Pierwszy autobus na etanol w Słupsku!

Wszystko o CNG, LPG, wodorze i innych nietypowych paliwach autobusowych

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

dalnlod
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 933
Dołączył: sobota, 16 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Słupsk

Pierwszy autobus na etanol w Słupsku!

Postprzez dalnlod » piątek, 27 października 2006, 01:00

Dzisiaj (a właściwie wczoraj - w każdym razie 26 października), przekazano do eksploatacji pierwszy w Polsce i w ogóle w tej części Europy autobus zasilany alkoholem etylowym E95 - czyli etanolem z 5 % domieszką cieczy zapłonowej.

Jest to wydarzenie na bardzo wielką skalę - rozmiar przedsięwzięcia jest olbrzymi i bardzo nowatorski jeśli mowa o Polsce.
Etanol jest bowiem w 100% paliwem odnawialnym, krótko mówiąc można i trzeba go robić w gorzelni jak gorzałe.

Zdjęcia z przekazania pierwszego takiego wozu do normalnej eksploatacji możecie oglądać tutaj:

http://slupsk.eco.pl/galeria.php?id=0&str=26

Będzie takich łącznie 5 sztuk - problem jest w tej chwili ze stacją benzynową, która ma zostać oddana do użytku dopiero pod koniec listopada (jednocześnie ze stacją CNG - bo już w grudniu przyjadą do nas Citelisy 18 na gaz, czy to trochę nie paranoja mieć w jednym zakładzie 5 rodzajów napędu?). Z resztą - z pasażerami mogą pojechac dopiero po 1 stycznia, bowiem wtedy zacznie obowiązywać nowa ustawa o biopaliwach.

Proszę o dyskusje - moim zdaniem, jest to autobusowy temat roku.
http://WWW.BOJKOT-WYBOROW.ORG
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2475
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » piątek, 27 października 2006, 07:21

Z mojej strony jest to duży + dla tego przedsiębiorstwa, tylko tak jak napisałeś, problem może stwarzać duża ilość rodzajów napędu. Nie można było po prostu zainwestować w Scanię na gaz?
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
vecto
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 510
Dołączył: środa, 8 lutego 2006, 14:51
Lokalizacja: Lublin

Postprzez vecto » piątek, 27 października 2006, 11:10

Ceny gazu są nie stabilne. Ciągłe podwyżki widmo wprowadzenia akcyzy na CNG. Ponoć już teraz nie zabardzo się to opłaca. Poza tym gaz nie jest paliwem odnawialnym
Co prawda nie wiem jaka jest cena E95 ale jak rozumiem jest to produkowane z roślin. Plus dla tego przedsiębiorstwa za zainteresowanie paliwami odnawialnymi i ekologią to w Polsce jeszcze rzadkość...
Co do ilości napędów: przez stopniowe wprowadzanie nowych rozwiązań wypierany jest standardowy napęd ON. Jednak lepsza by była większa konsekwencja w działaniu. Może to przecież przynosić oszczędności. Przecież gdy czegoś kupujemy więcej możemy dostć na to rabaty...
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » piątek, 27 października 2006, 11:16

A u mnie zadne fotki sie nie wyswietlaja - jedynie tabelka, w ktorej oczkach nie ma nic a nic... czy moglbym prosic o bezposrednie linki do plikow .jpg?

Z gory dziekuje!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Jelcz PR110E #821
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1695
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Jelcz PR110E #821 » piątek, 27 października 2006, 13:50

Ciekawi mnie, do czego ma pasować zielony środek przodu i tyłu w tej omni. Poprzednia wersja malowania była przecież spójna i estetyczna.

Zobaczymy, jak sprawdzą się autobusy na etanol. Czy to paliwo jest droższe od ON? Myślę że nie tylko ja z chęcią zobaczyłbym, jak sprawdza się to w codziennej eksploatacji.
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2475
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » piątek, 27 października 2006, 14:24

[quote="Jelcz PR110E #821"]Ciekawi mnie, do czego ma pasować zielony środek przodu i tyłu w tej omni.


Zabewne do barw ekologicznych (trawa, drzewa itp.)

[quote="Jelcz PR110E #821"]
Czy to paliwo jest droższe od ON?


Z tego co wiem, to jest właśnie tańsze, dlatego warto w nie inwestować.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
Unkel
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 697
Dołączył: sobota, 18 grudnia 2004, 22:52
Lokalizacja: Wrocław/Stargard
Avatar użytkownika

Postprzez Unkel » piątek, 27 października 2006, 15:10

Co lepsi to moze zaczna zlewac do butelek ;) Powiedza, jak to na kolei, ze spalil wiecej ;)
Kroelewicz
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1421
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Postprzez Kroelewicz » piątek, 27 października 2006, 15:11

Na razie wszyscy wokół testują różne rozwiązania, ale Słupsk przeszedł chyba sam siebie w liczbie rozdzajów paliw. Gdyby Scania zaczęła produkować hybrydy to pewnie przyszłyby hybrydy, gdy Scania wprowadzi ogniwa paliwowe - Słupsk też zdecyduje się na taki ruch. :)

CNG jest okrutnie uzależniony od czynników leżących poza możliwościami działania przewoźników - stosunki międzynarodowe plus polityka fiskalna - co sprawia, że kalkulacja ekonomiczna musi zakładać olbrzymi margines niepewności. Są jednak przewoźnicy, którzy wierzą, że wyjdą na swoje.

Etanol także można opodatkować akcyzą, sądzę wręcz, że w przypadku Słupska nastąpić powinna natychmiastowa reakcja organów skarbowych. Nie dość, że paliwo nie jest dopuszczone do napędzania, to (podobnie jak olej roślinny stosowany przez taksówkarzy) od każdego litra paliwa powinna zostać odporowadzona solidna akcyza.
dalnlod
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 933
Dołączył: sobota, 16 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez dalnlod » piątek, 27 października 2006, 15:33

Dla Lokiego:

http://slupsk.eco.pl/pokaz.php?id=533&str=26&gal_id=0

http://slupsk.eco.pl/pokaz.php?id=538&str=26&gal_id=0

Autobus na etanol jest o jakieś 10 % droższy od zasilanego etanolem. Tyle w teorii. Nie wiem bowiem ile kosztuje omnilink zasilany ON, ale podejrzewam, ze to gdzieś wydatek rzędu 700 tysięcy ( w takiej wersji, jaką ma Olsztyn, czyli bez żadnej klimy - po prostu przyzwoity standart). Słupsk, za jedną sztukę Scanii zapłacił ok. 970 tysięcy -eeeee - coś tu nie tak, nawet jeżeli odliczymy klimatyzacje dla kierowcy, kamery w pojeździe, zewnętrzne światła drzwiowe, system głośnomówiący i inne bajery - bo to mimo wszystko wypasiona wersja - to nie podejrzewam, że to wyszłoby bez tego 870 tysięcy - czyli krótko mówiąc - coś tu śmierdzi, bo to nie jest żadne 10%, tylko trochę więcej.

Litr etanolu kosztuje circa 2 zł, czyli jest taniej. Stacje benzynowe są bardz łatwe w budowie i eksploatacji. Ale trzeba wziąśc pod uwagę wyższe od 30 do 50% spalanie etanolu w stosunku do ON i na przykład częstsze chyba 3 krotnie przeglądy pojazdów zasilanych E95. Szwedzi w zeszłym roku w maju robili testy na 4 autobusach i takich i takich - Koszty wyszły właściwie te same, a co za tym idzie - ON idzie w Sztokholmie w niepamięć. Nie wiem jednak, czy brano pod uwagę koszty zakupu autobusów, ale zwazywszy na wzrost cen ropy, nie ma to znaczenia

Tych, którzy jeszcze nie czytali zapraszam do lektury:

http://infobus.pl/text.php?id=7582
http://WWW.BOJKOT-WYBOROW.ORG
dalnlod
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 933
Dołączył: sobota, 16 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez dalnlod » piątek, 27 października 2006, 15:38

Niestety - kolega z Gdańska ma racje - Słupsk przez związki z fabrykami jest debilnie uzależniony od tutejszych producentów. Myślenie kategoriami tego co nasze i kupna "nakazowego" jak za komuny, dobija i w końcu dobije ten zakład.

Co do akcyzy - od 1 stycznia wchodzi w życie ustawa o biopaliwach - to w zasadzie reguluje polityke państwa wobec tego typu napędów.

Kolor zielony - nikt chyba nie rozumie, jak można w taki sposób zabić w miarę spójny system malowania pojazdów MZK. Mało kto wie, skąd taki pomysł. W ogóle - z zewnątrz pojazd wygląda moim zdaniem jak jakiś wóz gaśniczy na jarmarku - i zielony i hasła reklamowe pasują tu jak pięśc do nosa. Jestem ciekawy, czy w imię ekologii na zielono pomalują też gazowe citelisy?
http://WWW.BOJKOT-WYBOROW.ORG
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » sobota, 28 października 2006, 11:36

Dzieki wielkie za linki... widze, ze tym razem w scanii zamontowano siedzonka Ster 6MS ;-) Czyzby Astromal AM2000City juz sie przestal podobac? :-P :-P :-P

A swoja droga - dlaczego one maja jeszcze stary przod? Stojaca na jednej z fotek obok scania dla RATP ma juz nowa mordke...

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
dalnlod
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 933
Dołączył: sobota, 16 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez dalnlod » sobota, 28 października 2006, 12:44

Stara mordka na życzenie MZK - może to i lepiej, bo nowsze są trochę inne i gorsze moim zdaniem konstrukcyjnie w środku.
http://WWW.BOJKOT-WYBOROW.ORG
vecto
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 510
Dołączył: środa, 8 lutego 2006, 14:51
Lokalizacja: Lublin

Postprzez vecto » niedziela, 5 listopada 2006, 16:43

W nowym numerze Traker Busa jest artykuł o Scaniach na etanol ;)
dalnlod
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 933
Dołączył: sobota, 16 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez dalnlod » wtorek, 7 listopada 2006, 15:24

Polecam lekturę tego artykułu:

http://infobus.pl/text.php?id=8597

pozdrawiam~!
http://WWW.BOJKOT-WYBOROW.ORG
Matlik
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1624
Dołączył: poniedziałek, 18 września 2006, 20:48
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Pierwszy autobus na etanol w Słupsku!

Postprzez Matlik » piątek, 1 lutego 2008, 21:01

Któraś, ze Scanii, będzie do 5 mięsięcy na testach w MPK Nowy Sącz, zapewne w maju.
Odpowiedz