Zespoły Trakcyjne

Szynobus to też autobus :)

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez kulikowski » sobota, 4 października 2014, 02:49

PESA SA139 (223M) Link

[url]http://www.rynek-kolejowy.pl/54065/pesa_z_linkiem_dla_db_zdjecia_wnetrza.htm[/url]

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/844_001_%C4%8CD_Cerhenice1.jpg/800px-844_001_%C4%8CD_Cerhenice1.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/Brno%2C_hlavn%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD%2C_Den_%C5%BEeleznice_2012%2C_jednotka_844.003_%2802%29.jpg/800px-Brno%2C_hlavn%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD%2C_Den_%C5%BEeleznice_2012%2C_jednotka_844.003_%2802%29.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/TRAKO_2013_w_Gda%C5%84sku_%28SA139%E2%80%93002%2C_31WE%E2%80%93005A%2C_600%E2%80%93003%29.JPG/800px-TRAKO_2013_w_Gda%C5%84sku_%28SA139%E2%80%93002%2C_31WE%E2%80%93005A%2C_600%E2%80%93003%29.JPG[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/RBG_600-001_1.jpg/800px-RBG_600-001_1.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Gorz%C3%B3w_Wielkopolski%2C_SA_139-003_wjazd_na_peron_4.jpg/800px-Gorz%C3%B3w_Wielkopolski%2C_SA_139-003_wjazd_na_peron_4.jpg[/img]
[img]http://www.sauerlandbahnen.de/imgg/2550/2550-170401-FM1g.jpg[/img]
[img]http://bi.gazeta.pl/im/ef/c8/fe/z16697583Q,-b-Pesa-Link--b---br--To-pierwszy-pociag-dostarczo.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/600-003_Link_wn%C4%99trze_Trako13.jpg/800px-600-003_Link_wn%C4%99trze_Trako13.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/InnoTrans14_PESA_Link_%285%29.jpg/800px-InnoTrans14_PESA_Link_%285%29.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/TRAKO_2013_w_Gda%C5%84sku_%E2%80%93_SA139%E2%80%93002_%283%29.JPG/800px-TRAKO_2013_w_Gda%C5%84sku_%E2%80%93_SA139%E2%80%93002_%283%29.JPG[/img]
[url=http://upload.mouse.one.pl/images/229PESA_Link.png][img]https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQIzpBnZPwFHd8SAnEOR0LU0VIB7gD-rbDqEiPPRgtxwInfhzIb[/img][/url]

FILM:
[url]http://www.youtube.com/watch?v=3ufrqe3nB-s[/url]
[quote]Pesa Link (SA139, 844) ? rodzina normalnotorowych spalinowych pojazdów pasażerskich oferowana przez Pesa Bydgoszcz. W 2012 powstał pierwszy pojazd na zamówienie Českich dráh. Dotychczas wyprodukowano tylko dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne, ale producent przewiduje budowę wersji jedno-, trój- i czteroczłonowych.

Rodzina Link to trzecia generacja spalinowych pojazdów pasażerskich w ofercie Pesy Bydgoszcz. Wcześniej (2001) powstał spalinowy wagon silnikowy Partner 214M (SA106), a w 2004 jego wersja dwuczłonowa 218M (SA131). W 2008 Pesa wyprodukowała kolejny model, Atribo, w trójczłonowej wersji 219M. Pierwszy Link powstał w 2012.

Zamówienia
17 marca 2011 ? podpisanie umowy na dostawę 31 pojazdów dla České dráhy
20 grudnia 2011 ? podpisanie umowy na dostawę 12 pojazdów dla Regentalbahn
2 lipca 2012 ? podpisanie umowy na dostawę 2 pojazdów dla UM województwa zachodniopomorskiego
19 września 2012 ? podpisanie umowy ramowej na dostawę do 470 pojazdów dla Deutsche Bahn 22 listopada 2013 ? podpisanie umowy na dostawę 36 pojazdów
12 marca 2014 ? podpisanie umowy na dostawę 9 pojazdów
24 września 2014 ? podpisanie umowy na dostawę 26 pojazdów
15 marca 2013 ? podpisanie umowy na dostawę 4 pojazdów dla UM województwa lubuskiego
24 września 2013 ? podpisanie umowy na dostawę 9 pojazdów dla Niederbarniemer Eisenbahn

Prezentacje promocyjne
18 września 2012 na targach InnoTrans w Berlinie został zaprezentowany dwuczłonowy link (223M-001/600-001) w barwach Oberpfalzbahn (Kolej Górnego Palatynatu (niem.) ? marka Regentalbahn). Pojazd nie był jednak przeznaczony dla tego przewoźnika. Po targach przeznaczono go do przebudowy i sprzedaży województwu zachodniopomorskiemu. Na targach Innotrans we wrześniu 2014 Pesa wspólnie z Deutsche Bahn zaprezentowali jednoczłonowego Linka - pierwszy pojazd w barwach DB.

