Koleje linowe, linowo-terenowe i zębate

Szynobus to też autobus :)

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kulikowski
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 920
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Koleje linowe, linowo-terenowe i zębate

Postprzez kulikowski » poniedziałek, 12 lutego 2018, 22:43

Kolej linowo-terenowa Gubałówka, Zakopane, Pasmo Gubałowskie, Polska
[img]http://www.ezakopane.pl/atrakcje/gubalowka/foto/zakopane_kolej.jpg[/img]
[img]http://agro.travel.pl/wp-content/themes/publikon/timthumb.php?src=http://agro.travel.pl/wp-content/uploads/2012/04/Kolejka-linowo-terenowa-na-Gubalowke.jpg&q=90&w=634&zc=1[/img]
[img]http://e-wyciagi.pl/images/mapa_wyciagu/mapka_gubalowka.jpg[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=a-eSDSEtFHM[/url]
Dane techniczne
Rodzaj: kolej linowo-terenowa
Rok budowy: 1938 (modernizacja 1990, 1999, 2005)
Czas jazdy: 3,5 min
Długość: 1298 m
Wysokość stacji dolnej: 823 m n.p.m.
Wysokość stacji górnej: 1122 m n.p.m.
Pojemność wagonu: 120 os + 1
Zdolność przewozowa: 2000 os/h


Kolej linowa Kasprowy Wierch, Zakopane, Tatry, Polska
wagony od 2007 r.:
[img]http://zakopanedlaciebie.pl/public/th/resize/800x600/i/cnt_img/Img_1426/i5607-Nowy_wagonik_kolejki_linowej_na_Kasprowy_W..jpg[/img]
wagony z lat 1958-2007:
[img]http://www.tatry-przewodnik.com.pl/images/Stara-Kolejka-na-Kasprowy-Wierch.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/Kolejka_linowa_na_kasprowy_wierch.jpg/250px-Kolejka_linowa_na_kasprowy_wierch.jpg[/img]
pierwsze wagony z lat 1936-1958:
[img]http://www.polishweeklychicago.com/file/2016/02/kasprowy-1.jpg[/img]
mapa:
[url]https://www.studentnews.pl/img/wo/0/85/kasprowy_wierch-obrazek_duzy_13085.jpg[/url]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=_IaJINpkp_8[/url]
W 2007 r. przeszła modernizację, polegającą na dwukrotnym zwiększeniu przepustowości do 360 os./godz. poprzez skrócenie czasu podróży (przy niezmienionej pojemności wagonu). [wg mnie to zdecydowanie za mało :( ]
Dane techniczne
Rodzaj: kolej linowa kabinowa
Rok budowy: 1936 (NG 1958, modernizacja 2007)
Czas jazdy czas jazdy koleją: 20 minut
Długość: 4291,59 m
Wysokość stacji dolnej: 1027 m n.p.m. (Kuźnice)
Wysokość stacji pośredniej: 1352 m n.p.m. (Myślenickie Turnie)
Wysokość stacji górnej: 1959 m n.p.m. (Kasprowy Wierch)
Różnica wysokości: 936 m
Średnie pochylenie: 22 %
Pojemność: wagon zabiera jednorazowo 30 osób (w lecie 32 osoby)
Zdolność przewozowa: 180 os/h w sezonie zimowym, 198 os/h w sezonie letnim
Dodatkowa informacja: Kolej kursuje co 10 minut, wagon zabiera jednorazowo 30 osób (32 w lecie), czas jazdy koleją 20 minut.
Przy zakupie biletów powrotnych (do góry i w dół) przewidywany czas pobytu na Kasprowym Wierchu 1 godzina 40 minut.
Czas zejścia z Kasprowego Wierchu ok. 2,5 godziny, szlak przez Myślenickie Turnie lub Halę Gąsienicową


Kolej linowo-terenowa Góra Parkowa, Krynica, Beskid Niski, Polska
[img]https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/10/ea/e5/10/wagonik.jpg[/img]
[img]http://www.krynica.pl/userFiles/image/O_Krynicy/Atrakcje/Kolejka_na_Gore_Parkowa/kolej_linowa_na_gore_parkowa_800px.jpg[/img]
[url]http://www.narty.pl/typo3temp/_processed_/csm_Gora_Parkowa_materialy_PKL_9d82a8525a.jpg[/url]
[url]http://www.krynica.pl/atrakcje/kgp_kolejka.jpg[/url]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=c2AzCDEZA4M[/url]
Dane techniczne
Rodzaj: kolej linowo-terenowa
Rok budowy: 1938
Czas jazdy: 3 min
Długość: 642 m
Wysokość stacji dolnej: 584 m n.p.m.
Wysokość stacji górnej: 732 m n.p.m.
Różnica wysokości: 148 m
Średnie pochylenie: 23 %
Pojemność wagonu: 50 os. + 1
Zdolność przewozowa: 500 os./h


