PGK Suwałki

Propozycje, uwagi, opinie dot. Spisu Przewoźników InfoBusa

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

doktorek
 
Posty: 2
Dołączył: wtorek, 22 stycznia 2008, 16:10

PGK Suwałki

Postprzez doktorek » wtorek, 20 stycznia 2009, 16:42

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach Sp. z o.o., to przewoźnik świadczący usługi w zakresie pasażerskiego transportu zbiorowego.

HISTORIA

Najpóźniej ze służb komunalnych ruszyła Komunikacja Miejska (na początku nosiła ona nazwę Miejska Komunikacja Samochodowa (MKS). Przez długi powojenny okres miasto Suwałki miało jej namiastki w postaci usług dorożkowych oraz autobusów PKS. Postój dorożek znajdował się na Placu Wolności ( Dziś Plac Piłsudskiego koło kościoła św. Aleksandra).

W kwietniu 1951 roku MRN wyznaczyło dorożkom róg tego placu i ul. Konopnickiej, gdyż blisko poprzedniego miejsca znajdowała się studnia. Natomiast już w kwietniu 1947 roku przygotowane zostały przystanki Samochodowej Komunikacji Miejskiej, o czym świadczyły wykopane w poszczególnych punktach miasta słupy z tablicami, może juz wtedy przeznaczone dla autobusów PKS.

Jednak dopiero na początku 1953 roku władze miejskie zwrócił się do dyrekcji tego przedsiębiorstwa o uruchomienie miejskiej komunikacji, a 23 lutego 1953 roku wyznaczona została trasa ulicami Kościuszki, Kolejowa, Noniewicza , Utrata Długa, osiem przystanków i godziny odjazdów autobusów w mieście, z uwzględnieniem potrzeb pracowników zakładów, które mieściły się poza Suwałkami, oraz przyjazdy i odjazdy pociągów osobowych. Tak więc w ograniczonym stopniu autobusy PKS zastępowały komunikację miejską do początków lat siedemdziesiątych.

W celu zwiększenia funduszów oraz stworzenia mieszkańcom dogodnego dotarcia do stacji kolejowej okolicznych miejscowości, zarząd miasta przyjął 16 marca 1947 roku wniosek o wszczęcie starań o uzyskanie koncesji na miejska komunikację samochodową.

Otwarcie po wielu latach zabiegów komunikacji miejskiej należało niewątpliwe do najważniejszych wydarzeń w życiu mieszkańców. Od 28 września 1971 roku pięć autobusów marki ,, SAN" pod szyldem Zakładu Miejskiej Komunikacji Samochodowej obsługiwało dwie trasy o łącznej długości 12 km.
TRASA 1: Dworzec PKP- Papiernia
Trasa 2: Elewator zbożowy -PKP- Poczta- elewator.

Od maja do września były czynne linie tzw. LINIE ZIELONE - linie do miejscowości, w których mieszkańcy Suwałk wypoczywali.


Początkowo zakład mieścił się w browarze i właściwie nie miał swojego zaplecza. Zatrudniał wtedy 16 osób, w tym 7 kierowców i w 1971 roku przewiózł 203 tysiące pasażerów. W następnym roku pozyskał 10 nowych autobusów, co pozwoliło na otwarcie kolejnych tras. W 1973 roku 13 autobusów obsługiwało pięć tras o łącznej długości 25 km i przewiózł milion sześćset tysięcy pasażerów, zaś w 1975 roku przewiózł 23 autobusami na tej samej liczbie tras, ale o długości aż 112 km, przewiozły milion dziewięćset tysięcy osób. W okresie tym z powodu wysokich wydatków na zakup nowych pojazdów , urządzenie zajezdni na terenie własnej bazy i budowy wiat przystankowych oraz wysoka awaryjność taboru komunikacja miejska przynosiła straty.

Zakład Komunikacji Miejskiej przewiózł w 1975 roku 23 autobusami marki Autosan na pięciu trasach o łącznej długości 112 km, 1 900 000 pasażerów; zaś w 1988 37 autobusami przewiózł 7 642 000. zatrudnienie wzrosło z 20 do 52 pracowników. Największą bolączką zakładu w tym czasie była ogromna awaryjność i przeładowanie pojazdów, brak części do nich i nowej zajezdni: natomiast pasażerów: przepełnione autobusy, ciągłe zmiany tras i rozkładów jazdy oraz zrywanie kursów. I cały czas komunikacja miejska przynosiła straty.

