Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2015: „Jej Wysokość” Futura FDD2

infobus
16.09.2015 18:58
0 Komentarzy

Holenderskafirma VDL Bus & Coach wprowadza na rynek nową generację autobusów piętrowych? Futura FDD2, która zastąpi w ofercie model Synergy. Premiera za miesiąc ? natargach Busworld 2015 w Kortrijk. Podobnie jak pozostałe pojazdy z ekonomicznejrodziny VFL, także i dwupokładowa Futuracharakteryzuje się aerodynamiczną stylistyką gwarantującą niskie zużyciepaliwa, a tym samym niską emisję CO2. Klasycznehasło VDL ?zysk z posiadania? nadal obowiązuje.

Piętrowydesign

Przypomnijmy,że nowa, druga generacja Futury po raz pierwszy została pokazana na w 2010 r. Dwalata później seria FHD zdobyła tytuł Coachof the Year”. Potemdo rodziny dołączył niższy model ? FMD2, a teraz dołącza do niej piętrowa wersja? FDD2. To trzecia gałąź rodziny Futura. Oczywiście ciężko uciec od wyznaczonejprzez poprzednie modele stylistyki, ale FDD2 ma własny styl. Dzięki gabarytom. Wysokośćczterech metrów dała projektantom możliwość stworzenia nowego, aerodynamicznegoprzodu z potężną panoramiczną szybą. W rzeczywistości składa się ona z wielu elementów,aby zapewnić niskie koszty ewentualnej wymiany. Ale wrażenie pozostaje. Niepowtarzalny design pojazdu tworzą także dynamiczniezaprojektowane ? w kształcie strzały ? światła do jazdy dziennej.

Wnętrzekonstrukcji charakteryzuje się zaokrąglonymi rogami, dobrą jakością wykonania, jasnymikolorami i lekkimi materiałami. Powejściu do środka wszystko wydaje się promieniować spokojem i harmonią, czylito co podróżnik powinien odczuwać podczas dłuższych podróży. Wszystkiezastosowane we wnętrzu komponenty, jak kuchnia, klatki schodowe, toalety mają zaokrąglonenarożniki.

Elastycznewymiary

Jakłatwo zauważyć na zdjęciach nowa Futura FDD2 jest prawdziwym członkiem rodzinyFutura, z jej tożsamością i zaletami. Modułowazabudowa powoduje, że na każdym kroku odkrywamy wspólne elementy wspólne z seriąFHD. Co ważne, najnowsza konstrukcja nawiązuje do słynnej elastyczności VDL. Piętrowy,trzyosiowy model dostępny będzie w dwóch długościach: 13 085 mm (FDD2-130 dlamaksymalnie 84 osób) i 14 145 mm (FDD2-141 dla maksymalnie 96 osób). Ichrozstawy osi będą wynosiły odpowiednio 6 195 i 7 255 mm, co z kolei przekłada sięna promień skrętu: 21 450 mm i 24 300 mm przy maksymalnym wychyleniu kół o 52. stopnie.Przedni zwis to 2 280 mm, a tylny ? 3 110 mm ? taki sam dla obu modeli.Najważniejsza jest jednak pojemność pasażerska. Zdaniem VDL najnowszy autokar możezabrać na swój pokład aż 96 + 1 + 1 osób. Dla osób niepełnosprawnych FuturaFDD2 oferuje możliwość zastosowania rampy dla wózków inwalidzkich przyśrodkowych drzwiach. Tym samym na dolnym pokładzie mogą być przewożone maksymalniedwie osoby na wózkach.
Podczas projektowania nowego ?piętra?,VDL sporą uwagę przywiązał do stworzenia możliwie największej przestrzenibagażowej. ModelFDD oferuje 9,3 m3 miejsca na bagaż (bez sypialni), a kierowca ma sporo miejscaprzy poruszaniu się bo bagażowej komorze. Pakowaniejest łatwiejsze dzięki starannie przemyślanemu oświetleniu LED. Trzyklapy (wyposażone są w sprężyny gazowe) zapewniają dobry dostęp do przestrzeni bagażowej?piętrusa?.

SprawdzonyMX-13

VDLFutura FDD2 została wyposażona w doskonale nam znany silnik DAF MX-13 Euro 6 omocy 375 kW (510 KM) i momencie obrotowym 2500 Nm o szerokim zakresie od 1,000do 1,425 obr/min. Jego pojemność skokowa to 12,9 l, a wspólna szyna umożliwia wtryskpaliwa z ciśnieniem do 2500 bar dla optymalnego spalania. MX-13ma zmienną geometrię turbosprężarki (VGT), co także przyczynia się do niskiegopoziomu emisji spalin i hałasu. Interwał serwisowy ustalonona 90.000 km. ZMX-13 współpracuje automatyczna skrzynia biegów ZF AS Tronic 12 AS 2701, któraprzekazuje napęd na wał napędowy o przełożeniu i=2,93, co także daje dodatkowykomfort dla pasażerów. Dzięki temu silnik przy prędkości100 km / h może pracować na poziomie 1230 obr./min.

Ikilka słów o bezpieczeństwie. Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, od 1listopada 2015 r. wszystkie nowe autokary ? w tym także VDL Futura FDD2 ? mająbyć wyposażone w najnowszy system aktywnego hamowania „AEBS”(zaawansowany system hamowania awaryjnego), który pomoże kierowcy w identyfikacjii podjęciu szybkiego hamowania w sytuacjach awaryjnych. AEBSrozpoznaje wolno poruszających się obiektów oraz te stoją na drodze. Współpracującyz radarem AEBS system adaptatywnego tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control) dostępnyjest w piętrowej Futurze jako opcja. Kolejnym unijnymobowiązkiem jest montaż układu Asystenta Linii (Lane Departure Warning – LDWS),który informuje kierowcę, gdy pojazd zaczyna zjeżdżać z pasa ruchu.

Na zakończeniewarto dodać, że przygotowując się do stworzenia nowego piętrowego autobusu, VDLwsłuchało się w głosy doświadczonych kierowców piętrowych. Dodatkowoprzeprowadzono konsultacje z wieloma użytkownikom modelu Synergy, abydowiedzieć się jakie ulepszenia i zmiany chcieliby zobaczyć w nowym piętrowym autokarze.Dopiero po tym wywiadzie inżynierowie i projektanci VDL zasiedli do pracy. Dlategoefekt końcowy jest syntezą umiejętności inżynierów oraz życzeń klientów.

Komentarze