 23:17

[quote="zbyrus"]W Scaniach 113CLL zmiana biegu z I na II występuje przy blisko 40 km/h (szybkie przełożenie mostu, 3-biegowy VOITH). Vmax. tego autobusu to dobrze ponad 100 km/h.


Tutaj [url]http://forum.infobus.pl/viewtopic.php?p=44693&sid=7a1eae6468bf992145670159a034547c&sid=7a1eae6468bf992145670159a034547c#p44693[/url] był wątek temu poświęcony. Chodzi Ci pewnie o "jazdę turystyczną" wykorzystywaną na przejazdach nieliniowych. Czy u Was używają tego trybu w ruchu liniowym?
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
michal1142
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez michal1142 » sobota, 27 października 2012, 23:30

[quote="dab"]Jednak im więcej biegów tym ekonomiczniejszy pojazd. Trzy biegi to już przeżytek.


oczywiście zgadzam się. Z tym, że w komunikacji miejskiej optymalnym wydaje się rozwiazanie z wariantem 4 lub nawet 3 biegowym. Częsta zmiana przełożeń, to przecież tez pochłania energię. W przypadku autobusu miejskiego średnie prędkości nie przekraczają chyba 30 km/h.
busiarzom stop!!!
michal1142
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez michal1142 » niedziela, 4 listopada 2012, 01:49

Dodam jeszcze od siebie, że najbardziej oszczędne były Jelcze. Mowa o Komunikacji Miejskiej w Kołobrzegu. Dopóki były eksploatowane dopóty były wypłacane pieniążki za oszczędności w zużyciu paliwka. Norma była ok 30 litrów. Dla porównania obecne Solarisy mają ok 40l/100km
busiarzom stop!!!
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez dab » niedziela, 4 listopada 2012, 07:49

Im nowszy autobus tym cięższy. Niby bardziej ekologiczny. Co z tego że czystszy jeśli dużo więcej pali. Poza tym jego utylizacja jest dużo droższa.
Diesel sound...
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez zbyrus » niedziela, 4 listopada 2012, 12:00

[quote="michal1142"]Dodam jeszcze od siebie, że najbardziej oszczędne były Jelcze. Mowa o Komunikacji Miejskiej w Kołobrzegu. Dopóki były eksploatowane dopóty były wypłacane pieniążki za oszczędności w zużyciu paliwka. Norma była ok 30 litrów. Dla porównania obecne Solarisy mają ok 40l/100km

Czy chodzi o Solarisy 12-metrowe, czy przegubowe? Jeśli 12-metrowe, to znaczy, że są nieekonomiczne, natomiast dla przegubowca to samo spalanie oznaczałoby autobus bardzo ekonomiczny.
Co do Jelczy, to np. "gnioty" spalają dużo. Do tego może się przyczyniać powolny most napędowy przy skrzyni bez żadnego nadbiegu, przez co silnik nierzadko kręci się ok. 2000 obr./min, przez co taki "gniot" potrafi spalać niemalże jak przegubowiec. Mercedesy Citaro [color=#BF0040]12-metrowe[/color] spalają niewiele. W Krakowie jest 8 sztuk, przy czym prawie wyłącznie jeżdżą na linii 502, gdzie da się na pewnych odcinkach nieco szybciej jeździć i na paliwomierzu zwykle widnieje średnie 32-33 l./100 km. (gdy jeździły na linii 192, to paliły nieco więcej - wolniejsza jazda). Mają niewielki silnik, ale o dużej mocy - jak na autobus 12-metrowy.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
michal1142
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez michal1142 » niedziela, 4 listopada 2012, 12:40

[quote="zbyrus"]Czy chodzi o Solarisy 12-metrowe, czy przegubowe? Jeśli 12-metrowe, to znaczy, że są nieekonomiczne, natomiast dla przegubowca to samo spalanie oznaczałoby autobus bardzo ekonomiczny.


Oczywiście piszę o 12 metrowych Solarkach. Mają już ładnych parę lat i prawie milion kilometrów. Moc silnika jest tez imponująca. Dla kontrastu dodam, że najnowsze Urbino 12 ma dużo mniej kucy i apetyt też mniejszy na paliwko. Oczywiście spalanie poniżej 40l/100km. Jednak Popularne Jelony spalały troche mniej. Czy zatem nowe Solarisy są nieekonomiczne? Takiej tezy nie postawię albowiem nie spotkałem jeszcze auta z automatem, który byłby ekonomiczniejszy od auta w manualu. Tu duże znaczenie mają umiejętności kierowcy, nie spotkałem jescze tak zkomputeryzowanej skrzyni, która będzie optymalniej - ekonomiczniej sterować zmianą biegów. Niemniej jednak wszystko przed nami. Koncern VW produkuje ponoć znakomita skrzynię DSG.... Może pora na autobusy? Pozdrawiam
busiarzom stop!!!
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez zbyrus » niedziela, 4 listopada 2012, 17:44

