PESA rośnie w siłę

Szynobus to też autobus :)

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

bystrzak2000
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1739
Dołączył: wtorek, 9 marca 2004, 19:39
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

PESA rośnie w siłę

Postprzez bystrzak2000 » poniedziałek, 23 maja 2005, 12:35

[img]http://www.pb.pl/img/nav/pbpl/pulsbiznesuLogo_160x100.gif[/img]

PESA mierzy w 400 mln

Dostaje zaproszenia i wygrywa przetargi za granicą. W Polsce nie chce przywilejów, ale domaga się równego traktowania. W czerwcu z bydgoskiej fabryki pojazdów szynowych PESA, jednej z nielicznych rentownych firm produkujących tabor kolejowy, wyjedzie pierwszy z trzech zamówionych dwuczłonowy autobus szynowy.

Pojazdy kupują dwa regiony: Pomorze i Śląsk. Wszystkie zostaną dostarczone jeszcze w tym roku. Zamówienie jest niewielkie, bo takie są możliwości finansowe samorządów wojewódzkich, które odpowiadają za transport kolejowy w swoich regionach.

Dlatego spółka nie stroni od przetargów za granicą. Interesuje ją budowa nowych i modernizacje istniejących pojazdów. Sprzedaż eksportowa sięga już 30 proc. z ponad 300 mln zł przychodów spółki w 2004r.

-Cztery nowe autobusy szynowe zamówiła u nas Ukraina, a Litwinom modernizujemy ich pojazdy. Startujemy też w przetargu na remont pociągów pospiesznych dla PKP Przewozy Regionalne, a z różnych regionów w Polsce mamy zamówienia na 25 szynobusów. Jeden elektryczny zespół trakcyjny (EZT) zamawia Łódź - wylicza Tomasz Zaboklicki, prezes fabryki PESA. W miarę możliwości W 2004 r. firma wygrała 80 proc. krajowych przetargów na szynobusy i zamknęła rok 18 mln zł zysku brutto.

Dzięki rosnącym zamówieniom w tym roku przychody mają wzrosnąć do 400 mln zł. 60 proc. generuje sprzedaż i modernizacja pojazdów pasażerskich, po 20 proc. produkcja wagonów towarowych i modernizacja lokomotyw.

-Zysk utrzymamy na zbliżonym poziomie, bo stale inwestujemy w zakład i nowe technologie. Żadna światowa firma nie udostępni technologii produkcji nowych pojazdów. Jeśli chcemy rozwijać się sami, musimy opracować pomysł. Na ten rok zaplanowaliśmy inwestycje 10-12 mln zł - wyjaśnia prezes. Ostatnio PESA opracowała model elektrycznego autobusu szynowego. Łącznie cztery takie pojazdy mają dostać jeszcze w tym roku Małopolska i woj. świętokrzyskie.

Spółka należy do ośmiu członków kadry zarządzającej. Nie szuka inwestora. Dwa lata temu współpracę zaproponował jej szwajcarski Stadler. PESA odmówiła. Jej szef nie chce dziś tego komentować.

-Propozycja była dla nas niekorzystna - ucina temat prezes. Jest przekonany, że fabryka może się rozwijać samodzielnie, jeśli będzie miała szansę brać udział we wszystkich krajowych przetargach. Jego zdaniem, warunki, jakie Mazowsze stawia w największym do tej pory krajowym przetargu na 14 EZT (m.in. wymaganie dużego doświadczenia w produkcji takich pojazdów), są sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji, bo nawet nie pozwalają fabryce w nim wystartować.

-Dostaliśmy zaproszenie do wzięcia udziału w przetargu na produkcję aż 60 EZT dla niemieckich kolei, a do przetargu w Polsce drogę mamy zamkniętą - mówi prezes.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » wtorek, 24 maja 2005, 00:38

Prezes Pesy nie ma się co dziwić - wszyscy znają już możliwości krajowych producentów w stylu Kolzamu - od nieprzeciętnej awaryjności po horrendalne opóźnienia w dostawach i wolą się od takiej opcji zabezpieczyć. Dyrektorzy przedsiębiorstw komunikacyjnych chcą, żeby zamówiony pojazd woził pasażerów a nie stał na warsztacie i w dodatku chcą, żeby czynił to od daty zapisanej w umowie.

Pzdr.
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: PESA rośnie w siłę

Postprzez kulikowski » sobota, 20 lutego 2010, 04:29

[url]http://www.rynek-kolejowy.pl/14422/14422_Warszawa_Tabor_z_PESY_dominuje.htm[/url]

[quote="Rynek Kolejowy"]Warszawa: Tabor z PESY dominuje
2010-02-15 12:00:47

Już niedługo, 10 marca, nastąpi podpisanie kontraktu na dostawę dla SKM Warszawa 13 nowych składów z bydgoskiej PESY - informuje "Życie Warszawy". Nowy tabor, warty 299 mln zł ma dotrzeć do stolicy kraju w drugiej połowie przyszłego roku.

- Producent będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy na dostawę pierwszego pociągu. Całą partię mamy dostać po upływie 18 miesięcy - mówi prezes SKM Leszek Walczak.

Pociągi SKM mają powstać na bazie Elfa i będą się różnić przede wszystkim długością. Zamiast 4 członów, będzie ich 6, co oznacza, że długość składu wyniesie 100 metrów. Układ siedzeń będzie identyczny jak w metrze. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację, kamery monitoringu i czujniki do liczenia pasażerów. Pociągi mają kursować z lotniska Okęcie do Dworca Wschodniego. Stąd połowa z nich pojedzie do Legionowa, a druga część do Sulejówka - czytamy w "ŻW".

Spółka z Bydgoszczy proponuje miastu także przyspieszenie dostaw zamówionych 186 tramwajów, z których pierwszy ma dotrzeć do Warszawy na testy już w kwietniu. Niestety, ratusz jest na to nieprzygotowany. - Na pierwszy rzut oka propozycja jest kusząca. Szybsze dostawy oznaczają też jednak szybsze płatności. A to już nie takie proste - mówi dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. - Musimy też zdążyć z inwestycjami w infrastrukturę, czyli remontami torów i przebudową zajezdni - mówi prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos. - Trzeba przebudować kanały i mosty. W zajezdni Żoliborz np. trzeba wybudować hangary od podstaw.

