e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Komentarze, opinie, dyskusje o aktualnych wydarzeniach związanych z komunikacją miejską i przemysłem autobusowym.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

artpl
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 79
Dołączył: poniedziałek, 21 maja 2007, 21:15
Lokalizacja: Świnoujście
Avatar użytkownika

e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez artpl » poniedziałek, 6 grudnia 2010, 09:45

PAP/Puls Biznesu - 06-12-2010 05:22
Opłaty za korzystanie z dróg wzrosną z 8 do 20 - 53 groszy za kilometr - dowiaduje się "Puls Biznesu".
Od 1 lipca 2011 r. ma zostać uruchomiony elektroniczny system poboru opłat za przejazd drogami krajowymi dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Dotąd przewoźnicy mieli obowiązek kupowania winiet, będących zryczałtowaną zapłatą za korzystanie z naszych dróg. Jednocześnie winiety zwalniały ich z opłaty za przejazd istniejącymi już płatnymi odcinkami autostrad.

"Dla korzystających z winiet, średni koszt przejazdu 1 km wynosił 8 groszy. Od lipca najniższa stawka wyniesie 20 gr. za km - proponuje Ministerstwo Infrastruktury. To kwota dla pojazdów spełniających co najmniej normę emisji spalin EURO 4 i ważących od 3,5 do 12 ton. Większe pojazdy, a dodatkowo emitujące spaliny wg starszej normy EURO 2, zapłacą maksymalnie nawet 53 gr.

Widać, jak na dłoni, że ministerstwo chce promować pojazdy bardziej przyjazne środowisku. Jednak ciężarówki z normą EURO 2 nadal stanowią aż 82 proc. całej floty, ciągniki z naczepą - 69 proc., zaś autokary aż 87 proc. Oznaczałoby to znaczny wzrost kosztów dla branży transportu drogowego. Stąd protesty przewoźników, co do wysokości proponowanych stawek. Odnowienie parku maszynowego stanowi dla nich spory wydatek i wymaga czasu.

Po przeciwnej stronie są operatorzy płatnych odcinków autostrad, którym wysokie stawki i objęcie nimi jak największej sieci dróg są na rękę. A to dlatego, że po zniknięciu winiet, od 1 lipca 2011 r. znów będą pobierać opłaty od ciężarówek i autobusów.

Do 17 grudnia potrwają społeczne konsultacje ministerialnego projektu. Urzędnicy zapowiadają też, że podejmą kroki, mające zniechęcić kierowców do korzystania z alternatywnych, nie objętych mytem, tras.

Trudno dzisiaj przewidzieć, czy zmiana systemu poboru i stawek za kilometr spowoduje podniesienie taryf u przewoźników, a co za tym idzie, podwyżek cen towarów. Konkurencja w branży jest ogromna, więc nowe regulacje mogą jedynie obniżyć rentowność dla przedsiębiorców w niej działających.

Nie ulega jednak wątpliwości, że po wprowadzeniu elektronicznego systemu opłat, do budżetu zaczną wpływać duże pieniądze - konstatuje "Puls Biznesu".

[url]http://www.wnp.pl/wiadomosci/126958.html[/url]
[color=#00BF00]PozdrawiamArtur[/color][color=#FF0000]Setra S 315 HD[/color]tel. 600 600 065
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez dab » poniedziałek, 6 grudnia 2010, 11:22

Dzisiaj rano to czytałem w różnych serwisach i normalnie mnie zatkało. Przecież to jest podwyżka o ponad 600 %. Ministerstwo chce promować pojazdy bardziej przyjazne środowisku. Tylko jak ku... ten przewoźnik ma wymienić stary pojazd na przyjazny środowisku, jak na niego nigdy nie zarobi przy takich kosztach prowadzenia firmy . Coś mi się zdaje że będzie w przyszłym roku blokowanie dróg jak w Grecji albo Hiszpanii jak to przejdzie.
Diesel sound...
artpl
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 79
Dołączył: poniedziałek, 21 maja 2007, 21:15
Lokalizacja: Świnoujście
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez artpl » poniedziałek, 6 grudnia 2010, 12:51

