Białystok: Przetarg na 43 autobusy

Wasze opinie o przetargach związanych z autobusami i komunikacją miejską.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Piotrek
 
Posty: 238
Dołączył: wtorek, 25 listopada 2003, 16:39
Lokalizacja: Białystok
Avatar użytkownika

Postprzez Piotrek » piątek, 6 października 2006, 19:48

GW

[size=150]Białostockie oblicze MAN-a[/size]


Miały być inne niż dotychczasowe: całkowicie niskopodłogowe, bezpieczne, wygodne, spełniające najbardziej surowe unijne normy. Sprawdziliśmy, czym nowe MAN-y wyróżniają się ze starego taboru białostockich spółek przewozowych

Na razie po naszych ulicach kursują tylko cztery takie przegubowce. Trzy w barwach Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i jeden we flocie Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Przyjechały do nas kilka dni temu. Dotychczas korzystają z nich pasażerowie linii nr 10, 16 i 26. Tym, którzy jeszcze nie mieli okazji przejechać się nowym MAN-em, pokazujemy go od środka.

Bezpieczeństwo i wygoda

Koniec pozapychanych i rwących bilety kasowników. Elegancki sprzęt sam wybije na blankiecie aktualną datę i godzinę. Bilety na razie pozostaną te same. We wnętrzu będzie ciszej, cieplej i... bezpieczniej. Bowiem w autobusie znajdują się trzy kamery - małe oczka umieszczone na sufitach naprzeciwko wejść. Obraz pokazywany jest na niewielkim monitorku przy pulpicie kierowcy. W razie jakiegoś zdarzenia może on szybko zareagować. Ponadto obraz jest nagrywany i przechowywany w pamięci komputera przez cztery dni. Poszkodowani mają więc szansę odnaleźć sprawców kradzieży lub dewastacji. Siedzenia może nie są jakieś ekstra wygodne, ale na razie czyste i schludne. Miejsc siedzących jest ponad 40, ale autobus jest dosyć pojemny. Jest dużo wolnej przestrzeni dla pasażerów stojących. W sumie zmieści się około stu osób.

- Myślę, że pasażerowie będą zadowoleni. Znam już takich, którzy nie wsiadają do autobusów innych marek, ale specjalnie czekają na przystanku na mojego MAN-a - opowiada kierowca Zygmunt Radkowski.

Informacja

Oprócz elektronicznych wyświetlaczy, które informują, jaką trasą kursuje dana linia oraz na których przystankach się zatrzymuje, będą również zapowiedzi głosowe przystanków. Będzie je słychać nie tylko wewnątrz, ale również na zewnątrz wozu. Dzięki temu nikt nie będzie mógł przegapić swojego przystanku.

- Ta funkcja będzie działała od poniedziałku, gdy wszystkie dane zostaną wgrane do komputera - wyjaśnia Radkowski.

Krążenie powietrza

- Teoretycznie autobus sam powinien utrzymywać w środku temperaturę 20 stopni Celsjusza - mówią kierowcy jeżdżący MAN-ami.

Ale w zimie na pewno przyda się ogrzewanie. Nawiewy są rozmieszczone w całym wozie, znajdują się nawet w miejscu, gdzie łączą się dwie części autobusu. W razie upałów pasażerów, niestety, nie ochłodzi klimatyzacja. Mogą liczyć jedynie na ręcznie otwierane lufciki - tych jest na szczęście sporo, bo 12, oraz trzy klapy w dachu, które otwiera automatycznie kierowca. Od słońca chronią przyciemniane szyby.

Ułatwienia dla inwalidów

To przyciski, które informują kierowcę, że niepełnosprawny chce wysiąść, niska podłoga przy wszystkich czterech wejściach, rozkładany podest, po którym bez trudu można wjechać do autobusu, składane podparcia pod rękę przy dwóch siedzeniach. Poza tym kierowca może obniżyć prawą stronę autobusu o 80 milimetrów dla wygody wsiadającego inwalidy.

- Tylko że najlepiej zasygnalizować to nam, zanim wóz się zatrzyma, bo po otwarciu drzwi nie możemy już tego zrobić - tłumaczy Stanisław Kawałko, kierowca KPK. - Najlepiej pomachać ręką.

Technika

Autobus został wyposażony w silnik Euro4, który spełnia najsurowsze unijne normy. Jest przyjazny dla środowiska, bo produkuje mniej spalin. Kierowca może w trakcie jazdy sprawdzić ciśnienie w oponach, a komputer pokładowy pokaże mu, jakie jest np. zużycie paliwa czy klocków hamulcowych.

- Miejsce kierowcy jest klimatyzowane, a fotel można dopasować i ustawić tak, by nie bolał kręgosłup - opowiada Kawałko.

Bo też w trasie trzeba spędzić kilka dobrych godzin. Sam autobus dziennie pokonuje około 300 kilometrów, jest w ruchu nawet 18 godzin.

***

Aktualnie w Białymstoku jest sześć a nie jak twierdzi Wyborcza cztery MAN-y. Trzy jak na razie dostał KPKM (#801, 803, 805) i KPK (#650, 651, 652). Siódmy przegubowiec stoi w Kielcach na targach.
dalnlod
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 933
Dołączył: sobota, 16 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez dalnlod » poniedziałek, 16 października 2006, 13:21

Z tą pojemnością 100 osób też oczywista przeginka w nie tą stronę...
http://WWW.BOJKOT-WYBOROW.ORG
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » poniedziałek, 16 października 2006, 16:29

Czy przypadkiem nie ma specjalnego przycisku dla inwalidy, po wciśnięciu którego kierowca jest informowany o tym, że niepełnosprawny pasażer znajdujący się w pojeździe chce wysiąść? W Lublinie w Neoplanach i Solarisie coś takiego jest, w Jelczach chyba też.
Ostatnio edytowano wtorek, 17 października 2006, 22:22 przez Misiek, łącznie edytowano 2 razy
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2475
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » poniedziałek, 16 października 2006, 17:47

Z tego co wiem, to w Solarisach też jest taki guzik.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
Piotrek
 
Posty: 238
Dołączył: wtorek, 25 listopada 2003, 16:39
Lokalizacja: Białystok
Avatar użytkownika

Postprzez Piotrek » wtorek, 17 października 2006, 21:48

Kurier Poranny


[size=150]MAN da nam[/size]


Termin - 25 października. Miejsce - plac przed teatrem. A na nim nowe autobusy firmy MAN. Oficjalnie to główni bohaterowie. Ich przyjazd do miasta jest pretekstem do radosnego festynu.

Równie uroczystego powitania nie doczekały się jednak autobusy innych firm, kupione wcześniej przez miasto.
- To faktycznie pierwsza taka impreza. Ale tak dużej dostawy jeszcze nie mieliśmy, więc mamy powód do świętowania - tłumaczy Sławomir Modzelewski, prezes Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Białymstoku, które organizuje miejski festyn.
- My tylko układamy program, a za wszystko płaci MAN - przyznaje Modzelewski. MAN, czyli firma, która wygrała ostatni przetarg i od której miasto kupiło 43 autobusy.

Tak się kalendarz ułożył
Ale białostoczanie nudzić się nie będą, oglądając jedynie autobusy. Wystąpią zespoły muzyczne i kabaret. I oczywiście gospodarze, czyli prezydent ze świtą. Oni rozpoczną fetę. Przemówieniem.
Czy termin imprezy na trzy tygodnie przed wyborami samorządowymi jest przypadkowy?
- Jeżeli ktoś uważa, że jest to robione pod wybory, grubo się myli. Tak się po prostu kalendarz ułożył - odpowiada Sławomir Modzelewski z KPKM.

Jeśli nie Tur, to ja
Termin nie budzi też wątpliwości Krzysztofa Sawickiego, kandydata na prezydenta.
- Imprezę organizuje firma, która może wyłożyć trochę pieniędzy, żeby mieszkańcy się zabawili. Nie mieszajmy do wszystkiego polityki. Mamy powód do świętowania, więc świętujemy - mówi.
Jego zdaniem, feta to raczej pochwała rządów obecnego prezydenta Ryszarda Tura.
- Bo ta kadencja jest pełna sukcesów. Dzięki temu, co zostało zrobione, następcy prezydenta Tura już nic nie będą musieli robić - zapewnia Sawicki.
Nie wiadomo jednak, czy prezydent Tur będzie osobiście świętował te sukcesy. Od ponad miesiąca na wszystkich uroczystościach zastępuje go właśnie Krzysztof Sawicki.
- Jeżeli prezydent Tur nie będzie mógł, to będę ja. Ale nic nie będę mówił o wyborach. Nie rozdam żadnych ulotek. Jeśli będzie inaczej, wszystko odszczekam pod stołem - obiecuje.

