Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

(Dez)informacja pasażerska

inforail
24.01.2017 09:21
0 Komentarzy

Jednym z największychproblemów w funkcjonowaniu stacji Gdańsk Wrzeszcz jest brak ekranów informacjipasażerskiej. Na sprawę zwraca uwagę grupa posłów, którzy pytają o ten problemMinistra Infrastruktury.

Posłowie stwierdzają, że składy PKM odjeżdżają z dwóchperonów – z pierwszego i drugiego. W rozkładach plakatowych informacja ta jestpodana, ale jej znalezienie zajmuje dużo czasu i nie należy do najłatwiejszych.Dlatego widok pasażerów biegających między peronami ? zdenerwowanych izdezorientowanych ? to we Wrzeszczu codzienność. Tymczasem od 11 grudnia ?kiedy zaczął obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów ? jest jeszcze trudniej.Oprócz zmiany godzin kursowania pociągów dalekobieżnych zmieniła się równieżtrasa pociągów PKM – nie każdy skład do Gdyni będzie jechał w kierunkulotniska, część pojedzie przez Sopot. Dla przykładu – przed godziną 8 rano nadwóch peronach mogą stać identyczne pociągi. Oba będą jechały do Gdyni Głównej,ale różną trasą – jeden odjedzie o 7.49, a drugi o 7.52.

Perony należą do PKP Polskie Linie Kolejowe i to ta spółkaodpowiada za informację pasażerską na peronach. Mimo, iż wiadomym było, iżstacja Gdańsk Wrzeszcz będzie obciążona kursowaniem pociągów Szybkiej KoleiMiejskiej, PKM oraz PKP władze spółki nie zleciły indywidualnej instalacjiekranów informujących o odjazdach pociągów ani na peronach, ani w tunelach.Inwestycja ta znalazła się w zakresie przetargu z innymi stacjami iprzystankami na trasie Gdańsk – Warszawa i miała zostać zrealizowana do grudnia2016 roku. Niestety obecnie trwa procedura aneksowania umowy z wykonawcą, któryzadeklarował, że konieczne będzie wykonanie prac dodatkowych ? powiązaniablokady liniowej i systemów ETCS Polskich Linii Kolejowych z systemami PKM.Prace nad instalacją i uruchomieniem systemu dynamicznej informacjipasażerskiej wraz z robotami dodatkowymi zakończą się w czwartym kwartaleprzyszłego roku.

Co na to resort? Oczywiście broni PKP PLK. Andrzej Bittel,Podsekretarz Stanu w MIB informuje, że zakup i instalacja wyświetlaczy SystemuDynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) na stacji Gdańsk Wrzeszcz zostałyprzewidziane w ramach zadania pn. „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 iERTMS/GSM-R wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym warstwy nadrzędnejdla 8 LCS-ów na linii kolejowej E-65″ realizowanego w ramach projektu pn.”Modernizacja linii kolejowej E65/C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia – wzakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układutrakcyjnego”. Instalacja SDIP na przedmiotowej stacji przewidywana jest na IVkwartał 2017 roku. W ramach ww. projektu planowany jest montaż wyświetlaczydwustronnych krawędziowych (po 3 szt. na każdą krawędź peronu nr 1 i 2),wyświetlaczy peronowych zbiorczych dwustronnych (po 2 szt. na każdym peronie),wyświetlaczy tunelowych zbiorczych (po 2 szt. w tunelu nr 1 i 2) orazwyświetlaczy tunelowych (po 4 szt. na tunel przy wyjściach z tunelu na peronynr 1 i 2).

Bittel dodaje, że PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniłypodróżnym możliwość skorzystania z informacji statycznej tj. z 6 gablottrójpanelowych dwustronnych zlokalizowanych na peronach nr 1 i 2 oraz 4 gablottrójpanelowych jednostronnych w tunelach. Plakatowy rozkład jazdy przedstawiapełną informację dotyczącą zatrzymań pociągów, a więc trasę i oznaczenie peronuzatrzymania (w tym również informacje na temat zmian rozkładu jazdy PKM).Aktualny rozkład jazdy dostępny jest również na stronie Portalu Pasażera podadresem www.portalpasazera.pl. Wprzypadku zajścia zmian w stosunku do rozkładu pasażerowie informowani są obieżącej sytuacji ruchowej drogą komunikatów megafonowych, które zawierająinformację o numerze peronu wjazdu (postoju bądź odjazdu – zależnie od typukomunikatu) pociągu oraz wskazanie istotnych stacji pośrednich. Dla zapewnieniawłaściwej jakości informacji pasażerskiej przekazywanej drogą komunikatówmegafonowych na stacji Gdańsk Wrzeszcz zabudowano nowe urządzenianagłaśniające.

Systemy SDIP te są instalowane lub przebudowywane w ramachwielu obecnie realizowanych projektów modernizacyjnych ? twierdzi Bittel.Ponadto PKP PLK w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. realizujezadanie pn. „Projekt, dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznejinformacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz zinfrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych”.Obecnie trwa końcowy etap przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowegow ramach ww. zadania. Realizacja prac planowana jest na lata 2017-2020. Zgodniez założeniami w ramach ww. zadania dworce, stacje i przystanki osobowe zostanąwyposażone w wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej, wielofunkcyjne infokioski,system informacji głosowej, a także system monitoringu wizyjnego podnoszącypoziom bezpieczeństwa pasażerów.

Warto jednak dodać, że nawet, jeśli system informacjipasażerskiej uda się zamontować to na wielu stacjach ? nie działa. Tak jest np.w podwarszawskim Legionowie, gdzie tablice elektroniczne od wielu już miesięcynie wyświetlają żadnych informacji. Dlaczego? To zapewne wiedzą tylko PLP PLK.


Komentarze