Kolej linowo-terenowa Góra Żar, Międzybrodzie Żywieckie, Beskid Mały, Polska
[url]https://www.beskidtrek.eu/images/kategorie/pelna-oferta/wycieczki-objazdowe/kaskada-rzeki-soly/DSC_7266.JPG[/url]
[url]http://static3.ponchoosh.megiteam.pl/system/uploaded/pictures/8137/normal/kolej_%C5%BCar.jpg?1271799013[/url]
[url]https://www.domnazboczu.pl/images/Gallery/atrakcje13.JPG[/url]
[url]http://gdziebylec.pl/img/obiekty/541/32f37ad8c5_thmb800_miedzybrodzie-zywieckie_kolej-linowo-terenowa-zar-plan_pkl-www.pkl.pl-.jpg[/url]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=baMAu6WBc3o[/url]
To są poprzednie wagony z Gubałówki :)
Dane techniczne:
Rodzaj: kolej linowo-terenowa
Okres budowy: 2003
Uruchomienie linii: 2004
Szerokość toru: 1000 mm
Czas jazdy: 5,5 min
Długość: 1334 m
Wysokość stacji dolnej: 454,5 m.n.p.m.
Wysokość stacji górnej: 758,5 m.n.p.m.
Różnica wysokości: 304 m
Średnie pochylenie: 16 %
Liczba wagonów: 2
Pojemność wagonu: 115 osób
Zdolność przewozowa: 1200 os./h
Prędkość maksymalna: 5,0 m/s
Dodatkowa informacja: Dostępna także trasa narciarska o długości 1600 m
Trasa sztucznie śnieżona, oświetlona, z nagłośnieniem
Na górnej stacji restauracja i bar szybkiej obsługi.


Kolej gondolowa Szyndzielnia, Bielsko-Biała, Beskid Śląski, Polska
wagony od 2017 r.:
[url]http://ziad.bielsko.pl/kolej-szyndzielnia/galeria_KL_pierwszy%20dzien_kursowania_2017.php[/url]
wagony z lat 1995-2016:
[img]http://www.historia.beskidia.pl/userfiles/wehikul/new/med/147.jpg[/img]
[url]http://www.kolej-szyndzielnia.pl/pod/gal/3/12.jpg[/url]
wagony z lat 1953-1977:
[img]http://images8.fotosik.pl/513/d40240978bdcf7db.jpg[/img]
Film:
[url]http://ziad.bielsko.pl/kolej-szyndzielnia/galeria_KL_pierwszy%20dzien_kursowania_2017.php[/url]
Dane techniczne
Rodzaj: Kolej linowa gondolowa
Rok budowy: 1953
Modernizacja: 1995, 2017
Długość trasy: 1810 m
Różnica wysokości: 449,13 m
Średnica liny: 38 mm
Czas jazdy: 6,05 min.
Wysokość położenia Stacji Górnej: 958,85 m. n.p.m.
Wysokość położenia Stacji Dolnej: 509,72 m. n.p.m.
Prędkość jazdy: do 5m/s
Zdolność przewozowa: 850 osób/h


Kolej gondolowa Jaworzyna Krynicka, Czarny Potok, Krynica Zdrój, Beskid Sądecki, Polska
[img]http://krynicabt.pl/data/uploads/images/stories/Wycieczki/gondola%20zima.jpg[/img]
[img]http://e-wyciagi.pl/images/mapa_wyciagu/mapka_jaworzyna.jpg[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=ULxcSUaYLBI[/url]
Dane techniczne:
Rodzaj: Kolej linowa gondolowa
Rok budowy: 1995
Długość: 2211 m
Różnica wysokości: 465 m
Zdolność przewozowa: 1600 osób/h