Krakowskie 12-metrowe Mercedesy Citaro mają silnik o pojemności 7,2 l. (dla autobusu 12-metrowego to wystarczy, dla przegubowca - NIE) o mocy 285KM (sporo, jak na tę pojemność). Porównajmy, Scania Omnicity (krakowska) przegubowa zaledwie 260KM (silnik 9-litrowy), "gnioty" z silnikie MB - 250KM a pojemność silnika aż 12 litrów. Te małe silniki MB są ekonomiczne. Podobno Mercedes opracował silnik Euro-6, w którym udało się obniżyć zużycie paliwa w stosunku do Euro 5 czy EEV o ok. 5% w autobusach miejskich i o ponad 6% w autokarach (moc silnika wzrosła). Przegubowe krakowskie Citaro mają 12-litrowe silniki o mocy 354KM (to jest dobre, gdy autobus jest bardzo obciążony a w dodatku są podjazdy do góry). Automat nie będzie zbyt ekonomiczny w warunkach, gdzie nie ma możliwości szybkiej jazdy oraz są co krok czerwone światła (zwiększająca się liczba sygnalizacji jest powodem wzrostu zużycia paliwa przez autobusy, gdyż powoduje zwiększenie częstotliwości ruszania i hamowania a przy ruszaniu z miejsca spalanie jest ogromne). Autobus woli autostradę lub chociaż normalną szosę na obszarze niezabudowanym. Powolna jazda w przypadku automatycznej skrzyni spowoduje też to, że wyższe biegi się nie włączą.
Ostatnio edytowano środa, 7 listopada 2012, 22:57 przez zbyrus, łącznie edytowano 1 raz
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez dab » niedziela, 4 listopada 2012, 20:22

Skrzynia DSG do autobusu miejskiego się nie nadaje. Sprzęgła cierne trzeba by co chwilę wymieniać. Najlepszym rozwiązaniem jest przekładnia hydrokinetyczna dla ruchu miejskiego.
Diesel sound...
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3167
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez Misiek » poniedziałek, 5 listopada 2012, 10:12

[quote="dab"]Skrzynia DSG do autobusu miejskiego się nie nadaje. Sprzęgła cierne trzeba by co chwilę wymieniać. Najlepszym rozwiązaniem jest przekładnia hydrokinetyczna dla ruchu miejskiego.


Czy nie jest tak, że każda automatyczna skrzynia ma właśnie przekładnię hydrokinetyczną?
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez dab » poniedziałek, 5 listopada 2012, 19:53

Nie, ma dwa sprzęgła, jedno od biegów parzystych i drugie od nieparzystych. I to jest raczej mało trwałe rozwiązanie. Na pewno mniej trwałe od klasycznego automatu.
Diesel sound...
michal1142
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: Automatyczne skrzynie biegów

Postprzez michal1142 » wtorek, 6 listopada 2012, 11:13

[quote="zbyrus"] Automat nie będzie zbyt ekonomiczny w warhkach, gdzie nie ma możliwości szybkiej jazdy oraz są co krok czerwone światła (zwiększająca się liczba sygnalizacji jest powodem wzrostu zużycia paliwa przez autobusy, gdyż powoduje zwiększenie częstotliwości ruszania i hamowania a przy ruszaniu z miejsca spalanie jest ogromne). Autobus woli autostradę lub chociaż normalną szosę na obszarze niezabudowanym. Powolna jazda w przypadku automatycznej skrzyni spowoduje też to, że wyższe biegi się nie włączą.


Dynamitu nie odkryłeś. Nie było moja intencją wykazanie nieekonomiczności pracy autobusu w warunkach jazdy miejskiej. Wiadomym przecież, że to najtrudniejsze warunki do uzyskania ekonomicznej jazdy. Tyle, że to właśnie miasto jest przeznaczeniem autobusu miejskiego. Dlatego też cała jego budowa różni się od budowy autobusu międzymiastowego. W jednym z wczesniejszych postów wyraziłem zdziwienie faktem, że spotykacie skrzynie VI biegowe w autobusach miejskich! Z mojej niemałej praktyki i obserwacji wynika fakt istnienia skrzyń III i IV biegowych. Jeśli są skrzynie o większej liczbie przełożeń to proszę o linki.
busiarzom stop!!!
Poprzednia strona
Odpowiedz