Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Paryż. Jak zwiększyć ruch rowerowy i zmniejszyć samochodowy

infobike
09.09.2019 19:59
0 Komentarzy

Od początku lat 90. ruchsamochodowy w Paryżu spadł o 45%. W tym samym czasie udziałprzejazdów rowerowych wzrósł 10-krotnie.

Przykład idzie z Paryża

Paryż znalazł się w niewątpliwejawangardzie miast ograniczających ruch samochodowy. W porównaniu zpoczątkiem lat 90. udział przejazdów samochodowych w łącznymtransporcie (włączając w to komunikację miejską, przejazdyrowerowe i piesze przechadzki) spadła aż o 45% – jak donosifrancuskie czasopismo Les Cahiers Scientifiques du Transport. W tymsamym czasie udział przejazdów rowerem wzrósł 10-krotnie, akomunikacją miejską – o 30%. Dla porównania – w Nowym Jorkuudział przejazdów samochodowych również spadł, ale tylko o ok.7% i nadal jest dwa razy większy niż w Paryżu. W Berlinie spadekwyniósł o 9%, a w Londynie – 10%. W tym samym okresie udziałkomunikacji miejskiej w ogólnym ruchu w Warszawie (1997-2015) spadło 12 proc.

Mniej wypadków o 40%

Na drogach w Paryżu zrobiło się teżznacznie bezpieczniej liczba ofiar wypadków spadła w porównaniu z2010 r. o mniej więcej 40%. To prawdziwy ewenement w skali samejFrancji, gdzie, podobnie jak w USA, liczba wypadków i ich ofiarwzrosła w ostatnich latach, co przypisuje się głównie większejliczbie samochodów na drogach.

Przykład Paryża udowadnia przedewszystkim, ile można zrobić, nie oglądając się na władzecentralne. I to bez względu na opcję polityczną. KonserwatystaJacques Chirac, choć miał na sumieniu afery korupcyjne, jako merParyża przysłużył się Paryżowi, przywracając pieszym chodnikizajmowane wcześniej przez samochody. To dzięki niemu PolaElizejskie stały się prawdziwie publiczna promenadą. Jegonastępca, Jean Tibéri, był wprawdzie krytykowany za lekceważenieproblemu zanieczyszczenia powietrza w mieście (nie mówiąc już ooskarżeniu o oszustwo wyborcze), ale z drugiej strony wycofałsamochody z Placu Zgody i wprowadzić pierwszy w historii planrozwoju ruchu rowerowego w Paryżu. Wybrany w 2001 r. socjalistaBertrand Delanoë wydzielił na drogach pasy dla autobusów irozbudował sieć ścieżek rowerowych. Za jego czasów wprowadzonoteż największy w Europie system rowerów miejskich, Vélib. Jegonastępczyni Anne Hidalgo uczyniła z ekologii swoje sztandarowehasło, usuwając samochody z dolnego nabrzeża Sekwany iograniczając ruch starszych pojazdów.

Przykład ten może być szczególniecenny tam, gdzie administracja centralna (jak w USA) nie kwapi siędo działań na rzecz ochrony środowiska. Jeśli dziś mieszkańcyinnych miast z zazdrością patrzą na Paryż, warto pamiętać, żezmiany zabrały ok. 30 lat. Jeszcze do początków lat 90. liczbasamochodów rosła tam w nie mniej zastraszającym tempie niż gdzieindziej.

Źródło

Tekst udostępnionyw oparciu o licencjęCreativeCommons.

Komentarze