Olsztyn: Porozumienie ws. obwodnicy

infobus
19.10.2015 10:09
0 Komentarzy

Gmina Olsztyn przygotuje isfinansuje dokumentację dotyczącą przebiegu i wariantów północnej obwodnicymiasta – zakłada porozumienie, podpisane we wtorek przez olsztyński samorząd ipięć sąsiednich gmin, przez które może przechodzić droga tranzytowa.

Porozumienie dotyczyopracowania m.in. tzw. studium korytarzowego oraz materiałów niezbędnych dowydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla północnej obwodnicystolicy Warmii i Mazur. Podpisali je samorządowcy gmin: Olsztyn, Barczewo,Dywity, Gietrzwałd, Jonkowo i Purda, przy współudziale starosty olsztyńskiego.

Prezydent Olsztyna PiotrGrzymowicz powiedział, że po podpisaniu porozumienia gmina Olsztyn na przełomie2015 i 2016 r. ogłosi przetarg na wykonanie studium korytarzowego. W budżeciena ten cel zabezpieczono 1 mln zł.

Po opracowaniudokumentacji, mam nadzieję, uda nam się znaleźć ścieżkę finansowaniainwestycji, tak bardzo potrzebnej szczególnie dla miasta Olsztyna, ale i dlanaszych partnerów (…). Dziś jest realizowana południowa część obwodnicy, aprzypomnijmy, że prace nad tamtą częścią zaczęły się w 2005 r., gdy rozpoczęłosię opracowywanie koncepcji i projektów” – podkreślił Grzymowicz.

Zaznaczył, że poprzygotowaniu różnych wariantów przebiegu północnej obwodnicy odbywać się będąkonsultacje społeczne w gminach. Decyzja środowiskowa też będzie poddanadyskusjom społecznym. Po przyjęciu tych projektów zostanie wykonana ostatecznatrasa, a wykonawca będzie przygotowywał projekt techniczny. Przygotowywaniesamej dokumentacji może potrwać 2-3 lata, zaś znalezienie źródła finansowaniamoże być realne po 2020 r.

To już drugie podejście doprzygotowywania dokumentacji północnej części obwodnicy. Jak przypomniał PAPwójt gminy Dywity Jacek Szydło, koncepcja przygotowana kilka lat temu przezGeneralną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) została zakwestionowanaprzez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

„Nieprawidłowościpolegały na tym, że raport, który był podstawą do wydania decyzjiśrodowiskowej, znacznie odbiegał od faktów. Pominął wiele znaczących aspektówtakich jak istniejąca zabudowa, ujęcia wody, pominął 20 budynków. Sąd uchyliłdecyzję środowiskową, zaskarżoną przez mieszkańców i przez gminę Dywity” -podkreślił Szydło. Dodał, że „należy szukać perspektywicznego rozwiązaniadla północnej obwodnicy, niezależnie od tego, co stało się wcześniej”.

Burmistrz Barczewa LechNitkowski podkreślił, że podpisanie porozumienia to bardzo ważny krok.”Mam nadzieję, że to będzie ważny moment w realizacji drogi; od 20 latgmina Barczewo trzyma w rezerwie 500 ha terenu pod budowę trasy”- dodał.

Obecnie rozpoczęły sięprzygotowania do budowy południowej obwodnicy Olsztyna. Jak wyjaśnił rzecznikoddziału GDDKiA w Olsztynie Karol Głębocki, budowa 25-kilometrowej drogizostała podzielona na dwa zadania.

Na realizację 10-km odcinkamiędzy Olsztynem Zachód a Olsztynem Południe umowę z wykonawcą podpisano wsierpniu. Wykonawca realizuje budowę w trybie „zaprojektuj i zbuduj”.Zakończył już prace projektowe, a pod koniec października ma wyjść w teren ibędzie przygotował grunty pod budowę. Budowa tego odcinka kosztować będzie387,5 mln zł – podał Głębocki.

Trwa jeszcze postępowanieprzetargowe dotyczące 15-kilometrowego odcinka między Olsztynem Południe aOlsztynem Wschód. „Trwa sprawdzanie wyjaśnień złożonych przez wykonawców,a dotyczących ich ofert. Kwota, jako zamawiający zamierza wydać na realizacjętego odcinka, to 955 mln zł”- zaznaczył Głębocki.

Olsztyn nie ma obwodnicy,ruch tranzytowy odbywający się po drodze krajowej nr 16 w kierunku WielkichJezior Mazurskich oraz w kierunku województwa kujawsko-pomorskiego oraz poddrodze krajowej nr 51 do granicy polsko-rosyjskiej przechodzi przez centrummiasta. (PAP)

Komentarze