Aby wszyscy pasażerowie przeżyli

infotrans
25.11.2016 12:54
0 Komentarzy

Zapewnienie bezpieczeństwa pieszym to jedno z priorytetowych zadań policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze prowadzą cyklicznie działania „Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego”, podczas których bacznie przyglądają się relacjom kierowca – pieszy. W parze z działaniami kontrolno – prewencyjnymi idzie także szeroko rozumiana profilaktyka dotycząca bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Jest wiele inicjatyw propagujących bezpieczeństwo pieszych. Największy nacisk kładziemy na promocję używania elementów odblaskowych. Policjanci prowadzą spotkania edukacyjne z różnymi grupami osób – od najmłodszych począwszy skończywszy na seniorach. W związku z niepokojącą tendencją wzrostu wypadków z udziałem pieszych postanowiliśmy wykorzystać jeszcze jeden kanał dotarcia do świadomości pieszych – mówi mł. insp. Robert Zalewski Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie.

Otóż od 12 XI 2016 w wybranych olsztyńskich autobusach miejskich i tramwajach można usłyszeć proste, krótkie komunikaty głosowe.

Komunikaty dotyczą podstawowych zasad bezpieczeństwa pieszych. Dla wielu wydadzą się one oczywiste, w praktyce jednak bardzo często są ignorowane, a to niesie za sobą tragiczne skutki. Postanowiliśmy poprosić o pomoc Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie. Dzięki pomocy i zaangażowaniu przedstawicieli ZDZiT-u możemy dotrzeć do pasażerów komunikacji miejskiej – dodaje mł. insp. Robert Zalewski

„Uważaj na przejściu dla pieszych. Przed przejściem rozejrzyj się. Nie wchodź z marszu na przejście, upewnij się, że możesz przejść bezpiecznie” – mówi syntezator mowy.Przejście dla pieszych to „powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi”. Tyle definicja. Z zasady przejście dla pieszych ma być miejscem bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Niestety nie zawsze tak jest.

W tym miejscu przecinają się ścieżki kierowców i pieszych. Wystarczy, że ktoś zignoruje przepisy ruchu drogowego i może dojść do niebezpiecznej sytuacji. W konfrontacji z autem pieszy niestety nie wygra – podkreśla naczelnik Zalewski.

Jego słowa potwierdzają analizy policyjnych statystyk. W ciągu dziesięciu miesięcy 2016 roku na 270 wypadków z udziałem pieszych aż 107 miało miejsce na przejściu dla pieszych: 7 osób zginęło, a 112 zostało rannych.

Warto więc pamiętać, że samo przejście dla pieszych nie zapewni bezpieczeństwa. Niezmiernie ważne jest stosowanie się do przepisów, koncentracja i zasada ograniczonego zaufania. To, że pieszy widzi kierowcę, nie oznacza wcale, że kierowca zauważył także pieszego. Jeśli nie mamy pewności, że kierowca zamierza się zatrzymać, nie wchodźmy na przejście.

Tylko na zielonym

To oczywista zasada i nie wymaga specjalnych wyjaśnień. Przykłady z życia pokazują, jak często piesi ignorują ten przepis, wchodząc na przejście na czerwonym świetle. Tłumaczenia typu „zdążę”, „śpieszę się”, „przecież nic nie jedzie” nie pomogą. Piesi ryzykują własnym życiem ignorując sygnalizację, muszą także liczyć się z mandatem.

Noś odblaski

Piesi muszą pamiętać, że zgodnie z prawem poza obszarem zabudowanym po zmroku muszą używać odblasków. Mimo, że w obszarze zabudowanym takiego obowiązku nie ma, to także i w mieście, w świetle latarni pieszy jest bardziej widoczny kiedy posiada elementy odblaskowe, niż gdyby ich w ogóle nie miał. Od początku roku na Warmii i Mazurach policjanci odnotowali 1488 przypadków braku wymaganych prawem odblasków. 922 osoby zostały ukarane mandatem, 526 pouczono. Skierowano także 40 wniosków o ukaranie do sądu.

Pieszy w policyjnych statystykach

Od początku roku do końca października 2016 roku na warmińsko ? mazurskich drogach doszło do 270 wypadków z udziałem osób pieszych. To o blisko 40 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W wypadkach 23 osoby poniosły śmierć, a 271 zostało rannych. Policjanci odnotowali też 206 kolizji drogowych z udziałem osób pieszych.

Kierujący spowodowali 170 wypadków drogowych, natomiast piesi spowodowali 72 wypadki. Najwięcej wypadków z udziałem pieszych miało miejsce w październiku – 38, niestety w tym też miesiącu odnotowano najwięcej zabitych i rannych.

Z analizy danych dotyczących tych wypadków wynika, że najczęściej uczestniczyli w nich piesi w wieku 60+ (84 wypadki) oraz piesi w wieku 40-59 lat (78 wypadków). Wśród przyczyn 72 wypadków spowodowanych przez pieszych znalazły się:

    nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem (36 wypadków)

    inne przyczyny (9 wypadków)

    nieostrożne wejście na jezdnię : zza pojazdu, przeszkody (7 wypadków)

    przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (6 wypadków)

    wejście na jezdnię przy czerwonym świetle (6 wypadków)

Komentarze