Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM: 230 e-rowerów za 2,2 mln zł. Od Geobike

infobike
15.07.2019 16:00
0 Komentarzy

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, skupiająca 41 gmin regionu, podpisała umowę na dostawę wartych ponad 2,2 mln zł 230 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, które zostaną przekazane urzędom miast i gmin Metropolii w ramach promującego ekologiczny transport projektu „Rowerem lub na kole”.

-„Rower elektryczny dla urzędników i służb mundurowych to jedno z naszych działań, których celem jest zmiana nawyków mobilności mieszkańców” – wyjaśniła w poniedziałek – 15 lipca – Karolina Wadowska, odpowiedzialna w zarządzie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii m.in. za politykę rowerową. „Chcemy promować zrównoważoną mobilność miejską i pokazywać, że rower to świetny środek transportu do odbywania również podróży służbowych. Zmiany zaczynamy od siebie” – podkreśliła.

Rowerowe transze

Przetarg na dostawę rowerów elektrycznych dla GZM wygrała firma GEOBIKE MFC ze Szczecina. W myśl podpisanej w poniedziałek umowy dostawy zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszych ponad 40 rowerów przyjedzie do Metropolii w ciągu 30 dni – po jednym dla każdej z gmin członkowskich GZM. Będą korzystali z nich urzędnicy oraz policjanci i strażnicy miejscy. Kilka pojazdów pozostanie do dyspozycji pracowników urzędu metropolitalnego.

Kolejne prawie 190 rowerów będzie dostarczone w czwartym kwartale tego roku. Najwięcej – 11 rowerów – trafi do Katowic, zaś po 10 do Sosnowca, Zabrza, Bytomia oraz Gliwic.

Wspomaganie elektryczne pozwoli urzędnikom lub funkcjonariuszom służb przejechać na jednym ładowaniu do 60 km. Rowery będą też wyposażone m.in. w bagażnik z sakwami oraz zapięcie w formie blokady.

Miejska mobilność

Pomysłodawcy projektu przekonują, że pod pojęciem „zrównoważonej mobilności miejskiej” kryje się także wybór najbardziej efektywnego środka transportu, dopasowanego do dystansu, który planujemy pokonać.

-„Rower, zwłaszcza ten ze wspomaganiem elektrycznym, okazuje się bezkonkurencyjny, gdy mówimy o odległościach do 5 km. Dlatego też zmianę nawyków chcemy zacząć od siebie. Naszym celem jest jednak uruchomienie największej w Europie wypożyczalni elektrycznych rowerów miejskich. Do 2022 r. na pilotaż Elektrycznego Roweru Metropolitalnego przeznaczymy ok. 20 mln zł” – zapowiedziała Karolina Wadowska.

Rowery elektryczne w ramach programu „Rowerem lub na kole” będą do dyspozycji urzędników i służb mundurowych przez cały czas. Dodatkowo przez najbliższe trzy lata za ich serwisowanie będzie odpowiedzialna firma, która wygrała przetarg.

Program „Rowerem lub na kole” to nie jedyne działanie Metropolii w zakresie polityki rowerowej. W GZM opracowano także „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”. Celem tego dokumentu jest ujednolicenie standardów, jakie powinny spełniać drogi rowerowe w Metropolii. Chodzi tu m.in. o szerokość jezdni czy rodzaj stosowanej nawierzchni. W czerwcu br. dokument ten został wpisany w wojewódzki plan rozwoju infrastruktury rowerowej i oficjalnie przyjęty przez Zarząd Województwa Śląskiego.

W minionym roku opracowane zostało również „Studium tras rowerowych”, w którym zaprezentowano „rowerowy układ krwionośny” Metropolii, czyli propozycję przebiegu ponad 1,5 tys. km dróg rowerowych.(PAP)

Komentarze