Przetargi na dostawy autobusów dla MPK - Kraków

Wasze opinie o przetargach związanych z autobusami i komunikacją miejską.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » wtorek, 31 grudnia 2002, 17:22

[quote]
On 2002-11-13 21:02, Leszek Matula napisał:
[quote]
On 2002-11-13 18:14, zbyrus napisał:
Niestety sprawdziło się to. Wprawdzie na razie nie widziałem ŻADNEGO nowego autobusu w Krakowie, ale w czasopiśmie Transport Technika Motoryzacyjna pisano, że Jelcz dostarcza 15 autobusów Jelcz M121MB/1 do Krakowa. A propos, to co to znaczy ta jedynka po ukośniku? Czyżby jakaś wersja tego Jelcza.

W Krakowie już jest 5 Jelczy M181MB. Od pozostałych pojazdów różnią się nowym przegubem Hubnera, magistralą CAN i innymi drobnumi rzeczami (podgrzewana szyba przy przednim wyświetlaczu, itd.).
M121MB będą pod koniec grudnia.


Rok się kończy, a na razie przyszło tylko tych 5 przegubowców M181MB (ale mają one poprawione przełożenie mostu, i chyba te z ubiegłego roku też mają ten lepszy most). Zupełnie nie widać, żeby przyszły te M121MB (ponoć też mają mieć to skorygowane przełożenie, ale i tak nie takie jak oryginalne Mercedesy M122). Scanii Omnicity Artic też nie widać, a ilostan taboru autobusowego w Krakowie w ciągu 16 lat zmniejszył się o prawie 200 sztuk (w 1986 r. było najwięcej autobusów w historii MPK, przy czym największy upadek ilościowy był w 2000 r.). Ja uważam, iż realna potrzeba komunikacji krakowskiej to zwiększenie ilostanu taboru o conajmniej 50 - 60 sztuk w porównaniu ze stanem obecnym (w 1986 r. były spore rezerwy taboru), natomiast (ale nie trzyma się to tematyki teg forum, ale komunikacji w ogóle), z powodzeniem możnaby ograniczyć ilostan taboru tramwajowego o ok. 20 - 25 składów (40 wagonów) - i tak by była pewna rezerwa.
Czekam z niecierpliwością na dostawę nowych autobusów do Krakowa.
Pavlack
 
Posty: 121
Dołączył: poniedziałek, 23 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa

Postprzez Pavlack » wtorek, 31 grudnia 2002, 19:03

Mylisz się! Już teraz brakuje nam taboru tramwajowego! Nie wolno niczego kasować, lub tylko w zamian za nowe tramwaje. Ale kończę, bo to nie na temat (w końcu forum autobusowe :smile:
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » środa, 1 stycznia 2003, 21:01

Jeeezu, zbyrus, palnąłeś w tej chwili chyba najgłupszą rzecz w swoim życiu. Właśnie z autobusami mamy pewną nadwyżkę (można to zobaczyć, gdy podczas remontów torowisk jeżdżą linie zastępcze, a nie obcina się innych, można też po prostu przejść się do zajezdni), natomiast tramwajów nam właśnie brakuje - to dlatego pojawiają się składy 2*105Na na #13. Gdybyśmy mieli na tyle taboru, cała trzynastka byłaby obsługiwana trójskładami. Zresztą przejdź się do zajezdni. Też się kłóciłem na <a href="http://www2.gazeta.pl/forum/790620,30353,790602.html?f=409">forum</a>, aż się nie pofatygowałem pod zajezdnię i nie przeżyłem bolesnego rozczarowania - jedynymi tramami, jakie stały były te przygotowywane do remontu.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » czwartek, 2 stycznia 2003, 13:51

[quote]
On 2003-01-01 20:01, Locutus napisał:
Jeeezu, zbyrus, palnąłeś w tej chwili chyba najgłupszą rzecz w swoim życiu. Właśnie z autobusami mamy pewną nadwyżkę (można to zobaczyć, gdy podczas remontów torowisk jeżdżą linie zastępcze, a nie obcina się innych, można też po prostu przejść się do zajezdni), natomiast tramwajów nam właśnie brakuje - to dlatego pojawiają się składy 2*105Na na #13. Gdybyśmy mieli na tyle taboru, cała trzynastka byłaby obsługiwana trójskładami. Zresztą przejdź się do zajezdni. Też się kłóciłem na <a href="http://www2.gazeta.pl/forum/790620,30353,790602.html?f=409">forum</a>, aż się nie pofatygowałem pod zajezdnię i nie przeżyłem bolesnego rozczarowania - jedynymi tramami, jakie stały były te przygotowywane do remontu.

