Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolej linowa uzupełni komunikację na Podhalu?

infotrans
26.10.2015 23:01
0 Komentarzy

Koncepcję budowy kolei linowej, która mogłaby uzupełnićkomunikację zbiorową na Podhalu, przedstawiono na 6. Międzynarodowym ForumGórskim w Zakopanem. Kolej linowa to transport ekologiczny, tańszy i może byćuzupełnieniem tradycyjnej komunikacji – przekonywali prelegenci.

Dwudniowe Forum zakończyło się w piątek. Głównym jego tematembył rozwój komunikacji w regionach górskich.

Zdaniem Tomasza Rokity z Katedry Transportu LinowegoAkademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, na Podhalu mogłaby powstać jedna lubdwie linie napowietrzanej kolejki linowej transportującej turystów pomiędzyatrakcjami, jako uzupełnienie tradycyjnej komunikacji.

Transport linowy bardzo dobrze się sprawdza jakouzupełnienie tradycyjnej komunikacji np. w 2,5 milionowym Medellin w Kolumbiiczy Caraca w Wenezueli. Jeżeli chodzi o Podhale, Zakopane jest zbyt małe, abyrobić sieć kolei linowych, ale zasadne byłoby stworzenie jednej lub dwóch liniikolejki linowej transportującej turystów pomiędzy atrakcjami” ? mówiłRokita.

Zauważył on, że linie napowietrzne nie kolidują z ruchemkołowym, ponadto to rozwiązanie ekologiczne i praktyczne. „Dofunkcjonowania komunikacji samochodowej czy szynowej potrzeba jest dużo więcejterenu, a dla kolei linowej wystarczy co sto kilkadziesiąt metrów ustawićpodporę i stację” ? argumentował.

Przekonywał również, że wybudowanie linii kolejki jesttańsze od budowania drogi czy torowiska oraz odpowiedniego taboru. „Takitransport nie zastąpi tradycyjnej komunikacji, ale na pewno skutecznie gouzupełni. Wybudowanie drogi czasami jest nie możliwe z uwagi na ukształtowanieterenu lub bariery architektoniczne” ? mówił inżynier z Akademii Górniczo? Hutniczej.

Zdaniem starosty tatrzańskiego Piotra Bąka, dalszy rozwójturystyki na Podhalu jest uzależniony od rozwoju komunikacji.

„Rozwój tutejszej gospodarki opartej na turystycezdecydowanie napotyka na barierę komunikacyjną, czyli kwestię dostępnościkomunikacyjnej pod Tatry oraz komunikacji lokalnej. Jeżeli turystyka podTatrami ma się rozwijać, a nasz region iść do przodu to musimy sobie z tymproblemem poradzić” ? mówił.

Twierdzi on, że realne rozwiązania problemów komunikacyjnych,dają kolejki linowe. Starosta przypomniał, że Zakopane przed wojną byłoprzodujące w dziedzinie kolejek linowych, bo tu powstała pierwsza w Polsce ijedna z pierwszych w Europie kolej linowa na Kasprowy Wierch i linowo-terenowana Gubałówkę. W latach międzywojennych były też koncepcje stworzenie na Podhalukolei linowych i linowo-terenowych biegnących z Łysej Polany przez BukowinęTatrzańską, Gubałówkę do Witowa.

„Myślę, że skoro w Zakopanem mamy bariery przestrzennezwiązane z możliwością pozyskiwania terenu, oraz istniejącą gęstą zabudową,należy rozważyć najnowsze techniki transportu linowego napowietrznego. Takitransport w strukturze miejskiej nie rozwiąże wszystkich problemówkomunikacyjnych Zakopanego, ale może znakomicie uzupełnić tradycyjnąkomunikację. Takie rozwiązania są realne i pożądane” ? podkreślił.

Koncepcja budowy kolejki linowej w Zakopanem, jakouzupełnienie transportu miejskiego, była już rozważana a nawet projektowana wlatach 60. ubiegłego wieku. Taka kolejka miała przebiegać od ul. Nowotarskiej(wjazdowej do Zakopanego) wzdłuż potoku Bystry w kierunku Kuźnic.

Starosta zauważył, że kolej linowa mogłaby też być znakomitąatrakcją turystyczną. „Dzisiaj mamy nowe rozwiązania inżynieryjne i należypowrócić do koncepcji budowy kolejki linowej w Zakopanem. Takie przedsięwzięciana świecie się udają. Świat idzie do przodu i my nie możemy zatrzymać się wmiejscu jeżeli chcemy się rozwijać” ? mówił starosta tatrzański.

Organizatorem Międzynarodowego Forum Górskiego jestTatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury.

Komentarze