Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów 08.2015

infobus
23.09.2015 21:00
0 Komentarzy

Ostatnie osiem miesięcy br. autobusowy rynek zamknął naplusie. W tym czasie polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1137 nowychpojazdów, niemal wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 131 szt. wyższy niżrok wcześniej (+13%). W lipcu i sierpniu przewaga znacząco zmalała. Czy totylko wakacyjne osłabienie, czy początek negatywnego trendu?

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu ośmiu miesięcy2015 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1137 nowych autobusów, niemalwszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 131 szt. wyższy niż rok wcześniej(+13%), jednak dwa ostatnie miesiące były zdecydowanie poniżej zeszłorocznegopoziomu rejestracji.

 src=upload_module/home/ninfobus/domains/infobus.pl/public_html/upload_module/wysiwyg_obrazy/sierpien%20%20%282%29.jpg

Autobusowy sierpień

W ostatnim miesiącu na polskim rynku przybyło 115 pojazdów,czyli o 28 szt. mniej niż przed rokiem (-19,6%). Dla porównania ? w lipcu br.zarejestrowano w Polsce 91 nowych autobusów, czyli aż o 87 szt. mniej niż przedrokiem (-48,9%). Trzeba jednak przypomnieć, że pierwsze rejestracje w lipcu isierpniu przed rokiem były wyjątkowo wysokie, w porównaniu do analogicznychmiesięcy na przestrzeni poprzednich kilku lat.

Sierpniowy spadek w br. to efekt słabszych wyników segmentuautobusów miejskich (-16 szt. / -22,5% w porównaniu do analogicznego okresu wubiegłym roku), gdzie wyraźnie brakuje większych kontraktów. Natomiast wsierpniu 2014 r. zostało zrealizowane duże zamówienie dla KDD Trans na 35autobusów do obsługi tras w Olsztynie i stąd ta różnica. Słaba koniunkturapanuje także w segmencie międzymiastowym, gdzie w sierpniu br. zarejestrowano ?jeden autobus, a rok wcześniej ? 10 szt. Także wyjątkowo stabilna do tej porykategoria MINI sierpień zamknęła ujemnym bilansem (-7 szt. / -12,5%), a jedynymsegmentem ?na plusie? zostały autobusy turystyczne, których sprzedano o jednąsztukę więcej niż rok wcześniej (+16,6%). We wszystkich funkcjonalnychkategoriach odczuliśmy ?wakacje? i pozostaje nam poczekać na jesienne odbicie.

Segment po segmencie od początku roku

Motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce jestkategoria MINI, gdzie poziom sprzedaży po ośmiu miesiącach 2015 r. wyniosła 458szt. (czyli o 89 szt. więcej niż przed rokiem / +23,9%). Kolejne miejsce podwzględem wolumenu sprzedaży zajmuje kategoria autobusów miejskich, osiągając w tymroku rezultat 351 zarejestrowanych pojazdów. To wynik o 16 szt. lepszy odzeszłorocznego (+4,8%). Swój impet stracił także segment autobusówturystycznych. Łączny wynik w tej kategorii po ośmiu miesiącach to 243zarejestrowane autokary, czyli o 46 szt. lepszy niż przed rokiem (+23,4%). Jedyny segment, który jestaktualnie ?na minusie? to autobusy międzymiastowe, gdzie skumulowany wynikwynosi 67 szt. (-17,3%).

Podsumowując ? mimo słabszych wyników i to zarówno w lipcu,jak i sierpniu, liczba autobusów zarejestrowanych od początku roku zachowujecały czas przewagę nad zeszłorocznym poziomem. Nie jest ona już jednak takwyraźna, jak w czerwcu, kiedy wynosiła aż 246 szt. (+35,9%). Podczas wakacjistopniała o prawie połowę. Zarówno lipiec (91 szt.), jak i sierpień (115 szt.)okazały się mniej sprzyjające dla autobusowego rynku w naszym kraju niżpoprzednie miesiące.