Kolej gondolowa Stóg Izerski, Świeradów Zdrój, Góry Izerskie, Polska
[img]http://www.polskaniezwykla.pl/pictures/original/315136.jpg[/img]
[img]http://images.polskaniezwykla.pl/user/item/167921.jpg[/img]
[img]http://img.ig2.pl/galeria_uzytkownikow/410/14fb9e7b.jpg[/img]
[url]http://sudetia.hotelsystems.pl/up/images/zdjecia/mapa-zima.jpg[/url]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=USbz_cHa2m4[/url]
Dane techniczne:
Okres budowy: 2007-2008
Rok otwarcia: 2009
Długość: 2171 m
Wysokość stacji dolnej: 617 m n.p.m.
Wysokość stacji górnej: 1060 m n.p.m.
Różnica poziomów: 443 m
Liczba podpór: 14
Typ gondoli: 8-osobowa, wyprzęgana
Liczba gondoli: 71
Zdolność przewozowa: 2400 osób/h
Prędkość maksymalna: do 6 m/s


Kolej gondolowa Skalnate Pleso (Łomnicki Staw), Tatrzańska Łomnica, Tatry Wysokie, Słowacja
[url]https://www.turysta.org/wp-content/uploads//2017/02/kolejka-na-lomnice-glowne-840x560.jpg[/url]
[img]https://www.vt.sk/fileadmin/_processed_/csm_cable_car_station_skalnate_pleso_1899cfa59c.jpg[/img]
[url]http://www.privat-tatry.com/image/lanovka2.jpg[/url]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=yhRU0_l5LkQ[/url]
Dane techniczne
Kursuje: 8:30-17:00
Rodzaj: Kolej linowa gondolowa jednolinowa, gondole 4-miejscowe, dolny odcinek odchylony o 30° od kolei na Łomnicę, stacja pośrednia
Wysokość położenia stacji dolnej: Tatrzańska Łomnica 903 m n.p.m.
Wysokość położenia stacji pośredniej: Start 1172 m n.p.m.
Wysokość położenia stacji górnej: Skalnaté Pleso 1772 m n.p.m.
Długość: łącznie 3708 m (I odcinek 1705,9 m + II odcinek 2002 m)
Różnica wzniesień: łącznie 868 m (I odcinek 269 m + II odcinek 599 m)
Liczba podpór: łącznie 21 (I odcinek 9 + II odcinek 12)
Średnica liny napędowej: 36 mm
Dopuszczalna prędkość wiatru: 14 - 16 m/s
Czas jazdy: 12,4 min. (744 s)
Liczba gondol: łącznie 108 (I odcinek 58 + II odcinek 50)
Odstęp czasowy gondol: 16 s
Odstęp pomiędzy gondolami: 80 m
Moc: I odcinek 172/223 kW, II odcinek 195/364 kW
Pojemność gondoli: 4 osoby (320 kg)
Zdolność przewozowa: 900 osób/h
Prędkość jazdy: do 5,00 m/s (na stacjach 1 m/s)
tłumaczenie z języka słowackiego: Adam Kulikowski


Kolej linowa Łomnicki Szczyt, Tatrzańska Łomnica, Tatry Wysokie, Słowacja
[img]https://s3.pixers.pics/pixers/700/FO/64/61/15/94/700_FO64611594_0455ac11a3e1d6f9d7ed0708eafd72cb.jpg[/img]
[img]http://www.livigno.travel.pl/S%C5%82owacja-Tatry-Wysokie-Tatrza%C5%84ska-%C5%81omnica-%C5%81omnicki-Szczyt-(WJ16),111,5449188,1,sph.jpg[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=S4ASz9zAUTM[/url]
Zbudowana przez firmę włoską w 1937. Zdjęcie przedstawia górny odcinek (bez żadnej podpory), dolny w 1999 został zamknięty (kursuje tylko nowsza równoległa gondola).
Dane techniczne:
Okres budowy: 1935-1940
Rok otwarcia: 1937/1938 - I odcinek
1940 - II odcinek
Modernizacja: 1960-1962
1988-1990
Zamknięcie ruchu I odcinka: 1999
Liczba wagonów: 4 (2 I odcinek + 2 II odcinek)
Pojemność wagonu: 30 osób (I odcinek)
15 osób (II odcinek)
Liczba podpór: 9 (I odcinek)
0 (II odcinek)
Długość: 4166 m (I odcinek)
1865 m (II odcinek)
6031 m całkowita
Wysokość stacji dolnej: 897 m n.p.m. (Tatrzańska Łomnica Grandhotel „Praha”)
Wysokość stacji pośredniej: 1760 m n.p.m. (Łomnicki Staw)
Wysokość stacji górnej: 2632 m n.p.m. (Łomnicki Szczyt)
Różnica wzniesień: 866 m (I odcinek)
854 m (II odcinek)
1720 m całkowita
Średnie pochylenie: 51,5 % (II odcinek)
Czas jazdy: 25 min (I odcinek)
Zdolność przewozowa: 78 osób/h (I odcinek)
45 osób/h (II odcinek)
Średnica liny nośnej: 45 mm
Prędkość jazdy: do 5 m/s (I odcinek)


