Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na lotnisko w Pyrzowicach pociągiem dopiero w 2021 roku?

inforail
02.01.2017 19:55
0 Komentarzy

Czy doczekamy siępołączenia kolejowego na lotnisko w Pyrzowicach? Andrzej Bittel, PodsekretarzStanu w MIB twierdzi, że PKP Polskie Linie Kolejowe są obecnie w trakcierealizacji umowy na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu”Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182Tarnowskie Góry – Zawiercie”.

Zakończenie prac przedprojektowych spodziewane jest w IIkwartale 2017 roku. Równolegle do prac związanych z opracowaniem studiumwykonalności sporządzana jest dokumentacja środowiskowa w celu pozyskaniadecyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.Termin uzyskania powyższej decyzji uzależniony jest od stanowiska RegionalnejDyrekcji Ochrony Środowiska w zakresie ewentualnej konieczności przeprowadzeniaoceny oddziaływania na środowisko.

Przedmiotowy projekt planowany jest do zgłoszenia dokonkursu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wzakresie kolei aglomeracyjnej. Jak wskazano w części tekstowej KrajowegoProgramu Kolejowego do 2023 roku (KPK) „lista projektów aglomeracyjnych POIiŚ2014-2020 zostanie uszczegółowiona (?) w oparciu o wyniki konkursu”. Obecnieśrodki przewidziane do alokowania na poszczególne projekty aglomeracyjnezostały zabezpieczone w KPK w pozycji 109 załącznika nr 1 „Infrastrukturalneprojekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności” o wartości 1,09 mldPLN.

PKP PLK przewidują złożenie wniosku o dofinansowanie dla ww.projektu w naborze wniosków w trybie konkursowym o dofinansowanie w ramachdziałania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T (kolej miejska),ogłoszonym w listopadzie 2016 r. (planowany termin rozstrzygnięcia konkursu tomarzec/kwiecień 2018 r.). Realizacja prac na linii nr 182 uzależniona jest odwyników ww. naboru. Ogłoszenie przetargu oraz realizacja inwestycji w trybie”projektuj i buduj” planowana jest na lata 2018 – 2021. Szacowany kosztprojektu to ok. 550 mln PLN. Realizacja prac pozwoliłaby na dojazd do portulotniczego w Pyrzowicach od strony Tarnowskich Gór i Zawiercia.

Przedmiotem obecnie prowadzonych prac studialnych są: liniakolejowa nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie (od km 0,571 do km 45,502),łącznica nr 705 w Zawierciu (od km 0,000 do km 1,292) oraz łącznica MiasteczkoŚląskie – Gosek o długości 1,1 km.

Bittel informuje, że z uwagi na najkorzystniejsze wskaźnikiekonomiczne oraz punktację uzyskaną w analizie wielokryterialnej wykonawcastudium zarekomendował do realizacji wariant modernizacyjny realizacji prac(W4P1bP2P3), w ramach którego zakłada się m.in.:

wymianę całej nawierzchni torowej wraz z elektryfikacjąlinii;

zwiększenie dopuszczalnego nacisku na oś do 221 kN;

podniesienie prędkości maksymalnej do 140 km/h dla pociągówpasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych;

budowę drugiego toru łączącego stację MPL Pyrzowice zestacją Mierzęcice Zawierciańskie;

budowę drugiego toru na stacji Mierzęcice Zawierciańskieoraz budowę dodatkowych połączeń rozjazdowych celem usprawnienia jazdmanewrowych pociągów towarowych obsługujących bocznicę CARGO MPL Katowice.

I ciekawostka. Odnosząc się do propozycji budowy liniiszerokotorowej do Terminala Cargo City przy porcie lotniczym w Pyrzowicach Bittelinformuje, że PKP LHS będąca zarządcą oraz przewoźnikiem na linii kolejowej1520 mm Hrubieszów (granica państwa) ? Sławków nie występował oficjalnie zinicjatywą budowy nowych odcinków linii szerokotorowej na terenie WęzłaKatowickiego.

