[Kutno] Absurdalna organizacja tras MZK

Podzielcie się swoimi opiniami o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Marcin Ciesielski
 
Posty: 24
Dołączył: piątek, 25 sierpnia 2006, 22:36
Lokalizacja: Kutno, Warszawa

[Kutno] Absurdalna organizacja tras MZK

Postprzez Marcin Ciesielski » piątek, 1 sierpnia 2008, 18:04

Kutno może służyć za niemal idealny przykład nieoptymalnego rozplanowania linii komunikacyjnych. Tabor nie sprawia wrażenia ani bardzo dobrego, ani bardzo złego - na pewno jest lepszy niż w sławetnym MKS Tarnobrzeg. MZK Kutno dysponuje w tej chwili ok. 50 autobusami - kilkunastoma nowymi, reszta [url=http://www.gpa.mazowsze.pl/thumbnails.php?album=53&page=2]jest z reguły w miarę zadbana i wyremontowana[/url]. (Tutaj [url=http://www.mzk.kutno.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=47]pełny spis taboru[/url]).

Niestety, jeśli chodzi o organizację połączeń, sprawa wygląda drastycznie źle. Jest obsługiwanych 13 linii, w tym jedna nocna, ale poszczególne linie mają od kilku do kilkunastu(!!!) wariantów (oznaczanych w rozkładach różnymi literami, trasy są bardzo kręte i w ten sposób nadmiernie wydłużone (z reguły 10-30 km). Prawie wszystkie linie obsługują również strefę podmiejską - poza linią nr 9, która jest najkrótsza (ok. 7 km), a zarazem kursuje z największą częstotliwością - co 30 min w dni robocze(!). Pozostałe linie jeżdżą w nierównych odstępach średnio co 1h - 1,5h, w dni robocze jest to zwykle ok. 10-20 kursów w zależności od linii, w niedziele i święta dwa razy mniej - a z przystanków, z których odjeżdżają tylko niektóre warianty jednej linii - od kilku kursów do jednego(!) w ciągu dnia.

Żeby nie być gołosłownym - tak wygląda trasa pewnego wariantu jednej z bardziej krętych linii (nr 10): [img]http://img262.imageshack.us/img262/3410/10smallerto7.png[/img] Długość tej trasy (łącznie z częścią podmiejską uciętą na rysunku) - ok. 25 km, czas przejazdu ok. 1h, z tego w strefie miejskiej 45 min.

A [url=http://kutno.net.pl/#strona=mzk/index&gen=1]tabliczka przystankowa[/url] do tego wygląda np. tak:

[quote]
Przystanek: dworzec PKP
Trasa: Dybów pętla - Krzyżanów
Linia: 10

Dni robocze:
4:30n 5:11# 6:11KV 6:10#S 7:11JS 7:12#V 8:10KV 10:10K 11:45#S
11:46ŁV 13:10K 14:25K 15:20# 17:20K 18:10# 20:05K 21:11K 22:10B

# - kursuje do Krzyżanowa
B - kursuje do ulicy Wschodniej
H - kursuje do Wschodniej
J - kursuje przez Kaszewy Tarn., Julianów do Krzyżanowa
K - kursuje do Kaszew
n - nie kursuje przez Józefów, Z-dy Metalurgiczne, Sklęczki, Wschodnią
S - kursuje w dni nauki szkolnej
Ł - kursuje do Krzyżanowa przez Krzyżanówek, Łęki, Rustów
V - kursuje poza dniami nauki szkolnej (ferie, wakacje)



Nawet miejscowym trudno to ogarnąć. Taki system jest stanowczo nieefektywny i wymaga jak najszybszej reformy (a mimo to utrzymuje się w takiej postaci już od lat 70.). O wiele lepiej zorganizowaną komunikację mają na przykład Biała Podlaska czy Starogard Gdański.
marekJG
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 292
Dołączył: czwartek, 3 sierpnia 2006, 16:24
Lokalizacja: Jelenia Góra
Avatar użytkownika