Kolej linowo-terenowa Hrebienok (Smokowieckie Siodełko), Stary Smokowiec, Tatry Wysokie, Słowacja
wagony od 2008 r.:
[img]http://img3.garnek.pl/a.garnek.pl/030/516/30516493_800.0.jpg/kolejka-na-smokowieckie-siodelko.jpg[/img]
wagony z lat 1970-2007 [img]https://www.vt.sk/fileadmin/_migrated/pics/historia_fotogaleria5_pozemna_lanovka2_ivan_bohus.jpg[/img]
[url]http://www.tldtatry.sk/img/hreb11.jpg[/url]
wagony z lat 1908-1967
[img]https://www.vt.sk/fileadmin/_processed_/csm_historia_fotogaleria5_pozemna_lanovka_ivan_bohus_archiv_c4fe265993.jpg[/img]
[img]https://www.vt.sk/fileadmin/_processed_/csm_historia_fotogaleria5_pozemna_lanovka_miloslav_klinko_archiv_9ff9780027.jpg[/img]
mapa:
[img]http://nartynaslowacji.republika.pl/mapa_tras_smokowiec.jpg[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=QTAvplbVEeg[/url]
Konstrukcja podobna do Gubałówki (kolej linowo-terenowa z liną ciągnącą), z tym że linia kiedyś miała trakcję zasilającą oświetlenie, modernizacja przeprowadzona kilka lat temu polegała m. in. na zlikwidowaniu trakcji i montażu akumulatorów w wagonach.
Dane techniczne:
Uruchomienie: 1908
Modernizacje: 1950-1951, 1967-1970, 2007-2008
Długość: 1937 m
Wysokość dolnej stacji: 1025 m n.p.m.
Wysokość górnej stacji: 1263 m n.p.m.
Różnica wzniesień: 238 m
Średni spadek: 12 %
Liczba wagonów: 2
Pojemność wagonu: 128 osób


Kolej zębata Szczyrba - Szczyrbskie Jezioro, Tatry Zachodnie, Słowacja
[img]http://portaltatrzanski.com/media/k2/items/cache/d1b649d7a1dd257acec4d62941b366d2_XL.jpg[/img]
[img]http://slowacja-dokumentacja.pl/wp-content/uploads/2012/08/f081.jpg[/img]
[img]http://gotardus.net/wp-content/uploads/2012/03/IMG_0607.jpg[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=Y4-frisgviY[/url]
Kolej zębata (z własnym napędem, początkowo parowa) zbudowana w 1932 r., rozebrana w 1936, odbudowana z trakcją elektryczną w latach 1968-1970.
Dane techniczne:
Uruchomienie: 1896
Elektryfikacja: 1970
Zarządca: ŽSR
Numer linii: 112F
Tabela SRJP: 182
Zasilanie: 1,5 kV DC
Szerokość toru: 1000 mm
Długość: 4609 m
Czas jazdy: 14-16 min
Prędkość maksymalna: 30 km/h