[url=http://www.zw.com.pl/artykul/244830,447451_Szczesliwa__trzynastka__dla_SKM.html]Więcej[/url]

[img]http://www.rynek-kolejowy.pl/images/upload/229244.jpg[/img]
Wizualizacja: PESA.

(źródło: Życie Warszawy, 14 lutego 2010)
źródło: Rynek-Kolejowy.pl

PESA się rozwija - polska firma wygrała przetargi na dostawę niskopodłogowych tramwajów dla Warszawy, elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Mazowieckich, Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Powodzenia!
NIE dla ACTA!
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: PESA rośnie w siłę

Postprzez kulikowski » sobota, 27 lutego 2010, 03:04

dziwny jest ten świat:
[url]http://www.rynek-kolejowy.pl/14585/Sad_uznal_racje_Stadlera.htm[/url]

[quote="Rynek Kolejowy"]Sąd uznał racje Stadlera
2010-02-26 17:28:18

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", sąd uznał racje szwajcarskiego Stadlera, który zaprotestował przeciwko rozstrzygnięciu przetargu na dostawę 20 ezetów dla Kolei Mazowieckich. Firma zwracała uwagę, że zwycięzca - PESA Bydgoszcz nie spełniła wymogów narzuconych przez zamawiającego.

[img]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/14585/233d1f709115c5f5a2e4d4011961bd37.jpg[/img]

Jak mówił niedawno "Rynkowi Kolejowemu" Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail, warunkiem dopuszczenia do przetargu było wyprodukowanie 10 pojazdów o prędkości maksymalnej 160 km/h, które posiadają ważne dopuszczenie do poruszania się z taką prędkością. - Jesteśmy zdania, że zwycięzca nie spełnił tego warunku, a mimo tego wygrał przetarg. Właśnie z tego powodu zdecydowaliśmy się złożyć protest w tej sprawie - informował Spuhler.

Stadler zdecydował się na wniesienie sprawy do sądu. Jak się dowiedzieliśmy, rozprawa odbyła się 17 lutego, a dziś miało miejsce odczytanie wyroku.

- Bardzo cieszy nas ten wyrok, ponieważ oznacza to, że slusznie interpretowaliśmy wymagania postawione przez zamawiającego. Słuszne było także to, że zdecydowaliśmy się skorzystać z odpowiednich środków ochrony prawnej - mówi Stanisław Skalski, członek zarządu, dyrektor handlowy Stadler Bussnang AG.

W całej sprawie najbardziej problematyczny wydaje się fakt, że przecież KM podpisały już z bydgoskim producentem umowę na dostawę 20 ELF-ów... - Decyzja jest zaskakująca - przyznaje rzecznik PESY Bydgoszcz, Michał Żurowski. Co dalej? - To pytanie do Urzędu Marszałkowskiego. On jest stroną w tej sprawie. Oczywiście, "rykoszetem" dostajemy my - tłumaczy. Jak wskazuje, póki co firma czeka na uzasadnienie wyroku sądu. - Jednak na pewno taki werdykt nie zachwieje projektem rodziny pojazdów ELF - podkreśla rzecznik PESY.

(źródło: mg, Rynek Kolejowy, 26 lutego 2010)
źródło Rynek Kolejowy
NIE dla ACTA!
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: PESA rośnie w siłę

Postprzez kulikowski » środa, 3 marca 2010, 19:23

[url]http://www.rynek-kolejowy.pl/14634/KIO_przyznala_racje_Stadlerowi.htm[/url]

[quote="Rynek Kolejowy"]KIO przyznała rację Stadlerowi. Firma liczy na podpisanie kontraktu z KM
2010-03-03 08:40:01
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", odwołanie Stadlera do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie unieważnienia przez Koleje Mazowieckie przetargu na dostawę 16 ezetów, zostało uznane. Przypomnijmy, że w procedurze najlepszą punktację uzyskał szwajcarski producent, który tym samym wyprzedził PESĘ Bydgoszcz, jednak przetarg został unieważniony przez zamawiającego. Przeciwko temu faktowi oponował Stadler.

[img]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/14634/def322a82c8e68de67f617302272ff83_d.jpg[/img]Fot. Rynek Kolejowy

Oferta Stadlera uzyskała wówczas największą liczbę punktów (została ona oceniona na 98,8727 pkt., a propozycja konsorcjum bydgoskiej PESY i ZNTK Mińsk Maz. uzyskała 97,9437 pkt.). Jednak natychmiast po ogłoszeniu wyników, przewoźnik unieważnił całą procedurę, swoją decyzję uzasadniając tym, że zaoferowana przez szwajcarskiego producenta cena przekroczyła założony budżet. "Swoją decyzję uzasadniły tym, że zaoferowana cena 76 milionów euro netto przekroczyła założony budżet Kolei Mazowieckich, który wynosił 79 milionów euro brutto. Firma Stadler jest przekonana, że organizator przetargu nie miał podstaw prawnych do podjęcia takiej decyzji. Zgodnie z przedstawionymi dokumentami, cena netto zaoferowana przez firmę mieści się w założonym budżecie. Koleje Mazowieckie doliczyły do kwoty netto 22% podatek VAT, który według prawa podatkowego nie powinien zostać dodany. Niezależnie od którego dostawcy Koleje Mazowieckie zakupiłyby pojazdy, kwota podatku VAT podlega zwrotowi, co ma zastosowanie w przypadku wszystkich przewoźników kolejowych w Europie. W związku z tym, zamawiający nie miał podstaw prawnych, aby unieważnić przetarg. Argument ten został uwzględniony przez Krajową Izbę Odwoławczą, która nakazała Kolejom Mazowieckim unieważnienie decyzji o unieważnieniu przetargu. Firma Stadler oczekuje, że zamawiający, czyli Koleje Mazowieckie, podpisze z nią umowę w najbliższym czasie, tak aby można było dostarczyć pojazdy jeszcze przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012" - można przeczytać w oświadczeniu spółki.