[quote="dab"]Dzisiaj rano to czytałem w różnych serwisach i normalnie mnie zatkało. Przecież to jest podwyżka o ponad 600 %. Ministerstwo chce promować pojazdy bardziej przyjazne środowisku. Tylko jak ku... ten przewoźnik ma wymienić stary pojazd na przyjazny środowisku, jak na niego nigdy nie zarobi przy takich kosztach prowadzenia firmy . Coś mi się zdaje że będzie w przyszłym roku blokowanie dróg jak w Grecji albo Hiszpanii jak to przejdzie.


odpowiedź jest tylko jedna[color=#FF0000]
BY ŻYŁO SIĘ LEPIEJ!
[/color]


[img]http://img232.imageshack.us/img232/4750/1291308684bydwajcoukrad.jpg[/img]
[color=#00BF00]PozdrawiamArtur[/color][color=#FF0000]Setra S 315 HD[/color]tel. 600 600 065
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez dab » poniedziałek, 6 grudnia 2010, 14:04

Tak, to jest polityka neoliberalna. Łatanie budżetu kosztem najbiedniejszych. PO zawsze tak robiło i robić będzie (nie żeby jakiś PiS był lepszy). Do tego Stalexport, który będąc prywatną firmą trzęsie ministerstwem. To jest dopiero mega przekręt.
Diesel sound...
Jaskółka
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 119
Dołączył: piątek, 3 września 2010, 23:01

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez Jaskółka » wtorek, 7 grudnia 2010, 08:12

No to we wszystkich PKSach od 1 lipca 2011 podwyżka biletów sie szykuje...i to realnie o te ok. 50gr. Skoro rząd pod butem prywatnej firmy zarzadzającej publicznymi drogami zbudowanymi za publiczne pieniądze chce se odbijać na najbiedniejszych to niestety najbiedniejsi musza szukac gdzie i na kim moga sobie to odbić. W przypadku PKSów...na jeszcze biedniejszych ich klientach.
Pozdro ekipa rządzaca i wszyscy którzy 2 tyg. temu lub przedwczoraj posadzili na stołkach jaiegoś POwca. NIe to, żeby PiS był lepszy, ale obie te duże partie mają podobny program z głównym załozeniem drenażu kieszeni obywatelskiej do granic możliwosci.
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1521
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez zbyrus » wtorek, 7 grudnia 2010, 10:59

Mogą pogrążyć transport. Przynajmniej autobusy (autokary) powinny być z tego zwolnione, tym bardizej, że stawki wydają się być ASTRONOMICZNE.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez dab » wtorek, 7 grudnia 2010, 11:07

Transportu raczej nie pogrążą, przecież ktoś te towary i ludzi musi wozić. Raczej odbije się to na wszystkich cenach. Zapłacą za to wszyscy. Następna ukryta podwyżka się szykuje, o której jest cichutko. W tym czasie zagaduje się ludzi głupotami, np. śniegiem, Smoleńskiem itp.
Diesel sound...
artpl
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 79
Dołączył: poniedziałek, 21 maja 2007, 21:15
Lokalizacja: Świnoujście
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez artpl » wtorek, 7 grudnia 2010, 11:41

jednym z celów takiej astronomicznej podwyżki jest chęć szybkiego zwrotu całej inwestycji i tzw. "nachapanie się" wykonawcy tego systemu na garbie przewoźników. Nie tak dawno na portalu wnp.pl opisywali jak to było w Czechach, otóż tam ten system zwrócił się wykonawcy bodaj po niecałym roku! A przez kolejne lata kasiora leci im "na czysto" do kieszeni. U nas zapewne będzie podobnie tylko 2x gorzej i 3x drożej biorąc POprawkę na obecnych miłośników kręcenia lodów jacy nami rządzą.

Na zakończenie kilka optymistycznych słów
Donald Franciszek Tusk nas obroni,swoim ciałem nas zasłoni i ogrzeje,kiedy wieje,trzeba wierzyć,mieć nadzieję!
[color=#00BF00]PozdrawiamArtur[/color][color=#FF0000]Setra S 315 HD[/color]tel. 600 600 065
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2214
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez TFZ » wtorek, 7 grudnia 2010, 12:37