Te potwornie długie 13-ki paraliżują ruch w centrum miasta, utrudniając przejazd m. in. autobusom. A częstotliwość kursowania tramwajów jest potwornie duża, a autobusów bardzo mała. Mogłoby być mniej tramwajów i mniejsza ich częstotliwość, natomiast autobusy powinny jeździć CZĘŚCIEJ. Trudno każdemu kazać jeździć tramwajem (odbierać możliwość dojazdu autobusem). Na pewnych liniach częstotliwość kursowania autobusów (np. linia 128) powinna być 5 minut w szczycie). Podam jeszcze przykład - przy każdej korekcie rozkładów ograniczają częstotliwość na linii 502 a jest potwornie zatłoczona, zaś tramwaj linii 10 jeździ przez cały dzień częściej niż co 10 minut (w praktyce) i co 2-gi skład jest w nim PUSTY.
Alke to forum jest właściwie autobusowe, więc raczej powinniśmy popierać w nim autobusy.
Leszek Matula
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 1675
Dołączył: czwartek, 15 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcimia
Avatar użytkownika

Postprzez Leszek Matula » czwartek, 2 stycznia 2003, 14:30

Do Zbyrusa: Zakładając, że połowa składów linii 13 jeździ w składach 3x105Na a reszta 2x105Na, linia 3 jeździ 2x 105Na. Linie te jeżdżą co 10 minut i w porannym szczycie z Bieżanowa przyjmijmy średnie zapełnienie pociągu tramwajowego na poziomie 90% (zakładając, że 1 wóz 105Na mieści 125 osób) to daje w ciągu godziny (np. od 7 do 8 rano) 27 wagonów x 125 osób x 0,9 = 3037,5 osób. Teraz załóżmy, że chcemy tych ludzi przewieźć linią 502. Zakładajac, że Ikarus 280 zabiera 160 osób podzielmy 3037,5 przez 160. Wychodzi ze w ciągu godziny potrzeba 18,98 Ikarusa 280. Czyli co 3 minuty musiałoby jechać 502 obłsugiwane Ikarusem 280. Do tego należy dodać jeszcze obecny potok podróżnych na 502. Oczywiście jest to głupi i nierealny pomysł dlatego, że:
1. Zwiększyło by to znacząco zatłoczenie na i tak bardzo zatłoczonych ul. Wielickiej, Starowiślnej, Westerplattem, Basztowej,
2. 502 stoi w korkach, tramwaj jedzie torowiskiem wydzielonym,
3. Zwiększone zatrucie środowiska,
4. Nie ma i nie bedzie tylu autobusów,
5. W ciągu godziny potrzebujesz 19 kierowców autobusów a motorniczych tylko 12 do przewiezienia tego samego potoku podróżnych.
6. Nie wiem ile prądu zużywa 105Na na 100 km :wink: ale Ikarus 280 pożera ok. 40 l./100km. i wydaje mi się, że koszta oleju napędowego wyszłyby większe niż prądu.
Piszę to jako miłośnik autobusów a nie tramwajów.
Pozdrawiam
Leszek Matula

_________________
Prijemnu cestu Vam praje vodic Leszek Matula :smile:

<font size=-1>[ Ta wiadomość została zmieniona przez: Leszek Matula dnia 2003-01-02 13:32 ]</font>
dalnlod
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 933
Dołączył: sobota, 16 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez dalnlod » czwartek, 2 stycznia 2003, 14:55

Chciałem tyko napisać , że więcej autobusów to większe korki itd. , nie mówiąc juz o środowisku, .......ale zrobił to za mnie Leszek.
DZienx
http://WWW.BOJKOT-WYBOROW.ORG
Pavlack
 
Posty: 121
Dołączył: poniedziałek, 23 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa

Postprzez Pavlack » czwartek, 2 stycznia 2003, 18:03

Popieram Leszka!!!!

