Ustawa o transporcie publicznym

Komentarze, opinie, dyskusje o aktualnych wydarzeniach związanych z komunikacją miejską i przemysłem autobusowym.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

q4tryk
 
Posty: 21
Dołączył: sobota, 21 lutego 2009, 11:39

Ustawa o transporcie publicznym

Postprzez q4tryk » poniedziałek, 20 kwietnia 2009, 22:40

Ponieważ nie znalazłem działu prawnego, wrzucam ten wątek do tego działu.
Toczą się prace nad wprowadzeniem Ustawy o transporcie publicznym, która jest implementacją którejś tam dyrektywy UE. Chciałbym aby wszyscy zajęli się analizą przepisów, które mają być wprowadzone, a trzeba będzie się zmierzyć z nowymi wyzwaniami.
Link do strony z ustawą:
http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_ak ... p_zbiorowy
Link do ustawy:
http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_ak ... 3.2009.pdf

Oprócz tego są przepisy wprowadzające ustawę o publicznym transporcie zbiorowym.
Link do strony:
http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_ak ... p_zbiorowy
Link do ustawy:
http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_ak ... 3.2009.pdf

Pierwszy szkodliwy przepis, który zauważyłem to art. 40 pkt 1) ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:

[quote]Art. 40. Funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego odbywa się zgodnie
z następującymi zasadami:
1) przewóz osób odbywa się środkami transportu przystosowanymi do
przewozu osób, odpowiadającymi wymaganym ze względu na rodzaj
przewozu warunkom technicznym; w transporcie drogowym do
przewozu osób używane są wyłącznie:
a) trolejbusy, lub
b) autobusy o liczbie miejsc powyżej 15 łącznie z miejscem
kierowcy, wyposażone w co najmniej 2 drzwi dostępnych dla
pasażerów; wymóg ten nie dotyczy autobusów przeznaczonych
do przewozu osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej
zdolności ruchowej;"


Z tego wynika, że zakazane będzie używanie autobusów, które mają 1 drzwi dostępne dla pasażerów. Ten przepis skutecznie wyeliminuje "busiarzy", ale jednocześnie uderzy też w PKS-y, które zakupiły autobusy szkolne z tylko jednymi drzwiami (któryś z modeli Autosanów).
W art. 1 ustawy Przepisy wprowadzające... jest informacja, że ten przepis wchodzi w życie w dniu 3 grudnia 2014.
Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie przepis Art. 9 pkt 18), w którym w tabeli kar, oprócz kar za jazdę niezgodnie z rozkładem jazdy, jest też kara 1000 zł za "wykonywanie regularnego przewozu osób pojazdem innym niż autobus (...) wyposażonym w co najmniej 2 drzwi dostępnych dla pasażerów". Wskutek przeoczenia ustawodawcy (albo celowego działania?) dla tego przepisu nie ma przepisu przejściowego, więc ten przepis wejdzie w życie w dniu 3 grudnia 2009 r. Obawiam się, że ITD będzie stosować ten przepis już od 3 grudnia 2009 i karać za używanie takich autobusów pomimo tego, że ustawa tego jeszcze nie będzie zabraniać do 2014 roku.

Tak w wielkim skrócie, oprócz tego, gminy, powiaty itp. będą mogły ustalać monopol na "nierentownych" liniach dla jednego przewoźnika, który będzie miał też prawo do rekompensaty strat z tytułu nierentownych przewozów. Będą też opracowywane przez urzędników plany przewozowe, na podstawie których samorządy będą wydawać zezwolenia itp.

Kolejna ciekawostka: w ustawie wpisano wprost możliwość pobierania opłat za wykorzystanie przystanków przez gminy. Maksymalna wysokość opłat to 10 groszy za każde zatrzymanie, ta kwota będzie się zwiększać co roku o wskaźnik inflacji.
Znając pazerność urzędników, będą stosować najwyższą dopuszczalną stawkę tej opłaty. Oczywiście odbije się to na cenach biletów.

Jak będę miał miał czas to wyszukam więcej ciekawostek, zapraszam do komentowania nowego prawa przewozowego :)
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2036
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Ustawa o transporcie publicznym

Postprzez Jarkie » poniedziałek, 27 kwietnia 2009, 19:22

Szukam jakiegoś racjonalnego wytłumaczenia pomysłu,by do przewozu pasażerów stosować tylko autobusy powyżej 15 miejsc i 2 drzwi.I po prostu takiego nie znalazłem.
Na myśl przychodzi mi tylko to,by ułatwić ewakuację pasażerów w razie jakiegoś zagrożenia.Niemniej jednak duży autobus (powiedzmy 50 miejsc) wyposażony w 2 drzwi chyba znacznie bardziej utrudnia ewakuację niż kilkunastoosobowy bus.
Więc najprawdopodobniej chodzi o pieniądze i wprowadzenie utrudnienia dla niektórych przewoźników,a co za tym idzie dla pasażerów.Zakup busów (np.Iveco Turbo Daily) przez PKSy nie jest podyktowany jakimś pustym wymysłem,lecz tym że taki bus jest bardziej opłacalny na trasach o niewielkiej frekwencji.Gdy ten przepis wejdzie w życie,będziemy mieli kolejne okrojenia rozkładów jazdy (w przypadku busiarzy likwidacje linii),a co za tym idzie sporo ludzi straci możliwość dojazdu.Już teraz mieszkańcy wiosek mówią,że bez samochodu nie ma życia,bo PKS nie kursuje,potem będzie jeszcze gorzej :( Również wiele gmin w Polsce używa busów do przewozów szkolnych,w nich też to uderzy.
Dodatkowo podobno planowane jest wprowadzenie "podatku ekologicznego" od właścicieli starszych samochodów,co teoretycznie nie jest może aż takie złe,niemniej pieniądze będą raczej podwyżką dla ministrów itp :evil: .Mało kogo będzie stać na nowy samochód lub płacenie niemałych pieniędzy.
Pożyjemy,zobaczymy,ale ja nie widzę dobrze tego wszystkiego...