[quote="Jaskółka"]No to we wszystkich PKSach od 1 lipca 2011 podwyżka biletów sie szykuje...i to realnie o te ok. 50gr. Skoro rząd pod butem prywatnej firmy zarzadzającej publicznymi drogami zbudowanymi za publiczne pieniądze chce se odbijać na najbiedniejszych to niestety najbiedniejsi musza szukac gdzie i na kim moga sobie to odbić. W przypadku PKSów...na jeszcze biedniejszych ich klientach.
Tyle, że to wcale nie musi spowodować wzrostu wpływów, bo po prostu kolejnych ileś osób zrezygnuje z podróży albo wybierze własny samochód.
[quote="dab"]Tak, to jest polityka neoliberalna.
Uprzejmie proszę o niewciskanie kitu; polityka liberalna czy neoliberalna polegałaby na czymś dokładnie przeciwnym - na obniżeniu podatków/kosztów. Obecna PO nie ma NIC wspólnego z polityką liberalną (podnoszenie podatków jest najlepszym dowodem).
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez dab » wtorek, 7 grudnia 2010, 13:06

PO wg. definicji i swoich założeń jest partią liberalizmu konserwatywnego. Niby też wg. założeń opowiada się za obniżaniem podatków i podatkiem liniowym. Tyle definicja. Ale z drugiej strony bezczelnie oszukuje ludzi ukrywając podnoszenie podatku przez takie właśnie akcje jak z tym mytem. Dodatkowo ma po swojej stronie usłużne media, które kłamią jak im się każe.
Tu przyznaję ci rację TFZ.
Diesel sound...
artpl
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 79
Dołączył: poniedziałek, 21 maja 2007, 21:15
Lokalizacja: Świnoujście
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez artpl » wtorek, 7 grudnia 2010, 16:02

[quote="dab"]PO wg. definicji i swoich założeń jest partią liberalizmu konserwatywnego. Niby też wg. założeń opowiada się za obniżaniem podatków i podatkiem liniowym. Tyle definicja. Ale z drugiej strony bezczelnie oszukuje ludzi ukrywając podnoszenie podatku przez takie właśnie akcje jak z tym mytem. Dodatkowo ma po swojej stronie usłużne media, które kłamią jak im się każe.
Tu przyznaję ci rację TFZ.


w necie znalazłem taki skrót PO:
Potrafią Okraść
[color=#00BF00]PozdrawiamArtur[/color][color=#FF0000]Setra S 315 HD[/color]tel. 600 600 065
artpl
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 79
Dołączył: poniedziałek, 21 maja 2007, 21:15
Lokalizacja: Świnoujście
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez artpl » czwartek, 9 grudnia 2010, 09:22

Przewoźnicy drogowi będą wyciskani jak cytryny?

Obecnie samochód ciężarowy ponosi stałe opłaty, pobierane za pośrednictwem systemu winietowego, w wysokości ok. 8 gr za 1 kilometr, a rocznie - nieco ponad 3 tys. zł. Jeżeli w rozporządzeniu Rady Ministrów do wdrożenia ustawy o elektronicznym systemie poboru opłat zostaną przyjęte proponowane stawki 46 zł/km, to koszty z tego tytułu wzrosną sześciokrotnie.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych zamówiło raport na temat możliwych zmian sposobu naliczania i wysokości pobieranych opłat oraz skutków dla sektora przewozów samochodowych. Sporządziła go Magdalena Osińska z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, także w oparciu o ankietę przeprowadzoną wśród 560 przedsiębiorstw transportu samochodowego. Raport ma dostarczyć merytorycznych argumentów środowisku transportowców w dyskusji z ministrem infrastruktury i sejmową Komisją Infrastruktury nad przewidywaną wysokością stawek pobieranej elektronicznie opłaty za przejazd.

W miejsce opłat okresowych wprowadzone zostaną opłaty pobierane elektronicznie, których wysokość uzależniona będzie od długości przejechanego odcinka drogi płatnej. Przewoźnicy będą musieli również dodatkowo zapłacić za poruszanie się po autostradach prywatnych, zarządzanych przez prywatnych koncesjonariuszy. Autorka przypomina, że w pierwszym okresie systemem elektronicznego poboru myta objętych będzie ok. 1600 km dróg, a więc nie na wszystkich drogach krajowych, nie mówiąc już o drogach niższych klas.

