Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co ze śląskim Kontraktem Terytorialnym?

infotrans
06.12.2016 20:21
0 Komentarzy

Jak poinformował podczas piątkowego spotkania z dziennikarzami marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa, mimo wysyłanych pism z pytaniami, samorząd nie ma wiedzy co do możliwości i planów realizacji znacznej części przedsięwzięć przewidzianych w Kontrakcie. Projekty te dotyczą głównie infrastruktury drogowej i kolejowej.

„Co do dróg, widzimy opóźnienia: autostrada A1 Częstochowa – Pyrzowice jest opóźniona o rok, trasa S1 Mysłowice ? Bielsko-Biała jest gdzieś tam oddalona, przekładana w czasie. Domagam się informacji na temat kolei ? i jej nie mam. Nie jesteśmy w stanie dowiedzieć się niczego, co się tam dzieje: w regionie prowadzonych miało być 15 inwestycji kolejowych, także ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego” – mówił, pytany przez PAP, marszałek.

„Od kuchni słyszymy, że nie dzieje się tam (na kolei – PAP) nic, ale nie dostajemy informacji” – dodał.

Saługa zaznaczył, że w ostatnim czasie w pewnym stopniu uruchomiono w ramach KT przedsięwzięcia kulturalne; jego zdaniem jednak „nie zauważono przy tym samorządu”.

Przypomniał, że woj. śląskie zgłaszało np. ministerstwu kultury wolę współprowadzenia Opery Śląskiej. Do dofinansowania środkami rządowymi wybrano jednak inne przedsięwzięcia, związane np. z turystyką przemysłową w Zabrzu czy upamiętnieniem Porozumień Jastrzębskich w Jastrzębiu-Zdroju. Ponadto, pod szyldem KT ma być też uruchamianych kilka projektów zdrowotnych.

Kontrakty Terytorialne są porozumieniami rządu z samorządami ws. koordynowania dużych, priorytetowych dla regionów inwestycji. Ich finansowanie ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. ze środków regionalnych i krajowych. W podpisanym we wrześniu 2014 r., obowiązującym do 2023 r., Kontrakcie dla woj. śląskiego znalazło się 77 przedsięwzięć o wartości 40,8 mld zł. 38 z tych projektów dotyczy strony samorządowej, a pozostałe ? rządowej.

Główna grupa projektów dotyczy infrastruktury. Priorytetowe – to np. trwająca już budowa autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa i planowana budowa trasy S1 Kosztowy ? Bielsko-Biała (przygotowania na etapie rozpatrywania odwołań od decyzji środowiskowej).

Wiele projektów dotyczy linii kolejowych: rewitalizacja linii wiodącej obok lotniska w Pyrzowicach, modernizacje głównych linii Katowice-Kraków i do czeskiej granicy w Zebrzydowicach, a także prace na tzw. magistrali węglowej i wielu ważnych w regionie połączeniach, m.in. Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice-Dziedzice, Gliwice-Bytom-Chorzów Stary, Katowice-Chorzów Batory, Częstochowa-Zawiercie, Sosnowiec Płd.-Tunel czy Mysłowice Brzezinka-Oświęcim.

Inne zaplanowane w Kontrakcie przedsięwzięcia obejmują badania i rozwój (przede wszystkim medycyna i np. czyste technologie węglowe), energetykę (projekt Polskich Inwestycji Rozwojowych dot. Elektrowni Łagisza czy projekt likwidacji niskiej emisji w aglomeracji katowickiej), środowisko (likwidacja składowiska po Zakładach Chemicznych „Tarnowskie Góry”), zdrowie oraz edukację (modernizacja i rozbudowa Planetarium Śląskiego).

Według wcześniejszych informacji przedstawicieli urzędu marszałkowskiego w tym roku ministrowie rozwoju oraz kultury zwrócili się do samorządu województwa z propozycją przedstawienia co najmniej 15 projektów dot. kultury, w tym co najmniej pięciu ze strony miast regionu. W odpowiedzi zgłoszono 20 projektów, z czego 15 w terminie: 11 ze strony miast, a cztery ze strony samorządu województwa.

Z informacji samorządowców woj. śląskiego z września br. wynikało też, że strona rządowa miała pracować nad ewentualnym aneksowaniem Kontraktu Terytorialnego, ale szersze informacje na ten temat nie zostały przekazane. (PAP)

Komentarze