Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Podzielcie się swoimi opiniami o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Jakub K.
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1118
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez Jakub K. » poniedziałek, 2 kwietnia 2018, 22:28

[quote="Jakub K."]Do listy miast posiadających własną komunikację miejską można od niedawna dodać miasto i gminę Wieliczka. Funkcjonują tam linie, które co prawda formalnie są tylko liniami dowozowymi Kolei Małopolskich, a ich organizatorem jest województwo małopolskie, ale w praktyce system ma pewne cechy komunikacji miejskiej: numerację linii i odrębny system biletowy.
Wszystko zaczęło się od dwóch linii uruchomionych w grudniu 2014: B1 Wieliczka - Byszyce i R1 Wieliczka - Raciborsko, obsługiwanych przez KrakTransRem, spółkę zależną od krakowskiego MPK. Od października 2015 linię R1 przedłużono do Grajowa, a od kwietnia 2016 uruchomiono trzecią linię D1 Wieliczka - Dobranowice.
Natomiast od 1 września 2017 funkcjonuje obecny system linii dowozowych, obejmujący miasta i gminy Wieliczka oraz Świątniki Górne (linia D1 obsługuje również wieś Hucisko leżącą w gminie Gdów). Obsługiwany jest przez przewoźnika Mobilis. Funkcjonują następujące linie:
D1 Wieliczka - Hucisko
R1 Wieliczka - Grajów
B1 Wieliczka - Byszyce
S1 Wieliczka - Świątniki Górne
G1 Wieliczka - Węgrzce Wielkie
G2 Węgrzce Wielkie - Wieliczka - Świątniki Górne
Linie kursują co godzinę w dni robocze, co 2 godziny w soboty i niedziele, z wyjątkiem linii G2, która wykonuje tylko dwie pary kursów w dni robocze w godzinach porannych. Pierwszy kurs linii D1, R1, B1 wykonywany jest ze Świątnik Górnych i również ostatnie kursy tych linii zjeżdżają do tej miejscowości, zapewne w tych okolicach Mobilis posiada bazę dla autobusów.
W komunikacji tej obowiązują bilety czasowe, ważne 2 godziny. Bilet normalny kosztuje 3,30 zł, dostępne są bilety ulgowe według zniżek obowiązujących na kolei. Bilety te są ważne w pociągach KMŁ, ale tylko na obszarze Wieliczki (czyli w granicach dwóch stacji). Aby przesiąść się z autobusu dowozowego na pociąg KMŁ i pojechać nim do Krakowa, trzeba kupić dwa odrębne bilety.

Od 1 kwietnia 2018 operatorem tych linii jest przewoźnik Michalus z Dziekanowic w gminie Dobczyce. Obsługuje je busami Mercedes 515 oraz Iveco Daily 65C17.
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1055
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez kpc21 » środa, 4 kwietnia 2018, 01:28

Nie wiem, czy można to zaliczyć do komunikacji miejskiej - ale podłódzka gmina Andrespol jest organizatorem przewozu na dwóch liniach autobusowych łączących należące do tej gminy dosyć zurbanizowane wsie Bedoń oraz Janówkę i Justynów (z wjazdem kieszeniowym do Kraszewa), przez sam Andrespol, z Łodzią. Dawniej istniała jeszcze linia ze Stróży przez Wiśniową Górę, Andrespol do Łodzi, na niej jednak organizacja przewozów już w 2011 roku została przekazana Łodzi, na skutek czego przedłużono tam część kursów łódzkiej linii miejskiej 82.

Przed ok. 2011 rokiem linie te obsługiwał na zlecenie gminy PKS Łódź, od 2011 roku lokalny przewoźnik Kris-Tour. W międzyczasie jeszcze roczny epizod miał na nich Mobilis, a dokładniej - PKS Piotrków Trybunalski.

Gmina Andrespol, w porozumieniu z Łodzią, zdecydowała się je zintegrować taryfowo z łódzkim systemem komunikacji miejskiej, co ostatecznie uczyniono z początkiem bieżącego miesiąca. Integracja ta wymagała nowego przetargu - ze względu na konieczność zmiany relacji, w jakiej kursują autobusy oraz zainstalowania w nich kasowników biletowych - wcześniej bilety były emitowane przez przewoźnika i kupowało się je przy wsiadaniu u kierowcy, natomiast bilety miesięczne sprzedawał przewoźnik w lokalu udostępnianym przez gminę.

W związku z tym na linii do Justynowa i Janówki nastąpiła zmiana przewoźnika. Zamiast Kris-Toura, przetarg wygrał inny miejscowy przewoźnik, Plus Tour - który dotychczas nie obsługiwał linii regularnych, poza krótkim incydentem z linią na łódzkie lotnisko uruchamianą na zlecenie portu. Natomiast w przypadku linii do Bedonia, przetarg nie został rozstrzygnięty ze względu na to, że jedyna oferta, złożona przez dotychczasowego przewoźnika (Kris-Toura), przekroczyła przewidziany budżet. Plus Tour nie złożył oferty. Przetarg powtórzono, jednak kwota, której żąda przewoźnik, nie uległa zmianie.

Ze względu na obowiązujące od 1 kwietnia porozumienie międzygminne z Łodzią, wygaśnięcie dotychczasowej umowy z Kris-Tourem i konieczność zapewnienia komunikacji mieszkańcom, do czasu rozstrzygnięcia przetargu obsługę linii tymczasowo powierzono łódzkiemu MPK oraz Kris-Tourowi. Większość kursów obsługuje chyba MPK, nie mam jednak co do tego pewności.

Liniom tym nadano ponadto numery: 201 i 202.
Krzychu
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 20 maja 2012, 12:47

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez Krzychu » środa, 4 kwietnia 2018, 16:59

Tak przy okazji: czy w Łodzi są inne linie podmiejskie z numeracją 2xx?
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1055
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez kpc21 » środa, 4 kwietnia 2018, 21:51

Nie ma. Do momentu wprowadzenia tych dwóch linii nie było w Łodzi w ogóle linii z numerami wyższymi niż 99.

A ten zakres numerów (od 201 do 250) nie był w Łodzi chyba nigdy wykorzystywany. "Od zawsze" linie od 1 do 49 to były tramwaje (przy czym od 41 wzwyż podmiejskie), od 50 do 99 - autobusy. Od 101 były chyba kiedyś tramwaje nocne, od 151 wzwyż - autobusy nocne (obecnie linie nocne mają numery od N1 wzwyż). Numeracja od 251 wzwyż należała do autobusów podmiejskich. A ten zakres od 201 do 250, o ile coś nie namieszałem, nigdy nie był wykorzystywany.
Jakub K.
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1118
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez Jakub K. » wtorek, 31 lipca 2018, 22:57

[quote="Leszek Matula"]Mało znana KM jest w Skawinie koło Krakowa. W mieście tym można spotkać autobusy 2 przewoźników:
- MPK Kraków (linia 201 Borek Fałęcki - Skawina oraz linia 206 Łagiewniki - Radziszów. Obie linie obsługuje zajezdnia Wola Duchacka).
- MZU Skawina (1 linia) jeździ na trasie Sidzina Las - Zelczyna. Średnia częstość w dniu roboczym wynosi 45 minut (23 kursy w ciągu doby). Część kursów wydłużona jest do Krzęcina.
Na linii 201 najczęściej można spotkać autobusy Jelcz M121MB natomiast na 206 Jelcz 120M.
MZU posiada Jelcza 120M (z pierwszej partii produkcyjnej) oraz Jelcza M11.


Wiele się zmieniło w Skawinie od czasu napisania tego posta. MZU już nie istnieje, do miasta i gminy Skawina dociera obecnie 10 linii dziennych krakowskiej komunikacji miejskiej (201, 203, 213, 223, 233, 235, 253, 263, 273, 283) łączące miasto i większość wiosek gminy z Krakowem, oraz jedna nocna 903, kursująca tylko w weekendy. Oprócz tego istnieje komunikacja gminna w postaci linii P, łączącej Skawinę z Pozowicami. Linia ta obsługiwana jest przez przewoźnika Mal-Bus i kursuje 8 razy dziennie w dni robocze, 6 razy w soboty, 5 razy w niedziele.
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
Krzychu
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 20 maja 2012, 12:47

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez Krzychu » piątek, 3 sierpnia 2018, 16:09

[quote="kpc21"]Nie ma. Do momentu wprowadzenia tych dwóch linii nie było w Łodzi w ogóle linii z numerami wyższymi niż 99.

A ten zakres numerów (od 201 do 250) nie był w Łodzi chyba nigdy wykorzystywany. "Od zawsze" linie od 1 do 49 to były tramwaje (przy czym od 41 wzwyż podmiejskie), od 50 do 99 - autobusy. Od 101 były chyba kiedyś tramwaje nocne, od 151 wzwyż - autobusy nocne (obecnie linie nocne mają numery od N1 wzwyż). Numeracja od 251 wzwyż należała do autobusów podmiejskich. A ten zakres od 201 do 250, o ile coś nie namieszałem, nigdy nie był wykorzystywany.

Jeszcze były nocne podmiejskie linie autobusowe 14x - nocne odpowiedniki tramwajów 4x.
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1055
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez kpc21 » wtorek, 14 sierpnia 2018, 21:45

Chyba raczej tramwajowe.
Krzychu
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 20 maja 2012, 12:47

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez Krzychu » wtorek, 21 sierpnia 2018, 00:07

Chyba raczej nie. Podesłać zdjęcie z planu miasta, bodajże z 1990 r.?
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1055
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez kpc21 » wtorek, 21 sierpnia 2018, 23:52

Może i faktycznie. Jak teraz mi się przypomina, to tramwaj nocny do Zgierza/Ozorkowa nosił chyba numer 101. Zresztą... to można sprawdzić.

