Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Siła wyższa zarówno w samolotach, autobusach, jak i na kolei

infotrans
12.11.2020 16:00
0 Komentarzy

12 listopada Komisja Transportu i Turystyki ParlamentuEuropejskiego przyjęła porozumienie, które pozwoli utrzymać konkurencyjnośćkolei względem innych gałęzi transportu

Chodzi o zwolnienie kolei z obowiązku wypłat odszkodowań zaopóźnione pociągi w przypadku tzw. siły wyższej.

Teraz „zasada siły wyższej” ma zastosowanie dosektora kolejowego w podobny sposób, w jaki ma zastosowanie do sektorówlotniczego i drogowego. „Takie rozwiązanie pozwoli zapewnić równe regułygry na rynku transportu i uniknąć dalszej utraty konkurencyjności kolei” –oceniają ten ruch kolejarze.

Prawa i obowiązki pasażerów

Obecnie Parlament Europejski finalizuje proces wdrożeniazmian w unijnym rozporządzeniu dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchukolejowym. To ważny dokument z punktu widzenia samych pasażerów, przewoźnikóworaz zarządców dworców i infrastruktury kolejowej. Określone są w nim m.in.zasady przyznawania odszkodowań wynikających ze składanych przez podróżnychreklamacji.

-„Sukcesem negocjacyjnym jest pozostawienie wrozporządzeniu zapisów gwarantujących wyrównanie szans pomiędzy różnymirodzajami transportu, co czyni kolej pasażerską bardziej konkurencyjną względeminnych gałęzi transportu zbiorowego: lotniczego i autokarowego” -podkreśliła spółka PKP.

Dodała, że Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiegoprzyjęła odpowiednie porozumienie ws. zmiany rozporządzenia.

Kolejowy lobbing

-„Zaangażowanie Przedstawicielstwa PKP w Brukseli wprace legislacyjne związane z najważniejszym dokumentem regulującym relacjepomiędzy pasażerami, przewoźnikami a zarządcami dworców i stacji kolejowychpozwoliło osiągnąć kompromis korzystny nie tylko dla spółek z Grupy PKP, aletakże całego sektora kolejowego. Mam głęboką nadzieję, że przyszły rok w UniiEuropejskiej, mimo utrudnień związanych z pandemią koronawirusa, będzie należałwłaśnie do kolei” – powiedział cytowany w komunikacie prezes PKP S.A.Krzysztof Mamiński.

Spółka dodała, że porozumienie zatwierdzone przez KomitetStałych Przedstawicieli (Coreper) oraz komisję transportu PE będzie musiałojeszcze znaleźć poparcie Rady na poziomie ministerialnym i na sesji plenarnejParlamentu Europejskiego.

-„Porozumienie opiera się na założeniu, które Grupa PKPpostulowała wobec instytucji UE od momentu rozpoczęcia prac, czyli potrzebiezachowania zrównoważonego podejścia – z jednej strony zapewniającego pełneprzestrzeganie praw pasażerów, z drugiej – nakładającego na sektor kolejowyrealne do spełnienia wymogi. Należy dodać, że akceptacja porozumienia w KomisjiTransportu nastąpiła przy poparciu dużej grupy europosłów z różnych części scenypolitycznej” – dodano.

Spółka wskazała, że jednymi z istotniejszych zapisów ujętychw porozumieniu są te dotyczące wpływu siły wyższej na realizację usługprzewozowych. „Celem PKP było zagwarantowanie kolejom zwolnienia zodpowiedzialności za opóźnienia pociągów w przypadkach spowodowanych siłąwyższą, czyli np. bardzo złymi warunkami pogodowymi czy klęskami żywiołowymi”- podkreślono. (PAP)

Komentarze