Pomimo bliskiego terminu wprowadzenia systemu elektronicznego poboru myta (1 lipca 2011 r.), rząd dotychczas nie określił jednostkowych stawek opłaty elektronicznej. Jednak na podstawie dokumentów sporządzonych do celów przetargu na e-myto znaleźć można propozycje stawek opłat za przejazd 1 km drogi krajowej z podziałem na pięć kategorii dróg. Według wstępnych założeń, ciężarówki pow. 12 t klasy EURO III (ok. 46 proc. taboru w ankietowanych firmach) będą płacić 46 gr/km na autostrad "ogółem", 23 gr - na autostradach współfinansowanych z budżetu UE, 20 gr - na drogach ekspresowych z dotacją unijną, a po 10 gr na pozostałych drogach. Należy dodać, że wyliczenia dla ciężarówek wyższych klas "ekologicznych" (EURO IV i V) są mniejsze o połowę.

Z badania autorki wynika, że jedna ciężarówka użytkowana w transporcie międzynarodowym przejeżdża 107,3 tys. km rocznie, natomiast w ruchu krajowym - 43,3 tys. km. Średni koszt przejazdu 1 km (wliczając koszty paliw, opłaty drogowe, amortyzację, raty leasingowe, itp.) wyniósł w badanych firmach 2,52 zł, a uwzględniając przejazdy powrotne bez ładunku - był wyższy o ok. 15-20 proc.

Średnie dotychczasowe opłaty za korzystanie z dróg w przeliczeniu na jeden pojazd wynosiły 3017,5 zł/rok. Dokonują przeliczeń przy różnych założeniach autorka szacuje, że średnia opłata za przejazd 1 kilometra drogi krajowej to 18 gr (reszta rozkłada się na trasy międzynarodowe).

Przyjmując stawki orientacyjne podane przez GDDKiA dla pojazdów o dmc powyżej 12 t i klasie EURO III w raporcie wylicza się, że wprowadzenie e-myta będzie skutkować natychmiastową opłatą roczną za przejazdy po drogach krajowych w wysokości 4950 zł w wariancie I (przejazd rocznie 44 tys. km) i 7727,8 zł w wariancie II (przejazd 69 tys. km). Zatem nowe stawki dotkliwiej odczują przedsiębiorcy w większym, niż przeciętnie, stopniu korzystający z odcinków płatnych.

Z porównania systemów opłat za przejazd w innych krajach UE autorka stwierdza, że obciążenia transportu drogowego w Polsce będą rosły, zmniejszając konkurencyjność tego środka. Dotyczyć to jednak będzie przejazdów po drogach krajowych, objętych nowym systemem.

- ZMPD, a także Forum Transportu Drogowego, stoją na stanowisku, że środowisko nie może się zgadzać na tak wielki wzrost kosztów naszych przedsiębiorstw - mówi prezes ZMPD Jan Buczek - Uznajemy konieczność wprowadzenia elektronicznego systemu, ale nie rozumiemy, dlaczego ma on oznaczać podwyżki. Modernizacja infrastruktury nie może być pretekstem do wyciskania przedsiębiorców jak cytryny.

[url]http://www.wnp.pl/wiadomosci/przewoznicy-drogowi-beda-wyciskani-jak-cytryny,127281_1_0_0_0_0.html[/url]
[color=#00BF00]PozdrawiamArtur[/color][color=#FF0000]Setra S 315 HD[/color]tel. 600 600 065
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez dab » czwartek, 9 grudnia 2010, 10:58

Trzeba chyba wrócić do furmanek.
Diesel sound...
lukmek
 
Posty: 18
Dołączył: środa, 28 maja 2008, 08:14

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez lukmek » czwartek, 9 grudnia 2010, 13:03

Nie przypuszczam, żeby firmy miały za co kupować nowe pojazdy. Chyba najtańszym sposobem na obniżenie opłat będzie montaż filtrów cząstek stałych podwyższającą normę czystości spalin do Euro 4. Jednak to też nie jest tania zabawa.
j.centkiewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1729
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: e-myto czyli 53 grosze za kilometr

Postprzez j.centkiewicz » środa, 28 sierpnia 2013, 10:25

Stanowisko PIGTSiS wyrażające opinię o projekcie zmian do ustawy o autostradach płatnych:
http://www.pigtsis.pl/content/files/15/ ... 30_001.pdf
Następna strona
Odpowiedz