I dalej przedstawiciel MIB informuje, że ze względu nawysoki koszt budowy nowej linii szerokotorowej niezbędne byłoby wykonanieszczegółowej analizy wykonalności technicznej i opłacalności tego typurozwiązania, biorąc pod uwagę, m.in.:

rozwiązania techniczne splotów torów (w tym rozjazdów iskrzyżowań torów) linii normalnotorowej z szerokotorową;

wpływ splotu oraz skrzyżowań z szerokim torem naprzepustowość linii normalnotorowych (w tym konieczność stosowania rozwiązańwielopoziomowych);

popyt na przewozy z przeładunkiem na transport lotniczy, wtym:

– wielkość przewozów lotniczych cargo: w 2015 r. w całejEuropie (włącznie z relacjami poza Europę) przewieziono ok. 14,6 mln tontowarów, co odpowiada w przybliżeniu rocznemu obciążeniu netto pojedynczychlinii kolejowych o największych przewozach towarowych w Polsce. W terminalu wPyrzowicach obsłużono ok. 16 tys. ton ładunków w 2015 r.;

– zasadność tworzenia połączeń szerokotorowych, biorąc poduwagę stosunek czasu przewozu koleją w relacji Chiny – Polska (obecnie 10 – 14dni) do czasu przewozu koleją na terenie Europy (np. ok. 30 godzin w relacjiSosnowiec Maczki – Amsterdam zgodnie z ofertą w Kolejowym KorytarzuTransportowym Morze Północne – Morze Bałtyckie), w przypadku lekkich pociągówkontenerowych możliwe jest skrócenie tego czasu;

– opłacalność proponowanej w prezentacji załączonej dointerpelacji na 8048 wymiany handlowej stali i rud żelaza pomiędzy Europą iAzją z wykorzystaniem projektu przewidującego budowę dodatkowego toru oprześwicie 1520 mm równolegle do toru o prześwicie 1435 mm lub budowę splotutorów o prześwicie 1435 mm i 1520 mm (rozwiązanie preferowane) do terminalaCargo City, uwzględniając koszt przewozu ładunków transportem lotniczym orazwartość zaoszczędzonego czasu w przewozie tego typu ładunków.

Z uwagi na to, że ładunki przeznaczone do załadunku nasamoloty byłyby transportowane w kontenerach, zasadnym rozwiązaniem wydaje sięprzeładunek towarów w Sławkowie na wagony normalnotorowe i dowóz do terminala wPyrzowicach lub proponowana przez Pana posła Roberta Wyrwasa zabudowastanowiska przestawczego SUW-2000, co wymagałoby jednak poniesienia przezprzewoźników kosztów wyposażenia taboru w odpowiednie wózki. Ewentualnewydłużenie czasu i wzrost kosztu przewozu w stosunku do bezpośredniego dowozulinią szerokotorową do Pyrzowic byłyby nieznaczne w porównaniu do całkowitychkosztów i czasu przewozu takiego ładunku w relacji Chiny (Azja) – EuropaZachodnia. Efektem zabudowy SUW-2000 byłaby również możliwość jazdy bezprzeładunku (przestawki w przypadku przewozów pasażerskich) w innych relacjach.

Ponadto konieczna jest analiza uwarunkowań prawnych, równieżw kontekście wprowadzenia IV pakietu kolejowego i zawartego w nim ograniczeniaodnośnie łączenia funkcji przewoźnika i zarządcy infrastruktury oraz warunkówodstępstwa dla PKP LHS sp. z o. o. w tym zakresie.

Bittel przedstawia też stanowisko dotyczące linii kolejowejnr 145 i informuje, że w obecnej perspektywie finansowej (na lata 2014 – 2020)PKP PLK nie mają w planach prac na odcinku Piekary Śląskie – Chorzów Stary. Niejest rozważana również przebudowa linii na odcinku Radzionków – PiekaryŚląskie. Wynika to z faktu, że linia kolejowa nr 145 nie została uwzględniona w”Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego województwaśląskiego”, nie była również brana pod uwagę podczas tworzenia listy projektówkolejowych RPO dla województwa śląskiego (regionalny charakter liniideterminuje źródło finansowania). Bittel twierdzi, że relacja Gliwice – PiekaryŚląskie – Port Lotniczy (ok. 70 km wraz ze zmianą czoła pociągu na stacjiChorzów Stary) byłaby znacznie wydłużona w stosunku do najkrótszego przebieguprzez Zabrze – Bytom Karb (ok. 50 km), co negatywnie wpłynęłoby na jejkonkurencyjność względem innych środków transportu.


Komentarze