Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Najbardziej przyjazne miasta dla rowerów

infobike
24.08.2019 08:51
0 Komentarzy

Od kilku już lat coraz więcej miast i lokalnych społecznościzachęca swoich mieszkańców i członków do zamiany samochodów narowery i wychodzi im to coraz lepiej. W ramach podsumowania tychstarań co roku duńska firma Copenhagenize Design Companypostanowiła stworzyć ranking 20 najbardziej przyjaznych rowerzystommiast na świecie.

Jest on zwieńczeniem starań, wykonanych przez miasta w celuzmniejszenia ilości smogu, a tym samym zadbania o zdrowie swoichmieszkańców i hamowanie wciąż postępujących zmianklimatycznych. Co ciekawe powstały obliczenia dowodzą, że przywydaniu każdego dolara na ścieżkę rowerową miasto tym samymoszczędza 24 dolary na opiece zdrowotnej dla osób cierpiących naprzeróżne choroby cywilizacyjne.

W tym roku, tak jak zresztą i rok temu, ranking wygrywa Kopenhaga,za nią znalazły się Amsterdam, Utrecht i Antwerpia, z którychprzynajmniej trójka uchodzi za ikony miast stworzonych pod rowery.Według najnowszych badań 62% obywateli Kopenhagi do pracy lubszkoły dojeżdża właśnie rowerami. Stosunkowo nowym graczem wczołówce tego rankingu jest Utrecht. Znajdujące się w środkowejHolandii miasto stara się dotrzymać kroku Amsterdamowi, stworzyłospecjalne trasy dla rowerów elektrycznych, a system światełdrogowych jest tak ustawiony, aby to rowerzyście mieli zielone falę.

Niezłą pozycję w rankingu cieszą mają również miastafrancuskie, szczególnie dobrze oceniane są Strasburg, Bordeaux czyParyż. Znajdują się tam również trzy niemieckie miasta takie jakBrema, Berlin i Hamburg, nie mogło też oczywiście zabraknąćWiednia, Helsinek czy Oslo. Jednak oprócz tych miast w rankinguznalazło się kilka mniej oczywistych wyborów, pierwszym z nichjest Bogota. Zazwyczaj jest to miasto dość niedoceniane, jeślichodzi o udogodniania dla rowerów, jednak wbrew pozorom ma w tejdziedzinie ma coraz większe osiągnięcia. W przeciągu dwóchostatnich lat liczba codziennych rowerzystów z 6% do 9%. Wiadomo, żejest to nieporównywalne z 62% w Kopenhadze, ale jest to 50-procentowyprogres i zapowiada się na to, że w następnych latach będziejeszcze lepiej.

Kolejnym miastem, które jest nowe na liście to Taipei, czylistolica Tajwanu. Jej kluczem do sukcesu okazało się stworzenieogromnej sieci wypożyczonych rowerów, a z którego korzystanieumożliwia karta miejska. Dodatkowo system jest bezpłatny dlaseniorów. Ostatnim już nieoczywistym wyborem jest Ljubljana, któradopiero zaczyna się zmieniać, ale z wielkim powodzeniem zamyka ulicedla samochodów, a dawne pasy zamienia w ścieżki rowerowe. Wkońcówce rankingu można znaleźć jeszcze Tokio, Montreal iVancouver, o których mniej się mówi w Europie, ale są jaknajbardziej uzasadnionym wyborem.

Tekst udostępniony w oparciu o licencję CreativeCommons


Komentarze