Kolej linowa gondolowa Otupne - Brhliska, Demianowska Dolina Jasna (Chopok Północ), Niżnie Tatry, Słowacja
[img]http://www.narty.pl/typo3temp/_processed_/csm_Slowacja_Jasna_Chopok_Niskie_Tatry__gondola_Grand_Jet_5805013ff8.jpg[/img]
[img]http://www.jasna.sk/fileadmin/_processed_/csm_2017-11-30_14_38_25-wintermap_2018_a4_bezorez.pdf_-_Adobe_Reader_a4c0db5b43.png[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=OoxhzBk2GrU[/url]
Rodzaj: kolej linowa gondolowa jednolinowa wyprzęgalna, gondole 8-osobowe, typu Doppelmayr Wolfurt 8-MGD
Modernizacja: maj-grudzień 2009
Kierunek ruchu: lewostronny
Lokalizacja napędu: dolna stacja
System naciągu: hydrauliczny
Zdolność przewozowa: 2400 os./h
Wysokość dolnej stacji: 1112 m n.p.m. (Otupné)
Wysokość górnej stacji: 1423 m n.p.m. (Brhliska)
Długość w terenie: 1961,28 m
Długość w rzucie: 1932,01 m
Różnica poziomów: 310,90 m
Średni spadek: 16,09 %
Prędkość jazdy: 6,0 m/s
Prędkość jazdy na stacji: 0,25-0,30 m/s
Prędkość jazdy przy zasilaniu awaryjnym: 0,8 m/s
Dopuszczalna prędkość wiatru: 18 m/s
Częstotliwość gondol: 12 s
Odległość między gondolami: 72 m
Liczba gondol: 63
Baza gondol: na górnej stacji
Średnica koła napędowego: 5200 mm
Średnica liny napędowej: 47 mm
Godziny otwarcia: 8:30-16:00
tłumaczenie z języka słowackiego: Adam Kulikowski


Z prezentowanych powyżej zaliczyłem wszystkie z wyjątkiem Żaru i Stogu Izerskiego :?


Kolej linowo-terenowa Montmartre, Paryż, Francja
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/MontmartreFunicularLarge.jpg[/img]
[img]http://www.transport-publiczny.pl/img/tp0315paryz.jpg_678-443.jpg[/img]
[img]http://nasza-europa.eu/wp-content/gallery/3/Paryz%20Montmartre13.jpg[/img]
[img]http://www.transportszynowy.pl/kolejlinowoterenowa/Paryz/par-linter7d.jpg[/img]
[img]http://www.transportszynowy.pl/kolejlinowoterenowa/Paryz/par-linter5d.jpg[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=8QOYvfm_jTI[/url]
Dane techniczne:
Otwarcie: 1900
Modernizacja: 1931, 1991
Operator: RATP
Długość: 108 m
Różnica wzniesień: 36 m
Liczba wagonów: 2
Pojemność wagonu: 60 osób
Cena biletu: 1,80 EUR (wg taryfy komunikacji miejskiej, ale jednorazowy bilet bez prawa do przesiadki)


kolej linowo-terenowa „Funicular de Sant Joan”, Montserrat, Katalonia, Hiszpania
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Funicular_de_San_Joan.JPG[/img]
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Funicular_de_San_Joan_Machine.JPG[/img]
[img]http://statics.ccma.cat/multimedia/jpg/9/3/1430294936739.jpg[/img]
[img]http://haveyouseenuslately.org/wp-content/uploads/2008/09/img-1996.jpg[/img]
[img]http://www.travelsignposts.com/destination/var/albums/Spain/Montserrat/montserrat-funicular_AJP_3541.jpg?m=1367129424[/img]
[img]http://www.cremallerademontserrat.cat/content/imgsxml/panel_imagen/img-funicularsantjoan.jpg[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=etFio-Bo45I[/url]
Dane techniczne:
Budowa: 1918
Szerokość toru: 1000 mm
Długość: 503 m
Różnica wzniesień: 248 m
Wysokość dolnej stacji: 722 m n.p.m.
Wysokość górnej stacji: 970 m n.p.m.
Prędkość jazdy: 1,5 m/s
Liczba wagonów: 2
Pojemność wagonu: 48 osób
Średnica liny napędowej: 38 mm


Kolej linowo-terenowa „Funicular de la Santa Cova”, Montserrat, Hiszpania
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Funicular_de_la_St_Cova.JPG[/img]
[img]https://cloud10.todocoleccion.online/postales-trenes-tranvias/tc/2008/09/23/10049824.jpg[/img]
[img]http://dynamicfiles.europeinyourlife.com/files/5531-1070-imagenCAT/Funicular_StaCova.jpg[/img]
[img]https://cloud10.todocoleccion.online/postales-trenes-tranvias/tc/2016/11/08/22/65427223.jpg[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=HjcDVnBr6Jk[/url]
Dane techniczne:
Otwarcie: 1929
Szerokość toru: 1000 mm
Długość: 262 m
Różnica wzniesień: 118 m
Wysokość dolnej stacji: 582 m n.p.m.
Wysokość górnej stacji: 700 m n.p.m.
Prędkość jazdy: 2 m/s
Liczba wagonów: 2
Pojemność wagonu: 60 osób
Średnica liny napędowej: 38 mm


Kolej linowa „Aeri Montserrat”, Montserrat, Katalonia, Hiszpania
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Montserrat_Aeri_up_station.JPG[/img]
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8a/Montserrat_Aeri_panorama.JPG/800px-Montserrat_Aeri_panorama.JPG[/img]
[img]http://www.spain.info/export/sites/spaininfo/comun/imagenes-cuadernos-viaje/excursiones-barcelona/teleferico_montserrat_s825278.jpg[/img]
[img]http://www.holabarcelona.pl/wp-content/uploads/kolejka-na-montserrat.jpg[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=m5bX93IUNhI[/url]
Dane techniczne:
Okres budowy: 1928-1930
Otwarcie: 17.05.1930
Długość: 1350 m
Różnica wzniesień: 544 m
Wysokość dolnej stacji: 139 m n.p.m.
Wysokość górnej stacji: 683 m n.p.m.
Maksymalny spadek: 45°
Liczba wagonów: 2
Pojemność wagonu: 35 osób
Czas jazdy: około 5 minut
Prędkość jazdy: 5 m/s



kolej zębata Cremallera de Montserrat, Katalonia, Hiszpania
[img]http://www.cremallerademontserrat.cat/content/imgsxml/galerias/texto/26/mb-0-home-1-sliders-cremallera1.jpg[/img]
[img]http://www.guidemeup.com/mygmublog/montserraten/wp-content/uploads/sites/7/2014/02/comarribar_4_cremallera.jpg[/img]
[img]http://oci.regio7.cat/img_contenido/noticias/2013/06/194343/cremallera_10.jpg[/img]
[img]http://www.spanishrailway.com/wp-content/uploads/+-Cremallera-de-Montserrat-a%C3%B1o-1953.png[/img]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=Z88B2RzQn68[/url] [quote]Cremallera de Montserrat jest hiszpańską koleją zębatą o szerokości toru 1000 mm otwartą po raz pierwszy 6 października 1892 roku.
Eksploatowana do 1957 roku, kiedy została zamknięta z powodu poważnych wypadków przy obsł‚udze taboru w skrajnych nachyleniach jakie występują
Do 1991 zostaje zapomniana i dzięki turystom, którzy chcą wygodnie dostać się do sanktuarium - powstaje projekt odbudowy.
W 1999 roku powstaje firma, która ma odbudować i obsługiwać planowaną kolejkę. W 2001 roku rozpoczynają się prace przy odbudowie i modernizacji kolejki. W tym czasie zmieniono profil toru, wybudowano nowoczesne stacje, zakupiono 5 składów dwuczłonowych firmy Stadler.
Aktualnie kolejka jest główną linią dowożącą turystów do klasztoru, częściowo zastępując niebezpieczną górską drogę do klasztoru i odciążając kolej liniową Aeri de Montserrat.
Kolejka może w ciągu godziny przewieźć 1200 osób. Pociąg trasę pokonuje w czasie ok 15 minut z średnią prędkością 30 km/h. Bilet kosztuje 3-6 euro.
Dane techniczne:
Otwarcie: 1892, ponowne 6.06.2003
Zamknięcie: 12.05.1957
Operator: Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
Szerokość toru: 1000 mm
Zasilanie: 1,5 kV DC
Mechanizm zębaty: typu Abta
Długość linii: 5 km
Liczba przystanków: 3
Prędkość jazdy: 30 km/h
Maksymalny spadek: 15,6 %



Kolej gondolowa Momijidani - Miyajima Ropeway, Hiroshima, Japonia
[img]https://i0.wp.com/peonydiary.com/w/wp-content/uploads/2016/11/hiroshima-13.jpg?resize=700%2C467[/img]
[url]https://i1.wp.com/www.ambereyesblog.com/wp-content/uploads/2014/11/DSC02403.jpg[/url]
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Miyajima_Ropeway-02.jpg/800px-Miyajima_Ropeway-02.jpg[/img]

[url]https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/10001294_10200871677674503_1710622850898250442_n.jpg[/url]
[img]http://travel.roro44.com/asia/japan/Hiroshima_Japan_5.jpg[/img]
[img]http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/03/01/2f/2d/cable-car.jpg[/img]
[url]http://miyajima-ropeway.info/en/access/images/route1.gif[/url]
Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=IazYl7IENnM[/url]
Dane techniczne:
Otwarcie: 1959
Konstrukcja: kolej gondolowa 3-linowa
Długość: 1100 m
Różnica wzniesień: 288 m
Maksymalny spadek: 26°24’
Liczba gondol: 22
Pojemność gondoli: 8 osób
Prędkość jazdy: 2,0 m/s
Czas jazdy: 10 min