Zakład Komunikacji Miejskiej , którego prezesem był Mieczysław Śliwiński obsługiwał 20 tras o łącznej długości 130 km, w tym 5 podmiejskich za pomocą 47 autobusów, przewieziono 5 734 000 pasażerów, przy zatrudnieniu 76 osób, w tym ponad 60 kierowców. W latach pięćdziesiątych przybyło pojazdów (w 1997 aż 5. Były to Jelcze M 120 (dostały one numery taborowe 100,101,102,103,104), zaś w 1999 pojawiły się pierwsze autobusy przegubowe ,, Ikarusy", a dotychczasowe kasowniki zastąpiły nowe, elektroniczne, z zegarkami wskazującymi godzinę.

W 2002 roku Zakład Komunikacji Miejskiej zakupił 3 nowej generacji autobusy marki ,,Solarias Urbino 12; (otrzymały one numer taborowe w zakresie od 108 do 110). Autobusy o łącznej długości 12 m , niskiej podłodze i miękkimi siedzeniami wyjechały na linie i obsługiwały najczęściej ,,czternastkę". W 2002 roku zaczęła się też era nowego malowania autobusów suwalskiej komunikacji miejskiej. Autobusy posiadają barwy żółto-zielone.

W 2004 roku Zakład komunikacji wzbogacił się o 2 najmniejsze z całej floty 43 autobusów ,,Jelcze M081MB/3" (otrzymały numery taborowe w zakresie od 111-112). W tym samym również roku ZKM zakupiło z POM Suwałki używanego Jelcz PR 110U (otrzymał o numer 113). Przeszedł gruntowny remont i wyjechał na trasy w żółto-zielonych barwach.

W 2005 roku ZKM wzbogaciło się o kolejne używki ( tym razem z PKS Grodzik Mazowiecki ajent Warszawski) o 2 ,,Jelcze M 120". Były to autobusy 2 generacji z nowym plastikowym przodem i nowymi plastikowymi siedzeniami. Otrzymały one numery taborowe 114 i 115. Aktualnie autobus 114 wozi reklamę Superbruku, a 115 Radia 5.

W 2006 roku Zakład Komunikacji miejskiej zakupiło 3 autobusów typu MAN NL 202 (otrzymały one numeracje #116, 117, 118) Many pochodzą od niemieckiego przewoźnika SWO Osnabrück

W 2007 roku ZKM wzbogacił się o 3 Jelcze M 120 Supero 3 generacji (o numeracji od 119 do 121). Były to używane autobusy od ajenta z Warszawy od którego wcześniej zakupiono Jelcze # 114 i 115.
W tym roku nastąpiła tez gruntowna zmiana rozkładów jazdy i tras komunikacji miejskiej. Linie zostały zmienione częściowo, rozbudowane lub skrócone, a nawet ich cześć została usunięta z powodu nierentowności.

W 2008 Roku Zakład Komunikacji Miejskiej otworzył dwie specjalne linie (były to linie Blues w ramach Suwalskiego koncertu Bluesa i jak co roku linie Cmentarną). Zakupił też 3 pojazdy i skasował 5 dotychczasowych wysłużonych staruszków. Zostały zakupione: 2 MAN-y NG 272. Potężne, 20-m Przeguby, które miały zastąpić wyeksploatowane już IKARUS-y 280.26. Zakupiło również nietypowy autobus o nazwie Gräf & Stift NL202 produkowanego przez koncern MAN. MAN-y NG 272 dostały numer #122 i #123 a Gräf & Stift NL202 #124. I najprawdopodobniej to nie koniec zakupów w tym roku.
W tym roku również PGK odremontowało wysłużonego Ikarusa 280.26 #107, który służy do dnia dzisiejszego. Od grudnia na naszych ulicach można było zobaczyć 4 używane MAN-y typu NL 202 i NL 222 dostały one numery taborowe w przedziale od #125 do #128.

W 2009r. Przyjechał trzeci Przegubowy Man NGxx2. Otrzymał on numer taborowy 129 i najprawdopodobniej pochodzi z OSLO.

LINIE

Obecnie PGK Suwałki obsługuje 16 linii miejskich:

2 Pętla na ul. Nowomiejskiej. - Krzywe, Sejneńska, 1-go Maja, Noniewicza, Jana Pawła II , Nowomiejska, Pułaskiego, Kowalskiego, Reja, Noniewicza, 1-go Maja, Sejneńska, Krzywe, Sobolewo, Płociczno.