Istniała kiedyś taka genialna strona internetowa pewnego łódzkiego miłośnika komunikacji miejskiej na temat łódzkich tramwajów - i zachowała się jej archiwalna wersja.

Faktycznie tramwaj nocny - jednak tylko do Zgierza - nosił numer 101:
http://web.archive.org/web/200502190048 ... osci63.htm
http://web.archive.org/web/200502190058 ... osci65.htm

Zatem nocne autobusy podmiejskie faktycznie mogły nosić numery 14x. Ale wychodzi, że akurat nocny odpowiednik linii 45 był tramwajem, a nie autobusem.

Chyba, że... możliwy jest jeszcze jeden scenariusz. MPK na samym początku lat 90. uruchamiało te kursy nocne jako linię autobusową. Po przejęciu linii 45 przez MKT spółka ta jednak - być może nie posiadając wówczas taboru autobusowego, nie mam pojęcia - zastąpiła autobus nocny tramwajem. Później - o czym w podlinkowanych artykułach jest mowa - MKT z powrotem zastąpiło je autobusem, oznaczonym 45bus, którego obsługa została wtedy podzlecona jakiemuś PKS-owi, prawdopodobnie PKS Łódź (ewentualnie mógł to być PKS Łęczyca, nie zostało to sprecyzowane). Później wydłużono komunikację nocną do Ozorkowa i w związku z tym zmieniono jej oznaczenie na 46bus, a poza tym MKT zaczęło ją obsługiwać własnym taborem (MKT kursowało też jako busiarz na kilku, bodaj dwóch, liniach po gminie Zgierz). A po likwidacji MKT i przejęciu komunikacji do Ozorkowa z powrotem przez MPK w 2012 roku z powrotem zastąpiono autobus tramwajem, tym razem już bez oznaczenia 101, tramwaj w nocy kursował po prostu pod standardowym dziennym numerem 46, i to mimo skróconej trasy na terenie Łodzi.

Przyczyny powrotu tramwaju mogły być dwie:
- koszty prowadzenia kursów solowym tramwajem 805Na są niższe, niż prowadzenia ich autobusem (co innego w przypadku składu 805Na i innych typów tramwajów, w takiej sytuacji są one wyższe, ale na kursach nocnych by MPK jeździły właśnie solówki 805Na),
- w miejscowościach między Zgierzem a Ozorkowem formalnie nie ma przystanków autobusowych na DK91 - i pewnie dla MKT nie było to problemem - gdy pasażer gdzieś po drodze potrzebował wysiąść, nie było raczej problemem poprosić o to kierowcę, a jak potrzebował się zabrać z przystanku tramwajowego, zamachanie ręką pewnie wystarczało; z kolei MPK to wielka firma, mająca swoje procedury, tam zabranie czy wysadzenie pasażera poza przystankiem byłoby poważnym złamaniem regulaminu i większość kierowców MPK po prostu takich rzeczy nie robi.

Teraz ponownie w nocy do Ozorkowa jeździ autobus, ale jest to spowodowane całkowitym zawieszeniem komunikacji tramwajowej do Zgierza i Ozorkowa, jakie nastąpiło jakieś pół roku temu. Na przystankach tramwajowych wyznaczono tymczasowe, zastępcze, przystanki autobusowe (na stałe przystanki ponoć nie zgadza się GDDKiA), więc mieszkańcy miejscowości pomiędzy Zgierzem a Ozorkowem też nie mają problemu.
Krzychu
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 20 maja 2012, 12:47

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez Krzychu » wtorek, 28 sierpnia 2018, 00:19

kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1055
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez kpc21 » środa, 5 września 2018, 23:36

101 tam nie ma :)
Krzychu
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 20 maja 2012, 12:47

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez Krzychu » czwartek, 13 września 2018, 22:45

Lubel
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1268
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez Lubel » piątek, 14 września 2018, 07:37

Jego miejsce zamieszkania nie oznacza że pamięta wszystkie trasy w swoim mieście i te obecnie i archiwalne.
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1055
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez kpc21 » piątek, 14 września 2018, 12:05

[quote="Krzychu"]101 to była linia tramwajowa. Ty naprawdę z Łodzi jesteś? :D

http://mkmlodz.webd.pl/linietram/strona ... amwaje.htm
http://mkmlodz.webd.pl/linietram/linia101.htm



Wiem, że tramwajowa, ale nie zwróciłem uwagi, że wykaz dotyczy wyłącznie autobusów.

Mój błąd.
Lubel
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1268
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: Miasta, o których komunikacji mało wiemy...

Postprzez Lubel » wtorek, 25 września 2018, 16:24

Poprzednia strona
Odpowiedz