We wrześniu 2013 na targach Trako w Gdańsku zaprezentowano SA139-002 oraz 600-003.

Konstrukcja

Charakterystyka ogólna
W ramach rodziny Link zaprojektowano wagon spalinowy Link I i dwu- oraz trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne (odpowiednio Link II i Link III). Później w ofercie pojawiły się także zespoły czteroczłonowe.

Wejścia i przestrzeń pasażerska
Pojazdy są częściowo niskopodłogowe i mają wejścia (szerokości 1300 mm) na wysokości 600 mm nad poziomem główki szyny (możliwa jest także wersja 760 mm). Dodatkowy schodek umożliwia wsiadanie z peronów wysokości od 230 mm nad PGS. Dostęp z tej wysokości jest także możliwy dla osób na wózkach inwalidzkich poprzez przenośną rampę. W części niskopodłogowej znajduje się przestrzeń dla podróżujących na wózkach inwalidzkich i przystosowana dla nich toaleta oraz miejsce do przewożenia wózków dziecięcych oraz rowerów. Poziom hałasu jest zgodny z Techniczną specyfikacją interoperacyjności (TSI) Hałas.

Napęd i zawieszenie
Dwuczłonowe Linki są napędzane przez dwa silniki spalinowe o mocy 390 kW każdy. Silniki są produkowane przez MTU i spełniają normę emisji spalin Euro III B. Dla jednostek napędowych MTU przewidziana jest przekładnia ZF. Producent przewiduje także możliwość zamontowania silników firmy MAN z przekładnią firmy Voith.

Pojazdy w wersji podstawowej przeznaczone są do jazdy z prędkością do 120 km/h, ale istnieje możliwość przystosowania do prędkości 140 km/h.

Linki mogą pracować w trybie trakcji ukrotnionej (do trzech pojazdów), także ze starszymi modelami pojazdów spalinowych Pesy (np. 214Ma, 219M).

Pojazdy poruszają się na klasycznych wózkach napędowych typu 32MNb i tocznych w systemie Jacobsa typu 42ANb. Pierwszym stopniem usprężynowania wózków są sprężyny śrubowe z tłumikami hydraulicznymi, a drugim sprężyny pneumatyczne.

Bezpieczeństwo
Konstrukcja linka spełnia wymagania normy wytrzymałościowej EN-12663 (kat. P II) i normy dla zderzeń EN-15227 (kat. C-1), przewidującej cztery scenariusze zdarzeń. Drugą z wymienionych norm Link spełnił jako pierwszy spalinowy zespół trakcyjny na świecie. Dla założeń normy EN-15227 zastosowano (podobnie jak w Elfie) klatkę kabiny maszynisty, przed nią absorbery energii z systemem antywspinającym i blok aluminium komorowego, a pod spodem zgarniacz o wytrzymałości 300 kN. Materiały użyte do wyposażenia spełniają wymagania normy pożarowej EN-13501, a dodatkowo pojazd posiada sygnalizację pożarową.

Podzespoły
Ładowarki do baterii typu SMARTcharger do linków dla Oberpfalzbahn i České dráhy dostarczy niemiecka firma SMA Railway Technology. Systemy hamulcowe dla pojazdów tych przewoźników dostarcza Knorr-bremse.

Wersje

seria 844 České dráhy
Czeskie linki mają być wyposażone w klimatyzację, toalety w systemie zamkniętym, kamery monitoringu, system informacji pasażerskiej i posiadać wydzielone przestrzenie na większy bagaż, wózki i rowery[36]. W tej wersji zastosowano zestawy kołowe czeskiego producenta Bonatrans.

Zachodniopomorskie
Dwa pojazdy zamówione przez województwo zachodniopomorskie będą dwuczłonowe i mają mieścić co najmniej 100 pasażerów na miejscach siedzących (w układzie 2+2) i 140 na stojących. Do wyposażenia dodatkowego ma należeć m.in. punkt dostępu Wi-Fi do internetu. Zespoły mają uzyskać do sierpnia 2014 roku dopuszczenie do jazdy po torach w Niemczech.