3 Sejneńska, Utrata, Dwernickiego, Kościuszki, Buczka, Poddubówek, Zielone Królewskie, Wychodne - powrót tą samą trasą.

3 BIS Mickiewicza, Zarzecze, Powstańców Wielkopolskich, Lotnicza, Buczka, Wojska Polskiego, Kościuszki, Dwernickiego, Utrata, Sejneńska PGK.

4 Nowomiejska, Pułaskiego, Dwernickiego, Noniewicza, Waryńskiego, Utrata, Płociczno, Sobolewo - powrót tą samą trasą.

5 Kościuszki, Reja, Szpitalna, Biała Woda, Bród Stary, Potasznia, - powrót tą samą trasą.

8 Sejneńska, 1-go Maja, Noniewicza, Kolejowa, Północna, Nowa Wieś, Lipniak - powrót tą samą trasą.

9 Nowomiejska - Pułaskiego - Reja - Kościuszki - Mickiewicza - Bakałarzewska - 23-go Października - Mieszka I - Bakałarzewska - Zielone Kamedulskie - Trzciane - Wychodne - Przebród - Gmina Suwałki, Żyliny.

10 Jasionowo, Pułaskiego, Dwernickiego, Kościuszki, Wojska Polskiego, Dubowo - powrót tą samą trasą.

11 Północna, Fabryka Mebli - Kolejowa - Świerkowa - Pułaskiego - Kowalskiego - Reja - Kościuszki - Mickiewicza - 23-Października - Grunwaldzka - Powstańców Wielkopolskich - Buczka - Warszawska - Dubowo, Wojska Polskiego - powrót od ul.Pułaskiego w ul. Świerkową i dalej do osiedla Kamena.

14 (kręgosłup miasta) Sejneńska - Waryńskiego - Park Marii Konopnickiej, Noniewicza, Dwernickiego, Pułaskiego, Kowalskiego, Reja, Szpitalna, Krzywólka - powrót tą samą trasą (kilka kursów zajeżdża do Małej Huty)

16 (linia cmentarna) Park Marii Konopnickiej, Noniewicza, Dwernickiego, Świerkowa, Nowomiejska, Pułaskiego, Kowalskiego, Reja, Cmentarz Komunalny - powrót tą samą trasą.

18 Szpitalna, Reja, Kowalskiego, Pułaskiego, Świerkowa, Kolejowa, Utrata, Mereckiego, Sportowa, Kościuszki, Wigierska, Park Marii Konopnickiej, Utrata, Kolejowa, Świerkowa, Pułaskiego, Kowalskiego, Reja, Szpitalna - powrót tą samą trasą.

18 BIS Szpitalna, Reja, Kowalskiego, Pułaskiego, Świerkowa, Kolejowa, Utrata, Sejneńska -PGK w Suwałkach Sp. z o.o.

19 Północna, Kolejowa, Świerkowa, Pułaskiego, Kowalskiego, Reja, Kościuszki, Wojska Polskiego, Hubala, Wojska Polskiego, Dubowo, Dubowo wieś - powrót tą samą trasą.

20 mina Suwałki, Zielone Kamedulskie - Bakałarzewska - Mieszka I - Sikorskiego - Dwernickiego - Świerkowa - Pułaskiego - Kowalskiego - Reja - Bulwarowa - Sikorskiego - Mieszka I - Bakałarzewska - Gmina Suwałki, Zielone Kamedulskie - linia szkolna.

21 Północna, Kolejowa, Świerkowa, Pułaskiego, Kowalskiego, Reja, Kościuszki, Buczka, Podbudówek - powrót tą samą trasą.

TABOR

Trzon taboru autobusowego PGK Suwałki stanowią pojazdy marki MAN w liczbie 10 sztuk.

Typ autobusu Eksploatacja od Liczba
Jelcz M 081 MB 2004 2
Jelcz 120M 1993 5
Jelcz M120/2 2004 2
Jelcz M120/3 2007 3
Jelcz PR110M 1985 6
Solaris Urbino 12 I 2001 3
MAN NL 202 2006 3
MAN NL 222 2008 4
MAN NG 272 2008 2
Gräf & Stift NL202 2008 1
Ikarus 280.26 1999 1
MAN xx2 2009 1
Wszystkie pojazdy 33
Udział autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych we flocie 47,8%