Komunikacja miejska w Łodzi

Podzielcie się swoimi opiniami o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 930
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Komunikacja miejska w Łodzi

Postprzez kpc21 » środa, 22 czerwca 2011, 15:17

Ponieważ Łódź na tym forum jest mało popularna, chciałbym przybliżyć funkcjonowanie autobusów i tramwajów w tym mieście.

Organizatorem transportu na obszarze Łodzi jest ZDiT (Zarząd Dróg i Transportu). Najważniejszy przewoźnik, zarówno autobusowy, jak i tramwajowy, obsługujący zdecydowaną większość linii, to MPK (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Sp. z o.o.). Część linii, nie tylko autobusowych, ale również, co jest chyba ewenementem na skalę kraju, tramwajowych, obsługują inne przedsiębiorstwa. I tak:
z linii tramwajowych:
- linię 43/43bis, jadącą z osiedla Stoki we wschodniej części miasta do Konstantynowa/Lutomierska (miejscowości na zachód od Łodzi), obsługują Tramwaje Podmiejskie Sp. z o.o.
- linię 46/46A, z Ikei na południowym krańcu Łodzi do Helenówka na jej północnym skraju/Ozorkowa na północ od Łodzi, obsługuje MKT (Międzygminna Komunikacja Tramwajowa Sp. z o.o.), jest to najdłuższa linia tramwajowa w Polsce
z linii autobusowych:
- linię 58/58A, jadącą z Dworca Fabrycznego na os. Stoki lub do szpitala przy ul. Czechosłowackiej, obsługuje prywatny przewoźnik Koro ze Zgierza
- linię 97, jadącą z Dworca Kaliskiego przez wsie takie jak Rąbień, Zielony Romanów, do krańcówki przy ul. Rojnej na os. Teofilów, obsługują Tramwaje Podmiejskie Sp. z o.o.
- linię 6 (numer ten pochodzi z sieci zgierskiej i w Łodzi dubluje się z numerem linii tramwajowej o zupełnie innej trasie), jadącą ze Zgierza przez zachodnie osiedla Łodzi do Dw. Kaliskiego, obsługuje Zgierskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne "MARKAB" Sp. z o.o. (spółka prywatna z udziałem Zgierza) na podstawie umowy z Miejskimi Usługami Komunikacyjnymi, czyli organizatorem komunikacji w Zgierzu
- linię nocną 46bus z Łodzi do Ozorkowa obsługuje MKT

Na niektórych liniach, gdy brakuje taboru, przewoźnicy wynajmują podwykonawców. W ciągu ostatnich lat:
- linie zastępcze obsługiwał PKS Łódź jako podwykonawca MPK
- część kursów linii 97 obsługiwał prywatny przewoźnik Es-Ka-Es jako podwykonawca Tramwajów Podmiejskich

Na wszystkich liniach na obszarze Łodzi (MPK i wymienione powyżej), a także na całej trasie autobusów podmiejskich obsługiwanych przez MPK, na linii 97 i 41 (tramwajowa podmiejska obsługiwana przez MPK), obowiązują bilety łódzkie, wydawane przez ZDiT, a rozprowadzane przez MPK.
Na linii tramwajowej 43/43bis poza granicami Łodzi obowiązują bilety Tramwajów Podmiejskich, natomiast na obszarze Zgierza i Ozorkowa (tramwaje: 16, 46, autobusy: 6, 51, 46bus), obowiązują bilety MUK (Miejskie Usługi Komunikacyjne, zgierski odpowiednik ZDiT).

Taryfa MUK obowiązuje również w miejskich liniach autobusowych na obszarze Zgierza (obsługuje je Markab). Natomiast w autobusach na terenie Pabianic (część linii wyjeżdża poza miasto, w tym do Łodzi - linia nocna N, za kilka dni ulegająca niestety likwidacji) obowiązują bilety MZK Pabianice.

MPK-Łódź obsługuje autobusami sporo linii podmiejskich, ale na wielu trasach jeździ jedynie PKS i/lub busiarze, gdzie obowiązuje własna taryfa danego przedsiębiorstwa, a za przejazd z reguły płaci się u kierowcy. W pociągach taryfa łódzka również nie obowiązuje, choć może się to zmienić za kilka lat, kiedy zostanie uruchomiona Łódzka Kolej Aglomeracyjna.


