Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Umowa na węzeł integracyjny Gdynia Chylonia

infotrans
25.09.2019 08:30
0 Komentarzy

Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia pozwoli tysiącommieszkańców na swobodne przesiadanie się z auta do SKM-ki, trolejbusu lubautobusu i zmniejszy liczbę aut wjeżdżających do centrum miasta. Inwestycjabędzie kosztowała prawie 46 milionów złotych.

Budowa jest realizowana w ramach projektu pod nazwą „Rozwójzrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycjeinfrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”Projekt w całości ma wartość 65.998.725 zł, a budowa węzła Chylonia jest jegoczęścią.

Rover z umową

Podpisanie umowy z generalnym wykonawcą budowy węzłaprzesiadkowego, którym jest konsorcjum spółek Rover Grupo, miało miejsce 23września 2019 r.

– Cieszę się, żerozpoczynamy nowy rozdział rozwoju Gdyni. To jeden z najważniejszych projektówinfrastrukturalnych, które realizuje miasto Gdynia dla mieszkańców Chyloni,Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa. Wierzę, że zmiany, które z pewnościąnastąpią po zakończeniu tej inwestycji, zostaną bardzo pozytywnie przyjęteprzez mieszkańców. To będzie nowa jakość przestrzeni publicznej i zachęta dopozostawienia samochodu w domu lub w tym miejscu, na parkingu naziemnym lubpodziemnym. Bardzo liczę bardzo na zmianę postaw i jeszcze częstsze korzystaniez transportu publicznego, który konsekwentnie rozwijamy i promujemy. Wierzę, żedla nas wszystkich, dla gdynian, troska o środowisko jest priorytetem – mówiWojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Opis węzła

Pod placem Dworcowym powstanie podziemny parking typupark&ride na około 140 miejsc wraz z infrastrukturą towarzyszącą ibudynkiem toalet. Z parkingu będzie prowadziło bezpośrednie przejście na peronySKM-ki. Na miejscu powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój izadaszony parking dla rowerów. Będą też miejsca dla taksówek. Węzeł uzupełniąwygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób zniepełnosprawnościami, czytelne tablice z informacją pasażerską.

– Rolą samorządu jest kreowanie nowoczesnych rozwiązańtransportowych, takich, które w sposób intuicyjny będą wybierane przezmieszkańców. Takim właśnie rozwiązaniem jest nowa przestrzeń i jejinfrastruktura w bezpośrednim sąsiedztwie dworca PKP Gdynia Chylonia. Tainwestycja to nie tylko miejsce, w którym się znajdujemy, ale również obszardookoła niej – powstaną nowe drogi dla rowerów, chodniki, ale przebudujemytakże jezdnie, aby komunikacja z węzłem integracyjnym była możliwa każdymśrodkiem transportu. To nowa jakość, która odpowiada potrzebom naszychmieszkańców – nowoczesnych, dbających o środowisko, ale również wymagającychnajwyższych dostępnych standardów – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds.rozwoju.

– Budowa tego węzłaintegracyjnego znakomicie wpisuje się w inteligentne zarządzanie miastem. Tozachęta do przesiadania się z auta do komunikacji publicznej, a tym samymograniczenie wpływu rosnącej liczby aut na środowisko. Węzły integracyjne, aten jest pierwszym z planowanych, będą silnie powiązane z komunikacją miejską,zarówno w oparciu o trasy dotarcia, jak i powiązane z komunikacją tranzytową.System informacji pasażerskiej, możliwość przemieszczania się po dzielnicyrowerem, car sharingiem czy nowoczesnym taborem autobusowym zachęci dozostawienia swoich samochodów w domu, a to przełoży się na oszczędność czasu ipieniędzy – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

Nie zapomniano o potrzebach osób z niepełnosprawnościami. Nawszystkich przejściach dla pieszych znajdzie się specjalne fakturoweoznakowanie kierunkowe, na parking będzie można dostać się windą. Osoby zdysfunkcją wzroku będą mogły zorientować się w topografii miejsca za pomocąspecjalnych planów dla osób niewidomych.

Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia w liczbach:

  • 5 748 m. kw.nowych chodników

  • 46 nowych lamp LED(oświetlenie zewnętrzne)

  • 170 lamp naparkingu podziemnym

  • 1078 m. kw. nowejnawierzchni

  • 810 metrówkwadratowych nowych dróg dla rowerów

  • 2 454 nowych drzewi krzewów

  • 1200 m. kw.trawników

Gdyński wykonawca

Wykonawcą prac jest konsorcjum spółek: Roverpol sp. z o.o. zsiedzibą w Warszawie w roli lidera i spółka Rover Infraestructuras SA zsiedzibą w Walencji w Hiszpanii.

Okres wykonania prac to 96 tygodni, po których nastąpiąjeszcze odbiory techniczne, warunkujące wydanie pozwolenia na użytkowanie.Jesienią 2021 roku, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mieszkańcyChyloni, Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa będą już mogli korzystać znowoczesnego węzła przesiadkowego.

Wartość projektu”Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycjeinfrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” iwysokość dofinansowania:

  • Wartość projektu ogółem – 65 998 725 PLN

  • Wydatki kwalifikowane w projekcie – 53 657 500 PLN

  • Dofinansowanie ze środków UE (Fundusz Spójności) – 40 243125 PLN. Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Komentarze