Deutsche Bahn
Pojazdy dla tego przewoźnika mają mieć od jednego do trzech członów i rozwijać prędkości do 120 km/h (zadanie pierwsze umowy), bądź do 140 km/h (zadanie drugie umowy). Linki do obsługi połączeń w regionie Sauerland mają rozwijać prędkość 140 km/h i każdy z nich ma posiadać 2 miejsca dla niepełnosprawnych, 36 miejsc dla rowerów, biletomaty oraz gniazdka elektryczne dla pasażerów. W Hessen jeździć będą 2 i 3-członowe pojazdy rozwijające prędkość 140 km/h.

Niederbarnimer Eisenbahn
Dla Niederbarnimer Eisenbahn Pesa przygotowała wersje dwu i trzyczłonową; w przestrzeni pasażerskiej, oprócz miejsc siedzących i dla niepełnosprawnych, mają być przystosowania do przewożenia odpowiednio 12 lub 24 rowerów.

Eksploatacja

České Dráhy
17 marca 2011 podpisano umowę na dostarczenie 31 sztuk pojazdów szynowych Pesa Link dla przewoźnika České dráhy. Dostawy mają nastąpić w latach 2012?2013. SZT Link będą przeznaczone do obsługi tras regionalnych w krajach: karlowarskim, pilzneńskim, usteckim i zlińskim. Linki mają zastąpić stare pojazdy serii 810, 842 i 854 oraz część składów lokomotyw z wagonami.

Prototyp 844-001 przyjechał 10 maja 2012 na miesięczne testy na torze w czeskim Velimiu[43]. Po publikacji pierwszych zdjęć pojazd otrzymał w internecie przydomek rekin, co skłoniło zarząd ČD do nadania czeskim Linkom oficjalnej nazwy RegioShark. Nazwa nawiązuje do przydomków czeskich elektrycznych zespołów trakcyjnych CityElefant i RegioPanter.

10 września 2012 pierwsze dwie jednostki (001 i 002) dotarły do lokomotywowni Česká Třebová. Jednostkę 844-003 dostarczono w to samo miejsce 14 września. Uroczysta inauguracja jazd z pasażerami odbyła się 21 września 2012 na trasie Pilzno ? Domažlice. 16 stycznia 2014 dostarczono ostatnią jednostkę.

W dniach 18-20 czerwca 2013 na targach Czech Raildays w Ostrawie zaprezentowano Link 844-017.

RegioJet
W 2014 ma rozpocząć się realizacja zamówienia na 10 pojazdów dla czeskiego przewoźnika RegioJet.

Deutsche Bahn
19 września 2012 zawarto ramową umowę na dostawy Linków dla Deutsche Bahn. Na jej mocy przewoźnik będzie mógł zamówić do 2018 roku do 470 pojazdów i zlecić producentowi ich utrzymanie przez maksymalnie 10 lat. Pesa będzie miała do trzech lat na dostarczenie pojazdu od momentu złożenia konkretnego zamówienia[50]. Do października 2015 mają zostać dostarczone dwie pierwsze sztuki (jedno- i trójczłonowy) wraz ze świadectwami dopuszczenia na niemiecką sieć kolejową[51]. W lipcu 2013 pojazdy te były już w trakcie produkcji, a do końca roku planowane było ich ukończenie[52].

22 listopada 2013 podpisano umowę na 36 Linków w związku z wygranym przez DB przetargiem na obsługę połączeń w regionie Sauerland. Niemiecki przewoźnik zamówił 20 dwuczłonowych i 16 trójczłonowych pojazdów o prędkości maksymalnej 120-140 km/h, których eksploatacja ma rozpocząć się pod koniec 2016 roku. 12 marca 2014 podpisano umowę na dostawę kolejnych 9 Linków (2 dwuczłonowych i 7 trójczłonowych) do obsługi połączeń w Hesji. 24 września 2014, w czasie targów InnoTrans w Berlinie podpisano umowę na dostawę 26 trójczłonowych Linków do obsługi połączeń w Bawarii.

Niederbarniemer Eisenbahn
24 września 2013 zawarto umowę na dostawę 7 dwuczłonowych i 2 trójczłonowych linków dla Niederbarniemer Eisenbahn do obsługi połączeń na trasie z Berlin Ostkreuz/Lichtenberg w kierunku Templina i dalej Kostrzyna Wielkopolskego.