Zbyrus teraz pewnie znowu wymyśli jakiś bezsensowny kontrargument :smile:
Bartek z Wrocka
 
Posty: 2
Dołączył: niedziela, 9 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Wrocławia

Postprzez Bartek z Wrocka » niedziela, 9 lutego 2003, 21:37

Ja tam polecam Solarisy u 12 i Volvo 7000! To sa dobre busy.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » poniedziałek, 10 lutego 2003, 01:22

niom... tylko Kraków stara się (jak większość trzeźwo myślących firm KM) ograniczać różnorodność eksploatowanego taboru. I tak np. w zajezdni Płaszów są eksploatowane wyłącznie scanie (CN113ALB, CN113CLL, CN94UA, CN94UB). W zajezdni Wola Duchacka mamy głównie jelcze, większość z silnikiem mercedesa (w tym jednego rodzynka M182MB, wyprodukowanego wprawdzie przez jelcza, ale posiadającego trójramienną gwiazdę na masce) oraz ikarusy 280 (+ niewielka ilość melonów). Największy bajzel panuje w zajezdni Bieńczyce, gdzie można spotakć zarówno świniaki, jak i stare jelcze 120M, melony, jelcze M121M i M121MB, czy MANy... liczę na uporządkowanie tego w najbliższym czasie...
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » poniedziałek, 10 lutego 2003, 17:12

[quote]
On 2003-01-01 20:01, Locutus napisał:
Jeeezu, zbyrus, palnąłeś w tej chwili chyba najgłupszą rzecz w swoim życiu. Właśnie z autobusami mamy pewną nadwyżkę (można to zobaczyć, gdy podczas remontów torowisk jeżdżą linie zastępcze, a nie obcina się innych, można też po prostu przejść się do zajezdni), natomiast tramwajów nam właśnie brakuje - to dlatego pojawiają się składy 2*105Na na #13. Gdybyśmy mieli na tyle taboru, cała trzynastka byłaby obsługiwana trójskładami. Zresztą przejdź się do zajezdni. Też się kłóciłem na <a href="http://www2.gazeta.pl/forum/790620,30353,790602.html?f=409">forum</a>, aż się nie pofatygowałem pod zajezdnię i nie przeżyłem bolesnego rozczarowania - jedynymi tramami, jakie stały były te przygotowywane do remontu.

A dziś właśnie widziałem 3-wagonową 13-kę, w której drugi i trzeci wagon były prawie puste (po kilka osób), pierwszy średnio zapełniony. I taki długi skład paralizuje ruch autobusom. Ostatnio dodano też długei 3-wagonowe 8-ki, gdzie też panuje wielki luz (a autobusy pękają w szwach). Niech zwiększą ilość autobusów a rozklekotane tramwaje, do których strach wsiąść niech sprzedadzą na złom.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » poniedziałek, 10 lutego 2003, 18:35

[quote]
On 2003-02-10 00:22, Locutus napisał:
niom... tylko Kraków stara się (jak większość trzeźwo myślących firm KM) ograniczać różnorodność eksploatowanego taboru. I tak np. w zajezdni Płaszów są eksploatowane wyłącznie scanie (CN113ALB, CN113CLL, CN94UA, CN94UB). W zajezdni Wola Duchacka mamy głównie jelcze, większość z silnikiem mercedesa (w tym jednego rodzynka M182MB, wyprodukowanego wprawdzie przez jelcza, ale posiadającego trójramienną gwiazdę na masce) oraz ikarusy 280 (+ niewielka ilość melonów). Największy bajzel panuje w zajezdni Bieńczyce, gdzie można spotakć zarówno świniaki, jak i stare jelcze 120M, melony, jelcze M121M i M121MB, czy MANy... liczę na uporządkowanie tego w najbliższym czasie...


Co to są melony i świniaki?
Pavlack
 
Posty: 121
Dołączył: poniedziałek, 23 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa

Postprzez Pavlack » poniedziałek, 10 lutego 2003, 21:30

melon - Autosan H6
świniak - Ikarus 280
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » sobota, 26 kwietnia 2003, 14:52

[quote]
On 2003-02-11 02:54, Locutus napisał:
Towarzyszu Doktorze! Ja też widuję trójwagonową trzynastkę pustawą całkiem często. No bo poza godzinami szczytu UFO na jakiejkolwiek linii jest zbytkiem łaski. I stąd podmiany w godzinach wieczornych i późnopopołudniowych. Ale w szczycie trójskłądy są tam niezbędne, po przerzuceniu części z nich na #8 (która nawet w szczycie nie jest w stanie ich zapełnić) ludzie zostają na przystankach, gdy przyjedzie jeden z dwuskładów. Mnie samego niedawno spotkała taka wątpliwa przyjemność. No a trudno, żeby wszystkie ufoki kilka razy dziennie wyjeżdżały i zjeżdżały do zajezdni i były podmieniane (i tak część z nich w międzyszczycie to robi).

A trzymając się Waszej logiki, Towarzyszu, to należałoby przede wszystkim zezłomować autobusy, bo śmierdzą, zanieczyszczają środowisko, możliwościami przewozowymi nie dorównują tramwajom, często blokują ruch uliczny, no i, w przeciwieństwie do tramów, zużywają się (i paliwo też), stając często na przystankach.

