Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bielsko-Biała pominięta przy projektowaniu szprych. Ma przecież ED250

inforail
25.03.2020 07:45
0 Komentarzy

DlaczegoBielsko-Biała została pominięta w planach bezpośredniego dojazdu do CentralnegoPortu Komunikacyjnego?

Z takim pytaniem posłanki Małgorzaty Pępek musiał zmierzyćsię wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Poradził sobie tak sobie…

Jak słusznie napisała w interpelacji posłanka Bielsko-Białato miasto, w którym mieszka ponad 170 tys. mieszkańców. W mieście skupionychjest dużo firm z różnych branż. Stolica Podbeskidzia to silny ośrodekturystyczny i gospodarczy. Ominięcie tak dużego i wpływowego miasta, jakim jestBielsko-Biała, jest bardzo złą decyzją ze strony rządu – wskazała posłanka.Ogranicza to korzystanie z połączenia transgranicznego szczególnie mieszkańcomtego miasta. Skoro Czechowice-Dziedzice mają mieć taką możliwość, toBielsko-Biała tym bardziej powinna być uwzględniona w planach, szczególnie żeto z tego miasta można dojechać w różne regiony Polski. Bielsko-Biała posiadadobrze rozbudowaną sieć komunikacyjną z okolicznymi miastami oraz wioskami, copowoduje łatwy dojazd do miasta. Dlaczego zatem tak ważne miejsce dlamieszkańców oraz turystów zostało pominięte w bezpośrednim dojeździe do CPK?

Jak podał Marcin Horała u podstaw zaplanowanej w ramachKoncepcji siatki połączeń kolejowych z Centralnym Portem Komunikacyjnym leżymodel systemu transportu opartego na układzie piasta-szprychy (Hub&Spoke).Model ten zakłada istnienie węzła transportowego (hubu) i zasilających gopromienistych linii transportowych (tzw. szprych). Transport w ramach tegosystemu następuje najpierw do węzła transportowego, a następnie od węzła dowybranego miejsca docelowego. Model transportu hubowego jest często stosowany wtransporcie oraz logistyce i stanowi alternatywę dla systemu „siatkowego”,polegającego na bezpośredniej komunikacji między punktami początkowym i końcowym.Z punktu widzenia klienta zaletą systemu jest łatwość i intuicyjność planowaniapodróży.

Rozbudowę lub budowę linii kolejowych, kolejowych obiektówinfrastruktury usługowej (w szczególności dworców kolejowych), infrastrukturytowarzyszącej (w szczególności dróg dojazdowych i przyłączy) wraz z usunięciemkolizji przebiegu istniejących liniowych obiektów budowlanych z inwestycją,przewidziano m.in. na ciągu nr 7, przebiegającym przez teren województwaśląskiego: Centralny Port Komunikacyjny – Idzikowice – Węzeł Małopolsko-Śląski/ Katowice – Czechowice Dziedzice – Jastrzębie-Zdrój – granica państwa, Katowice– Węzeł Małopolsko-Śląski – Kraków – Szczyrzyc – Nowy Sącz oraz Szczyrzyc –Chabówka – Zakopane.

Z punktu widzenia poprawy skomunikowania Bielska-Białejszczególnie istotne jest połączenie miasta z Czechowicami-Dziedzicami liniąkolejową o odpowiednich parametrach, a następnie – w ramach wspomnianego ciągunr 7 – szybkie połączenie kolejowe z węzłem CPK oraz za jego pośrednictwem – zewszystkimi regionami kraju – wyjaśnił Horała.

Dalej podał, że PKP PLK S.A. obecnie realizuje projekt budżetowyna linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń(granica państwa). Pełna realizacja tego projektu pozwoli w perspektywie roku2023 na usprawnienie przewozu podróżnych nie tylko z Bielska-Białej, ale iszerzej – z obszaru Górnego Śląska, co jest spójne z założeniami wspomnianej Koncepcji.

Horała zastrzegł też, że już dziś pociągi dalekobieżnepokonują trasę łączącą Czechowice Dziedzice i Bielsko-Białą w czasie ok. 11min. Podobnie, już w chwili obecnej Bielsko-Biała posiada szereg połączeńdalekobieżnych z różnymi rejonami kraju (w tym połączenia realizowane zwykorzystaniem taboru ED250 Pendolino), a realizacja prac przewidzianych wkomponencie kolejowym CPK spowoduje dalszą poprawę dostępności i integracjimiasta z siecią linii kolejowych, co powinno przełożyć się na zwiększenie liczbypołączeń i wzrost zainteresowania transportem kolejowym wśród mieszkańców ipodmiotów gospodarczych funkcjonujących na terenie Bielska-Białej.   

Tyle, że posłanka w interpelacji wskazała, że coraz mniejpociągów kursuje z Bielska-Białej w kierunku Warszawy, pytając przy tym czywkrótce dojedzie do tego, że bielszczanie, turyści oraz okoliczni mieszkańcy,żeby udać się do CPK, będą musieli przesiadać się w Czechowicach-Dziedzicach?

Wiceminister Horała podał, że postępy w realizacji rozbudowysieci kolejowej zgodnie z założeniami Koncepcji pozwolą na sukcesywną rozbudowęsiatki połączeń i – co za tym idzie – poszerzenie oferty handlowejprzewoźników. Mapa Inwestycji Towarzyszących CPK nie pokrywa się z mapąpołączeń kolejowych, które powstaną po otwarciu CPK. Inwestycje Towarzyszące wzakresie komponentu kolejowego CPK, to odcinki linii kolejowych, które powinnypowstać, aby scalić sieć kolejową i poszczególnym częściom kraju zapewnić jaknajlepsze połączenie z CPK. Należy jednak wskazać, że połączenia kolejowe z CPKbędą odbywały się zarówno z wykorzystaniem odcinków linii kolejowych, którepowstaną jako Inwestycje Towarzyszące, jak i linii kolejowych, które zostałybądź zostaną wybudowane lub zmodernizowane poza Programem CPK. Choć tworzenienowych połączeń kolejowych (rozumianych jako regularne kursy pociągów) jestzależne od decyzji przewoźników, to należy się spodziewać powstania szybszychoraz częstszych bezpośrednich połączeń z Bielska-Białej do Warszawy, a pootwarciu CPK również do tego portu lotniczego. Połączenia te byłyby realizowanepo modernizowanym odcinku do Czechowic-Dziedzic i dalej po nowobudowanymodcinku.

Dalej wskazał, że trwająca aktualnie modernizacja linii doZwardonia i odcinka Bielsko-Biała – Czechowice-Dziedzice, jest z punktu widzeniaprogramu CPK wystarczająca. Nie ma potrzeby, aby po jej zakończeniu dalej rozbudowywaćtę linię w ramach Programu CPK. Z tego powodu nie ma tego odcinka na mapie InwestycjiTowarzyszących CPK. Bezpośrednie połączenia z Bielska-Białej w sieci przyszłychpołączeń CPK jak najbardziej będą realizowane. Docelowo nawet co godzinę będąmogły z Bielska-Białej wyruszać pociągi do CPK czy Warszawy. Podróż zajęłaby 1godz. i 40 min do CPK oraz 1 godz. i 55 min do Warszawy.


Komentarze