Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Za tydzień decyzja o opłatach za parkowanie w Krakowie

infotrans
11.07.2019 07:51
0 Komentarzy

W przyszłą środę (17lipca) na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Krakowa radni zadecydują o opłatachza parkowanie. Według propozycji Zarządu Transportu Publicznego w ścisłymcentrum mają one wzrosnąć z 3 do 9 zł; 7 lub 5 zł za pierwszą godzinę, wzależności od strefy.

Opłaty mają być pobierane także w weekendy. Do tej porykierowcy za parkowanie w soboty i niedzielę w Krakowie nie płacili

„Uchwała jest przygotowywana z myślą o mieszkańcachŚródmieścia” – mówił w środę dyrektor Zarządu Transportu Publicznego,Łukasz Franek. Dodał, że miasto musi stosować narzędzia takie jak strefapłatnego parkowania, co daje szansę na większą rotację na miejscachparkingowych i ma zachęcać mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego.”Zawsze będzie pewna liczba osób, które muszą przyjechać do centrumsamochodem, ale one także będą beneficjantami tych rozwiązań, bo nie będąkrążyć w poszukiwaniu miejsc parkingowych” – dodał Franek.

Odnosząc się do kwestii stawek dyrektor Franek mówił, że 9zł za godzinę parkowania w centrum to nie jest opłata zbyt wysoka, ale”rynkowa” – porównywalna z cenami, jakie obowiązują na parkingachkomercyjnych. Dodał, że przy obecnej stawce strefa płatnego parkowania niedziała – ponad 90 proc. miejsc jest zajętych i trzeba krążyć co najmniejkilkanaście minut, żeby znaleźć wolne miejsce. „Tu nie chodzi o wpływy,ale o to, żeby było łatwiej zaparkować” – podkreślił.

Dodał, że od 16 lat – od 2003 r. – nie było żadnych zmianstawek, bo nie pozwalały na to przepisy krajowe i miasta nie mogły różnicowaćopłat. Jak poinformował w projekcie uchwały jest propozycja podzieleniepodstref płatnego parkowania na trzy grupy cenowe – zależnie od atrakcyjnościturystycznej i zatłoczenia na ulicach.

Radni z różnych klubów sygnalizowali, że zaproponowanestawki są zbyt wysokie, choć wszyscy byli zgodni, że podwyżki są potrzebne.

Włodzimierz Pietrus (PiS), występując w imieniu klubu,apelował o przesunięcie dyskusji na wrzesień, żeby po wakacjach głos w tejsprawie mogli zabrać krakowianie oraz przedstawiciele dzielnic. „Panprezydent proponuje drożyznę. To drastycznie wysokie stawki. One powinny byćpodwyższone, ale nie w taki sposób” – mówił Pietrus.

„Strefa ma dwie podstawowe funkcje: albo skok na kasę,albo chcemy rotacji – pierwotny sens istnienia strefy był taki, żebykształtować ruch tak, by nie było niedoboru miejsc parkingowych. Widzę, żebardziej chodzi o łupienie mieszkańców i turystów” – ocenił Pietrus. Dodał,że podwyższenie opłat ograniczy możliwość korzystania z tych obszarów miastaprzez przedsiębiorców.

Radny Koalicji Obywatelskiej Wojciech Krzysztonek mówił, żewprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania jest w interesiekrakowian, którzy na jej terenie mieszkają, ale trzeba pamiętać także o tych,którzy żyją poza nią. „Te stawki są radykalnie za wysokie, nie dozaakceptowania dla mieszkańców” – mówił. Zaznaczył przy tym, że w jegoocenie opłaty trzeba podnieść, pamiętając jednak o tym, żeby nie było to zbytdotkliwe dla przedsiębiorców.

Radny Przyjaznego Krakowa Łukasz Wantuch proponowałzróżnicowanie stawek: wprowadzenie maksymalnych dla turystów, minimalnych dlamieszkańców.

„Przecież przy tych stawkach, spacer z rodziną poPlantach, pójście do kościoła, to 30 zł za trzy godziny. To horrendalnacena” – mówił radny PiS Michał Drewnicki. Dodał, że radni nie mielibyzastrzeżeń, gdyby polityka transportowa miasta była dobrze realizowana: szybkobudowane byłby parkingi typu „park and ride”, a miasto dążyłoby dobudowy metra.

Radni mówili też, że można podnosić stawki, ale wtedy gdymieszkańcy mają realną alternatywę, tymczasem w Krakowie opóźnienia w budowienowych linii tramwajowych są ogromne. Trwają też remonty.

Wniosek klubu PiS o odrzucenie uchwały w pierwszym czytaniunie zyskał poparcia radnych.

Prezydent Krakowa złożył wniosek o zwołanie w tej sprawie wprzyszłą środę nadzwyczajnej sesji Rady Miasta. Wtedy radni mają zdecydować nietylko o wysokości opłat za parkowanie, ale także o likwidacji spółki MiejskaInfrastruktura, która do tej pory była odpowiedzialna za budowanie w mieścieparkingów i obsługę strefy płatnego parkowania. Te zadania ma przejąć ZarządDróg Miasta Krakowa.

„Powodem rozwiązania spółki jest niedostateczne temporealizacji programu parkingowego w naszym mieście” – mówił wiceprezydentAndrzej Kulig. Dodał, że przyczyn takiej sytuacji było wiele i leżały one postronie Miejskiej Infrastruktury i poza nią. M.in. chodziło o to, że nie udałosię znaleźć sposobu, jak zgodnie z prawem łączyć środki tej spółki i ZIKiT,brakowało pomysłu na formułę przekazywania terenów należących do ZIKiT doMiejskiej Infrastruktury i był opór mieszkańców przeciw lokalizacjom parkingów.Wiceprezydent dodał, że spółka zarabiała z tytułu obsługi strefy ponad 50 mlnzł rocznie, a ubiegły rok zakończyła zyskiem ok. 12 mln zł.

Radni wnioskowali o sporządzenie dodatkowego audytu iudzielenie im – jeszcze zanim podejmą decyzję w tej sprawie – kompleksowejinformacji o sytuacji spółki, w tym – o sytuacji finansowej oraz staniezatrudnienia.


Komentarze