Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawski ZDM testuje nowe rozwiązania dla rowerzystów i pieszych

infobike
09.08.2019 09:24
0 Komentarzy

Rosnący ruch rowerowysprawia, że coraz częściej dochodzi do konfliktów między rowerzystami ipieszymi.

Szukamy rozwiązań, które pozwolą ograniczyć to zjawisko.Oprócz typowych, takich jak wyznaczanie zebr, testujemy również rozwiązanianiestandardowe. Chcemy zbadać, czy mają one wpływ na zachowania pieszych irowerzystów – podaje ZDM.

Wzrost ruchu rowerowego w skali miasta jest zjawiskiempozytywnym. Rower to w wielu sytuacjach środek transportu bardziej efektywnyniż samochód, jest też zdecydowanie mniejszym zagrożeniem dla pieszych niżauto. Jednak rosnący ruch rowerowy może również być problemem, zwłaszcza dlapieszych. Są oni najbardziej narażoną na wypadki grupą użytkowników dróg, oczym niestety często się zapomina. Dlatego równolegle do budowy nowychbezpiecznych tras rowerowych, odseparowanych od jezdni i od chodnika orazmodernizacji infrastruktury dla pieszych, ZDM analizuje metody ograniczenialiczby konfliktów między pieszymi i rowerzystami.

Pilotaż w trzechmiejscach

Do badań rozwiązań pilotażowych wybrane zostały trzylokalizacje. W każdej z nich testowane jest inne rozwiązanie. Na ul. Okopowej wrejonie ul. Wolność droga dla rowerów w miejscu przecięcia z ciągiem pieszymzostała oznaczona czerwoną kratownicą. To miejsce, w którym piesi przekraczajądługą, prostą drogę dla rowerów idąc na przejścia przez jezdnię. Oznaczeniedrogi dla rowerów ma wskazać obu grupom użytkowników, że w tym miejscu należyzachować ostrożność.

Drugim z wybranych miejsc jest ul. Waryńskiego w rejoniestacji metra Politechnika i ul. Nowowiejskiej. Popularna droga dla rowerówkrzyżuje się tutaj z potokami pieszych wysiadających z metra, tramwajów iautobusów. Nieuniknione jest zatem przecinanie się tras pieszych i rowerzystów.W miejscach takiego przecięcia wprowadziliśmy oznakowane przejścia dlapieszych, na których rowerzysta powinien ustąpić pierwszeństwa. Aby podkreślićkonieczność zachowania ostrożności podczas jazdy, bezpośrednio przedprzejściami dla pieszych wprowadzone zostały specjalne rowkowane płytki.Przejechanie po nich ma dodatkowo zwracać uwagę rowerzysty na sytuację nadrodze.

Trzecie rozwiązanie polega na punktowym zwężeniu drogi dlarowerów. Testujemy je na Polu Mokotowskim, w miejscu gdzie droga dla rowerówprzecina alejkę parkową. Kilkanaście metrów wcześniej droga dla rowerów zostałazwężona o 50 cm z każdej ze stron (przy zachowaniu niezbędnych parametrów).Zamiast dotychczasowej opaski posadzone zostaną krzewy. Ma to stworzyć efektwizualny, uprzedzający o zbliżaniu się do przecięcia z chodnikiem.

Badanie skuteczności

Wszystkie wprowadzone zmiany są pilotażem. W każdej z trzechlokalizacji prowadzimy badania zachowań pieszych i rowerzystów, tak aby możnabyło ocenić wpływ zmian na sytuację w danym miejscu. Od wyników tych badańuzależniona jest decyzja o dalszym stosowaniu pilotażowych rozwiązań.

Prowadzony właśnie pilotaż jest kolejnym etapem działań narzecz poprawy sytuacji pieszych i rowerzystów na drogach. W ubiegłym rokupodobne badania prowadziliśmy na rondzie ONZ, rondzie Daszyńskiego i przy HaliMirowskiej, badając różnice pomiędzy różnymi typami przejść przez drogę dlarowerów. W każdej z lokalizacji zastosowano inny sposób oznakowania punktówprzecięcia. Na rondzie ONZ namalowano zebry na drodze rowerowej, jednak mająone charakter czysto informacyjny, ponieważ nie ma tam pionowych znakówdrogowych ustanawiających przejście dla pieszych. Na rondzie Daszyńskiegoprzecięcie chodnika z drogą rowerową nie jest oznakowane, zastosowano jedynieostrzegawcze płytki z wypustkami dla osób niewidomych i niedowidzących.

W marcu zorganizowaliśmy warsztaty z udziałem środowiskpozarządowych, urzędników, ekspertów ds. transportowych oraz osóbzainteresowanych tematyką miejską. W ramach warsztatów pracowaliśmy nadrozwiązaniami, które mogą wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pieszych irowerzystów – podaje ZDM.


Komentarze