Patrząc na sierpień przez pryzmat ostatnich sześciu lat tookazuje się, że to drugi rezultat tego miesiaca od 2010 roku. Generalnie poziomz 2014 r., z którym cały czas się porównujemy był naprawdę wyjątkowy (143), alewcześniejsze lata były już zdecydowanie słabsze. Dla porównania w sierpniu 2013r. zarejestrowano 109 szt., a w 2012 r. ? 64 r.Dlatego na tle starszych wyników tegoroczny rezultat jest naprawdębardzo dobry i nie ma powodów do niepokoju. Od początku roku zarejestrowano1137 nowych autobusów, na co przede wszystkim zapracowały trzy segmenty ? MINI,miejski i turystyczny. Dla porównania w latach 2011-2012, które były jednymi znajlepszych dla autobusów w ostatnich latach (duża alokacja środków unijnychplus przygotowania do EURO 2012), poziom rejestracji po ośmiu miesiącach byłdużo niższy i wyniósł odpowiednio 862 szt. i 861 szt.

Jak długo utrzyma się tegoroczna dobra passa? Dowiemy się wIII kwartale roku, kiedy nastąpi szczyt dostaw pojazdów miejskich. To one sądrugą siłą napędową autobusowego rynku i mogą zarówno utrwalić panującypozytywny trend, jak i go odwrócić. Z naszych prognoz wynika, że zebranyportfel zamówień pozwoli utrzymać wypracowaną przewagę i świętować na końcuroku kilkunastoprocentowy wzrost na autobusowy rynku.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku, chociaż w lipcu i sierpniu po raz pierwszy w tym roku, poziomrejestracji minibusów był niższy niż rok wcześniej (w sierpniu o 7 szt. /-12,5% a w lipcu o 5szt. / -8,9%). Nie miało to większego wpływu na skumulowanywynik. Łącznie po ośmiu miesiącach 2015 r. zarejestrowano 458 szt. autobusówMINI (o 89 szt. więcej niż rok temu +24,1%. Taki wynik daje tegorocznąśrednią w segmencie MINI na poziomie ok. 57 rejestracji miesięcznie. Dlaporównania ? zeszłoroczna średnia (do sierpnia) dla tego segmentu wyniosła ok.46 szt. Oznacza to, że w segmencie MINI mamy cały czas świetną koniunkturę.Podobnie jak przed rokiem, jest ona mocno wspierana przez PFRON, który dotujezakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samymwyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest markaMercedes-Benz, która tylko w sierpniu zarejestrowała tutaj 36 szt. (w lipcu 40szt., w czerwcu 50 szt., w maju 55 szt., w kwietniu 47 szt. a w marcu 45 szt.)Natomiast łącznie od początku br. niemiecki producent sprzedał w tym segmencieaż 352 pojazdy, osiągając udział 76,9%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? możepochwalić się rezultatem 70 zarejestrowanych pojazdów MINI (15,3% udziału wsegmencie). Za nim uplasowały się inne operujące na tym rynku marki jak:Volkswagen, Opel i Renault. Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniłaniemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także wcałym autobusowym rynku. Patrząc na skumulowane wyniki od początku roku przezpryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscuznalazł się Mercus (125), a następnie ex aequo Auto-CUBY i CMS Auto (po 36) iBus Prestige (29). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmynadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (67) i Warszawie (51).

Miejska strategia

W sierpniu 2015 r. kategoria autobusów miejskich po raztrzeci w tym roku ( po styczniu i czerwcu) wygrała z minibusami walkę o tytułnajważniejszego segmentu na rynku. W ostatnim miesiącu zarejestrowano 55 szt.fabrycznie nowych miejskich pojazdów, czyli o 16 szt. mniej niż rok wcześniej.Wśród dostarczonych w tym miesiącu pojazdów dominowały autobusy w barwachWarszawy, Inowrocławia i prywatnych śląskich przewoźników ze Śląska. W efekciesłabej sprzedaży w lipcu, miejskie autobusy zmniejszyły swoją przewagę nadzeszłorocznym poziomem, ale cały czas są na ?plusie?. Łącznie w ciągu ośmiumiesięcy br. zarejestrowano tutaj 351 pojazdów (o 16 szt./ +4,8% więcej niż rokwcześniej).