"Zgodnie z polskim prawem podatkowym, cena zaoferowana przez firmę Stadler mieści się w budżecie Kolei Mazowieckich, przeznaczonym na dostawę 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nawet, gdyby przedstawiona oferta przekroczyła założony budżet często stosowaną praktyką jest poszukiwanie dodatkowych środków, a nie natychmiastowe unieważnianie przetargu. W przypadku poprzednich przetargów zamawiający starał się pozyskać dodatkowe środki w sytuacji, gdy cena zaproponowana w najkorzystniejszej ofercie była wyższa niż założony budżet. Taka sytuacja miała miejsce na przykład w zakończonym ostatnio przetargu na 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa mazowieckiego, gdzie kontrakt podpisano z innym producentem" - piszą przedstawiciele Stadlera.

- Jesteśmy usatysfakcjonowani decyzją Krajowej Izby Odwoławczej. Zarząd firmy Stadler był od początku przekonany o słuszności swoich argumentów, dlatego zdecydował się odwołać od decyzji organizatora przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej, która uznała słuszność odwołania naszej firmy ? powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.

Ostatnio sąd uznał racje producenta w innym postępowaniu - na dostawę 20 ezetów dla KM. W tym przypadku przewoźnik wybrał ofertę PESY Bydgoszcz i podpisał z nią umowę na wyprodukowanie składów ELF. Jednak Stadler uznał, że został pokrzywdzony i wniósł sprawę do sądu, zwracając uwagę na fakt, że zamawiający wymagał od oferentów wyprodukowania przynajmniej 10 pojazdów o prędkości maksymalnej 160 km/h, posiadających ważne dopuszczenie do poruszania się z taką prędkością. Szwajcarski producent stwierdził, że PESA nie spełniła tego warunku, a i tak została dopuszczona do procedury. Sąd przyznał rację Stadlerowi.

(źródło: mg, Rynek Kolejowy/Stadler, 3 marca 2010)
źródło: Rynek-Kolejowy.pl

dla wyjaśnienia dodam, że były dwa oddzielne przetargi:
1) na 16 ezt - wygrał Stadler, przetarg unieważniono z powodu zbyt wysokiej ceny zwycięskiego oferenta (o wyborze zadecydował zapis o prędkości 160 km/h - zwycięzca uzyskał homologację),
2) na 20 ezt - wygrała Pesa, bo oferta była tańsza - Stadler złożył protest do Sądu Administracyjnego.
W efekcie wyszedł węzeł gordyjski.
NIE dla ACTA!
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: PESA rośnie w siłę

Postprzez kulikowski » czwartek, 18 marca 2010, 03:28

prasówka dot. podpisania umowy SKM-PESA (Rynek Kolejowy):
[url]http://www.rynek-kolejowy.pl/14973/Umowa_na_13_ezetow_dla_SKM_podpisana.htm[/url]

[quote="Rynek Kolejowy"]Umowa na 13 ezetów dla SKM podpisana
2010-03-16 15:01:48

[color=#0000BF]Bydgoska PESA podpisała umowę na dostawę 13 sześcioczłonowych pojazdów 27WE (ELF). Wartość kontraktu to 299 mln zł netto. Składy będą obsługiwać trasę centrum miasta - Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina. Pierwszy ELF pojawi się na torach w połowie 2011 r.[/color]

[img]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/14973/a0676cb02e592404fa346bd82d5bbf52.jpg[/img]
Grafika: PESA Bydgoszcz

[img]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/14973/1df1c33168f408749a57fccab35df551.jpg[/img]
Grafika: PESA Bydgoszcz

[img]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/14973/09fa62a684b55f1461d128630c66e6b7.jpg[/img]
Grafika: PESA Bydgoszcz

- Dziś można powiedzieć, że "chcieć to móc" - powiedział prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podczas uroczystości podpisania kontraktu. - Te pociągi, które dziś kupujemy, można nazwać "Fryderyk Chopin Ekspres". Wiosna jest dobrym okresem dla SKM. Uruchomiliśmy linię do Legionowa, a dziś podpisujemy tę umowę - dodała.
- Ten dobry czas dla komunikacji szynowej w Warszawie to efekt podpisywania umów wieloletnich - dodał Leszek Ruta, dyrektor warszawskiego ZTM. - Składy, które dziś kupuje SKM, to już XXI wiek, są one bardzo nowoczesne. To zupełnie nowa jakość - powiedział Ruta.
- Cieszę się, że nasza firma na trwałe wpisuje się w krajobraz komunikacyjny Warszawy - mówił prezes PESY, Tomasz Zaboklicki. - 27WE będzie najdłuższym pojazdem tego typu w Polsce - dodał.
- W przetargu na pozyskanie tych składów wszystko poszło tak gładko, że wypada mi przeprosić dziennikarzy za to, że nie mieli o czym pisać. Następnym razem się poprawimy - podkreślił żartobliwie Leszek Walczak, prezes warszawskiej SKM.
- Warszawska inwestycja będzie jedynym kolejowym połączeniem lotniska z centrum miasta w Polsce. Na pewno zdążymy z nią na Euro2012 - poinformował członek zarządu PKP PLK, Paweł Dziwisz. - Do centrum Warszawy z lotniska będzie można dojechać w 20 minut. To połączenie to pierwsza nowa linia kolejowa wybudowana w Polsce od 1985 r. - powiedział.
ELF-y, które dostarczy PESA, będą wyposażone w większą liczbę drzwi (12 par) oraz podłogę dostosowaną do wysokości peronów. Będą one miały klimatyzację, monitoring oraz przestrzenie dostosowane dla osób niepełnosprawnych i przewozu rowerów. Układ siedzeń podobny do tego w wagonach metra oraz brak przegród pomiędzy członami oraz większa długość pociągu mają pozwolić na przewóz do 900 pasażerów.
Pierwszy 27WE trafi do Warszawy w przeciągu 14 miesięcy od podpisania umowy, a ostatni - w 18 miesięcy po zawarciu kontraktu.
ELF-y będą kursować co 15 minut po trasie: Warszawa Służewiec - Warszawa Żwiwrki i Wigury - Warszawa Rakowiec - Warszawa Al. Jerozolimskie - Warszawa Zachodnia - Warszawa Ochota - Warszawa Śródmieście - Warszawa Powiśle - Warszawa Stadion - Warszawa Wschodnia. Na stacji Warszawa Wschodnia linia rozdziela się i co drugi pociąg będzie jeździł trasą Warszawa Rembertów - Warszawa Wesoła - Warszawa Wola Grzybowska - Sulejówek - Sulejówek Miłosna, a reszta w kierunku Legionowa, trasą: Warszawa Praga - Warszawa Toruńska - Warszawa Żerań - Warszawa Płudy - Warszawa Choszczówka - Legionowo.

[color=#0000BF](źródło: mg, Rynek Kolejowy, 16 marca 2010)[/color]

źródło: Rynek Kolejowy


obszerniejsze wyjaśnienia - 22WE, 27WE i Acatus 2 (InfoRail):
[url]http://inforail.pl/text.php?id=30523&from=tag[/url]

[quote="InfoRail"][color=#0000BF]Zaelfieni[/color]
Opublikowano: 2010-02-02 18:48:15
Autor: Ryszard Piech

Plany z rzeczywistością bardzo często się rozmijają, czasami na gorsze, czasami na lepsze. Ocena tych zjawisk może być różna, jednak zapewne wszyscy przyznają, iż czynią one szarą rzeczywistość bardziej ciekawą. Bowiem kto by się spodziewał, że w krótkim okresie czasu Pesa otrzyma kilka zamówień na EZT nowej generacji EZT określane nazwą handlową ?Elf?.

Elf ?modułowy EZT

[img]http://infobus.pl/files/30523/elf_mazowieckie_760.jpg[/img]
Elf dla kolei Mazowieckich. Fot. PESA

[img]http://infobus.pl/files/30523/elf_835g_slask_kam_2_1_pop_760.jpg[/img]
Elf dla Województwa Śląskiego. Fot. PESA

[url=http://inforail.pl/text.php?id=25642]O pojazdach Elf pisaliśmy już szerzej na łamach InfoRail[/url], dlatego w niniejszym skupimy się na nowościach jakie zaszły od tamtego momentu. W stosunku do poprzedniego artykułu możemy odnotować, iż podpisano umowę na dostawę 20 czterowagonowych składów dla Kolei Mazowieckich oraz ośmiu dla Województwa Śląskiego. W kolejnym przetargu Kolei Mazowieckich, tym razem na 16 składów, walka była bardziej zacięta i po podsumowaniu punktów oferta Stadlera została oceniona na 98,8727 punktów, natomiast Pesy zyskała 97,9437. Niestety obaj oferenci zaproponowali ceny powyżej zakładanych, więc przewoźnik anulował postępowanie, które zostanie w najbliższym czasie powtórzone. Patrząc na inny przetarg wszystko wskazuje, że składy Elf trafią także do SKM w Warszawie. W efekcie postępowania na 13 składów z przedziałem pasażerskim o długości 80-85 metrów jako najkorzystniejszą ofertę wybrano tą złożoną przez Pesę. Jak udało się dowiedzieć firma zaoferowała sześciowagonowy zespół typu Elf. Oznacza to, że Pesa ma już zamówienie na 28 składów Elf, a liczba ta może wzrosnąć o kolejne 13. W efekcie tego zespoły tego typu mają szansę stać się najliczniejszymi EZT nowej generacji w Polsce. Obecnie na to miano zasługuje 14 pojazdów ED 74 na równi z 14 składami Flirt. Oczywiście jest to prognoza na dzień dzisiejszy, ponieważ pozycję lidera w tym zakresie rozstrzygnie najprawdopodobniej przetarg na 70 EZT, jakie mają ogłosić Przewozy Regionalne, które mają zarezerwowane środku w ramach POIiŚ.

[img]http://infobus.pl/files/30523/elf_zderzenia_760.jpg[/img]
Scenariusze zderzeniowe. Fot. Pesa

[img]http://infobus.pl/files/30523/elf_przd_760.jpg[/img]
Struktura przednia składów Elf. Fot. Pesa

Elf to skrót od słów Electric Low Floor (Elektryczny Niska Podłoga), a użycie skrótu od słów angielskich nie jest przypadkowe, bowiem nowe składy są budowane zgodnie z normami EN i PN, jak również według przepisów o interoperacyjności dla kolei konwencjonalnych (TSI CR). Normy TSI w zakresie hałasu obowiązują od 2006 roku, normy w zakresie rozwiązań dla osób niepełnosprawnych (TSI PRM) obowiązują od 2008 roku, podobnie jak normy w zakresie długich tuneli (TSI SRM). Skład spełnia również wymagania tworzonej obecnie normy dotyczącej pojazdów trakcyjnych i wagonów pasażerskich, dzięki czemu w najbliższej przyszłości nie będzie konieczności dokonywania zmian konstrukcyjnych. Składy Elf spełniają również normę PN EN 15227 dotyczącą wytrzymałości zderzeniowej. Norma ta przewiduje cztery scenariusze zderzeń wyszczególnione na schemacie. Oczywiście z racji kosztów nowych pojazdów zderzenia te są wykonywane w postaci symulacji komputerowych. W efekcie tych prac Pesa opracowała i opatentowała specjalnej konstrukcji absorbery energii zderzeniowej z systemem anty wspinającym, które zostaną zabudowane przed kabiną maszynisty na wysokości zderzaków. Absorbery te są konieczne do spełnienia scenariusza 1 i 2. Sama kabina została wykonana w formie klatki przestrzennej zwiększającej bezpieczeństwo w trakcie zderzenia. Dodatkowo przed klatką kabiny zostanie zastosowany element odkształcalny określany często (z racji swojego kształtu) ?plastrem miodu?. Jest to element zaprojektowany i wykonany specjalnie w celu absorpcji energii podczas zderzenia. To powoduje dosyć duże odsunięcie kabiny od czoła składu, jednak dzięki temu pojazd gwarantuje najwyższe możliwe standardy bezpieczeństwa dla maszynisty oraz pasażerów. Konstrukcja nośna pudeł wagonów ma być wykonana ze stali S355J2+N, 650MC, natomiast poszycie ścian bocznych z aluminium lub stali nierdzewnej.

[img]http://infobus.pl/files/30523/elfschemat_760.jpg[/img]
Schemat składów Elf. Fot. Pesa

[img]http://infobus.pl/files/30523/platforma_elf_760.jpg[/img]
Platforma pojazdów Elf. Fot. Pesa

Warto również nadmienić, że składy Elf w wersji czterowagonowej będą oznaczone typem 22WE. Zostaną zastosowane wózki napędne typu 26 MN oraz toczne 40 AN, natomiast układ hamulcowy będzie oparty na komponentach Knorr Bremse. Składy dla KM oraz Województwa Śląskiego będą miały układ napędowy produkcji Ingeteam, tożsamy z zespołami 16WEk, czyli składami ED 74 Bydgostia. Układ napędowy w tej formie może być zastosowany w składach od trzech do pięciu wagonów. Oczywiście w przypadku dłuższych zespołów ilość osi napędnych byłaby niewystarczająca, dlatego dostępne będą również inne warianty w których zostaną zastosowane osie napędne także w wybranych wózkach środkowych. Pesa przewiduje dwie oferty w tym zakresie, gdzie pierwszą stanowią zespoły z wózkami wspólnymi, natomiast drugą grupę stanowią bardziej tradycyjne pojazdy mające po dwa wózki na wagon. W pierwszym rozwiązaniu ilość wózków napędnych rośnie wraz z ilością wagonów, natomiast w drugim mamy do czynienia ze skrajnymi wagonami silnikowymi oraz środkowymi doczepnymi. W tym układzie można zbudować składy od trzech do sześciu wagonów, jednak dalsze wydłużanie składu wymaga zastosowania osi napędnych również w wagonach środkowych. Jak widać daje to bardzo dużą dowolność w tworzeniu produktu docelowego na bazie jednej platformy pojazdów Elf. Składy aglomeracyjne mają być dostępne w długościach 3-6 wagonów i prędkości maksymalnej do 130 km/h (do takiej prędkości pociąg może prowadzić jeden maszynista). Pojazdy w wersji regionalnej mają być dostępne w długościach od 3 do 6 wagonów i prędkości maksymalnej 120-160 km/h. Zbliżone, choć z zupełnie innym wyposażeniem będą składy międzyregionalne o długości od 4 do 6 wagonów, gdzie wyposażenie wnętrza może obejmować przestrzeń z automatami do sprzedaży napojów i przekąsek, jak również specjalną przestrzeń dla kierownika pociągu. Składy w tym wariancie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, natomiast topowa wersja przewidziana teoretycznie dla pociągów kwalifikowanych będzie miała długość do 10 wagonów i prędkość maksymalną do 190 km/h.

[img]http://infobus.pl/files/30523/5_760.jpg[/img]
Elf przykładowa aranżacja wnętrza. Fot. Pesa

[img]http://infobus.pl/files/30523/elf_aranacje_760.jpg[/img]
Elf przykładowa aranżacja wnętrza. Fot. Pesa

Acatus 2 ?ciemna strona Elf-a
Niedawno miało miejsce podpisanie kontraktu między Województwem Małopolskim a Pesą, którego przedmiotem jest dostawa pięciu nowych EZT obecnie określanych jako Acatus 2. Pojazdy te pomijając stylistykę ściany czołowej z pierwowzorem mają tyle wspólnego, co opisywane wyżej składy Elf. Pierwotnie krążyły pogłoski, że będzie to budżetowa wersja Elf-a, jednak później je zdementowano i twierdzono, iż pojazd dla małopolski będzie najzwyczajniej składem Acatus z obniżoną podłogą. Jednak jak można zauważyć po wizualizacjach i porównaniu wymiarów Acatus 2 powstał na bazie składów Elf, jako jego budżetowa wersja. Takie zamieszanie powstało tylko i wyłącznie dzięki makabrycznie niskiemu poziomowi polskiego dziennikarstwa, które można podzielić na dwie grupy ?dziennikarzy salonowych i śledczych. Ci pierwsi przesiadują w kuluarach i prześcigają się w częstowaniu czytelników kolejnymi mniej lub bardziej sensownymi wypowiedziami polityków, natomiast ci drudzy szukają (w głównej mierze na siłę) afery. Niestety dziennikarzy zainteresowanych rzetelną pracą, czyli przekazywaniem informacji, jest w Polsce mniejszość. Właśnie efektem takiego błędnie pojętego ?dziennikarstwa śledczego?zrodziło się zamieszanie wokół pojazdów dla Małopolski, które są tańsze od składów dla KM i Śląskiego. Niestety w efekcie tej nagonki informacje o nowym składzie dla Małopolski były niejasne, dlatego należą się słowa sprostowania w stosunku do wcześniejszych artykułów.