Warto jeszcze dodać, że linia 46 jest zagrożona likwidacją, bo Łódź nie może porozumieć się ze Zgierzem i Ozorkowem w sprawie jej funkcjonowania. Obecnie oba miasta ponoszą koszty w takich proporcjach, jak ich udziały w spółce MKT. Łódź chce przy finansowaniu brać pod uwagę odległość faktycznie przejechaną przez tramwaj, na co Zgierza i Ozorkowa nie stać (obecnie Łódź de facto do linii dopłaca). Poza tym na odcinek Helenówek-Ozorków Łódź chce skierować pojedyncze wagony 805Na, co sprawi, że pasażerowie będą się musieli przesiadać na Helenówku i oznaczać będzie likwidację MKT (spółka ta posiada jedynie wagony przegubowe - wyremontowane jakieś 10 lat temu 803N oraz sprowadzane cały czas niemiecki wagony: GT6 i GT8, ostatnio również M6S). Chodzą głosy, że MPK chce po prostu przejąć od MKT zajezdnię, bo po likwidacji jednej ze swoich, nie ma gdzie trzymać wagonów.
Ostatnio edytowano środa, 15 lutego 2012, 01:23 przez kpc21, łącznie edytowano 2 razy
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2204
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Organizacja komunikacji miejskiej w Łodzi

Postprzez TFZ » piątek, 24 czerwca 2011, 09:29

[quote="kpc21"]Na wszystkich liniach na obszarze Łodzi (MPK i wymienione powyżej), a także na całej trasie autobusów podmiejskich obsługiwanych przez MPK, na linii 97 i 41 (tramwajowa podmiejska obsługiwana przez MPK), obowiązują bilety łódzkie, wydawane przez ZDiT, a rozprowadzane przez MPK.
Na linii tramwajowej 43/43bis poza granicami Łodzi obowiązują bilety Tramwajów Podmiejskich, natomiast na obszarze Zgierza i Ozorkowa (tramwaje: 16, 46, autobusy: 6, 51, 46bus), obowiązują bilety MUK (Miejskie Usługi Komunikacyjne, zgierski odpowiednik ZDiT).
Czyli nie ma jakiegoś konkretnego biletu (np. 24-godzinnego), który byłby ważny we wszystkich liniach tramwajowych, tylko trzeba kombinować?

I drugie pytanie - czy orientujesz się, jakie linie tramwajowe będą jeździć trasami niestałymi (konkretnie chodzi mi o przyszły tydzień)?
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
bartek_cz-wa
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 459
Dołączył: czwartek, 7 stycznia 2010, 01:05
Lokalizacja: Łódź
Avatar użytkownika

Re: Organizacja komunikacji miejskiej w Łodzi

Postprzez bartek_cz-wa » piątek, 24 czerwca 2011, 10:35

W granicach administracyjnych miasta Łódź na wszystkie tramwaje i autobusy można kupić bilet 24 godzinny. Co do tramwajów jeżdżących zmienioną trasą to najlepiej śledzić stronę MPK Łódź, ale od soboty 4 ma zmienioną trasę a 5 zostaje zawieszona.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 930
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Organizacja komunikacji miejskiej w Łodzi

Postprzez kpc21 » poniedziałek, 27 czerwca 2011, 23:40

Na terenie Łodzi na wszystkich liniach obowiązuje taryfa łódzka. W granicach Łodzi na wszystkich liniach autobusowych i tramwajowych ważne są bilety łódzkie (nazywane często biletami MPK, choć obowiązują również na kilku liniach nieobsługiwanych przez MPK, wypisanych powyżej), w tym 24-godzinny.

Aktualny rozkład wszystkich tych linii (również nieobsługiwanych przez MPK) znajduje się na [url=http://www.mpk.lodz.pl/rozklady/start.jsp]stronie MPK Łódź[/url], choć w tej chwili pomimo objazdu nie został tam zmieniony rozkład 43/43bis. Poprawny rozkład tej linii znaleźć można na [url=http://tramwajepodm.lodz.pl/serwis/index.php?str=31&PHPSESSID=40ec135d962fd9fd6a33941d18471e5a]stronie Tramwajów Podmiejskich[/url]. Co ciekawe, rozkład linii 15, której trasa została zmieniona z tego samego powodu (podłączanie łuku torowego na skrzyżowaniu Pomorska/Konstytucyjna), na stronie MPK jest aktualny. Czasem tak się zdarza - pewnie MPK nie dostało jeszcze zmienionego rozkładu od TP.

Na podstawie strony MPK na bieżąco aktualizowany jest serwis http://jakdojade.pl - tak więc występuje tam ten sam błąd.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 930
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Organizacja komunikacji miejskiej w Łodzi

Postprzez kpc21 » poniedziałek, 12 września 2011, 23:47

Od jutra Cityrunnery z linii 10 zostają przeniesione na linię 16A (część brygad). W ten sposób taborem niskopodłogowym obsługiwana będzie tylko jedna trasa. Z jednej strony to źle, ale z drugiej dobrze, bo torowisko na trasie WZ (trasa linii 10) w wielu miejscach jest w nienajlepszym stanie.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 930
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Organizacja komunikacji miejskiej w Łodzi

Postprzez kpc21 » poniedziałek, 28 listopada 2011, 23:05

Od 1 grudnia łódzka linia 53 zostaje wydłużona do Brzezin. Trasa liczy ok. 23 kilometry, a czas przejazdu od krańcówki do krańcówki wyniesie niecałą godzinę. Brzeziny staną się najbardziej oddalonym od stolicy aglomeracji punktem, gdzie obowiązywać będzie taryfa łódzka, choć możliwe, że za miesiąc tytuł ten będą musiały oddać Ozorkowowi.

Obecnie trasa Łódź-Brzeziny obsługiwana jest przede wszystkim przez PKS Łódź za pomocą busów (zazwyczaj Mercedes Vario). Jest też kilka kursów obsługiwanych pełnowymiarowymi autobusami przez PKS Skierniewice (głównie zdezelowane H9-21) i PKS Łódź. Linia 53, obsługiwana przez MPK-Łódź, do Brzezin docierać będzie po 9 razy w dni robocze, nieco rzadziej w soboty, niedziele i święta. Brana jest pod uwagę możliwość zwiększenia częstotliwości w przyszłości.

Rozkłady (pełnych jeszcze nie ma, choć miały być już dzisiaj):
http://brzeziny.pl/news.php?readmore=2017


1 grudnia dojdzie też do obniżenia częstotliwości kursowania łódzkich autobusów nocnych - z 30-minutowej na godzinną.

W piątek, po dwóch latach zamknięcia, oddano do użytku wyremontowane torowisko w ul. Limanowskiego. Przywrócono kursowanie linii 5, lecz na skróconej trasie - do pętli Żabieniec, która zmieniła nazwę na Dworzec Łódź Żabieniec. Na wyremontowaną ul. Limanowskiego wróciła też linia 2, która przez dwa lata kursowała objazdem ul. Legionów. Jednocześnie zawieszono zastępczą linię Z3. Tym samym PKS Łódź nie obsługuje już w Łodzi komunikacji miejskiej.

Co do przyszłości linii 43 i 46, pojawiają się sprzeczne informacje. W przypadku linii 46, z warunkami proponowanymi obecnie przez Łódź najprawdopodobniej zgadzają się wszyscy z wyjątkiem Zgierza. Linia miałaby kursować na dotychczasowych zasadach, jednak byłaby obsługiwana przez MPK (po "promocyjnej" cenie, bo MKT było tańsze). Zgierz nie chce się zgodzić, bo po likwidacji MKT, MPK stanie się monopolistą i w przyszłości będzie mogło dyktować już dużo wyższe stawki. Jeśli chodzi o linię 43, generalnie panuje zgoda. Według obecnej wersji, linia 43bis ma zostać zlikwidowana, a w jej miejsce ma być wydłużona linia 9. Do Lutomierska przez Konstantynów ma kursować, tak jak dotychczas, linia 43.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 930
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Organizacja komunikacji miejskiej w Łodzi

Postprzez kpc21 » czwartek, 29 grudnia 2011, 16:24

Zawarte jest już porozumienie odnośnie Konstantynowa i Lutomierska. Zgierz dotąd cały czas chciał wywalczyć obsługę linii przez MKT, jednak nie udało się i dzisiaj został podpisany list intencyjny, zakładający że komunikację będzie obsługiwać MPK.