Najwięcej nowych autobusów miejskich w tym roku trafiło do Warszawy,która na początku roku odebrała gazowe Solbusy, a potem 10 elektrycznychegzemplarzy Solaris Urbino 12 oraz krótkie Autosany (na razie 16 szt.) Drugiemiejsce ma Wrocław, gdzie prywatna firma przejmuje obsługę kolejnych linii iinwestuje w pojazdy MAN i Solaris. Kolejne pozycję w rankingu mają Tychy (zzamówieniem PKM Tychy na autobusy gazowe marki MAN) oraz Gdynia, która w tymroku nie tylko wzmocniła swoją flotę o autobusy gazowe MAN Lion`s City CNG, aletakże o 15 szt. autobusów Solaris Urbino 12 z silnikami diesla.

Liderem w miejskim segmencie cały czas jest Solaris (137) zudziałem 39,0%. Na drugim miejscu uplasowała się marka MAN, która odnotowała 83rejestracje i tym samym potwierdziłaswoje aspiracje, aby ten rok zakończyć na podium. Liczbę autobusów marki MAN wtej kategorii można z pewnym prawdopodobieństwem zwiększyć o 11 sztuk modelu NG323, które zarejestrowano bez podania charakteru nadwozia i w związku z tympozostają w naszych statystykach w kategorii ?Inny?.. Warto zaznaczyć, że początekbr. obfituje w zakupy pojazdów z alternatywnymi napędami. Po raz pierwszy w Polsce w ciągu ośmiu miesięcy zarejestrowano aż 92 gazowe autobusy? 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG),15 szt. dla Gdyni (CNG) i5 szt. dla Słupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 16 elektrobusów -stołeczny przewoźnik odebrał 10 elektrobusów Urbino 12 electric, Jaworzno ?jeden Urbino 12 electric, Ostrołęka dwa Urbino 8,9 electric, a Ursuszarejestrował swój elektryczny prototyp ? Ecovolt. W sierpniu Inowrocławwzmocnił swoją flotę o rekordową liczbę 10 autobusów hybrydowych plus dwaelektrobusy. Zapowiada się więc wyjątkowo ?zielony? rok

Turystyczny poślizg

O ile autobusy miejskie iMINI doskonale rozpoczęły rok, tak segment turystyczny początkowoznalazł się na lekkim ?falstarcie?. Od marca sytuacja ta zaczęła się poprawiać,a w czerwcu mieliśmy decydujące przełamanie i wynik o 24 szt. wyższy niż przedrokiem (+126,3%). Z kolei w lipcu, w tym segmencie nastąpiła odwrotna sytuacjai odnotowaliśmy wyraźny spadek w porównaniu z zeszłym rokiem o 14 szt.(-58,3%). W sierpniu sytuacja powróciłado normy i przewoźnicy zarejestrowali 7 autokarów wobec 6 szt. przed rokiem (1szt.) Dodając do tego wyniki z maja (50), kwietnia (56) i marca (60) mamy razemświetny, skumulowany wynik ? od początku roku w Polsce zakupiono 243 fabrycznienowe autobusy turystycznych (+46 szt. / +23,4. Dodatkowo o tegorocznympotencjale turystycznej kategorii może świadczyć fakt, że w tym roku aż 23autobusy marki Mercedes-Benz zostały zarejestrowane jako pojazdymiędzymiastowe. Naszym zdaniem wypracowana w pierwszej połowie roku przewagaprzez turystyczną kategorię utrzyma się już do grudnia, a może nawet zwiększyćsię, wraz z dynamicznym rozwojem regularnych połączeń krajowych.

Aktualnie pierwsze miejsce w turystycznym segmencie zajęłamarka Setra (45) ? po raz pierwszy w historii. Za nią uplasowała się drugamarka koncernu Daimler Buses ? Mercedes-Benz (44). Łączny udział tych marekskupionych w jednym koncernie wynosi 36,6%. Za nimi jest Scania (42), której nie tylko sprzyjazwiększony popyt na ekonomiczne konstrukcje typu Touring, ale także korzysta zrosnącej popularności w naszym kraju autokarów często zabudowywanych napodwoziach Scanii przez hiszpańską firmę Irizar. Autobusów marki Irizar wsegmencie turystycznym zarejestrowano od początku roku 33 co daje jej trzeciąpozycję.