Regentalbahn
20 grudnia 2011 niemiecki przewoźnik Regentalbahn zamówił 12 sztuk dwuczłonowych pojazdów Link. Dostawa pierwszego pojazdu ma nastąpić 9 czerwca 2014. Od grudnia 2014 linki mają obsługiwać połączenie Ratyzbona ? Marktredwitz ? Schirnding.

W listopadzie 2012 rozpoczęły się jazdy próbne egzemplarza wyprodukowanego już dla niemieckiego przewoźnika. Pojazd przeznaczono do ponad rocznych testów, w szczególności homologacyjnych na terenie Niemiec. 5 lutego 2013 pojazd 600-001 przyjechał na tor testowy w Żmigrodzie, a w kwietniu i przez część maja jeździł w Niemczech. Pod koniec maja wrócił do Żmigrodu. W czerwcu dołączyły do niego drugi oraz trzeci egzemplarz i testowano jazdę zespołu złożonego z trzech jednostek.

Lubuskie
15 marca 2013 podpisano w Zielonej Górze umowę na dostawę czterech 2-członowych linków do 13 grudnia 2013[59].

Pierwszy pojazd dotarł 31 października, a 24 listopada miał miejsce inauguracyjny przejazd na trasie Zieloną Górą ? Gorzowem Wielkopolskim, będący jednocześnie inauguracją bezpośredniego połączenia kolejowego obu stolic województwa. 2 z zamówionych linków mają obsługiwać to połączenie, a 2 pozostałe dwa pojazdy będą obsługiwać relację Kostrzyn ? Krzyż (do czasu uzyskania homologacji na terenie Niemiec). Po tym okresie jeden z pojazdów trafi na trasę Krzyż ? Gorzów Wielkopolski -Kostrzyn ? Berlin, drugi zaś na trasę Zielona Góra ? Frankfurt nad Odrą.

Zachodniopomorskie
2 lipca 2012 podpisano umowę na dostawę 2 dwuczłonowych Linków dla województwa zachodniopomorskiego. Pierwszy pojazd miał zostać dostarczony do 5 grudnia 2012 i dokładnie w tym dniu przeprowadzono jego odbiór techniczny. Dzień później najpierw oficjalnie go zaprezentowano na stacji Szczecin Główny, a potem rozpoczął obsługę liniową relacji Szczecin ? Kołobrzeg. Drugi z zamówionych Linków miał dotrzeć do zachodniopomorskiego do 5 grudnia 2013. Dostarczono go jednak wcześniej i już 8 sierpnia odbyły się podobne uroczystości jak poprzednio, również zakończone przejazdem do Kołobrzegu, ale tym razem obu linków w trakcji podwójnej.

Producent: PESA, Bydgoszcz, Polska
Lata budowy: od 2012
Szerokość toru: 1435 mm
Trakcja: spalinowa
Zasilanie: ON
Długość: 28 650 mm (1-członowy Link I)
43 730 mm (2-członowy Link II)
57 130 mm (3-członowy Link III)
70 130 mm (4-członowy Link IV)
Szerokość: 2900 mm
Wysokość: 4185 mm
Wysokość podłogi w drzwiach: 600 mm (od główki szyny)
Nacisk na oś: 176,58 kN
Prędkość konstrukcyjna: 140 km/h
Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 120 km/h (Polska, Czechy)
140 km/h (Niemcy)


źródła: Wikimedia.org
Sauerlandbahnen.de
Wyborcza.biz
Openttd-polska.pl
Youtube.com
NIE dla ACTA!
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez kulikowski » poniedziałek, 6 października 2014, 01:37

[quote="Rynek Kolejowy"][size=150][url=http://www.rynek-kolejowy.pl/54203/koleje_mazowieckie_wybraly_impulsy.htm]Koleje Mazowieckie wybrały Impulsy[/url][/size]
2014-10-02 14:48:56

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Koleje Mazowieckie wybrały ofertę Newagu na dostawę 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowosądecki producent pokonał Pesę o mniej niż 2 punkty.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa fabrycznie nowych dwunastu pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz świadczenie usług serwisowych dla dostarczonych pojazdów kolejowych, dostawa pakietu pozderzeniowego (naprawczego) i przeszkolenie pracowników KM. Koleje Mazowieckie postawiły także wymagania dla współczynników gotowości technicznej pojazdów: dla całego kontraktu ma on być nie niższy 0,95. Natomiast współczynnik niezawodności określono na co najmniej 0,97.

W przetargu Newag zaoferował dostawę 12 pociągów Impuls za kwotę 257 mln 272 tys. 959 zł brutto. Firma zaoferowała dostawę każdego pojazdu kolejowego ze zużyciem energii na potrzeby przejechania 1 km dla jednego pojazdu kolejowego - KE1 37, 08 kWh. Producent zobowiązał się udzielić 78 miesięcznej gwarancji jakości na każdy dostarczony pojazd kolejowy, licząc od daty podpisania protokołu przekazania do eksploatacji każdego pojazdu. Współczynnik niezawodności każdego pojazdu WN wynosi 0,990, a współczynnik gotowości technicznej WU - 0,970.

Newag lepszy o 1,23 pkt
Pesa Bydgoszcz wycenia 12 składów na kwotę 267 mln 143 tys. 700 zł. Współczynnik zużycia energii, współczynnik niezawodności oraz współczynnik gotowości technicznej objęte były tajemnicą przedsiębiorstwa. Podobnie jak Newag, Pesa zobowiązała się do 78-miesięcznej gwarancji jakości.

Ocena ofert obejmowała: cenę, która stanowiła 55%, zużycie energii trakcyjnej na potrzeby przejechania 1 km dla jednego EZT ? 5%, okres udzielonej gwarancji ? 10%, termin dostawy trzeciego z dwunastu EZT ? 10%, współczynnik niezawodności ? 10%, oraz współczynnik gotowości technicznej 10%. Jak udało nam się dowiedzieć, oferta złożona przez Newag uzyskała 99,1990 punktów, natomiast a oferta Pesy 97,9678 punktów.

Jakie będą Impulsy dla KM?
W pociągach pasażerowie będą mieli dostęp do Internetu, w przestrzeni pasażerskiej znajdzie się klimatyzacja i informacja pasażerska w systemie LED. Więcej o nowych pociąga można przeczytać tutaj.

Pojazdy trzeba dostarczyć nie wcześniej niż przed 15 stycznia 2015 r., a ostatni pojazd ma przyjechać do KM najpóźniej do 30 listopada 2015 r. Dostawa trzeciego z dwunastu pojazdów kolejowych zostanie zrealizowana w terminie do 30 kwietnia 2015 r. Koleje Mazowieckie chcą pozyskać z UE nawet 59 proc. dopłaty do zakupu.

[url]http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_news_opis/54203/3e5ce10961eba11f83df5d9de93f3c45.jpg[/url]


źródło: Rynek-Kolejowy.pl
NIE dla ACTA!
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez kulikowski » piątek, 12 grudnia 2014, 01:47

[url]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10428421_849381805106021_7578362141821657681_n.png?oh=04930af48d271dceefd748f21b7fd63d&oe=55444AF0&__gda__=1427308921_a4f37436ecbfc0c5aebcf0131fa77677[/url]

źródło: Facebook
NIE dla ACTA!
szczypior526
 
Posty: 2
Dołączył: czwartek, 6 listopada 2014, 13:57

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez szczypior526 » piątek, 2 stycznia 2015, 14:27

Niestety, taka rzeczywistość Polska.
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 939
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez kulikowski » środa, 11 marca 2015, 13:58

[quote="Gospodarka.Dziennik.pl"][url=http://gospodarka.dziennik.pl/news/artykuly/485011,pendolino-smiga-inne-pociagi-stoja-w-krzakach.html][size=150]Pendolino śmiga, inne pociągi stoją w krzakach[/size][/url]
Konrad Majszyk | 2015-03-11 08:42 | Aktualizacja: 08:42

PKP Intercity oszczędzało na remontach lokomotyw i wagonów. ? Latem ich zabraknie ? alarmują eksperci.

Flagowy przewoźnik w marcu skieruje wprawdzie na tory kolejne dwa pendolina i przeznacza 10 mln zł na kampanię reklamową, ale boryka się z brakami taborowymi. ? To kumulacja trudnej sytuacji finansowej, objawiającej się kłopotami z płynnością, z ewidentnymi błędami polityki taborowej ? twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. ? Nasza polityka taborowa uwzględnia założenia aktualnego rozkładu jazdy, w tym niezbędną rezerwę, oraz możliwości firm realizujących naprawy ? odpowiada Zuzanna Szopowska z PKP Intercity.

Zaczęło się od lokomotyw. W lutym na portalach społecznościowych pojawiły się pierwsze zdjęcia wagonów PKP Intercity ciągniętych przez lokomotywy Vectron w barwach DB Schenker. Jak się dowiedzieliśmy, lokomotywy dzierżawione od DB są co najmniej dwie, a koszt wynajęcia każdej to 33 tys. euro miesięcznie. PKP Intercity nie potwierdza tych informacji.

? Za równowartość kosztu dzierżawy przez pół roku każdej takiej lokomotywy można by wykonać naprawę główną własnego elektrowozu, który posłużyłby dwa lata ? wylicza Furgalski. Na trasach pojawiły się też pociągi TLK ciągnięte przez lokomotywy PKP Cargo. Intercity pożycza je doraźnie, tzn. kiedy brakuje taboru do obsługi połączeń. O cenach takiej usługi firma nie informuje. ? Wypożyczanie stanowi standardową i powszechną praktykę rynkową ? stwierdza Zuzanna Szopowska.

Według ekspertów napięta sytuacja wynika z nieogłaszania w 2014 r. przetargów na naprawy główne taboru. To zapewne pozwoli poprawić wynik finansowy za 2014 r. Problem w tym, że doszło do kumulacji: na bocznicach stoi ponad 30 czekających na remont lokomotyw EP09 i EP07.

? W ostatnich latach PKP Intercity skupiło się na dużych projektach inwestycyjnych z funduszy unijnych, zaniedbując kwestie bieżącego utrzymania ? ocenia Michał Beim z Instytutu Sobieskiego. I dodaje, że przecież dzięki pendolino spółka powinna mieć uwolniony tabor do użycia na innych trasach.

Intercity nie odpowiedziało nam, ile ma dziś lokomotyw w użytkowaniu i czynnej rezerwie. Wiadomo, że latem, kiedy jest największy popyt na przewozy pasażerskie, będzie jeszcze gorzej ? od osoby zbliżonej do spółki wiemy, że do tego czasu kolejne lokomotywy będą traciły świadectwo sprawności. Adrian Furgalski twierdzi wręcz, że latem konieczne będzie ograniczenie przez spółkę oferty pasażerskiej. Według niego problem może być również z wagonami. Jak szacuje, w sezonie letnim zabraknie 240?250 sztuk. Portal Rynek Kolejowy już informuje m.in. o brakach wagonów restauracyjnych i dziwacznych zestawieniach, np. pociągu TLK ?Orkan? składającego się z wagonu klasy I, II i... kuszetki.

Problem dotyczy także zespołów trakcyjnych (to składające się z kilku członów zintegrowane składy pasażerskie z kabinami sterowniczymi na obu końcach, które nie wymagają lokomotyw). Na przykład 9 z 14 stosunkowo nowych pociągów ED74, które przewoźnik zamówił w 2005 r., stoi na bocznicy, gdzie pokrywa je... graffiti.

Przetarg na naprawy ogłoszono w ubiegłym roku, ale producent Pesa chciał za dużo. W wyniku powtórzonego postępowania udało się naprawić tylko pięć składów. ? Skoro reszta stoi kilka miesięcy bezczynnie w krzakach, zakres prac do wykonania będzie większy ? twierdzą fachowcy.

Jak obsłużyć letnie przewozy? Według naszych informacji spółka rozważa wystąpienie do MIR o odroczenie napraw wagonów, wynikających z dokumentacji systemu utrzymania. Przewoźnik tej informacji nie potwierdził. ? Przesunięcie napraw to bardzo poważna kwestia związana z bezpieczeństwem pasażerów ? ostrzega Jerzy Polaczek, były minister transportu.

? Do końca tego roku większą część naszej floty będą stanowić nowe i zmodernizowane pociągi ? zapowiada PKP Intercity. Ma to być możliwe głównie dzięki 40 pociągom elektrycznym zamówionym w firmach Stadler i Pesa, które mają trafić do przewoźnika do końca roku. Ale z tym także nie będzie łatwo. Jak ujawniliśmy w DGP, terminowe zakończenie kontraktu Pesy stoi pod dużym znakiem zapytania, bo pociąg Dart jest dopiero w fazie projektowania.

Dobra informacja jest taka, że PKP Intercity rozpisało pierwszy przetarg na naprawy lokomotyw. Zdążyć przed latem będzie trudno, chociaż zadania rozdzielono, żeby prace mogły być prowadzone w 2?3 zakładach naprawczych jednocześnie. ? Tylko w tym roku wykonamy ponad 660 napraw okresowych za ponad 130 mln zł. Część zamówień jest już zakontraktowana, dla pozostałych przygotowaliśmy przetargi ? twierdzi Zuzanna Szopowska. Trwający program wymiany taboru jest rekordowy. Jego wartość wynosi ok. 5,5 mld zł.


źródło: Gospodarka.dziennik.pl
NIE dla ACTA!
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2248
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez TFZ » środa, 11 marca 2015, 16:23

[quote="Gospodarka.Dziennik.pl"]PKP Intercity oszczędzało na remontach lokomotyw i wagonów. ? Latem ich zabraknie ? alarmują eksperci. (...) . ? To kumulacja trudnej sytuacji finansowej, objawiającej się kłopotami z płynnością, z ewidentnymi błędami polityki taborowej ? twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Na jakiej podstawie Furgalskiego nazywa się ekspertem?
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez rzaraz » czwartek, 12 marca 2015, 15:53

Właśnie czytam nie pierwszy raz negatywną opinię o nim, ale jak go słucham to raczej żadnej większej wtopy nie popełnił. O co więc chodzi? :)
j.centkiewicz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1815
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez j.centkiewicz » sobota, 28 marca 2015, 10:53

Pan Furgalski wtop zaliczył wiele. A na eksperta wybrały go sobie mainstreamowe media. W środowisku kolejarskim nie jest on specjalnie lubiany.
rzaraz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez rzaraz » poniedziałek, 30 marca 2015, 06:32

No przystojny jest i pewnie dlatego, ale póki co to tylko słyszłąem, że gadał głupoty o PB...
j.centkiewicz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1815
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez j.centkiewicz » poniedziałek, 14 grudnia 2015, 17:03

W dniu wczorajszym (13.12.2015r.) spędziłem siedemnaście godzin (z krótką przerwą na obiad w Krakowie) na pokładzie STADLER-owego Flirta, który najpierw jako IC "WAWEL" pojechał z Bydgoszczy do Krakowa, a potem jako IC "ORŁOWICZ" z Krakowa do Olsztyna. Bardzo pozytywne wrażenia. Oczywiście po pociągu nie spodziewałem się żadnych niespodzianek, bo w wielu krajach miałem okazję jeździć podobnymi. Na pokładzie pociągu byli obecni technicy STADLER-a. Pasażerowie byli mile zaskoczeni. Trzeba zauważyć, iż IC "WAWEL" stanowi alternatywę dla kursu PKS GNIEZNO z Gniezna do Krakowa, którego czas przejazdu wynosi 8 godz. i 5 minut. Pociąg jedzie sześć pomimo, że wytrasowano go slalomem przez Poznań, Łowicz, Stryków, Łódź Widzew i Tomaszów Maz.
W dniu wczorajszym była zadziwiająco wysoka frekwencja. Z Bydgoszczy w pierwszej klasie byłem sam, ale w drugiej kierownik zliczył trzydziestu pasażerów. W drodze do Poznania przybyło jeszcze kilkanaście osób, ale niemal wszyscy jechali tylko do Poznania. Z Poznania w klasie pierwszej było dwadzieścia osób, w drugie +/- 100 osób i tyle przy stosunkowo niewielkiej rotacji dojechało do Krakowa. Wystąpiło lekkie opóźnienie. Z Krakowa poc. IC "ORŁOWICZ zabrał około 150 osób w klasie drugiej i trzydzieści kilka w klasie pierwszej. W Kielcach dosiadło się kilkadziesiąt osób (kl.2) i trzy (kl.1). Po kilka następnych osób we Włoszczowej i Opocznie. Do Warszawy zapełnienie w klasie drugie sięgało 100%. Oprócz mnie z Krakowa do Olsztyna jechało 11 pasażerów w kl.2 i troje w kl.1 . Z Warszawy do Olsztyna kolejne dwie osoby w klasie pierwszej i kilkadziesiąt w klasie drugiej. Ponieważ wczoraj była niedziela na stacjach pomiędzy Warszawą a Olsztynem wsiadała młodzież studencka i ogółem do Olsztyna (z kilkuminutowym opóźnieniem) dojechało sto kilkadziesiąt osób. To całkiem przyzwoite zapełnienie pociągu. Należy wziąć pod uwagę, iż pociąg wytrasowany jest przez Kielce, Żelisławice, gdzie następuje zmiana czoła pociągu, co oznacza dwunastominutowy postój. Wcale nie zniechęca to pasażerów udających się z grodu Kraka do stolicy. Mankamenty na które zwracali uwagę pierwsi pasażerowie:
-klaustrofobiczne toalety (jest jednak jedna przystosowana dla osób niepełnosprawnych w wagonie barowym)
- mała czcionka na ekranach informacyjnych
- schowane pokrywy śmietniczek (należy najpierw rozłożyć stolik)
-brak zasłonek
To ostatnie w mojej ocenie nie jest mankamentem,gdyż są żaluzje. Zasłonki to przeżytek, z którego rezygnuje się w pociągach w całej Europie. Owe "mankamenty" nie są w mojej ocenie znacząco wpływającymi na komfort podróży. Kilka osób wręcz zarzekało się, iż nigdy więcej nie pojedzie autobusem z Warszawy do Olsztyna. Spędziłem cały dzień na pokładzie pociągu i jestem przekonany, iż to świetna alternatywa dla pasażerów dotychczas korzystających z usług różnych przewoźników autobusowych. Na marginesie napiszę, iż wczoraj na pokładzie złotego POLSKIEGO BUSA z Krakowa do Warszawy o godz. 15:00 wyruszyło raptem szesnastu pasażerów...
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2248
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez TFZ » poniedziałek, 14 grudnia 2015, 17:31

[quote="j.centkiewicz"]pociąg wytrasowany jest przez Kielce, Żelisławice, gdzie następuje zmiana czoła pociągu, co oznacza dwunastominutowy postój.
Naprawdę niedasię tego zrobić szybciej w składzie zespolonym? Te pociągi mają jedno- czy dwuosobową drużynę trakcyjną?
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
j.centkiewicz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1815
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez j.centkiewicz » poniedziałek, 14 grudnia 2015, 17:37

Oczywiście, że da się. Osiem minut to optymalny czas. Oczywiście na CMK konieczna dwuosobowa drużyna trakcyjna.
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2248
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez TFZ » poniedziałek, 14 grudnia 2015, 19:56

"Kasprowy" zmieniał w ciągu dwóch minut, przy obsłudze jednoosobowej w dni robocze.
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1206
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez kpc21 » wtorek, 15 grudnia 2015, 00:07

[quote="TFZ"][quote="j.centkiewicz"]pociąg wytrasowany jest przez Kielce, Żelisławice, gdzie następuje zmiana czoła pociągu, co oznacza dwunastominutowy postój.
Naprawdę niedasię tego zrobić szybciej w składzie zespolonym? Te pociągi mają jedno- czy dwuosobową drużynę trakcyjną?

Tu znaczenie może mieć też podejście PLK. Flirty ŁKA miały w przetargu wpisaną możliwość zmiany czoła w 2 albo 3 minuty (nie pamiętam dokładnie), a tymczasem osiągnięciem był rozkład, w którym były przypadki, gdzie na zmianę czoła przewidzianych było 6 minut (normalnie jest ich nawet po kilkanaście).
j.centkiewicz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1815
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: Zespoły Trakcyjne

Postprzez j.centkiewicz » wtorek, 15 grudnia 2015, 16:03

W mojej ocenie minimalny czas to sześć do ośmiu minut. W przypadku FLIRT-ów nie ma reguły IC "BRONIEWSKI" w Poznaniu ma 10 minut,a IC "WAWEL" 11. Na przykład IC "SIENKIEWICZ" mógłby spokojnie pojechać pięć minut później z Kielc do Olsztyna, bo 15 minut postoju w Żelisławicach to lekka przesada. Zapewne w kolejnej perspektywie rozkładowej (po 13 marca 2016r.) zostanie to zmienione.
Tymczasem drużyny konduktorskie pracują mocno zestresowane. Było kilka przypadków, iż w wyniku zaniedbań ze strony obsługi pociągi doznawały opóźnień. Jest też pewien mankament. Mianowicie magiczny kluczyk, który otwiera przedział służbowy. Niewielkich rozmiarów i tylko jeden na pociąg. Zapasowy zdeponowany jest w Warszawie. Kierownik pociągu, z którym miałem przyjemność jechać przedwczoraj obsesyjnie pilnował, aby się nie zgubił. Obawiam się, że taka sytuacja jest całkiem realna (zgubienie kluczyka). No i problem...
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz