Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tarnów z innowacyjnym Asystentem Przesiadek. Od R&G

infotrans
22.01.2021 11:00
0 Komentarzy

1 stycznia w tarnowskim MPK uruchomiony został nowy system o nazwie „Asystent Przesiadek”, który poprawia komfort korzystania z autobusów miejskich.

-„To jedyny taki system w Europie, a być może na Świecie stworzony przeze mnie dla zwiększenia komfortu pasażerów tarnowskich autobusów. Nikt z nas nie lubi widoku uciekającego autobusu, na który chcieliśmy się przesiąść, a ten system ma znacząco zminimalizować takie sytuacje.” – zaznacza Jerzy Wiatr, prezes MPK Tarów.

Jak to działa?

Idea systemu polega na śledzeniu lokalizacji autobusów w czasie rzeczywistym i przekazaniu kierowcy autobusu informacji, że inny autobus za chwilę nadjedzie na przystanek, na którym on właśnie się znajduje.

W tym celu system analizuje rozkłady jazdy na wybranych węzłowych przystankach (tzw. punktach przesiadkowych), identyfikuje kursy różnych linii, które odjeżdżają planowo o tej samej godzinie. To tworzy listę tzw. „zdarzeń przesiadkowych”- ta czynność jest wykonywana w odpowiedniej aplikacji dopisanej do naszego centralnego systemu zarządzania komunikacją miejską Centrum Nadzoru Ruchu „CNR”. W ramach tworzenia systemu Asystenta Przesiadek zmodyfikowane zostało także oprogramowanie auto-komputerów wszystkich tarnowskich autobusów, czyli komputerów pokładowych zarządzających punktualnością autobusów i ich systemami informacji pasażerskiej.

Po wybraniu przystanków węzłowych (na tę chwilę 10) następuje automatyczny wybór tzw. zdarzeń przesiadkowych. Od tego momentu zaczyna się prawdziwa praca systemu…

Autobusy A i B

Autobusy, które powinny się spotkać nazywamy dla uproszenia autobus A oraz autobus B. Autobus A przyjeżdża na przystanek i jeżeli nie jest opóźniony, wtedy system centralny CNR sprawdzi kiedy na ten przystanek przyjedzie powiązany z nim autobus B. Jeżeli autobus B ma przyjechać realnie na ten przystanek nie później niż 60 sekund od swojego planowanego czasu przyjazdu to w takiej sytuacji na ekranie auto-komputera autobusu A pojawia się komunikat, aby poczekać określony czas na przyjazd autobusu B.

Jeżeli autobus A jest opóźniony lub oczekiwanie na autobus B powodowałoby zwiększenia opóźnienia żadna wiadomość dla kierowcy nie nadejdzie. Dzięki temu system nie powoduje zwiększenia opóźnień autobusów, natomiast bardzo korzystnie wpłynie na eliminację przyspieszonych przyjazdów autobusów.

Czas na realny przykład: na przystanku Krakowska 02 Planty o godzinie 16:53 rozkładowo spotykają się linie 9 oraz 34. Autobus linii 9 przyjechał o godzinie 16:52:54. Kierowca otrzymał komunikat, aby poczekać na autobus linii 34, który na podstawie lokalizacji GPS przyjedzie o 16:53:10. Kierowca autobusu linii 9 nie odjechał z przystanku przed przyjazdem autobusu linii 34, który nastąpił o 16:53:12. Pasażerowie linii 34 mieli możliwość przesiadki na oczekujący na nich na tym przystanku autobus linii 9.

I uwaga – komunikat Asystenta Przesiadek, jaki otrzymuje kierowca jest sugestią, a nie bezwzględnym nakazem. Powinien się on do niego zastosować, ale jeżeli uzna, że w danym czasie i miejscu ruch uliczny jest duży, a oczekiwanie na przesiadkę jest zbyt długie, co może generować opóźnienia, może on jechać dalej.

Pierwsze dane

Za okres 1 do 21 stycznia miało miejsce w Tarnowie 1085 zdarzeń przesiadkowych, z czego 691 przesiadek zostało zrealizowanych.

-„ Asystent Przesiadek to autorski system MPK Tarnów, który został oprogramowany przez specjalistów z mieleckiej firmy R&G, czyli naszego dostawcy zintegrowanego systemu zarządzania flotą i przedsiębiorstwem. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom informatycznym i sprzętowym wdrożonym w poprzednich latach tworzenie Asystenta Przesiadek ograniczyło się wyłącznie do prac informatycznych na kwotę 30 tys. zł, bez konieczności montażu jakichkolwiek fizycznych urządzeń – opisuje system Jerzy Wiatr i dodaje:

-„Wdrożenie tego systemu potwierdza naszą pozycję lidera w kraju pod względem jakości systemów elektronicznych w komunikacji miejskiej. Asystent Przesiadek to kolejny obok integracji z PKP czy integracji z tarnowskim rowerem miejskim autorski i jedyny w Polsce system działający w Tarnowie. Nasze systemy zapewniają wygodną informację pasażerską dla pasażerów, także tych z ograniczeniami ruchowymi. Oprócz danych lokalizacji pojazdów MPK dostarczamy także informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym, uszkodzeniach nawierzchni dróg czy przystanków autobusowych dla Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie.”

Komentarze