1. Linia konstantynowsko-lutomierska.
Do końca marca komunikacja funkcjonuje jeszcze na dotychczasowych zasadach (43 na trasie Stoki-Lutomiersk, 43bis na trasie skróconej Stoki-Konstantynów, obsługa przez spółkę TP). Od 1 kwietnia likwidacji ulega linia 43bis, a do Konstantynowa wydłużona zostaje linia 9. Najprawdopodobniej obsługiwana będzie dwuskładami Konstal 805Na. Linia 43 pozostanie w dotychczasowej postaci, zmieni się tylko przewoźnik. Wprowadzona zostaje taryfa łódzka, tak więc na jednym bilecie okresowym będzie można dojechać z dowolnego punktu Łodzi do Lutomierska. Na razie konieczne są dwa - na odcinek łódzki oraz konstantynowsko-lutomierski.

2. Linia zgiersko-ozorkowska
Do końca marca komunikacja funkcjonuje na dotychczasowych zasadach. Zgierz będzie starał się wywalczyć jak najlepsze warunki, ale linię obsługiwać będzie MPK.

3. Linia pabianicka
Od Nowego Roku zmianie ulega rozkład (mniej kursów w szczycie, więcej poza nim), a linia 41 wydłużona zostaje z Ikei (granica Łodzi) do Placu Niepodległości (południowy koniec Piotrkowskiej). Od połowy 2012 roku na linii 41 wprowadzone mają zostać wagony przegubowe. Obecnie MPK takimi nie dysponuje (poza niskopodłogowymi Pesami i Cityrunnerami, które do Pabianic nie wjadą ze względu na zły stan torowiska), tak więc najprawdopodobniej wykorzystany zostanie tabor przejęty po TP lub MKT (Duewagi GT6, GT8, M6S).

Zmiany najprawdopodobniej będą wiązać się z wycofaniem tramwajów typu Konstal 803N (w MKT - zmodernizowanych). Jeden z TP, przemalowany już w barwy historyczne, prawdopodobnie będzie zachowany do celów muzealnych. Mam nadzieję, że spotka to też jeden z "kanciaków" z MKT ze względu na unikalność tej modernizacji.

Będzie to koniec jedynego przypadku w Polsce, gdzie na obszarze jednej sieci tramwajowej funkcjonowało kilku przewoźników. Są jeszcze 2 tramwaje zabytkowe będące własnością prywatną, ale tego nie można nazwać przewoźnikiem.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 930
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Organizacja komunikacji miejskiej w Łodzi

Postprzez kpc21 » czwartek, 9 lutego 2012, 13:56

Łódź podnosi ceny biletów oraz wprowadza podział na strefy taryfowe. Strefy będą dwie - miejska (granice miasta) i aglomeracyjna (poza granicami miasta).

http://www.mmlodz.pl/402432/2012/2/9/sp ... i-lodzkiej
[quote]TARYFA MIEJSKA (Łódź)
(strefa miejska - miasto Łódź)
- bilety ulgowe/bilety normalne, w przypadku semestralnych tylko ulgowe

* Bilety jednoprzejazdowe (miejskie)
jednorazowy 1,80 zł/3,60 zł

* Bilety czasowe (miejskie)
20 minutowy 1,20 zł/2,40 zł
40 minutowy 1,60 zł/3,20 zł
60 minutowy 2,00 zł/4,00 zł

* Bilety grupowe (miejskie)
bilet rodzinny jednodniowy (ważny na wszystkich liniach dziennych dla obojga lub jednego rodzica z co najmniej dwojgiem dzieci w wieku do 16 lat) 13,80 zł
bilet rodzinny trzydniowy (ważny trzy dni z rzędu, w tym soboty i niedziele, na wszystkich liniach dziennych, dla obojga lub jednego rodzica z co najmniej dwojgiem dzieci w wieku do 16 lat) 23,00 zł
bilet grupowy jednodniowy (ważny na wszystkich liniach dziennych, dla grupy dzieci i młodzieży w wieku do lat 16, liczącej do 30 osób, w tym dla jednego lub dwojga opiekunów) 27,80 zł

* Bilety krótkoterminowe (miejskie)
24 godzinny 5,50 zł/11,00 zł
72 godzinny 11,50 zł/23,00 zł
tygodniowy 17,20 zł/34,40 zł

* Bilety okresowe (miejskie)
14 dniowy na "Migawce" (imienny liniowy) 18,40 zł/36,80 zł
14 dniowy na "Migawce" (imienny sieciowy) 25, 50 zł/51,00 zł
14 dniowy na "Migawce" (na okaziciela sieciowy) 33,30 zł/66,60 zł
30 dniowy na "Migawce" (imienny liniowy) 32,00 zł/64,00 zł
30 dniowy na "Migawce" (imienny sieciowy) 40,00 zł/80,00 zł
30 dniowy na "Migawce" (na okaziciela sieciowy) 57,00 zł/114,00 zł
90 dniowy na "Migawce" (imienny sieciowy) 96,00 zł/192,00 zł
90 dniowy na "Migawce" (na okaziciela sieciowy) 136,00 zł/272,00 zł
12 miesięczny na "Migawce" (imienny sieciowy) 450,00 zł/900,00 zł

* Bilety semestralne (miejskie)
4 miesięczny na "Migawce" (liniowy) 97,00 zł
4 miesięczny na "Migawce" (sieciowy) 150,00 zł
5 miesięczny na "Migawce" (liniowy) 121,00 zł
5 miesięczny na "Migawce" (sieciowy) 196,00 zł


TARYFA AGLOMERACYJNA (poza Łodzią)
(strefa aglomeracyjna - miasto Łódź + miasto/miasta aglomeracji łódzkiej)

* Bilety jednoprzejazdowe (aglomeracyjne)
jednorazowy 2,10 zł/4,20 zł

* Bilety czasowe (aglomeracyjne)
20 minutowy 1,20 zł/2,40 zł
40 minutowy 1,60 zł/3,20 zł
60 minutowy 2,00 zł/4,00 zł

* Bilety grupowe (aglomeracyjne)
bilet rodzinny jednodniowy (ważny na wszystkich liniach dziennych dla obojga lub jednego rodzica z co najmniej dwojgiem dzieci w wieku do 16 lat) 16,50 zł
bilet rodzinny trzydniowy (ważny trzy dni z rzędu, w tym soboty i niedziele, na wszystkich liniach dziennych, dla obojga lub jednego rodzica z co najmniej dwojgiem dzieci w wieku do 16 lat) 27,60 zł
bilet grupowy jednodniowy (ważny na wszystkich liniach dziennych, dla grupy dzieci i młodzieży w wieku do lat 16, liczącej do 30 osób, w tym dla jednego lub dwojga opiekunów) 34,40 zł

* Bilety krótkoterminowe (aglomeracyjne)
24 godzinny 6,60 zł/13,20 zł
72 godzinny 11,50 zł/23,00 zł
tygodniowy 17,20 zł/34,40 zł

* Bilety okresowe (aglomeracyjne)
14 dniowy na "Migawce" (imienny liniowy) 22,00 zł/44,00 zł
14 dniowy na "Migawce" (imienny sieciowy) 30,60 zł/61,20 zł
14 dniowy na "Migawce" (na okaziciela sieciowy) 39,90 zł/79,80 zł
30 dniowy na "Migawce" (imienny liniowy) 38,00 zł/76,00 zł
30 dniowy na "Migawce" (imienny sieciowy) 48,00 zł/96,00 zł
30 dniowy na "Migawce" (na okaziciela sieciowy) 68,00 zł/136,00 zł
90 dniowy na "Migawce" (imienny sieciowy) 115,00 zł/230,00 zł
90 dniowy na "Migawce" (na okaziciela sieciowy) 326,00 zł/163,00 zł
12 miesięczny na "Migawce" (imienny sieciowy) 530,00 zł/1060,00 zł

* Bilety semestralne (aglomeracyjne)
4 miesięczny na "Migawce" (liniowy) 116,00 zł
4 miesięczny na "Migawce" (sieciowy) 180,00 zł
5 miesięczny na "Migawce" (liniowy) 145,00 zł
5 miesięczny na "Migawce" (sieciowy) 223,00 zł


Różnice w stosunku do dotychczasowej taryfy (poza cenami):
- zamiast biletów 10-minutowych i 30-minutowych są 20-minutowe i 40-minutowe
- nie ma biletów 2-godzinnych
- dotychczas z "cegiełki" za 60 groszy (bilety ulgowe)/1,20 zł (bilety normalne) można było złożyć wszystkie nominały biletów poza 10-minutowym, teraz raczej nie będzie takiej możliwości
- bilety trasowane (na najkrótszą trasę między dwoma wybranymi punktami) zostają zastąpione liniowymi (na dwie wybrane, stykające się w dowolnym punkcie linie)
- zostaje wprowadzona nowa kategoria "biletów krótkoterminowych", dotychczas bilet 24-godzinny był biletem czasowym, a pozostałe - okresowymi
- zostaje wprowadzony podział na strefę miejską i aglomeracyjną, dotychczas takiego podziału nie było

Wzrasta też opłata za brak biletu - ze 100 zł do 200 zł.

"Migawka" - karta elektroniczna na której można zapisać bilet okresowy, od 1 czerwca będzie obowiązkowa, do 31 maja można jeszcze kupować bilety okresowe w formie papierowej
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 930
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Komunikacja miejska w Łodzi

Postprzez kpc21 » środa, 15 lutego 2012, 01:24

Znamy już wzory nowych biletów:
http://zdit.uml.lodz.pl/index.php?str=46&id=1067
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 930
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Komunikacja miejska w Łodzi

Postprzez kpc21 » niedziela, 1 kwietnia 2012, 13:57

Od dziś zmiany na liniach podmiejskich.

43bis, 46A, 46bus zlikwidowane.
46 z Ozorkowa jedzie Legionów na Zdrowie.
43 - niewielka zmiana - skrócone do Telefonicznej (ale mieszkańcy Stoków już protestują).
Do Konstantynowa 9 w obsłudze 2x805Na (i już dzisiaj wykolejenie w okolicach Brusa).
Wszystkie 803N wycofane, kilka ma być zachowanych jako historyczne.
Najgorsze GT6, GT8 również wycofane (w tym te dwa z Bielefeld, jeżdżące po Łodzi już od lat 90, wtedy jeszcze w MPK - dotychczas najstarsze łódzkie wagony).
Pozostała część wagonów GT6, GT8, M6S przechodzi do MPK.
43, 46, 97 obsługiwane przez MPK za pomocą przegubowców GT/M6S lub solówek 805Na.
46bus zastąpione przez nocne kursy 46 skrócone do pl. Wolności (powrót do przeszłości - dawny tramwaj nocny 101, zastąpiony przez MKT właśnie autobusem 46bus).
Autobusowe linie komercyjne TP (3, BUS) będą obsługiwać jeszcze kilka miesięcy, potem przejmuje je firma prywatna.
Autobusowe linie komercyjne MKT (BUS1, BUS2) przejmuje przewoźnik prywatny.
Kierowców, motorniczych, mechaników TP i MKT przejmuje MPK.
Na 16, 43 i 46 na całej trasie taryfa łódzka (poza Łodzią aglomeracyjna). Obecnie jedyne wyjątki taryfowe to autobusy do Zgierza - 6 i 51. Tam nadal na granicy Łodzi należy skasować bilet gminy do której się wjeżdża. Ale w zamian w Zgierzu na dwóch liniach (16, 46) obowiązuje teraz taryfa łódzka, a nie zgierska - podobnie jak w Pabianicach.
Nie wiadomo jeszcze, co z zajezdniami.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 930
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Komunikacja miejska w Łodzi

Postprzez kpc21 » środa, 4 kwietnia 2012, 21:31

Minęły 4 dni, i jak się przekonaliśmy przede wszystkim w poniedziałek, MPK z obsługą linii podmiejskich sobie nie radzi. Obsługuje je zajezdnia Telefoniczna, a motorniczowie z MKT i TP przeszli na Chocianowice, tak więc wysłali swoich, którzy nie mają na tych trasach żadnego doświadczenia, ani nawet nie zostali specjalnie przeszkoleni. Biorąc pod uwagę stan techniczny torowisk i sieci, dobrze skończyć się to nie mogło. Pierwsze dni upłynęły pod znakiem problemów z zawracaniem na trójkącie manewrowym (w aglomeracji łódzkiej jedyny używany liniowo jest własnie w Konstantynowie), wykolejeń, zerwań trakcji, czy nawet wjazdów dwóch tramwajów z przeciwka na odcinek jednotorowy. Jakim cudem? Na mijankach nie działa sygnalizacja. Rozkład był tak ułożony, by tramwaje się mijały, ale tramwaje na linii 9 jeździły opóźnione ze względu na korki w Łodzi. Na komunikację przez radiotelefon nie było co liczyć, bo MPK nie ma tam po prostu zasięgu. Na 46 raz doszło nawet do zderzenia - i to nie czołowego, a przodem jednego tramwaju w tył drugiego (albo odwrotnie, to było chyba podczas cofania). Biorąc pod uwagę, że częstotliwość kursowania na tej linii wynosi 20 minut, był to niezły wyczyn.
rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1920
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Komunikacja miejska w Łodzi

Postprzez rzaraz » piątek, 28 sierpnia 2015, 17:19

kulikowski
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 920
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Komunikacja miejska w Łodzi

Postprzez kulikowski » środa, 18 stycznia 2017, 01:54

Otwarcie linii tramwajowej na Trasie WZ 31.10.2015:

[img]http://www.transport-publiczny.pl/img/DSCF5957.JPG_678-443.jpg[/img] Transport-publiczny.pl
[url=http://www.mpk.lodz.pl/files/widzew___uklad_komunikacyjny.jpg][img]https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGpDajkIGEhHXemWU6R80h1ZfvO2hMbwtHSMMtyfPsJ2kxexqc[/img][/url] Mpk.lodz.pl

Film:
[url=https://www.youtube.com/watch?v=uJE3HWglKgE][img]https://i.ytimg.com/vi/uJE3HWglKgE/hqdefault.jpg?custom=true&w=246&h=138&stc=true&jpg444=true&jpgq=90&sp=68&sigh=fDuwmJ30zE_SYfqoCUDaiyKsX5c[/img][/url]


Nowa trasa na Dworzec Fabryczny otwarta 11.12.2016:

[url]https://www.radiolodz.pl/media/W1siZiIsIjIwMTYvMTEvMjgvMWVkMmt2cGtmMF8yMDE2XzExXzI4XzIzLjM0LjM4LnBuZyJdLFsicCIsInRodW1iIiwiMTAyNHg3Njg%2BIl0sWyJwIiwiZW5jb2RlIiwianBnIiwiLXF1YWxpdHkgNzUgLXN0cmlwIl1d/2fd778e99164a458/2016-11-28%2023.34.38.jpg[/img] Radiolodz.pl
[url]https://www.radiolodz.pl/media/W1siZiIsIjIwMTYvMTEvMjkvOW42aHc5cjE1aV9mYWIxNTI4ODQzMl8xMjgzOTcyNjM4MzEyOTM1Xzg2MjM3MDMyNjQxODc0ODg0MzNfb18xXy5qcGciXSxbInAiLCJ0aHVtYiIsIjEwMjR4NzY4PiJdLFsicCIsImVuY29kZSIsImpwZyIsIi1xdWFsaXR5IDc1IC1zdHJpcCJdXQ/ff177c6723168844/fab15288432_1283972638312935_8623703264187488433_o%20(1).jpg[/img] Radiolodz.pl
[img]http://bi.gazeta.pl/im/bb/0c/14/z21023419Q,Siatka-polaczen-komunikacji-miejskiej-wokol-dworca.jpg[/img] Lodz.Wyborcza.pl

Film:
[url=https://www.youtube.com/watch?v=WKRIdgmqFe4][img]https://i.ytimg.com/vi/WKRIdgmqFe4/hqdefault.jpg?custom=true&w=246&h=138&stc=true&jpg444=true&jpgq=90&sp=68&sigh=x0Ku4eyiFu56qd57ucz1z3gWbEs[/img][/url]
[url=https://www.youtube.com/watch?v=zHpQ-BfyXrE][img]https://i.ytimg.com/vi/zHpQ-BfyXrE/hqdefault.jpg?custom=true&w=246&h=138&stc=true&jpg444=true&jpgq=90&sp=68&sigh=IhlQnB5wLVqeHDCUCzaWj4D1eaw[/img][/url]

[url]https://www.youtube.com/watch?v=WKRIdgmqFe4[/url]


źródła: Transport-publiczny.pl
Mpk.lodz.pl
Radiolodz.pl
Lodz.Wyborcza.pl
Youtube.com
NIE dla ACTA!
Odpowiedz