Kolej gondolowa Shishiiwa Miyajima Ropeway, Hiroshima, Japonia
[img]http://miyajima-ropeway.info/en/miraculous-scenery/images/photo01.jpg[/img]
[img]http://www.gojapango.com/japan_picture/albums/upload/hiroshima/miyajima/mt_misen/normal_IMG_1418.JPG[/img]
[img]https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/0d/4f/5c/52/caption.jpg[/img]
Dane techniczne:
Konstrukcja: kolej linowa 3-linowa
Długość: 500 m
Różnica wzniesień: 62 m
Liczba wagonów: 2
Pojemność wagonu: 30 osób
Maksymalny spadek: 15°13’
Prędkość jazy: 3,6 m/s
Czas jazdy: 3,5 min



Kolej linowa Ješted, Liberec, Grzbiet Jesztiedzki, Czechy

[img]https://kaszubkawczechach.files.wordpress.com/2013/03/22.jpg?w=600&h=336[/img]
[img]http://www.liberecky-kraj.cz/galerie/obrazky/imager.php?img=534474&x=511&y=339&hash=651ca3b895c3ed593e29c49bb8612f83[/img]
[img]https://www.ceskehory.cz/objekty/data/ski/lanovka-jested/image.jpg[/img]
[img]http://liberec.liberecky-kraj.cz/galerie/obrazky/imager.php?img=1030622&x=547&y=717[/img]
[url]https://rajzypoglajzach.files.wordpress.com/2014/07/p1040163.jpg[/url]
[img]https://img3.onthesnow.com/image/la/47/je%C5%A1t%C4%9Bd_8_1_2017_476462.jpg[/img]
[img]http://www.severnicechy.info/galerie/obrazky/imager.php?img=534433&x=800&y=537&hash=1a0e1e16ef5d91149d81b17d43f1d5b8&ratio=1[/img]
[img]http://www.severnicechy.info/galerie/obrazky/imager.php?img=616090&x=800&y=564&hash=4d84c596064321d61024ecf339221b15&ratio=1[/img]

Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=YFzv3BbTrdE[/url]

[quote]Góra Ještěd (Jeszted) od zawsze przyciągała uwagę swoim majestatycznym wyglądem. W 1737 roku na jej szczycie wzniesiono pierwszy krzyż. Kilka lat później leśnik Hebelt tuż pod szczytem wybudował drewniane schronisko, w którym oferował wędrowcom poczęstunek. Wtedy też na samym szczycie wyrosła najpierw pięcio-, potem ośmiometrowa wieża widokowa. O udostępnienie komunikacyjne Jesztedu starało się wówczas Niemieckie Towarzystwo Gór Izerskich i Jesztedzkich. Ich plany ziściły się 27 czerwca 1933 r., kiedy ruszyła kolejka linowa z Horní Hanychova na szczyt. Inwestorem były Koleje Czechosłowackie (ČSD) – pionier w budowaniu kolejek linowych. Pierwsza kolejka linowa powstała w 1928 roku w Karkonoszach. Prowadziła z Jańskich Łaźni na szczyt Černej hory. Liberecka kolejka na Jeszted powstała jako druga z kolei w latach 1932–1933. Prace budowlane, po przekazaniu parceli o powierzchni 51 ha, rozpoczęto 15 czerwca 1932 r. Wykonawcą była firma Fr.Wiesner z Chrudimia. Wtedy kolejka ta była drugą tego typu w Czechach, dziś już jedyną w kraju. Różnicę wysokości 400 metrów pokonywała po torze o długości 1183 m z dwoma słupami. Eksploatacja przebiegała bezproblemowo i trwała aż do okupacji.

