Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia zmienia peryferyjną komunikację z SMACKERem

infotrans
06.05.2020 15:30
0 Komentarzy

Projekt SMACKER wystartował w Gdyni w ubiegłym roku. Jegogłównym założeniem jest poprawa dostępności obszarów peryferyjnych do centrummiasta.

Na obszar pilotażowy dla miasta wyznaczonoChwarzno-Wiczlino.

-„Optymalizacja transportu zbiorowego i poprawa dostępnościtransportowej to działania realizowane w ramach projektu SMACKER, które mają nacelu poprawę usług transportowych w dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. To największaobszarowo dzielnica Gdyni, dlatego badamy również potencjał tzw. transportu nażądanie, który może poprawić dostęp do tradycyjnych usług transportupublicznego. Jesteśmy w ciągłym kontakcie z przedstawicielami Rady DzielnicyChwarzno-Wiczlino, którzy są naszym łącznikiem w kontakcie z mieszkańcami –mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Zacznijmy od badania

W ostatnich miesiącach w ramach projektu przeprowadzonobadanie preferencji i zachowań transportowych mieszkańców dzielnicy. Zostałoono zrealizowane na próbie 1500 osób.

-„Z punktu widzenia realizacji projektu SMACKER iosiągnięcia zakładanych w projekcie celów, bardzo ważna jest identyfikacjaproblemów i potrzeb mieszkańców Chwarzna-Wiczlina. Przeprowadzono badania, a napodstawie ich wyników dokonano analizy zachowań komunikacyjnych, które stanowiąmateriał m.in. do: kształtowania lepszych warunków do codziennegofunkcjonowania transportu zbiorowego, pieszego i rowerowego. Chcemy poprawićkomfort realizowanych przez mieszkańców podróży transportem zbiorowym i wkolejnym etapie uruchomić nowe usługi transportowe, m.in. transport na żądanie– mówi Marcin Wołek z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, wprojekcie SMACKER ekspert zewnętrzny ds. mobilności miejskiej.

Analiza zebranych danych przyniosła wiele ciekawychwniosków. Najważniejszy z nich dotyczy zmian zachowań osób badanych w ciąguostatnich trzech lat – w tym czasie wzrosła popularność korzystania z własnychsamochodów, kosztem użytkowania komunikacji zbiorowej. Obecnie udział podróżyrealizowanych samochodem osobowym wynosi aż 68%. Mieszkańców zapytano również onajwiększe wyzwanie dla dzielnicy. Tu zdecydowana większość, wskazuje nazatłoczone ulice.

Ciekawym punktem w badaniu było pytanie o atrakcyjność potencjalnychusług, z których mieszkańcy dzielnicy mogliby korzystać w ramach biletumiesięcznego ZKM Gdynia. Tu najwięcej wskazań uzyskała możliwość korzystania ztransportu na żądanie na zasadzie wcześniejszej rezerwacji. To innowacyjnaforma wsparcia regularnej komunikacji miejskiej, która ma ułatwić mieszkańcomperyferyjnych części miasta dostęp do niej. Linie autobusowe „na żądanie”działają w ten sposób, że pasażerowie zamawiają – o wybranej z rozkładu jazdygodzinie – kurs na wybrany przystanek, skąd już zwykłymi liniami mogą dostaćsię do innych części miasta.

Opracowanie wyników badania można obejrzeć w formieprezentacji z komentarzem na stronie Gdynia Mobilna. Nagranie powstało przyokazji przeprowadzonego w ostatnich dniach webinarium, które z powodu epidemiikoronawirusa zastąpiło tradycyjną formę spotkania.

{https://www.youtube.com/watch?v=SnQo1X2MOew}

Pierwsze wnioski

W ramach działań pilotażowych projektu SMACKER na wybranychprzystankach zostaną zamontowane tzw. e-inki, czyli e-papierowe rozkłady jazdy,jako zastępstwo tradycyjnych, papierowych nośników informacji. W pierwszejkolejności pojawią się one na przystankach o największym obciążeniu pasażerów.

Uczestnicy spotkania wskazali również na pilne potrzebymieszkańców, dotyczące usług transportu publicznego. Wymieniane były m.in.zwiększenie częstotliwości kursów niektórych autobusów w godzinach szczytu,dostępności przystanków, uzupełnienie infrastruktury o wiaty przystankowe,ławki czy niezbędne oświetlenie. Uwagę zwróciła też kwestia estetyzacjiprzystanków – mieszkańcy chcieliby by w dzielnicy powstały tzw. „zieloneprzystanki”, na których znaleźć można donice z kwiatami, a wiaty ozdobione sąroślinami.

– Jestem przekonany, że niebawem wspólnymi siłamipodniesiemy atrakcyjność i jakość przestrzeni oraz poprawimy warunki podróżyodbywanych transportem zbiorowym, rowerem i pieszo. Już za kilka miesięcyplanujemy uatrakcyjnić część przystanków w dzielnicy e-papierowymi rozkładamijazdy, elementami zielonymi i elementami małej architektury miejskiej,donicami, ławkami – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Projekt SMACKER (Soft Measures & Actions for behaviouralChange and Knowledge to Embrace peripheral and Rural areas) jest dofinansowanyz Programu Współpracy INTERREG Europa Środkowa (Zadanie 4.1: „Poprawaplanowania i koordynacji regionalnego systemu transportu pasażerów dla lepszychpołączeń krajowych i Europejskich sieci transportowych”).

Komentarze