Re: [Kutno] Absurdalna organizacja tras MZK

Postprzez marekJG » niedziela, 10 sierpnia 2008, 10:55

Podobna sytuacja ma niestety miejsce w większości małych i średnich miast ( Jarosław, Krosno, Jasło etc) i jest prawdopodobnie wynikiem jakichś uwarunkowań historycznych. Ja proponowałbym MZK Kutno przeprowadzenie reformy podobnej do tej, którą przeprowadził MZK Biała Podlaska. Tam pomimo licznych oporów mieszkańców przebudowano całkowicie system, który teraz zbiera bardzo pozytywne opinie właśnie wśrod pasażerów. Czy likwidacja linii w Kutnie jest potrzebna nie wypowiem się, gdyż nie mam planu miasta i wiem jak przebiegają tam linie ( często się dublują etc) natomiast pierwsze co rzuca się w oczy to targiczna częstotliwość. Autobusów jest sporo i można je z pewnością znacznie lepiej wykorzystywać. Na pierwszy rzut oka wprowadziłbym takie prriorytety:
> dokładne badanie napełnienia w autobusach w celu oszacowania ilości pasażerów na poszczegolnych liniach/ kursach
> analiza przebiegu linii pod kątem ich dublowania się , częstotliwości kursowania i korelacji z innymi trasami ( stadne jeżdżenie killu linii w tym samym kierunku na raz itp.)
> analiza głównych potoków pasażerskich i wytrasowanie głównych relacji (np dojazdy z blokowisk do zakładów pracy, centrum miasta)
> analiza rozkładu jazdy pod kątem godzin pracy w największych fabrykach, instytucjach, szkołach, korelacja z odjazdami/ przyjazdami pociągów i autobusow PKS
> analiza zasadności budowy jakiegoś głównego punktu przesiadkowego (wszystkie linie rozchodzące się promieniście) ale do tego bardzo ostrożnie bym podchodził, bo patrząc na plan Kutna, ktory zaprezentowaleś miasto ma jednak bardziej rozciągły charakter.
> analiza dostępności do transportu publicznego w Kutnie (czas dojścia do przystabnku, dostępność do KM mieszkańców dzilenic peryferyjnych etc)
Po zebraniu materiału można zacząć przebudowywac linie, wprowadzać rozkłady taktowe, maksymalnie zwiększać częstotliwość kursowania. Mogłbyś sporządzić taką samą mapkę, ale z przebiegiem wszystkich linii. Wtedy można byłoby powiedzieć coś więcej :D Co do likwidacji linii kluczących po mieście to nie byłbym tego taki pewien. Nieraz taka linia cieszy się dobrą frekwencją właśnie dlatego, że objeżdża najważniejsze punkty miasta (dworzec, centrum, szkoły, targowisko, kościół :D ). Na pewno ostro wziąłbym się za likwidację większości wariantów, bo najgorsza zakała rozkładow jazdy. Pozadrawiam.
Marcin Ciesielski
 
Posty: 24
Dołączył: piątek, 25 sierpnia 2006, 22:36
Lokalizacja: Kutno, Warszawa

Re: [Kutno] Absurdalna organizacja tras MZK

Postprzez Marcin Ciesielski » wtorek, 12 sierpnia 2008, 16:26

[quote="marekJG"]Mogłbyś sporządzić taką samą mapkę, ale z przebiegiem wszystkich linii. Wtedy można byłoby powiedzieć coś więcej :D

Spróbowałem nakreślić przebieg wszystkich linii na Mapach Google - [url=http://maps.google.pl/maps/ms?hl=pl&gl=pl&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=116217063194039721354.000454414a7cba199ef21&ll=52.232426,19.36306&spn=0.044578,0.11055&z=13]wygląda to tak[/url] - oczywiście zamieściłem tylko "zasadnicze" warianty przebiegu linii. Nie wygląda to niestety zbyt czytelnie. Jest jeszcze [url=http://mzk.kutno.pl/rozklad/m01.html]schemat ze strony MZK Kutno[/url] - niestety raczej z niejasno zaznaczonym przebiegiem linii - za to zawiera odnośniki do rozkładów z poszczególnych przystanków.