[img]http://infobus.pl/files/30523/fotomaopolska_760.jpg[/img]
Acatus 2. Fot. Pesa

[img]http://infobus.pl/files/30523/acatus2schemat_760.jpg[/img]
Acatus 2. Fot. Pesa

[img]http://infobus.pl/files/30523/acatus_2_maopolska_760.jpg[/img]
Acatus 2. Fot. Pesa

Wbrew zapowiedziom jakoby Acatus 2 miał być rozwojową wersją prototypowego składu Acatus okazuje się, że druga generacja stanowi faktycznie budżetową wersję Elfa. Bowiem podstawowy Acatus ma trzy wagony, które po obniżeniu podłogi pozwalałyby spełnić wymagania przetargu. Jednak Acatus 2 ma cztery człony, które mają dokładnie te same wymiary co Elf. W zasadzie z zewnątrz można wymienić jedynie dwie różnice. Pierwszą jest zastosowanie jedynie po jednej parze drzwi w członach skrajnych, a ponieważ każda para drzwi kosztuje, więc można to uznać za oszczędności. Druga różnica to zastosowanie czoła o wyglądzie zbliżonym do prototypowego składu Acatus. Pierwotnie mówiono, że składy Acatus 2 będą miały znacznie mniejszą wytrzymałość konstrukcji oraz wytrzymałość zderzeniową, jednak według tabeli przedstawionej podczas prezentacji skład spełnia te same normy co Elf. Oczywiście to nie wyklucza faktu, że składy Elf mogą mieć te wartości znacznie lepsze, niż będzie miał Acatus 2. Można się spodziewać, że w celu obniżenia kosztów szkielety składów Acatus 2 zostaną pokryte blachami stalowymi, które pokryte lakierem są odporne na korozję. Dzięki temu pudła będą tańsze, choć będą wymagały większych kosztów napraw w późniejszym okresie. Pod względem konstrukcyjnym możemy się spodziewać, że zamiast ramp nad wózkami znajdziemy znacznie tańsze w wykonaniu stopnie. Oczywiście obniżenie ceny będzie osiągnięte również poprzez zastosowanie tańszych komponentów, które mają krótszy okres żywotności, lub też cechują się niższą jakością wykonania. Z kolei po stronie napędu będą zastosowane znane komponenty z pojazdów ED59 lub ED74. Ciekawostką może być fakt, że Elf-y mają przewidziane jedynie klasę 2 oraz jeden przedział WC podczas gdy Acatus 2 ma mieć (według schematu) dwa przedziały WC oraz mały przedział klasy pierwszej.

Elf kontra Acatus 2
Pojazd Elf 4 wag. Elf 6 wag. Acatus 2
Typ 22WE b/d 32WE
Długość 75,25 m 107,25 m 75,25 m
Szerokość 2,88 m 2,88 m 2,88 m
Wysokość 4,28 m 4,28 m 4,28 m
Wysokość podłogi w strefie niskiej 760 mm 760 mm 760 mm
Łączna ilość miejsc 450 (4 os. na m2) b/d 350 (3 os. na m2)
Ilość miejsc siedzących 175 + 41 (rozkładane) b/d 180 + 15 (rozkładane)
Układ osi Bo?(2?)(2?)(2?)Bo? Bo?(Bo?)(2?)(2?)(2?)(Bo?)Bo? Bo?(2?)(2?)(2?)Bo?
Moc 2 MW 3-4 MW 2MW
Prędkość maksymalna 160 km/h 130 km/h 160 km/h
Cena jednostkowa KM 5,063 mln ?Śląskie 23,416 mln zł SKM Warszawa 28 mln zł Małopolskie 18,239 mln zł

Dane do tabeli zostały zaczerpnięte z oficjalnych folderów, za wyjątkiem ilości miejsc siedzących, która została obliczona na podstawie schematów wnętrz, natomiast dane pojazdów dla SKM w Warszawie zostały obliczone na podstawie wymiarów zawartych w folderze i przybliżonych danych z prezentacji. Porównując dane dotyczące składów Elf i Acatus 2 widać bardzo wyraźnie powiązanie tych konstrukcji, choć z racji różnic w wykonaniu może faktycznie dobrym rozwiązaniem było zastosowanie dla budżetowej wersji odmiennej nazwy i typu. Choć szkoda, iż wzorem wcześniejszych przykładów Acatus (Łódź), czy Bydgostia nie nazwano pojazdów dla Małoposlki przykładowo Cracovia. Modułowe pojazdy z rodziny Elf można bez wątpienia nazwać przełomowymi tak dla producenta, jak i dla kolei w Polsce. Spełnienie wszystkich obecnych i przyszłych norm pozwala na stwierdzenie, iż składy Elf będą oferowane przez kilka kolejnych lat i mają szansę stać się najpopularniejszą serią EZT w Polsce.

Źródło: InfoRail


dane techniczne (Rynek Kolejowy):
[url]http://www.rynek-kolejowy.pl/14994/ELF_dla_warszawskiej_SKM__dane_techniczne.htm[/url]

[quote="Rynek Kolejowy"]ELF dla warszawskiej SKM - dane techniczne
[color=#0000BF]Składy, które SKM pozyska od PESY Bydgoszcz, to warte 299 mln zł pociągi 27WE ELF, które będą jeździć pomiędzy centrum Warszawy a Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina. To pojazdy sześcioczłonowe, z większą liczbą drzwi - 12 par.[/color]

[img]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/14994/3f2c1ade3958151c531536a6b2c3f574.jpg[/img]
Grafika: PESA Bydgoszcz

[img]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/14994/b419ffbaa7a69c67184d3dd0271984da.jpg[/img]
Grafika: PESA Bydgoszcz
Jak zapowiadają przedstawiciele bydgoskiego producenta, pociągi będą posiadały klimatyzację i monitoring, który będzie obejmował całość wnętrza pociągu.

Niektóre dane techniczne pociągu ELF 27WE (6-człon z napędem rozproszonym dla SKM Warszawa):
Długość całkowita: 107 850 mm
Szerokość: 2 880 mm
Wysokość: 4 280 mm
Wysokość podłogi w strefie drzwi od poziomu główki szyny: 800 mm
Ilość miejsc siedzących/w tym składanych: 274/80
Maksymalna ilość pasażerów: 901 (miejsca stojące: 5 os/mkw.)
Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 130 km/h
Ilość miejsc dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się: 2
Ilość miejsc na rowery: 4
Prześwit drzwi: 1 400 mm
Moc (silniki asynchroniczne): 3,25 MW
Wytrzymałość konstrukcji: PII - zgodnie z PN EN 12663-1
Wytrzymałość zderzeniowa: kat. C-I wg PN-EN 15227
Trakcja wielokrotna: do 3 pojazdów

[color=#0000BF](źródło: mg, Rynek Kolejowy, 17 marca 2010)[/color]

źródło: Rynek Kolejowy
NIE dla ACTA!
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: PESA rośnie w siłę

