Numeracja

Podzielcie się swoimi opiniami o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Unkel
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 697
Dołączył: sobota, 18 grudnia 2004, 22:52
Lokalizacja: Wrocław/Stargard
Avatar użytkownika

Postprzez Unkel » środa, 14 marca 2007, 21:01

Trza umic szukac ;) http://www.sporveien.no/templates/Page____416.aspx
Oczywiscie ze mozna porownywac do Krakowa, ktory ma zapewne znacznie gorsza komunikacje z jakims zadupiastym lotniskiem niz to jest w Oslo ;)
Dalej nie widze uzasadnienia w czym osobna komunikacja nocna codzienna jest gorsza od linii "dziennych" jezdzacych od 04:00 do 01:00?
Ostatnio edytowano środa, 14 marca 2007, 21:04 przez Unkel, łącznie edytowano 1 raz
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2475
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » środa, 14 marca 2007, 21:03



Dzięki. ;) Ja szukałem na stronie innego przewoźnika. :P Ale jak widać w Oslo są nocne autobusy.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » czwartek, 15 marca 2007, 19:02

[quote="Unkel"] (...)
Oczywiscie ze mozna porownywac do Krakowa, ktory ma zapewne znacznie gorsza komunikacje z jakims zadupiastym lotniskiem niz to jest w Oslo ;)

Kraków na razie nie ma żadnego „zadupiastego” lotniska (chociaż jak pomysły Gosiewskiego przejdą, to będzie je miał – pod Kielcami), ale fakt faktem, że z tym jednym „niezadupiastym”, to KM też nie jest najlepsza, delikatnie mówiąc... no ale cóż, to tylko w Krakowie chyba jest możliwe, żeby lotnisko się rozwijało (najszybciej na świecie zresztą), popularność turystyczna osiągała szczyty (ponoć Kraków jest obecnie top-trendy na całym świecie – pierwsze miejsca ostatnio w rankingach zajmuje), a KM z lotniskiem POGARSZAŁA...
[quote="Unkel"]
Dalej nie widze uzasadnienia w czym osobna komunikacja nocna codzienna jest gorsza od linii "dziennych" jezdzacych od 04:00 do 01:00?

W tym, że w tym drugim przypadku są trzy godziny dziury, w której komunikacji miejskiej nie ma.
[quote="NDT"](...)
Ale jak widać w Oslo są nocne autobusy.

:roll:
Toć przecież już od pierwszego postu w temacie wiadomo, że są, ino że kursują tylko w weekendy... :roll:

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » niedziela, 3 czerwca 2007, 11:16

Jako że MPK/ZTP ostatnio trochę namieszali, trzeba skrobnąć jeszcze raz o systemie numeracji linii w krakowskiej regularnej komunikacji miejskiej...

TRAMWAJE
1-39 – Linie tramwajowe zwykłe.
40-49 – Linie tramwajowe dublujące.
70-70 – Linie tramwajowe zastępcze (uruchamiane na czas remontów etc.)
80-89 – Linie tramwajowe specjalne „wieczorne” (zakres ten noszą linie uruchomione przez ZTP w okresie jubileuszu lokacji miasta Krakowa służące do odwozu uczestników imprez na Rynku Głównym do domu, kursują późnym wieczorem).
90-99 – Linie tramwajowe specjalne uruchamiane z okazji Święta Zmarłych.