  • Widać, że część linii się dubluje na wielu odcinkach - np. fragment linii 10 właściwie pokrywa trasę linii 9 (akurat ta linia jeździła tak "od zawsze", ma największą częstotliwość i największe zapełnienie, 10 kiedyś jeździła zupełnie inaczej), 7 i 13 pokrywają się w strefie miejskiej w mniej więcej 2/3.

  • W tej chwili zbyt słabo skomunikowany jest obszar widoczny na mapie [url=http://maps.google.pl/maps/ms?hl=pl&gl=pl&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=116217063194039721354.000454414a7cba199ef21&ll=52.21497,19.418421&spn=0.022298,0.055275&z=14]w trójkącie Sklęczki-Psurze-Kaszewy[/url] - jest to obecnie intensywnie rozwijająca się strefa przemysłowa (częściowo działająca na zasadach [url=http://www.um.kutno.pl/pl/dokumenty/lssepk]SSE[/url], ale nie tylko w SSE powstają nowe inwestycje) - na całym obszarze działa już kilkadziesiąt różnych firm, w tym kilkanaście dużych zakładów. Po drugiej stronie, pomiędzy DK2 a linią kolejową, na razie nic nie ma, ale rusza budowa terminala kontenerowego i centrum logistycznego. Wynika z tego, że w ciągu najbliższych lat obsługa komunikacyjna tego obszaru będzie musiała być rozbudowywana.

  • Jeśli chodzi o główny punkt przesiadkowy - już teraz istnieje miejsce, przez które przejeżdżają wszystkie linie - to [url=http://maps.google.pl/maps/ms?hl=pl&gl=pl&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=116217063194039721354.000454414a7cba199ef21&ll=52.233346,19.353962&spn=0.002786,0.006909&z=17]rondo w ul. 1 maja[/url]. Linia 5 nawet celowo zjeżdża z ul. 29 listopada, zatrzymuje się na przystanku i zawraca na rondzie.

  • Około połowy dostępnych autobusów każdego dnia tkwi w zajezdni. W dni robocze na każdej linii jeżdżą po 2 autobusy (plus jakieś pojedyncze dodatki wysyłane na niektóre linie np. jako kurs jadący bardzo nietypowym wariantem), w dni świąteczne tylko jedna. Na pewno jest to spowodowane kwestiami finansowymi.

  • Odcinki podmiejskie [url=http://maps.google.pl/maps/ms?hl=pl&gl=pl&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=116217063194039721354.000454414a7cba199ef21&ll=52.22822,19.370956&spn=0.178327,0.4422&z=11]są długie[/url] w stosunku do miejskich na więksozści linii. To przewiduje umowa z gminami ościennymi.

  • Obecny budżet MZK Kutno (na 2008 rok, podam celowo w przybliżeniu): przychody z usług: 3 180 000 zł, dotacja z budżetu miasta na działalność bieżącą 3 430 000 zł (w tym z gmin ościennych: 830 000 zł), dotacja 700 000 zł na zakup autobusów.
Marcin Ciesielski
 
Posty: 24
Dołączył: piątek, 25 sierpnia 2006, 22:36
Lokalizacja: Kutno, Warszawa

Re: [Kutno] Absurdalna organizacja tras MZK

Postprzez Marcin Ciesielski » środa, 9 lutego 2011, 19:54

Od tamtego czasu linie zostały jeszcze bardziej pokręcone, czasy przejazdu się wydłużyły, liczba wariantów się zwiększyła. Poprosiłem o interwencję jeden z lokalnych portali:

http://www.ekutno.pl/?kutno=0&y=1&zoom=9611
[quote]Listy do redakcji: Dojazd do strefy przemysłowej bez samochodu jest koszmarem

Mała liczba połączeń ze strefą przemysłową w Kutnie, rzadkie kursy autobusów oraz dziwnie wytyczone ich trasy to kutnowskie problemy nie do rozwiązania. Dyskusje na ten temat toczą się czasem wśród radnych podczas obrad rady miasta, na przystankach autobusowych i na forach internetowych.

