Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice i 115 punktów ładowania. Do 2020 r.

infotrans
10.09.2018 13:00
0 Komentarzy

Na początku 2020 r. w Katowicach będzie w sumie ok. 115ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych – wynika zdeklaracji władz miasta. W ocenie samorządowców, stolica Górnego Śląska będziewówczas najbardziej zelektryfikowanym pod tym względem miastem w Polsce.

Obecnie w Katowicach, na terenach prywatnych, jest siedemogólnodostępnych punktów ładowania. Kilka innych stacji należy do prywatnychpodmiotów, wykorzystujących je jedynie do własnych potrzeb. Działają takżecztery tzw. superchargery Tesli. Kolejne 22 stacje buduje należąca do grupyenergetycznej Tauron spółka Magenta.

Jak podał w poniedziałek katowicki Urząd Miasta, obecnietrwa podpisywanie umów na dzierżawę nieruchomości pod lokalizację następnychprawie 30 stacji ładowania w mieście. Pierwsze trzy – w rejonie ul. HenrykaMikołaja Góreckiego – w katowickiej Strefie Kultury, nieopodal Muzeum Śląskiegoi Międzynarodowego Centrum Kongresowego – pojawią się jeszcze w listopadzietego roku.

Pierwsze umowy

Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach zawarł w tejsprawie trzyletnie umowy z dwiema firmami: GreenGoo (spółka celowa firmy TransportersSA) oraz Magenta Grupa Tauron. Pierwsza firma postawi 10 ładowarek, druga 19(niezależnie od 22 stacji budowanych bezpośrednio przez tę spółkę). Nauruchomienie usługi ładowania obie firmy mają czas najdalej do lutego 2020 r.

Prezydent Katowic Marcin Krupa przypomniał w poniedziałek,że działania na rzecz rozwoju elektromobilności w mieście rozpoczęły się w 2010r., kiedy Katowice zostały partnerem międzynarodowego projektu”Elektryczne pojazdy w miejskiej Europie” w ramach programu URBACTII. Powstał wówczas Lokalny Plan Działania, którego efektem był zakupelektrycznego samochodu służącego do celów promocyjnych, opracowanie kartypojazdu elektrycznego dla mieszkańców Katowic, a także testowanie autobusów zalternatywnymi napędami. Był to wstęp do działań na szerszą skalę.

„Postanowiliśmy, jako pierwsze miasto w Polsce,przeprowadzić kompleksowe postępowanie na dzierżawę nieruchomości podlokalizację 61 punktów, czyli 30 stacji ładowania. Do końca 2020 r. powstanie100 punktów ładowania” – zadeklarował prezydent miasta. Na początku 2020r. takich punktów ma być w sumie – wraz z już istniejącymi i budowanymi przezinne podmioty – ok. 115.

Przygotowania do ogłoszenia postępowania na dzierżawęnieruchomości pod lokalizację nowych punktów ładowania trwały blisko rok.Wybrano 65 takich potencjalnych miejsc lokalizacji ładowarek, konsultując zdostawcą energii – spółką Tauron Dystrybucja – możliwości ich przyłączenia dosieci elektroenergetycznej. W efekcie wybrano 26 nieruchomości, gdzie powstanie30 stacji ładowania.

Strategiczne lokalizacje

Stacje pojawią się w śródmieściu, przy centrachprzesiadkowych, w okolicach najważniejszych budynków użyteczności publicznejoraz na osiedlach mieszkaniowych: Tysiąclecia, Paderewskiego i Radockiego (podwie) oraz jedna na osiedlu Gwiazdy.

Dzierżawcy, jako operatorzy infrastruktury ładowania,odpowiadają za przyłączenia stacji do sieci elektroenergetycznej. Poniosąkoszty jej instalacji, serwisowania i utrzymania, ale mogą pobierać opłaty zeświadczenie usługi ładowania. Obie firmy deklarują, że przez pewien czas pouruchomieniu ładowarek będą one dostępne za darmo.

Zanim system zacznie działać w pełni, będzie możnaskorzystać z pierwszych stacji pilotażowych, które pojawią się w listopadzietego roku. Budowa sieci ładowarek pozwoli również na rozwój usługi wypożyczaniasamochodów elektrycznych na czas (tzw. car-sharing), co także może nastąpićjeszcze w tym roku. Obie wybrane w postępowaniu firmy, oprócz budowy ładowarek,chcą wdrożyć plany związane z udostępnieniem elektrycznych samochodów pod wynajemna czas.

Obecnie w Katowicach zarejestrowane są 73 pojazdyelektryczne, w tym 17 motorowerów, 3 motocykle i 2 quady. Samorządowcy liczą,że rozwój stacji ładowania, w połączeniu ze stopniową wymianą taborukatowickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej na napęd elektryczny,przyczynią się do rozwoju elektromobilności oraz wpiszą się w działania narzecz poprawy jakości powietrza w mieście. (PAP)

Komentarze