Międzymiastowe na minusie

Kategoria autobusów międzymiastowych przez cztery miesiące,od marca do czerwca odrabiała straty z początku roku. W lipcu i sierpniu znowuznalazła się ?pod kreską?. W ostatnim miesiącu zakupiono zaledwie jeden takipojazd ? marki Autosan, co oznacza spadek o 9 szt. w porównaniu z zeszłymrokiem (-90%). Odnotowany negatywny bilans to także efekt potężnego zakupu wtej kategorii zrealizowanego w lipcu 2014 r. na łącznie 19 szt. autobusówPlaxton Elite, co przy braku podobnych zamówień w tym roku skończyło się mocnymspadkiem. Tym samym skumulowany wynik dla tej kategorii to 67 pojazdów (-14szt/ -17,3% w porównaniu do analogicznego do okresu sprzed roku). Segment tenbardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniumasowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go główniekontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejnezamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowychpołączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszytabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, żezmienia się sama struktura sprzedaży. Notujemy coraz więcej zakupów bardziejkomfortowych autokarów (jak konstrukcje Mercedes-Benz Tourismo (23) czy Plaxton Elite i (19), jak iautobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi (pojazdy Low Entry marki SOR).Tym samym to Mercedes-Benz został liderem w tej kategorii, na drugim jestbrytyjski Plaxton, a na trzecim Autosan.

Lista rankingowa marek

Skonsolidowane wyniki po siedmiu miesiącach 2015 r. ponowniezapewniły pozycję lidera marce Mercedes-Benz (421). Swój sukces zawdzięczaprzede wszystkim świetnym wynikom w segmencie MINI, gdzie klasyfikujemykonstrukcje o masie całkowitej poniżej 8 ton. W tym roku polscy przewoźnicyzarejestrowali 352 szt. minibusy niemieckiego producenta oraz razem 67 szt.autobusów międzymiastowych i turystycznych. To (plus jeden miejski pojazd)zapewniło marce udział w całym rynku na poziomie 37% (-1,6 pkt. proc. wporównaniu do sytuacji sprzed roku).

Drugi w ogólnym rankingu Solaris, który zarejestrowałłącznie 137 autobusów, co zapewniło firmie udział w rynku na poziomie 12% (+0,2pkt. proc.) Trzecią pozycję zajmuje poraz pierwszy od wielu lat ? MAN (112), który dzięki miejskim dostawom zprzeznaczeniem dla Wrocławia, Tych i Gdyni zwiększył swoje udziały w rynku do9,9% (+ 6,6 pkt. proc.). Czwarty jest Ford (70), który jest tegorocznym czarnymkoniem na autobusowym rynku. Dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacjiTransit, marka ta stała się ważnym graczem w kategorii MINI, a jej łącznyudział w rynku to 6,2% (+4,6 pkt proc.). Piąte miejsce ma Scania (61), któradzięki turystycznej ofensywie i miejskiemu kontraktowi dla Słupska zwiększyłaswój udział w rynku o 4 pkt proc. do poziomu 5,4% Pozycja Scanii prawdopodobniejest jeszcze silniejsza, gdyż jej podwozia (15szt) mogą znajdować się jeszczewśród zabudowanych przez Irizar. Jednak zapisy w systemie CEP sąniejednoznaczne

Na koniec warto zauważyć, że po ośmiu miesiącach br. nieznacznie zmniejszył się udział autobusów,które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt przyhamowania w segmenciemiejskim, gdzie nasi producenci mają najsilniejszą reprezentację. W efekciepoziom polskich autobusów zarejestrowanych w kraju wyniósł 453 szt. / 39,8%udziału wśród wszystkich pojazdów. Dla porównania ? w całym 2014 r.zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce (30,9%), a w2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że wraz kolejnymi dostawami autobusów miejskich(m.in. dla Warszawy i Łodzi) wskaźnik ten ulegnie dalszej poprawie.

Komentarze