Wczoraj pisaliśmy o tym, jak trudno dostać się do domów czy pracy po błotnistej drodze na ulicy Metalowej, na tyłach ŁSSE Podstrefy Kutno. A dziś w liście do redakcji Marcin Ciesielski, mieszkaniec Kutna poruszył inny temat związany z komunikacją ze strefą. A mianowicie kiepskie połączenia autobusowe do strefy ekonomicznej.

[img]http://i51.tinypic.com/fyo3yd.jpg[/img]

Nie wszyscy mają samochody. Niektórzy korzystają z usług Miejskiego Zakładu Komunikacji w Kutnie, miejskiej spółki. Jak się okazuje jedyna możliwość dojazdu komunikacją miejską w rejon ul. Wschodniej to rzadko kursująca linia 10 i dwa kursy linii 16 w ciągu dnia. Dziesiątka kursuje mniej więcej raz na godzinę.

Dziś jechałem linią nr 10 i zalogowałem trasę w obie strony za pomocą odbiornika GPS - pisze do nas Marcin Ciesielski. - Ktoś zaprojektował tę linię tak, żeby najpierw objechała osiedla Tarnowskiego, Grunwald, Batorego i Łąkoszyn, a potem wszystkie główne zakłady w strefie. Pomysł może dobry, ale przez to linia została wydłużona do absurdu.

Pan Marcin wyjechał z dworca PKP o godz. 10.20 w okolice fabryki Kelloggs. Dystans 17,9 km przejechał w 52 minuty. Przy czym średnia prędkość to 20, 5km/h.

Gdybym mieszkał w Warszawie, Łodzi lub Białymstoku to rozumiem, że mógłbym spodziewać się prawie godzinnej jazdy do pracy, ale nie w maleńkim Kutnie - dodaje Ciesielski.

Temat trasy 10 wraca jak bumerang. W zeszłym roku na tę trasę skarżyli się mieszkańcy powiatu kutnowskiego dojeżdżający linią 10 do Krzyżanowa. Im z kolei niepotrzebne wydawało się zajeżdżanie autobusu na przystanki na strefie. Wtedy Józef Szubski, prezes MZK bronił się twierdząc, że przecież do strefy ludzie dojeżdżają do pracy i ta linia musi właśnie taką trasę pokonać.

Może gdyby linie zostały skrócone, wyprostowane, zlikwidowano by tę szokującą wariantywność linii i wprowadzono by bilety czasowe oraz na przykład okolice Ronda Solidarności zostałyby punktem przesiadkowym - pisze czytelnik eKutno.pl. - I tak wszystkie linie przejeżdżają tamtędy. Myślę, że umożliwiłoby to wykonywanie znacznie większej liczby kursów tym samym taborem. Ale nikt z urzędu miasta o tym nie myśli, choć problem jest znany od lat.

Czy władze Kutna powinny zatem utrudniać mieszkańcom dojazd do strefy przemysłowej?


To dopiero początek sprawy, dziennikarze mają rozmawiać z urzędem miasta i zarządem MZK Kutno. Podałem im również im link do tego wątku, bo tu są pomysły na zmianę tego stanu rzeczy, o których powody braku wprowadzania dziennikarze mogą zapytać dyrektora MZK oraz odpowiednią osobę z urzędu miasta.

A tu na potwierdzenie statystyki czasu przejazdu i prędkości na jednym z kursów w godzinach przedpołudniowych wprost z logów GPS - na trasie pokazanej na mapie zamieszczonej również przez cytowany portal:

[img]http://i52.tinypic.com/6qbo5w.png[/img]
Odpowiedz
cron