Postprzez kulikowski » czwartek, 21 października 2010, 14:24

PESA 610M szynobus inspekcyjny dla Ukrainy
[quote][img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%82%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%81%D0%B0_610M-001_1.jpg/800px-%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%82%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%81%D0%B0_610M-001_1.jpg[/img]
(C) Wikipedia

[img]http://infobus.pl/files/17935/crw_8656_rt8_760.jpg[/img]
[img]http://infobus.pl/files/17935/crw_8649_rt8_760.jpg[/img]
[img]http://infobus.pl/files/17935/crw_8623_rt8_760.jpg[/img]
[img]http://infobus.pl/files/17935/crw_8632_rt8_760.jpg[/img]
(C) InfoRail.pl

610M - szynobus inspekcyjny przystosowany do poruszania się po torze kolejowym o prześwicie 1520 mm. Wyprodukowany przez PESA Bydgoszcz dla Kolei Ukraińskich. Jest wersją rozwojową jednoczłonowego spalinowego pojazdu szynowego Partner (typ 214M).

Jedyny egzemplarz pojazdu szynowego serii 610M, o numerze 610M-001, został zbudowany na specjalne zamówienie Kolei Ukraińskich w latach 2004 - 2005. W odróżnieniu od pierwowzoru, którym był szynobus SA106, poszycie wagonu wykonano ze stali kwasoodpornej, zwiększono również skrajnię i wyposażono w sprzęg samoczynny.

Wagon jest użytkowany na przez Kolej Południowo-Zachodnią i pełni rolę salonki. Wnętrze, podłoga oraz niektóre elementy obić szynobusu zostały wykonane ze szlachetnego drewna tekowego. Siedzenia pokryto skórzaną tapicerką. W wagonie zainstalowano cyfrowe systemy audiowizualne, kontrolne i komputery, oraz podzielono go na komfortowo wyposażone przedziały: biurowo-sypialny dla dyrektora Kolei Ukraińskich, konferencyjny z kuchnią i dwa salony pasażerskie z fotelami dla inspektorów. Te ostatnie zostały zintegrowane z kabiną maszynisty.

Dane techniczne
Inspekcyjny spalinowy wagon silnikowy
Przewoźnik: Koleje Ukraińskie - Kolej Południowo-Zachodnia
Producent: Pojazdy Szynowe PESA S.A. Holding, Bydgoszcz, Polska
Okres produkcji: 2004 - 2005
Liczba wyprodukowanych: 1 szt.
Szerokość toru: 1520 mm
Skrajnia: 1-T GOST 9238-83
Nacisk na oś: 160 kN
Układ osi: Bo'Bo'
Masa służbowa: 58 t
Długość ze zderzakami: 27350 mm
Szerokość: 3000 mm
Wysokość: 4220 mm
Średnica kół: 840 mm
Typ silnika: MTU PowerPack 6H1800R48P
Liczba i moc silników: 2 x 315 kW
Rodzaj przekładni: hydrodynamiczna
Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
Liczba miejsc ogółem: 15
Liczba miejsc siedzących: 12
Przyspieszenie rozruchu: 0,8 m/s2
Zasięg: 1000 km
(C) Wikipedia, InfoRail


PESA 620M dla Ukrainy i Litwy
[quote][img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/Railcar-PESA-620M-Vilnius2009-2.jpg/670px-Railcar-PESA-620M-Vilnius2009-2.jpg[/img]
(C) Wikipedia

[img]http://infobus.pl/files/17935/img_0116_760.jpg[/img]
[img]http://infobus.pl/files/17935/hpim5473_760.jpg[/img]
[img]http://infobus.pl/files/17935/hpim5472_760.jpg[/img]
(C) InfoRail

620M - jednoczłonowy, dwudrzwiowy spalinowy pojazd szynowy produkowany przez PESA Bydgoszcz dla Kolei Ukraińskich i Kolei Litewskich. Wagon spalinowy przystosowany jest do poruszania się po torze kolejowym o prześwicie 1520 mm.

Szynobus serii 620M został opracowany w ramach kontraktu podpisanego pomiędzy Kolejami Ukraińskimi i PESA Bydgoszcz w 2004. Jest wersją rozwojową spalinowego pojazdu trakcyjnego Partner (typ 214M). Pierwotnie zamówienie opiewało na cztery spalinowe wagony motorowe, które miały być wykorzystywane na mało obciążonych trasach obsługiwanych przez Kolej Południowo-Zachodnią. Pozytywne doświadczenia z eksploatacji pojazdów spowodowały, że Koleje Ukraińskie zamówiły kolejne partie szynobusów, które przekazały w użytkowanie Kolei Południowo-Zachodniej i Kolei Lwowskiej. Łącznie w latach 2005-2009 dostarczono na Ukrainę 10 wagonów silnikowych serii 620M.

W 2008 zamówienie na szynobusy serii 620M, do obsługi linii lokalnych o małym natężeniu ruchu, złożyły Koleje Litewskie. W latach 2008-2009 dostarczono 4 pierwsze pojazdy. Do 2011 ma być w eksploatacji na Litwie 12 sztuk.

Dane techniczne
Spalinowy wagon silnikowy
Przewoźnik: Koleje Litewskie (11 szt.) i Koleje Ukraińskie (10 szt., Kolej Południowo-Zachodnia 8szt. i Kolej Lwowska 2 szt.)
Producent: Pojazdy Szynowe PESA S.A. Holding, Bydgoszcz, Polska
Okres produkcji: od 2004
Liczba wyprodukowanych: 21 szt. (docelowo 22 szt.)
Szerokość toru: 1520 mm
Skrajnia: 1-T GOST 9238-83
Układ osi: Bo'2'
Masa służbowa: 50 t
Nacisk na oś: 160 kN
Długość ze zderzakami: 27350 mm
Szerokość: 3000 mm
Wysokość: 4435 mm
Średnica kół: 840 mm
Silnik: MTU PowerPack 6H1800R48P (620M-001) lub MTU 6H1800R80
Liczba i moc silników: 315 kW (620M-001) lub 350 kW
Rodzaj przekładni: hydrodynamiczna
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Liczba miejsc ogółem: 171
Liczba miejsc siedzących: 91
Zasięg: 1000 km
Przyspieszenie rozruchu: 0,8 m/s2
(C) Wikipedia, InfoRail
NIE dla ACTA!
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: PESA rośnie w siłę

