Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Metropolitalny plan transportowy przyjęty

infotrans
17.03.2021 18:00
0 Komentarzy

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przyjęła plan transportowy, który ma stać się podstawą funkcjonowania i rozwoju komunikacji publicznej na jej obszarze.

Ma on także stać się bazą dla przygotowania metropolitalnego planu zrównoważonej mobilności miejskiej.

zrównoważona mobilność

Za przyjęciem „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz gmin, z którymi zawarto porozumienie ws. powierzenia GZM zadania własnego gmin, tj. pełnienia funkcji organizatora publicznego transportu zbiorowego” zagłosowali w środę, 17 marca, członkowie zgromadzenia GZM.

-„To jeden z elementów zbliżania się do opracowania szerokiego planu zrównoważonej mobilności miejskiej, zawierający pakiet proponowanych działań, modyfikacji i inwestycji, dzięki którym mieszkańcy będą tracili mniej czasu na dojazdy” – mówił podczas środowych obrad zgromadzenia przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak. „Pierwsze i wstępne wyniki prac nad planem zrównoważonej mobilności miejskiej zostaną przedstawione podczas kilku najbliższych tygodni” – zasygnalizował.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez GZM plan transportowy to ogólny dokument mający wyznaczyć najważniejsze kierunki i cele związane z rozwojem komunikacji publicznej na danym obszarze. Jego opracowanie jest potrzebne w kontekście m.in. ubiegania się o dofinansowanie nowych projektów i inwestycji np. z funduszy unijnych.

Celem planu transportowego, przygotowanego w perspektywie 2035 r., było m.in. sformułowanie założeń dotyczących organizowania usług publicznego transportu zbiorowego przez Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach (ZTM) w zakresie jakości i dostępności. Plan precyzuje też wizję rozwoju, szczególnie w zakresie: kształtowania oferty przewozowej, oczekiwanego modelu organizacji rynku i zapewnienia finansowania, a także wykorzystania alternatywnych źródeł energii oraz wskazania koniecznych inwestycji.

Opracowanie planu transportowego ZTM zamówił w czerwcu 2020 r. Wykonawcą zostało Stowarzyszenie Nostra. W listopadzie ub. roku projekt skierowano do konsultacji społecznych. Uwagi zgłosiły samorządy, organizatorzy transportu, organizacje pozarządowe i mieszkańcy.

zliczanie pasażerów rozliczaniem

W środę Karolczak zgłosił autopoprawkę do projektu planu transportowego wynikającą z wniosku samorządu Katowic, aby doprecyzować, że po wdrożeniu przez GZM systemu zliczania pasażerów (obecnie trwa przetarg) komunikacji publicznej, przedstawi ona do końca 2021 r. nowy model jej finansowania oparty o ten system. Plan przyjęto z tą poprawką.

Jak informowano podczas ubiegłorocznych konsultacji, każdego dnia do pracy poza teren swojego miasta i gminy wyjeżdża średnio co trzeci zatrudniony mieszkaniec Metropolii. W ciągu roku pasażerowie ZTM wykonują ponad 250 mln przejazdów, pokonując autobusami, tramwajami i trolejbusami ponad 100 mln km. Zarazem wystarczy czasem jedna, nawet drobna kolizja w centrum konurbacji, aby Metropolia stanęła w gigantycznym korku, przy czym wszystkich samochodów nie mieszczą już centra niektórych miast. Żeby temu przeciwdziałać, GZM pracuje nad planem rozwoju mobilności, w którym największą wagę będzie miał rozwój Kolei Metropolitalnej jako najefektywniejszego środka transportu.

Plan zrównoważonej mobilności miejskiej ma zebrać wszystkie propozycje działań, inwestycji i modyfikacji, które sprawiłyby, że mieszkańcy stracą mniej czasu na dojazdy. Metropolia zapewnia, że plan powstaje na gruncie badań nawyków i przyzwyczajeń mieszkańców związanych z przemieszczaniem się.

Wstępne badania w tym zakresie przeprowadzono we wrześniu ub. roku podczas Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Przedstawiciele GZM spotkali się z mieszkańcami siedmiu miast i rozmawiali o ich przyzwyczajeniach związanych z mobilnością. Kolejnym z elementów prac były konsultacje przyjętego teraz planu transportowego.

Plan transportowy uwzględnia m.in. rozwój linii metropolitalnych. Metrolinie, z których pierwszych kilka ma ruszyć 5 kwietnia br., mają być nowymi, przyspieszonymi połączeniami autobusowymi, których zadaniem będzie usprawnienie przemieszczania się po GZM do czasu budowy Kolei Metropolitalnej. Trasy metrolinii zostały już uzgodnione z miastami i gminami, możliwe jednak będą ich modyfikacje.

Komentarze