Powrót kolei na dolnośląskie szlaki?

Szynobus to też autobus :)

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Kret
 
Posty: 337
Dołączył: poniedziałek, 14 czerwca 2004, 10:52
Lokalizacja: Wrocław/Kraków
Avatar użytkownika

Powrót kolei na dolnośląskie szlaki?

Postprzez Kret » poniedziałek, 16 stycznia 2006, 17:00

[quote="Słowo Polskie - Gazeta Wrocławska"]To już wydawało się niemożliwe. A jednak – wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku m.in. z Wrocławia do Sobótki będziemy znowu podróżowali pociągami
Ostatni pociąg z Wrocławia do Sobótki odjechał w 2000 roku. PKP zlikwidowało połączenie tłumacząc, że korzysta z niego zbyt mało osób. Mieszkańcy z ciężkim sercem żegnali się z pociągami. Ich zlikwidowanie oznaczało dla nich bowiem wydłużenie czasu jazdy do i z Wrocławia. – Przez kilka miesięcy łudziliśmy się, że PKP zmieni zdanie. Niestety, nie zmieniło – wspomina Andrzej Kubala, mieszkaniec Sobótki. – Pamiętam, że niedługo po definitywnej rezygnacji kolejarzy, pojawiły się plany przejęcia torów przez samorząd i uruchomienia prywatnych pociągów. Ale i one nie wypaliły. Dlatego przestaliśmy się już łudzić – dodaje.
Okazuje się jednak, że nie wszyscy zapomnieli o pociągach z Wrocławia do Sobótki. Kilka miesięcy temu Urząd Marszałkowski Dolnego Śląska zapytał firmy, które mają koncesje ministerstwa transportu na oferowanie kolejowych połączeń pasażerskich, czy nie chciałyby wozić Dolnoślązaków do niektórych stacji.
– Jedna z nich zainteresowała się połączeniami z Wrocławia do Sobótki, Jelcza-Laskowic, Oleśnicy i Środy Śląskiej – mówi Ryszard Kuc, dyrektor Wydziału Regionalnych Przewozów Pasażerskich urzędu marszałkowskiego.
Kilka dni temu przedstawiciele firmy spotkali się z dyrekcją dolnośląskiego oddziału PKP – Polskie Linie Kolejowe. Jeśli tylko firma spełni wszystkie warunki, kolejarze na pewno nie będą jej przeszkadzali w uruchomieniu pierwszych na Dolnym Śląsku prywatnych połączeń kolejowych.
Wszystko na to wskazuje, że pierwsze nasze szynobusy mogłyby się pojawić na torach już w czerwcu. Oczywiście, z powodu nieprzewidywanych problemów ten termin może się przesunąć.

Hmmm...powoli, ostrożnie - nie chwal dnia... nie mów hop...
Ja nie uwierzę, póki nie zobaczę:-)
arthis
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 655
Dołączył: sobota, 10 stycznia 2004, 13:37
Avatar użytkownika

Re: Powrót kolei na dolnośląskie szlaki?

Postprzez arthis » poniedziałek, 16 stycznia 2006, 20:19

Ciekawe kto miałby wozić. Co oznacza "prywatne"? Operator wyłoniony w przetargu, np. Connex?
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Re: Powrót kolei na dolnośląskie szlaki?

Postprzez Aron » poniedziałek, 16 stycznia 2006, 20:30

[quote="Arthis"]Ciekawe kto miałby wozić. Co oznacza "prywatne"? Operator wyłoniony w przetargu, np. Connex?


Ja jestem dość sceptyczny. Już parę lat temu miał jakiś prywaciarz wchodzić i w końcu okazało się że nie spełnia 1 ze 100 warunków czy coś.
adam86
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 970
Dołączył: poniedziałek, 2 czerwca 2003, 02:00
Lokalizacja: chorzów
Avatar użytkownika

Postprzez adam86 » poniedziałek, 16 stycznia 2006, 21:12

Coś mi sie jakoś zdaje, że PKP niechętnie wpuści prywaciarza na swoje tory. Gdyby PLK to była instytucja państwowa, a nie spółka zależna od PKP byloby inaczej.
Kret
 
Posty: 337
Dołączył: poniedziałek, 14 czerwca 2004, 10:52
Lokalizacja: Wrocław/Kraków
Avatar użytkownika

Postprzez Kret » poniedziałek, 16 stycznia 2006, 21:18

W tej chwili, również jestem sceptykiem. Jak dotąd, nikomu nie udało sie przełamać monopolu PKP.
Ale:
    Teraz sytuacja jest o tyle inna, że mamy firmy oficjalnie posiadające licencje zezwalające na przewóz osób, które mają dobre wyniki finansowe w transporcie towarów (kapitał)
    Urząd Marszałkowski chyba ma dość negocjacji z PKP. Zamknięte linie to dobry poligon doświadczalny na sprawdzenie jakości współpracy z innym przewoźnikiem
    Dolnośląskei Marszałkowstwo ma dostać na lata 2007 - 2013 ponad 3 razy więcej pieniędzy z UE, niż planowano. Wśród projektów oczekujących na zaopiniowanie istnieją projekty kolejowe (m.in. SKM:/)

[quote="Arthis"]Ciekawe kto miałby wozić. Co oznacza "prywatne"? Operator wyłoniony w przetargu, np. Connex?
W artykule nie ma konkretnych informacji. Po trochu to bełkot dziennikarski. Prawdopodobnie negocjacje są utajone.
Jakiś czas temu przedstawiano w Rzeczypospolitej artykuł o Kolei Nadwislańskiej - spółce-córce PCC Rail. W tekście tym było napisane, iż władze KN prowadzą rozmowy m.in. z dolnośląskim UM...może to nie przypadek.
bystrzak2000
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1739
Dołączył: wtorek, 9 marca 2004, 19:39
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez bystrzak2000 » poniedziałek, 16 stycznia 2006, 21:56

Ojej, który to już artykuł w prasie na temat prywatnych przewoźników na DŚ...
arthis
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 655
Dołączył: sobota, 10 stycznia 2004, 13:37
Avatar użytkownika

Postprzez arthis » poniedziałek, 16 stycznia 2006, 22:28

Oby ta spółka nie podzieliła losu Lubuskiej Kolei Regionalnej.
bystrzak2000
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1739
Dołączył: wtorek, 9 marca 2004, 19:39
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez bystrzak2000 » poniedziałek, 16 stycznia 2006, 23:36

[quote="Arthis"]Oby ta spółka nie podzieliła losu Lubuskiej Kolei Regionalnej.

Ja osobiście wątpie w jakikolwiek rozwój kolei regionalnych na DŚ. UM nie ma żadnej koncepcji. Chce kupić szynobusy i to dużo, ale po co, jak w ogóle nic nie robi w kierunku zachowania linii. Skończy się na tym, że ludzie się będą gnieść w jeżdżących pod drutem wokół Wrocławia szynobusach. Zwłaszcza, że pan R. Kuc chce uruchomić połączenie szynobusowe z Poznaniem (ROFTL do sześcianu!!!). Dolny Śląsk ma po prostu pecha. Trafiły nam się nieudolne władze wojewódzkie (najpierw SLD, a po połowie kadencji z PiS-u i LPR) oraz najtwardszy beton w DZPR, który myśli tylko o własnych szanownych czterech literach, mając pasażerów głęboko w poważaniu...
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » wtorek, 17 stycznia 2006, 09:12

A dlaczego połączenie szynobusowe z Poznaniem to ROTFL do sześcianu?
bystrzak2000
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1739
Dołączył: wtorek, 9 marca 2004, 19:39
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez bystrzak2000 » wtorek, 17 stycznia 2006, 10:50

[quote="Aron"]A dlaczego połączenie szynobusowe z Poznaniem to ROTFL do sześcianu?

Dlatego, że na tym odcinku pojedynczy kibel to za mało i ostatnio spora z tym afera była, że ludzie do pociągów się nie mieszczą i puszczają teraz dwie jednostki.
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » wtorek, 17 stycznia 2006, 12:37

[quote="bystrzak2000"][quote="Aron"]A dlaczego połączenie szynobusowe z Poznaniem to ROTFL do sześcianu?

Dlatego, że na tym odcinku pojedynczy kibel to za mało i ostatnio spora z tym afera była, że ludzie do pociągów się nie mieszczą i puszczają teraz dwie jednostki.


No to można puszczać szynobusy co pół godziny. Wtedy wszyscy chętni się pomieszczą, a dodatkowo będzie dobra częstotliwość.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » wtorek, 17 stycznia 2006, 12:43

A nie lepiej puścić normalny pociąg?
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » wtorek, 17 stycznia 2006, 13:13

[quote="Misiek"]A nie lepiej puścić normalny pociąg?


PLK bierze mniej za szynobus.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » wtorek, 17 stycznia 2006, 15:34

[quote="Aron"][quote="Misiek"]A nie lepiej puścić normalny pociąg?


PLK bierze mniej za szynobus.


Czy koszty paliwa nie przewyższą oszczędności?
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » wtorek, 17 stycznia 2006, 16:27

[quote="Misiek"][quote="Aron"][quote="Misiek"]A nie lepiej puścić normalny pociąg?


PLK bierze mniej za szynobus.


Czy koszty paliwa nie przewyższą oszczędności?


Jeżeli prund PKP ma nadal za darmo, to przewyższą.
Następna strona
Odpowiedz