AUTOBUSY
100-199 – Linie autobusowe zwykłe (obowiązuje taryfa miejska).
200-299 – Linie autobusowe podmiejskie (na odcinku znajdującym się w granicach administracyjnych Krakowa obowiązuje taryfa miejska, na odcinku przebiegającym poza Krakowem taryfa podmiejska).
400-499 – Linie autobusowe dublujące (obowiązuje taryfa miejska).
500-599 – Linie autobusowe przyspieszone (obowiązuje taryfa miejska).
600-699 – Linie autobusowe nocne (obowiązuje taryfa nocna).
700-799 – Linie autobusowe zastępcze (obowiązuje taryfa miejska).
800-899 – Linie autobusowe specjalne „wieczorne” (por. linie tramwajowe 80-89 – oczywiście obowiązuje tu taryfa miejska – niemniej jednak warto nadmienić, że ten zakres numeracji, a nawet konkretne linie, które zostały uruchomione, dubluje zakres numeracji linii pracowniczych niedostępnych dla zwykłych śmiertelników – z punktu widzenia pasażera oczywiście nie ma to znaczenia, gdyż linie pracownicze nie są oznaczone na przystankach, wykonują zazwyczaj tylko jeden kurs w nocy i znane są jedynie pracownikom MPK, którym służą, oraz gronu emkaemów, niemniej jednak IMHO jest to coś, co warto tu nadmienić).
900-999 – Linie autobusowe specjalne uruchamiane z okazji Święta Zmarłych (obowiązuje taryfa miejska).

Poza wspomnianym „mykiem” z osiemsetkami, warto przypomnieć, że do niedawna linie zastępcze oznaczane były jako trzydziestki i trzysetki, zaś do połowy lat dziewięćdziesiątych siedemsetki oznaczały linie kursujące w całości poza granicami Krakowa – ja kojarzę dwie takie linie: 701 ze Skawiny do Zelczyny oraz 705 z Niepołomic do Brzegów...

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » wtorek, 25 grudnia 2007, 12:31

No to od nowego roku szykują się w Krakowie zmiany w numeracji autobusowej… po pierwsze: strefa miejska zostanie ograniczona do granic administracyjnych Krakowa (i tak linie 192 do lotniska, 104 do Wieliczki czy 198 do Brzegów staną się liniami aglomeracyjnymi (nowe określenie na linie strefowe) i zmienią numerek na zaczynający się od dwieście), linia nocna 602 (do lotniska) linią nocną aglomeracyjną 902… w skrócie nowe zasady oznaczania będą wyglądały następująco:

100-199 – Linie miejskie zwykłe.
200-299 – Linie aglomeracyjne zwykłe.
300-399 – Linie aglomeracyjne przyspieszone (chwilowo ich brak, ale od kwietnia, wraz z wejściem Mobilisa na rynek przewozów w Krakowie mają się takowe pojawić).
400-499 – Linie miejskie wspomagające (dublujące).
500-599 – Linie miejskie przyspieszone.
600-699 – Linie miejskie nocne.
700-799 – Linie zastępcze (uruchamiane podczas remontów).
900-999 – Linie aglomeracyjne nocne.

Tego, czy przewozy pracownicze będą nadal osiemsetkami, czy może ten zakres numeracji będzie wykorzystany przez jakieś inne linie (np. specjalne – których zakres numeracji zajęły aglomeracyjne nocne), nie wiem… zobaczymy…

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Kroelewicz
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1421
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Postprzez Kroelewicz » wtorek, 25 grudnia 2007, 21:50

[quote="Locutus"](....)

100-199 – Linie miejskie zwykłe.
200-299 – Linie aglomeracyjne zwykłe.
300-399 – Linie aglomeracyjne przyspieszone (chwilowo ich brak, ale od kwietnia, wraz z wejściem Mobilisa na rynek przewozów w Krakowie mają się takowe pojawić).
400-499 – Linie miejskie wspomagające (dublujące).
500-599 – Linie miejskie przyspieszone.
600-699 – Linie miejskie nocne.
700-799 – Linie zastępcze (uruchamiane podczas remontów).
900-999 – Linie aglomeracyjne nocne.

Tego, czy przewozy pracownicze będą nadal osiemsetkami, czy może ten zakres numeracji będzie wykorzystany przez jakieś inne linie (np. specjalne – których zakres numeracji zajęły aglomeracyjne nocne), nie wiem… zobaczymy… (...)


Czytając taką listę cieszę się, że w Trójmieście taryfa jest niemal jednolita pod względem przysp./posp./spec. (ZTM Gdańsk praktycznie nie uruchamia linii specjalnych) lub mega wyraźnie oznaczona (ZKM Gdynia). Jeśli dobrze rozumiem, gdyby podzielić numerację zgpodnie z taryfą to wyglądałoby to tak:
- zwykła (jednolita): 100-199, 400-599, 700-799;
- aglo (strefowa): 200-399;
- nocna (jednolita?): 600-699;
- nocna algo (strefowa?): 900-999, dobrze zrozumiałem?
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » środa, 26 grudnia 2007, 11:52

Dobrze zrozumiałeś – chociaż tak naprawdę tego, jaka taryfa będzie obowiązywała w 902 (nocnej aglomeracyjnej – bo jak na razie cała jedna taka linia będzie – do lotniska) to chyba jeszcze nikt nie wie... :-P :-P :-P

Z pozytywów: po kilku latach przerwy wracają bilety tygodniowe i pojawiają się także sieciówki aglomeracyjne (strefowe)...

Z negatywów: niektóre linie miejskie, które jedynie na kilka, kilkanaście metrów wykraczały poza granice administracyjne Krakowa staną się teraz liniami aglomeracyjnymi (strefowymi)... No i ten bajzel z numeracją... pogubić się można...

A ja życzę szczęśliwego nowego roku i znikam na parę dni z forum… ;-)
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Matlik
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1624
Dołączył: poniedziałek, 18 września 2006, 20:48
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Postprzez Matlik » środa, 26 grudnia 2007, 15:12

[quote="Locutus"]ciach
Z pozytywów: po kilku latach przerwy wracają bilety tygodniowe i pojawiają się także sieciówki aglomeracyjne (strefowe)...
ciach
Jakie są obecnie bilety w Krakowie?
mario
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 18 czerwca 2006, 17:03
Lokalizacja: Wejherowo
Avatar użytkownika

Postprzez mario » środa, 26 grudnia 2007, 16:24

Zupełnie bez sensu jest wprowadzanie odmiennego systemu numeracji linii wspomagających. Nikomu nic to nie daje, a komplikuje oznaczenia. I samo hasło 'wspomagające' też jakies takie na siłę.
Pozdrawiam >>> mario.
spex
 
Posty: 182
Dołączył: sobota, 25 sierpnia 2007, 15:12
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Postprzez spex » piątek, 28 grudnia 2007, 18:53

[quote="Locutus"]Dobrze zrozumiałeś – chociaż tak naprawdę tego, jaka taryfa będzie obowiązywała w 902 (nocnej aglomeracyjnej – bo jak na razie cała jedna taka linia będzie – do lotniska) to chyba jeszcze nikt nie wie... :-P :-P :-P


Ceny biletu cały/ulgowy 6/3zł

Nowy Cennik:
http://www.cyfronet.krakow.pl/mk/bip/ra ... p?id=37718
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » wtorek, 1 stycznia 2008, 10:57

@ Mario – ma to pewien sens – linie wspomagające to po prostu linie dublujące będące zazwyczaj nieco zmodyfikowanym wariantem trasy normalnej linii miejskiej (na dobrą sprawę dałoby się je oznaczyć jako kursy wariantowe linii podstawowej) – i tak np. do tej pory 492 jechało po trasie 192, ale miast dojechać do lotniska, kończyło trasę w Chełmie, 424 jeździ po całej trasie 124 i tylko na ostatnim, okrężnym odcinku swej trasy jest przeciwbieżne w stosunku do linii podstawowej, 425 to 125 skrócone do Biskupińskiej itede itepe...

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Jakub K.
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1118
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Numeracja

Postprzez Jakub K. » czwartek, 29 września 2011, 11:57

Od 1 września br. ZKKM Chrzanów zrezygnował z dotychczasowej numeracji, odziedziczonej po WPK Katowice (numery trzycyfrowe w formacie 3xx) i wprowadził jedno- i dwucyfrową numerację linii - aktualnie numery linii mieszczą się w zakresie od 2 do 42 (z przerwami), oprócz tego istnieją linie o oznaczeniu literowym (A, B, L, P).
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Numeracja

Postprzez Locutus » poniedziałek, 7 listopada 2011, 12:19

Jako że liczba linii aglomeracyjnych nocnych powoli rośnie (mamy już linie 902 do lotniska, 904 do Wieliczki i 915 do Świątnik, a do wprowadzenia komunikacji nocnej przymierza się także Skawina), wreszcie zrezygnowano z dublowania tego zakresu numeracji liniami cmentarnymi ? i w tym roku miały one numery zaczynające się od osiemset.

Poniżej podsumowanie reguł numeracji linii autobusowych w Krakowie.

100-199 ? Linie miejskie zwykłe.
200-299 ? Linie aglomeracyjne zwykłe.
300-399 ? Linie aglomeracyjne przyspieszone.
400-499 ? Linie miejskie wspomagające (dublujące).
500-599 ? Linie miejskie przyspieszone.
600-699 ? Linie miejskie nocne.
700-799 ? Linie zastępcze (uruchamiane podczas remontów).
800-899 ? Linie specjalne (głównie linie cmentarne, uruchamiane z okazji Wszystkich Świętych, aczkolwiek linie specjalne uruchomione parę lat temu z okazji jubileuszu lokacji miasta Krakowa miały tenże sam zakres numeracji).
900-999 ? Linie aglomeracyjne nocne.

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1054
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Numeracja

Postprzez kpc21 » poniedziałek, 7 listopada 2011, 23:07

W Łodzi dotychczas linie cmentarne oznaczano jako D1 i D2. Niedawno została jednak uruchomiona linia dowożąca do stacji kolejowej Łódź Widzew, której nadano oznaczenie D1 (jej popularność była znikoma, obecnie na czas remontu torowiska w pobliskiej ul. Puszkina przedłużono ją tak że robi za linię zastępczą). Dlatego linia cmentarna D1 zmieniła w tym roku numer na D3.

Przepisy porządkowe Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi (fragment):
[quote]§ 5.

Linie komunikacyjne funkcjonujące w systemie lokalnego transportu zbiorowego, winny być oznakowane numerami:
linie dzienne:
- tramwajowe - od 1 do 20 oraz od 41 do 49,
- autobusowe - od 21 do 40 oraz od 50 do 99,
linie autobusowe nocne - od 1 do 15, poprzedzonymi dużą literą N.
Numeracja linii dziennych może uwzględniać dodatkowe oznaczenie literowe.
Linie o charakterze specjalnym oznacza się literami alfabetu.


W praktyce wygląda to następująco:


Linie "zwyczajne"

Tramwaje
1-16, 41 - tramwaje obsługiwane przez MPK
43, 46 - tramwaje obsługiwane przez inne firmy

Oryginalnie numery 1-9, 1x i 2x nosiły tramwaje miejskie, natomiast 4x - podmiejskie. Na początku lat 90. MPK zostało podzielone i linie podmiejskie (41, 43, 45, 46 - były jeszcze 42 i 44, ale zostały zlikwidowane) zostały przekazane nowo powstałym firmom powołanym w celu ich obsługi. Ok. 2000 roku MPK przejęło od nich linie do Zgierza (45) i Pabianic (41), likwidując linie o dotychczasowych numerach i przedłużając tam linię miejską 11. W międzyczasie miała miejsce reforma komunikacji, która sprawiła że pozostałe linie podmiejskie (43 i 46) nie mają już charakteru wyłącznie podmiejskiego - przejeżdżają przez całą Łódź i obsługują również ruch w obrębie miasta. Później realizowany był projekt "Łódzki Tramwaj Regionalny". W ramach projektu wyremontowane zostało torowisko na trasie linii 11 w granicach Łodzi i do jej obsługi zakupiono tabor niskopodłogowy. W Zgierzu i Pabianicach torowiska są w zbyt złym stanie, aby mogły tam jeździć tramwaje niskopodłogowe. Dlatego do Zgierza skierowano nowo utworzoną linię 16 (jadącą przez całą Łódź), natomiast do Pabianic linię P, dojeżdżającą tylko do granicy Łodzi, ale z możliwością bezpośredniej przesiadki na linię 11 (rozkłady są zsynchronizowane). W ubiegłym roku na linii P wprowadzono taryfę łódzką, dlatego jej numerację trzeba było podporządkować łódzkim przepisom. Zmieniono jej oznaczenie na 41.

Autobusy
50-99 oprócz 94 - autobusy zwykłe
6 - autobus zgierski obsługujący również komunikację w Łodzi, analogiczną linią łódzką obsługującą również komunikację w Zgierzu jest autobus 51


Linie "nadzwyczajne"

Stałe
0 - tramwaj turystyczny obsługiwany taborem zabytkowym, kursuje w okresie letnim
A - linia turystyczna obsługiwana "Trambusem" (repliką zabytkowego tramwaju na podwoziu samochodowym), kursuje po ul. Piotrkowskiej
D1 (obecnie D3), D2 - tramwaje cmentarne, kursują w okresie 1 listopada

Zastępcze
Oznaczane symbolem Zx, gdzie x - liczba, zazwyczaj są to linie autobusowe, bardzo rzadko tramwajowe. Uruchamiane na czas planowanych zamknięć torowisk tramwajowych. Jeśli "zetka" nie jest zaplanowana, tylko kursuje ze względu na jakąś awarię czy wypadek, na wyświetlaczach ma Z albo KZ (ustawienia wbite "na sztywno" w sterownik wyświetlacza).

Tymczasowe
Uruchamiane z różnych okazji. Oznaczane różnie. Czasem jest to pierwsza litera danego wydarzenia, np. C - festiwal Camerimage. Jeśli z okazji jednego wydarzenia uruchamianych jest kilka linii, to do litery dodawana jest cyfra, np. Mx - linie z okazji Nocy Muzeów. Czasem oznaczane są po prostu jako Dx (D jak dodatek), np. D1 - linia dowożąca do stacji Łódź Widzew, która niedawno przejęła rolę jednego z dwóch głównych dworców miasta, a znajduje się stosunkowo daleko od linii tramwajowych.


Linie nocne

N1-N7 - autobusy obsługiwane przez MPK (pełnią jednocześnie funkcję miejskich i podmiejskich)
46bus - autobus podmiejski obsługiwany przez MKT


Warianty skrócone "A"

Jeśli linia posiada warianty kursujące na krótszej trasie, oznaczane są one dodatkowo literami alfabetu. Zawsze sam numer to najdłuższa trasa, natomiast kolejność liter nie zależy już od długości danego wariantu. Przykładowo linia 60 kursuje z krańcówki Węglowa (Dworzec Centralny PKS) do Strykowa, krótszy wariant do Dobrej to 60B, jeszcze krótszy do Imielnika to 60A. Wyjątek to 43, gdzie wariant skrócony to 43bis.



Moim zdaniem taki system jest lepszy niż ten, gdzie dla linii zastępczych, nocnych, tymczasowych przewidziane są osobne zakresy - jest dużo bardziej intuicyjny. Poza tym o ile mi wiadomo, wyświetlacze są w stanie wyświetlić tylko trzy znaki w numerze - jak więc w Warszawie, Krakowie czy Trójmieście oznaczane są warianty skrócone?
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Numeracja

Postprzez Locutus » środa, 9 listopada 2011, 19:31

No skoro już o tramwajach mowa, to prezentuje się to w Krakowie następująco:

1-39: linie zwykłe (obecnie wykorzystywany jest zakres 1-24).
40-49: linie dublujące (obecnie istnieje tylko linia 40).
50-59: linie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (obecnie istnieją linie 50 i 51).
80-89: linie specjalne (np. cmentarne).

W wakacje kursuje linia muzealna oznaczona numerem zero (aczkolwiek to, że KLM kursuje na specjalnej linii to względne novum ? początkowo zabytkowy tabor w celach oszczędności wysyłano na jedną z regularnych linii miejskich). Są też linie specjalne kursujące z okazji nocy muzeów, które numerowane są bodajże M1 i M2...

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz
cron