Postprzez zbyrus » środa, 19 stycznia 2011, 12:32

Dobrze byłoby, gdyby PESA opracowała nowy typ pociągu (jednowtki trakcyjnej) o nieco zmienionych gabarytach. Po prostu całkowtą szerokość zewnętrzną powinni podnieść do 3 metrów (ale opracować taki kształt, by pociąg się mieścił w dopuszczalnej skrajni). Wówczas byłaby możliwość zastosowania wariantu siedzeń (w taborze przeznaczonym na umiarkowane odległości) 2+3, co znacznie zwiększyłoby liczbę miejsc siedzących. Przejście nie byłoby zbyt komfortowe, ale pojemność składów by wzrosła (a przy tej szerokości w pierwszej klasie byłoby 2+2). Tak samo normalne wagony pasażerskie (dalekobieżne) też by można poszerzyć do 3 metrów i wtedy w przedziale byłby na szerokość wygodne 4 siedzenia (czyli przedział 8-osobowy) i takie też mogłyby jeździć jako Intercity (a 6-osobowe przedziały to już tylko I klasa). Pragnę przypomnieć, że niektóre lokomotywy mają nawet szerokość maksymalną ponad 3 metry.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: PESA rośnie w siłę

Postprzez kulikowski » poniedziałek, 31 stycznia 2011, 02:01

2011 PESA EN77 Acatus II
[quote][img]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/21489/8927192ae39938e4f2c117c92170f0f8_d.jpg[/img]
[img]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/21489/079d7681dd5511aac880934748924610_d.jpg[/img]
[img]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/21489/a539b50864083bdc670e7a3db44441db_d.jpg[/img]
(C) fot. Michał Bis / Rynek-Kolejowy.pl

[img]http://lutek.kolej.org.pl/galeria/albums/userpics/EN77-001.jpg[/img]
[img]http://lutek.kolej.org.pl/galeria/albums/userpics/EN77-001_kabina.jpg[/img]
(C) Skyscrapercity.com

Acatus II dla Małopolski - fotorelacja
2011-01-30 15:34:36

Dwa nowoczesne, komfortowe pociągi elektryczne kupione przez samorząd Województwa Małopolskiego wyjechały 28 stycznia w pierwszą podróż z Krakowa do Tarnowa i Krynicy. Pociągi marszałkowi Markowi Sowie przekazał, w imieniu producenta - bydgoskiej firmy PESA, członek zarządu przedsiębiorstwa Jerzy Berg. ? Cieszę się, że Małopolanie będą bardziej komfortowo podróżować po Małopolsce ? podkreślił marszałek.

? Po pierwszej jeździe stwierdzam, że EN77 bardzo hałasują, szczególnie na zewnątrz. Czas otwarcia drzwi jest długi co będzie miało swój wpływ na szybką wymianę pasażerów na mniejszych stacjach. Zauważyłem także mniejsze niedociągnięcia np. już urwane drzwi od WC w EN77-002 i ciężko działające otwierające się drzwi do przedziałów. Pojazdy zostały wyposażone w dodatkowy fotel dla pomocnika maszynisty, który zgodnie z przepisami Polskimi pozwoli na jazdę z maksymalną prędkością konstrukcyjną 160km/h. W pierwszym dniu planowych kursów EN77 dwa pojazdy skierowane zostały na trasę Kraków-Tarnów (002) i Oświęcim-Wieliczka (001) ? pisze nasz czytelnik Michał Bis.

EN77 (typ 32WE, nazwa handlowa Acatus II) ? niskopodłogowy elektryczny zespół trakcyjny zamówiony przez województwo małopolskie do obsługi regionalnych przewozów kolejowych. W materiałach reklamowych producent zapewnia że 32WE to "elektryczny zespół trakcyjny do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, międzyregionalnym i kwalifikowanym".

Pociąg ten jest uboższą wersją pojazdów z rodziny ELF. W śród różnic technicznych znajdujemy brak spełniania norm zderzeniowych, brak bloków czyszczących powierzchnie toczne, smarowanie obrzeży jest zredukowane tylko do zewnętrznych osi wózka napędowego (w ELFie obie). Skład również nie jest jednoprzestrzenny.

Pierwsze 2 pociągi tego typu zostały dostarczone do Krakowa i ruszyły w pierwszy kurs w barwach przewozów regionalnych 28 stycznia 2011. Dwa pierwsze pociągi odjechały na trasy do Tarnowa i Krynicy przez Nowy Sącz.

[url=http://www.youtube.com/watch?v=n1UsY95dCbU]Film z EN77-001 na terenie zakładów PESA w Bydgoszczy[/url]
(C) Youtube.com

[url=http://pesa.pl/pl/Oferta/Elektryczne_zespoly_trakcyjne/EZT_malopol]Materiał reklamowy o 32WE na stronie producenta[/url]
(C) PESA

Dane techniczne
Producent: PESA Bydgoszcz / ZNTK Mińsk Mazowiecki, Polska
Okres produkcji: od 2011
Napięcie zasilania: 3000 V DC (prąd stały)
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba członów: 4
Układ osi: Bo'2'2'2'Bo'
Układ członów: s+d+d+s
Liczba miejsc siedzących: 180
Liczba miejsc ogółem: 350
Długość całkowita: 75 250 mm
Szerokość: 2 880 mm
Wysokość: 4 280 mm
Liczba i moc silników: 4x500 kW
Typ silników trakcyjnych: asynchroniczne
Moc ciągła: 2000 kW
Przyspieszenie rozruchu: 1 m/s?
Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
(C) Rynek-Kolejowy.pl
Skyscrapercity.com
Wikipedia
Youtube.com
PESA
NIE dla ACTA!
Odpowiedz