Autobusy z napędem wodorowym

Wszystko o CNG, LPG, wodorze i innych nietypowych paliwach autobusowych

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Autobusy z napędem wodorowym

Postprzez Misiek » wtorek, 30 grudnia 2003, 22:18

Są to pojazdy nie wydzielające żadnych spalin podczas jazdy. Jedyna rzecz wydostająca się z rury wydechowej to para wodna. Zapewne są to pojazdy najbardziej ekologiczne.

Dlatego nasuwa mi się pytanie: czy autobusy z napędem wodorowym wyprą innego rodzaju pojazdy komunikacji miejskiej takie jak tramwaj, metro czy trolejbus?
Ostatnio edytowano wtorek, 31 maja 2005, 19:10 przez Misiek, łącznie edytowano 1 raz
Grzesiek
 
Posty: 260
Dołączył: sobota, 26 lipca 2003, 02:00
Lokalizacja: podkarpacie
Avatar użytkownika

Postprzez Grzesiek » piątek, 2 stycznia 2004, 19:49

Podejrzewam, że nie. A przynajmniej nie szybko. Wszelkie koncerny paliwowe są instytucjami dusponującymi niewyobrażalnymi środkami
(w pełnym tego słowa znaczeniu) i nie dadzą tak szybko odebrać sobie pieniędzy.
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » piątek, 2 stycznia 2004, 21:27

Kurcze, Grzesiu!!! Tyle literówek, jak po Sylwku ;-) A tak poważnie to wydaje mi się, że w komunikacji miejskiej może to nastąpić dość prędko. Ale nie widze jakos S416 HDH z napędem hybrydowym.
Jelcz PR110E #821
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1695
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Jelcz PR110E #821 » sobota, 3 stycznia 2004, 18:45

[quote="I.Q."]Kurcze, Grzesiu!!! Tyle literówek, jak po Sylwku ;-) A tak poważnie to wydaje mi się, że w komunikacji miejskiej może to nastąpić dość prędko. Ale nie widze jakos S416 HDH z napędem hybrydowym.


Nie sądzę. Prędzej wyczerpie się ropa naftowa i zaczną produkować paliwo z jakichś roślin, żeby dalej zarabiać sporą kasę. A napęd hybrydowy jest dosyc drogi.
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » sobota, 3 stycznia 2004, 23:15

WŁAŚNIE!!! Czy ktos z Was wie, za ile lat sie wyczerpią złoża ropy??? Jakie są prognozy???
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » sobota, 3 stycznia 2004, 23:58

Jedni mówią że przy obecnym zużyciu - 30 lat. Ale w to chyba nie są wliczone zasoby w Iraku :) A gdzieś czytałem, że łącznie z ropą iracką, to starczy jej na 100 lat :P
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » niedziela, 4 stycznia 2004, 00:03

100 lat to juz nie nasz problem. Wiem, że jestem samolubny ;-)
Kojak
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1122
Dołączył: niedziela, 14 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Kraków
Avatar użytkownika

Postprzez Kojak » sobota, 31 stycznia 2004, 18:11

Ja jestem za. Panowie silnik spalinowy to już jest przeżytek!
W 1883 roku w Niemczech Daimler zbudował silnik benzynowy o prędkości obrotowej wynoszącej 900obr/min.
w 1893 roku Diesel opatentował a 1897 roku zbudował pierwszy silnik z zapołonem samoczynnym.
Od tamtych czasów silnik udoskonalano poprawiając m.in procesy technologiczne, jakość i dokładność obróbki. Zasada pracy pozostała dalej ta sama. XXI wiek to najwyższy czas aby coś zmienić.
Elektronika, lotnictwo i motoryzacja startowały mniej wiecej równocześnie, największy postęp poczyniła elektronika, następnie lotnictwo, potem dopiero motoryzacja. Ileż to rozwiązań technicznych zastosowano w samolotach już przed wojną, podczas gdy w samochodach wprowadzono je dopiero w ciągu ostatnich 20 lat.
Zachęcam wszystkich zainteresowanych tematyką silników do odwiedzenia Muzeum Lotnictwa w Krakowie przy aleji Jana Pawła II i Muzeum Komunikacji Miejskiej w Krakowie przy ulicy św. Wawrzyńca.
[color=#FF0000]Who loves you baby? We're all born bald, baby.[/color]
Radosław Bąk
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1001
Dołączył: sobota, 3 stycznia 2004, 17:07
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Radosław Bąk » niedziela, 1 lutego 2004, 03:56

Przepraszam, ale to nie do końca prawda z tymi napędami.

Napęd hybrydowy to system dwóch silników: tradycyjnego oraz elektrycznego. Ogranicza on zużycie paliwa, natomiast ten "100%" ekologiczny co wydziela tylko wodę, to są ogniwa paliwowe i o to zapewne chodzi.

Silniki hybrydowe muszą stać się w niedalekiej przyszłości podstawą, zwłaszcza, że w autobusach świetnie spełniłyby swoją funkcję. Zalety:
1) Znaczne obniżenie zużycia paliwa.
2) Częste ruszanie i zatrzymywanie na przystankach to ogromne straty energetyczne. Podobnie jak w tramwaju energia hamowania jest odzyskiwana i wykożystywana ponownie.
3) Możliwość przeniesienia części napędowych np. na dach, przez co zwiększa się powierzchnia przestrzenii pasażerskiej.

Co do napędu wodorowego, to idea wody zamiast spalin jest kusząca, ale i trudności są większe. W porównaniu z tradycyjnym silnikem emisja spalin jest znikoma, ale występuje! Ma to głównie związek z wykorzystaniem zamiast wodoru (niezbyt bespieczny w komunikacji, pochlamy się z troską nad Zeppelinem) węglowodorów, gazu ziemnego itd. Ogniwa są również skomplikowane. Pomimo postępów technologicznych przydatność takiego ogniwa nie jest większa niż ok 6 lat (i stopniowo spada wydajność w trakcie użytkowania). Do produkcji potrzebne bardzo drogie substancje (np. platyna), jak i nieekologiczne, ale nie tak bardzo jak w produkcji zwykłych akumulatorów (prędej to je mogą zastąpić). Warto również podkreślić, że natura sama dąży do minimalizacji energii i by jechać na wodzie najpierw trzeba wyprodukować paliwo, a jak ekologicznymi metodami to już inna bajka.
Zysk z ogniw paliwiowych jest niewątpliwy, ale niestety bardzo trudno przeliczalny wobec ogólnie przyjętych kryteriów, czyli... pieniędzy.
Najważniejszymi zaletami tych silników są: ekologia i o wiele większa od tradycyjnego silnika sprawność przekraczająca 30%, a w niektórych nawet 60%! To jest przyszłość transportu i niekoniecznie taka odległa. Komunikacja miejska będzie polem do popisu dla inżynierów w tej dziedzinie, bo tu najprędzej zostanie zastosowana :D

Na 100 lat paliwa na pewno nie wystarczy przy obecnym zużyciu ropy.

Pozdrawiam
2to
 
Posty: 104
Dołączył: czwartek, 4 grudnia 2003, 02:38
Lokalizacja: Caen (Francja)
Avatar użytkownika

Postprzez 2to » niedziela, 1 lutego 2004, 04:31

Na razie tylko 10 miast posiada Citaro NEbus. Kosztuja one bajonska kwote 1,5miliona euro. Moze jestem pesymista, ale chyba niepredko zobaczymy je w GOP-ie :roll: .
Co do zasilania hybrydowego pozwala ono na usuniecie skrzyni biegow zastepujac ja silnikiem elektrycznym w kolach. Jechalem Civisem Irisbusa w Rouen. Autobus ten ma wlasnie taki system-nie ma nic bardziej plynnego jesli chodzi o "przyspieszenie" i hamowanie (pisze w cudzyslowiu gdyz prototypowe Civisy sa mulowate). W dodatku mozna miec naped na dowolna os w przegubowym niskopodlogowcu, a co za tym idzie zastosowac pojedyncze ogumienie z tylu i zaoszczedzic dwie opony na trzeciej osi. Dodatkowo obniza sie poziom halasu powodowany przeniesieniem napedu.
2to
Nie ma to jak IKARUS 293
Radosław Bąk
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1001
Dołączył: sobota, 3 stycznia 2004, 17:07
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Radosław Bąk » niedziela, 1 lutego 2004, 14:25

[quote="2to"] Moze jestem pesymista, ale chyba niepredko zobaczymy je w GOP-ie :roll: .2to

Nieprędko? To nie pesymizm ani nawet realizm. "Nieprędko" brzmi nazbyt optymistycznie :D
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » niedziela, 1 lutego 2004, 22:43

[quote="2to"]Na razie tylko 10 miast posiada Citaro NEbus. Kosztuja one bajonska kwote 1,5miliona euro (...) 2to


1,5 Euro za sztukę??? :o
2to
 
Posty: 104
Dołączył: czwartek, 4 grudnia 2003, 02:38
Lokalizacja: Caen (Francja)
Avatar użytkownika

Postprzez 2to » poniedziałek, 2 lutego 2004, 00:31

[quote="I.Q."][quote="2to"]Na razie tylko 10 miast posiada Citaro NEbus. Kosztuja one bajonska kwote 1,5miliona euro (...) 2to


1,5 Euro za sztukę??? :o

Nieeeeeee, niezupelnie. Musialbym byc najbardziej czarnym pesymista, zeby nie znalezc przewoznika chetnego na woz za ta cene. :lol: :P :D
Natomiast ja sie nie pomylilem: Mercedes Citaro NEbus kosztuje 1.500.000€ za sztuke. Na zakup tego pojazdu zdecydowalo sie kilka miast sposrod ktorych wybrano dziesieciu kandydatow w ramach jakiegos tam programu europejskiego i kazdy testuje trzy sztuki. Jak zwykle nie chce mi sie grzebac w stosie czasopism, zeby znalezc odpowiedni numer, ale kto wie czy w najblizszym stuleciu nie napisze czegos wiecej na ten temat :wink:
2to
Nie ma to jak IKARUS 293
I.Q.
<i>BusForum</i>
 
Posty: 1848
Dołączył: niedziela, 7 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Oświęcim
Avatar użytkownika

Postprzez I.Q. » poniedziałek, 2 lutego 2004, 16:40

ROTFL!!! Moj błąd. Ja biore 100 takich autobusów ;-) A tak poważnie to nie przypuszczałem, że takie one drogie będą.
michal liszewski
 
Posty: 184
Dołączył: sobota, 28 maja 2005, 09:19
Lokalizacja: lodz
Avatar użytkownika

Re: Autobusy z napędem hybrydowym

Postprzez michal liszewski » wtorek, 31 maja 2005, 17:50

[quote="Misiek"]Są to pojazdy nie wydzielające żadnych spalin podczas jazdy. Jedyna rzecz wydostająca się z rury wydechowej to para wodna. Zapewne są to pojazdy najbardziej ekologiczne.

Dlatego nasuwa mi się pytanie: czy autobusy z napędem hybrydowym wyprą innego rodzaju pojazdy komunikacji miejskiej takie jak tramwaj, metro czy trolejbus?


po pierwsze hybrydowe samochody jak i autobusy wydzielaja zwiazki trujace.Pomyliles slowo nie hybrydowe tylko wodorowe.Hygrydowy naped sklada sie z 2 silnikow na paliwo i drugi na prad.Wiec jak ma nie emitowac szkodliwych spalin!
Następna strona
Odpowiedz