Podczas wojny kolejkę przejął Elektrický dopravní podnik („Elektryczne Przedsiębiorstwo Transportu”) w Libercu. Po 1945 r. kolejka znów przekazana została Kolejom Czechosłowackim, które eksploatowały ją aż do 1 listopada 1971 r., kiedy rozpoczęto zakrojoną na szeroką skalę modernizację. Przeprowadziła ją firma Transporta Chrudim (dawniej Fr. Wiesner). Prace trwały do 1975 r. Dwa oryginalne słupy kratownicowe o wysokości 20 i 26 m zastąpiono jednym o konstrukcji skrzynkowej i wysokości 30 metrów. Dwie liny samonośne mają średnicę 50 mm, lina ciągnąca i przeciwna 22,4 mm. Przepustowość kolejki zwiększyła się z pierwotnych 330 do 525 osób na godzinę. Oryginalny czerwony kolor kabin zmieniono na kolor zielony. Po likwidacji wiszącej kolejki w Jańskich Łaźniach, liberecka kolejka stała się najstarszą stale czynną w Republice Czeskiej i jedyną eksploatowaną przez Koleje Czeskie (ČD a.s.). Jest to unikat wśród infrastruktury komunikacyjnej, który zwiększa atrakcyjność Jesztedu. Pięciominutowa przejażdżka na szczyt przynosi wspaniale wrażenia. Ze szczytu zobaczyć można prawie jedną trzecią terytorium tzw. Bohemii, czyli zachodniej części Czech.

Dane techniczne:
Uruchomienie: 1933
Długość: 1183 m
Różnica poziomów: 400 m
Stacja dolna: Horni Hanychov 595 m n.p.m.
Stacja górna: Ješted 995 m n.p.m.
Pojemność wagonu: 35 pas.
Czas podróży w jedną stronę: 5 min
Godziny otwarcia: kwiecień-październik: poniedziałek 14:00-19:00, wtorek-niedziela 8:00-19:00
listopad-marzec: poniedziałek 14:00-18:00, wtorek-niedziela 8:00-18:00
Ceny biletów: w jedną stronę normalny 99 CZK / ulgowy (dzieci do 15 lat) 49 CZK
w dwie strony: normalny 149 CZK / ulgowy (dzieci do 15 lat) 74 CZK
Tabela srjp ČD: 900


Źródła: Pkl.pl
eZakopane.pl
Agro.travel.pl
Zakopanedlaciebie.pl
Tatry-przewodnik.com.pl
Polishweeklychicago.com
Studentnews.pl
E-wyciagi.pl
Krynica.pl
pl.Tripadvisor.com
Narty.pl
Gmfk.pl
Wolnedni.pl
Beskidtrek.eu
Domnazboczu.pl
Gdziebylec.pl
Kolej-szyndzielnia.pl
Ziad.bielsko.pl
Beskidia.pl
Eksploratorzy.com.pl
Jaworzynakrynicka.pl
Narciarski atlas Polski; Family Cup, Kraków, 2000
Polskaniezwykla.pl
SwieradowZdroj.com.pl
Hotelsudetia. pl
Privat-Tatry.com
Turysta.org
Vt.sk
Lanovky.sk
Pixers.pl
Livigno.travel.pl
Slowacja.com.pl
Tldtatry.sk
Spz.logout.cz
Nartynaslowacji.republika.pl
Portaltatrzanski.com
Slowacja-dokumentacja.pl
Gotardus.net
Jasna.sk
pl.Wikipedia.org
Transport-publiczny.pl
Nasza-europa.eu
Ccma.cat
Haveyouseenuslately.org
Travelsignposts.com
Cremallerademontserrat.cat
Todocoleccion.com
Europeinyourlife.com
Spain.info
Holabarcelona.pl
Rynek-Kolejowy.pl
Guidemeup.com
Oci.regio7.cat
Spanishrailway.com
Rafał Muszczynko@facebook
Travel.roro44.com
Tripadvisor.com
Peonydiary.com
Ambereyesblog.com
Miyajima-ropeway.info
Gojapango.com
Tripadvisor.co.uk
Kaszubkawczechach.wordpress.com
Liberecky-kraj.cz
Ceskehory.cz
VisitLiberec.eu
Rajzypoglajzach.wordpress.com
Skiinfo.pl
SeverniCechy.info
Atrakcjetechniki.karr.pl
Youtube.com
Baran Marek – Koleje linowe i wyciągi narciarskie w Polsce. Historia i dzień dzisiejszy; Księży Młyn, Łódź, 2010
Narciarski atlas Polski; Family Cup, Kraków, 2000
Pinkwart Maciej – Góry, narty, koleje linowe; Wydawnictwo „Karpaty”-Wydawnictwo „Krokus”, Kraków-Zakopane, 1995
NIE dla ACTA!
Odpowiedz