Ciekawe, czy kiedyś dostrzeżecie, jak bardzo taka logika jest... bezsensowna, by nie użyć mocniejszych epitetów...


Ja chciałbym teraz kontynuować wątek przetargowy i zapytać Forumowiczów, czy wiedzą, jakie autobusy i ile zakupi krakowskie MPK w bieżącym roku.
Ja uważam, iż powinni koniecznie kontynuować kupno autobusów Scania Omnicity Artic, kupić pewną ilość MAN-ów NG-313 a w przypadku autobusów pojedynczych powinno się dokonać zakupu autobusów Scania Omnicity oraz (na razie nie eksploatowanych w MPK Kraków, ale bardzo ekonomicznych) MAN NL263 (12 m.). Czekam na inne propozycje Forumowiczów (oczywiście autobusowe - tramwajowe powinny być tylko w wątku tramwajowym).
Powinni zaprzestać kupowania Jelczy M121MB a M181MB tylko w ostateczności.
mistral
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 900
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Postprzez mistral » sobota, 26 kwietnia 2003, 16:49

pytanie do kolegi ZBYRUSA.
Nie jestem mocno w temacie komunikacji miejskiej, więc pytam. Czy autobusy JELCZ M121 tak różnią sie na minus od innych, że odradzasz kupowania ich?
Śledząc wypowiedzi forumowiczów niekiedy odnoszę wrażenie, że powinny powstać kluby miłośników poszczególnych marek autobusów, tak zaciekle niektórzy bronią swoich ulubionych autobusów i z podobną zaciętością napiętnują autobusy innych marek.
Nie będzie idealnego autobusu, tzn takiego który jednocześnie byłby wygodny dla pasazerów i kierowców, łatwy w obsłudze, ekonomiczny, nie psuł się itd ....
POZDRAWIAM
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » sobota, 26 kwietnia 2003, 20:57

[quote]
On 2003-04-26 14:52, zbyrus napisał:
[quote]
On 2003-02-11 02:54, Locutus napisał:
Towarzyszu Doktorze! Ja też widuję trójwagonową trzynastkę pustawą całkiem często. No bo poza godzinami szczytu UFO na jakiejkolwiek linii jest zbytkiem łaski. I stąd podmiany w godzinach wieczornych i późnopopołudniowych. Ale w szczycie trójskłądy są tam niezbędne, po przerzuceniu części z nich na #8 (która nawet w szczycie nie jest w stanie ich zapełnić) ludzie zostają na przystankach, gdy przyjedzie jeden z dwuskładów. Mnie samego niedawno spotkała taka wątpliwa przyjemność. No a trudno, żeby wszystkie ufoki kilka razy dziennie wyjeżdżały i zjeżdżały do zajezdni i były podmieniane (i tak część z nich w międzyszczycie to robi).

A trzymając się Waszej logiki, Towarzyszu, to należałoby przede wszystkim zezłomować autobusy, bo śmierdzą, zanieczyszczają środowisko, możliwościami przewozowymi nie dorównują tramwajom, często blokują ruch uliczny, no i, w przeciwieństwie do tramów, zużywają się (i paliwo też), stając często na przystankach.

Ciekawe, czy kiedyś dostrzeżecie, jak bardzo taka logika jest... bezsensowna, by nie użyć mocniejszych epitetów...


Ja chciałbym teraz kontynuować wątek przetargowy i zapytać Forumowiczów, czy wiedzą, jakie autobusy i ile zakupi krakowskie MPK w bieżącym roku.
Ja uważam, iż powinni koniecznie kontynuować kupno autobusów Scania Omnicity Artic, kupić pewną ilość MAN-ów NG-313 a w przypadku autobusów pojedynczych powinno się dokonać zakupu autobusów Scania Omnicity oraz (na razie nie eksploatowanych w MPK Kraków, ale bardzo ekonomicznych) MAN NL263 (12 m.). Czekam na inne propozycje Forumowiczów (oczywiście autobusowe - tramwajowe powinny być tylko w wątku tramwajowym).
Powinni zaprzestać kupowania Jelczy M121MB a M181MB tylko w ostateczności.


Solaró pewnie nie chcą. Dlatego obstawałbym przy tym co zbyrus powiedział. Jednak jako 12 metrowe, może MPK Kraków pokusiłoby się o wypróbowanie Vecto? (ale takiego wypasionego z eleganckiomi siedzonkami)??
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz