Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

System antyoblodzeniowy w Kolei Mazowieckich [FILM]

inforail
09.02.2017 08:48
0 Komentarzy

W połowie 2016 rokuKoleje Mazowieckie zamontowały system antyoblodzeniowy na terenie nowoczesnej,całorocznej myjni taboru kolejowego w Tłuszczu.

To drugie tego typu urządzenie zakupione przez przewoźnika.Poprzednie zamontowano w grudniu 2014 roku na terenie Sekcji Napraw iEksploatacji Taboru Warszawa Grochów. Podczas tegorocznej zimy urządzeniadziałają pełną parą.

– Dzięki zastosowaniu systemu, na pojazdach osadza się do 90procent mniej lodu, co wprost przekłada się na wzrost bezpieczeństwa przewozów,a tym samym na podniesienie jakości świadczonych usług. System znaczniepoprawia także warunki pracy i bezpieczeństwa pracowników, którzy nie muszą jużusuwać lodu oraz ręcznie nakładać płyn zabezpieczający – mówi Czesław Sulima,członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.

Zasada działania

System składa się z: kontenera systemowego, układunatryskiwania płynu zabezpieczającego przed oblodzeniem, korytek zbiorczychpracujących w systemie zamkniętym, urządzeń kontrolno-pomiarowych, układówsterowania procesami natryskiwania oraz czujników pozwalających na precyzyjnynatrysk. System jest sterowny ze stanowiska operatora za pomocą programukomputerowego. Po wciśnięciu przycisku start, moduł sterujący uruchamia całąprocedurę natrysku. Podgrzana formuła przeciwoblodzeniowa w postaci płynupompowana jest ze zbiornika płynu zabezpieczającego do skrzynki zaworowej,gdzie podlega dystrybucji do 3 stref natrysku: lewej, środkowej i prawej.

Precyzyjne nakładaniepłynu

Dzięki zastosowaniu aż 48 dysz i odpowiedniego ich ustawienia,tylko niektóre biorą udział w nanoszeniu płynu (są włączane grupowo przezzespół zaworowy), zgodnie z zaprogramowanymi indywidualnie dla każdego typupojazdu strefami natrysku. Do systemu można wgrać każdy typ pojazdu (pociągizłożone z lokomotywy i wagonów, elektryczne zespoły trakcyjne, szynobusy).

Po wgraniu programu – w którym określamy strefy natrysku istrefy gdzie natrysk nie jest prowadzony – system współpracując z umieszczonymiprzy torze czujnikami indukcyjnymi, sam steruje procesem, wykrywając miejscenatrysku. Skład przejeżdża przez instalację z prędkością około 5km/h.

Bezpieczny dlaśrodowiska

Nadmiar płynu, wraz z wodą roztopową, spływa do tzw.rynienek i do studzienki sterującej. Następnie ciecz jest pompowana z powrotemdo zbiorników (w kontenerze technicznym) i automatycznie filtrowana przezspecjalne systemy oczyszczania, co umożliwia jej wielokrotne wykorzystanie.Używany w instalacji płyn jest przyjazny dla środowiska i spełnia warunkiwytycznych eksploatacyjnych do projektowania przyłączy wodociągowych ikanalizacyjnych MPWiK w m.st. Warszawie S.A.

Jak system wpływa naprowadzenie ruchu pociągów?

Wraz z instalacją kolejnego systemu KM wkroczyły do grupynajlepiej przygotowanych do warunków zimowych europejskich przewoźnikówkolejowych. W ten sposób KM realizuje w praktyce ogólnoeuropejskie podejście,mające na celu zapobieganie problemom związanym z eksploatacją taboru zimą.Kompleksowa ocena efektywności systemów zamontowanych w Tłuszczu oraz

na Grochowie będzie możliwa po zakończeniu sezonu zimowego,ale już teraz widać pozytywne zmiany zastosowania systemu, np. w Sekcji Naprawi Eksploatacji Taboru w Tłuszczu średnio na dobę odladza się około 10 do 16pojazdów, a sam proces zabezpieczania pojedynczego składu trwa ok. 5 minut.Wcześniej ręczne nanoszenie preparatu zajmowało pracownikom około 30 minut.Urządzenie jest przystosowane do pracy w temperaturze do -30 st. przez całądobę.

{https://www.youtube.com/watch?v=ch1z10F_NwM}


Komentarze