Żadnych ulg
Czy MAN, jako sponsor imprezy, może liczyć na łaskawe oko komisji w kolejnych przetargach? Sawicki zaprzecza.
- Jesteśmy państwem w strukturach europejskich i tutaj nie może być żadnych podejrzeń - mówi zdecydowanie. Niestety, nie udało nam się wczoraj skontaktować z firmą MAN, żeby porozmawiać o powodach zorganizowania imprezy.
bystrzak2000
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1739
Dołączył: wtorek, 9 marca 2004, 19:39
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez bystrzak2000 » wtorek, 17 października 2006, 22:37

[quote="Piotrek"]Żadnych ulg
Czy MAN, jako sponsor imprezy, może liczyć na łaskawe oko komisji w kolejnych przetargach? Sawicki zaprzecza.
- Jesteśmy państwem w strukturach europejskich i tutaj nie może być żadnych podejrzeń - mówi zdecydowanie. Niestety, nie udało nam się wczoraj skontaktować z firmą MAN, żeby porozmawiać o powodach zorganizowania imprezy.

Dawno się tak nie uśmiałem :) :) :)
[url=http://www.km.wroclaw.pl/]Wrocławskie Forum Komunikacyjne[/url]
Dyzma
 
Posty: 171
Dołączył: poniedziałek, 28 lutego 2005, 18:41
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Dyzma » środa, 18 października 2006, 22:37

Tak samo władza tłumaczy sie w Lublinie. Akurat tuż przed wyborami były dwie huczne imprezy, jedna z okazji wybudowania małej obwodnicy miejskiej o długosci niespełna kilometra, impreza finansowana z pieniedzy prywatnych. Druga z okazji otwarcia nowo wyremontowanej al. Jana Pawła II (remontowana pod ruchem, wiec po co otwierać, skoro i tak ludzie korzystali?) Oczywiście to nie ma nic wspólnego z wyborami... Ech, żałosne... :cry: A komunikacja miejska najgorsza w Polsce... 8 lat rządów Prawa i Sprawiedliwości (ludzi z partią związanych).
Jelczofile- łączmy się:)
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » środa, 18 października 2006, 23:17

Ta mała obwodnica miejska to z których ulic ma się niby składać?
Dyzma
 
Posty: 171
Dołączył: poniedziałek, 28 lutego 2005, 18:41
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Dyzma » czwartek, 19 października 2006, 14:27

To jest ten wiadukt na Tatarach, łączący Mełgiewską, z Tysiąclecia...
Jelczofile- łączmy się:)
Jelcz PR110E #821
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1695
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Jelcz PR110E #821 » czwartek, 19 października 2006, 17:06

Pozwolę sobie na off-topic:

[quote="Dyzma"]jedna z okazji wybudowania małej obwodnicy miejskiej o długosci niespełna kilometra


To nie jest pełna odwodnica śródmiejska, tylko jej zachodnia część. Umożliwia przejazd z Bronowic na Kalinowszczyznę i Czechów z pominięciem okolic Klina.

[quote="Misiek"]Ta mała obwodnica miejska to z których ulic ma się niby składać?


W przyszłości ma to być w zasadzie kilkuczęściowa trasa - jednym będzie trasa zielona połączona z przedłużoną ulicą Muzyczną (odciążenie okolic Narutowicza/Piłsudskiego). Drugą częścią będzie natomiast przedłużenie Krańcowej do ulicy Kunickiego (z budową mostu na Czerniejówce) i dalej budowa nowej drogi na miejscu ul. Wyścigowej i dalej przez jednostkę wojskową aż do ul. Wrotkowskiej, która już obecnie jest dwujezdniowa i odnowiona, Krańcową natomiast na istniejącym odcinku wyremontowano w tym roku. Przedłużona Krańcowa będzie połączeniem zachodnich dzielnic z południowymi, z pominięciem Klinu i bez konieczności kluczenia przez ul. Nowy Świat bądź Mickiewicza. Uzupełnieniem drugiej trasy będzie wydłużenie Jana Pawła II do Kraśnickiej. Zamysł jest taki, by umożliwić przemieszczanie się z dzielnicy do dzielnicy szybciej, z pominięciem centrum i po bardziej przepustowych trasach. Trzecią częścią będzie tunel pod Racławickimi, który najprawdopodobniej dostał już dofinansowanie z UE z programu dla Ściany Wschodniej.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » czwartek, 19 października 2006, 17:26

[quote="Jelcz PR110E #821"]Pozwolę sobie na off-topic:

[quote="Dyzma"]jedna z okazji wybudowania małej obwodnicy miejskiej o długosci niespełna kilometra


To nie jest pełna odwodnica śródmiejska, tylko jej zachodnia część. Umożliwia przejazd z Bronowic na Kalinowszczyznę i Czechów z pominięciem okolic Klina.


Raczej jej wschodnia część :)

[quote="Jelcz PR110E #821"][quote="Misiek"]Ta mała obwodnica miejska to z których ulic ma się niby składać?


aż do ul. Wrotkowskiej, która już obecnie jest dwujezdniowa i odnowiona,

Do tego czasu będzie ona nierówna ;)
Jelcz PR110E #821
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1695
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Jelcz PR110E #821 » czwartek, 19 października 2006, 18:52

[quote="Misiek"]Raczej jej wschodnia część :)


Tak, myslę wschod piszę zachod :D

[quote]Do tego czasu będzie ona nierówna ;)


Wrotkowska jest akurat ok, gorzej z Diamentowa ktora mogliby juz teraz zaczac robic a wcale hultaje nie maja tego w planach :)

Ale skonczmy juz ten off-topic :)
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » czwartek, 19 października 2006, 21:34

[quote="Jelcz PR110E #821"][quote="Misiek"]Do tego czasu będzie ona nierówna ;)


Wrotkowska jest akurat ok


No to napisałem, że do czasu gdy zrobią przedłużenie Krańcowej, Wrotkowska zdąży się zepsuć ;)


[quote="Jelcz PR110E #821"]Ale skonczmy juz ten off-topic :)


OK.
Piotrek
 
Posty: 238
Dołączył: wtorek, 25 listopada 2003, 16:39
Lokalizacja: Białystok
Avatar użytkownika

Postprzez Piotrek » czwartek, 2 listopada 2006, 10:19

Gazeta Współczesna


[size=150]Mniej do kieszeni[/size]


Kierowcy jeżdżący autobusami komunikacji miejskiej nie chcą prowadzić nowych pojazdów marki MAN. Wszystko przez to, że nowe autobusy zużywają więcej paliwa, a to z kolei - jak twierdzą - odbija się na ich pensjach.

- Od lat dostajemy niskie wypłaty. Młodzi kierowcy nawet niewiele ponad 1 tys. złotych. Jeżeli ktoś zaoszczędził na paliwie, to dostawał dodatek w wysokości około 200 złotych za zaoszczędzone 150-250 litrów paliwa. Kierowcy, którzy kierują nowymi pojazdami mówią, że teraz zaoszczędzić się nie da. Jak więc żyć? - pyta Wiesław Skowroński, kierowca, członek Rady Nadzorczej Komunalnego Przedsiębiorstwa Komuni-kacji Miejskiej w Białymstoku. - Ale jest jeszcze jeden aspekt tej sprawy. Kto zapłaci za tak wysokie zużycie paliwa?
Pretensji kierowców nie rozumie Sławomir Modzalewski, prezes KPKM.
- Nie mogę tego pojąć, że kierowca, jeżdżąc nowym autobusem, który nie jest tak zużyty jak stary jelcz, ma pretensje. Problem wynika zapewne z tego, że stare autobusy miały manualną skrzynię biegów i technika jazdy mogła prowadzić rzeczywiście do tego, że oszczędzali oni paliwo. W nowych autobusach natomiast jest automatyczna skrzynia biegów - tłumaczy Sławomir Modzalewski. - Poza tym nowe autobusy są ekologiczne - dodaje.
Zapytaliśmy mieszkańców Białegostoku, co sądzą na ten temat.
- Uważam, że nawet jeżeli nowe autobusy są droższe w utrzymaniu, to i tak lepiej do nich dołożyć niż narażać życie jeżdżąc starymi jelczami - mówi Magdalena Jóźwiak z Białegostoku.
- Może władze naszego miasta znalazłyby jakiś złoty środek i następnym razem kupiły autobusy oszczędne, wygodne i ekologiczne - zastanawia się Mirosław Łupiński, emeryt z Białegostoku.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » czwartek, 2 listopada 2006, 11:17

A moze po prostu skonczyc z idiotycznym systemem rozliczania kierowcow z przepalow i oszczednosci?

Pzdr.
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz