Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Lublin walczy o unijne granty

infobus
23.10.2015 12:34
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjnew Lublinie chce powalczyć o dofinansowanie unijne dla dwóch projektów. Pierwszymiałby obejmować ok. 22 km przestarzałych odcinków trakcji trolejbusowej. Drugizaś zakładałby zakup 30 autobusów niskoemisyjnych klasy maxi jak i mega.Wartość obu inwestycji to co najmniej 78 mln zł, z czego 48 mln zł to kosztremontu samej sieci trolejbusowej.

Modernizacja starych odcinków sieci

Pierwszy projekt miałby obejmować remontok. 22 km trakcji trolejbusowej wybudowanej jeszcze między 1953 r. a końcem lat80. XX w. Mowa tutaj m.in o sieci nad ulicami Droga Męczenników Majdanka,Zamojska, Lubartowska, Głęboka i Kunickiego.

Przestarzała infrastruktura oznaczastraty dla przewoźnika. To spadki napięcia i straty prądu sięgające nawet 11%na tych trasach jak wskazuje prezes lubelskiego MPK Tomasz Fulara. Wymianastarej sieci umożliwiłaby miejskiemu przewoźnikowi odzyskać przynajmniej ok 300- 400 tys. zł. W zależności od tego jak będzie skonstruowany terminarz konkursóww ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego lub ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych na lata 2014-2020 prace modernizacyjne mogłyby sięrozpocząć już na przełomie 2016 i 2017 roku.

Nowe autobusy

Drugi projekt to zakup 30 autobusów niskoemisyjnych.Koszt jednego pojazdu prezes Fulara szacuje na ok. 1 mln zł. Na autobus klasymaxi zasilany olejem napędowym być może to wystarczy, ale na hybrydę, pojazd nagaz czy elektrobus zdecydowanie nie.

A trzeba mieć na uwadze, że MPK Lublinma jeszcze do wycofania Jelcze M11, M121M, Neoplany N4020 oraz MercedesyO405N2. Ponadto lubelska spółka posiłkuje się zlecając część swoich zadań przewozowychpodwykonawcom. W niedalekiej przyszłości obsługa części tych zadań zostanieprzekazana do zakładu trolejbusowego MPK. Jednak ten zabieg nie pozwoli nawycofanie wszystkich starych autobusów.

Przypomnijmy, że ostatnie nowe pojazdyna olej napędowy spółka kupiła w 2009 roku. Było to 20 sztuk Mercedesów ConectoLF oraz 10 egzemplarzy Conecto G. Potem MPK pozyskało jeszcze jedną sztukęużywanego Mercedesa O405NG z PKS Łódź. I na tym skończyły się zakupy autobusówprzez MPK. Spółka otrzymała co prawda 100 pojazdów kupionych przez miasto wramach projektu „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego”,jednak i to nie umożliwiło wycofania wszystkich leciwych autobusów.

Kiedy lubelskie MPK mogłoby rozpocząćzakupy? To też jest uzależnione od harmonogramu konkursów na unijne granty. Aleto nie jedyny projekt transportowy, który w najbliższych latach zostaniezrealizowany w Lublinie. Miasto już planuje kolejny etap modernizacjitransportu publicznego, w którym ma zostać pozyskanych przynajmniej 100kolejnych pojazdów.

Komentarze