Częstochowa ma trzy centra przesiadkowe. Przy dworcach

infotrans
26.01.2021 17:00
0 Komentarzy

Trzy zbudowane przy dworcach kolejowych w Częstochowie centra przesiadkowe oficjalnie oddał do użytku miejscowy samorząd.

Od początku stycznia komunikacja miejska zaczęła obsługę centrów przy dworcach w dzielnicach Stradom i Raków, od poniedziałku, 25 stycznia – przy dworcu głównym.

Jak podało w poniedziałkowym komunikacie biuro prasowe częstochowskiego magistratu, efektem inwestycji są trzy centra m.in. z 245 miejscami parkingowymi typu „park and ride”, 76 miejscami postojowymi, ok. 10 km nowych lub przebudowanych dróg rowerowych, 90 parkingami dla rowerów, 15 peronami dla komunikacji miejskiej, postojami dla taksówek oraz miejscami postojowymi dla osób z niepełnosprawnościami.

-„Centra przesiadkowe to jedna z inwestycji w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie, która będzie służyć zarówno mieszkańcom, jak i osobom przyjeżdżającym do nas do pracy, szkoły, na uczelnię, do urzędów czy w różnych innych celach” – powiedział cytowany w informacji prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. „Mam nadzieję, że m.in. dzięki nim przekonamy wiele osób przyjezdnych, aby skorzystały z dostępnych w mieście środków publicznej komunikacji” – dodał.

Celem przedsięwzięcia była integracja dostępnych w mieście środków transportu zbiorowego z transportem indywidualnym i podniesienie jakości komunikacji publicznej. Łącznie centra mają być wykorzystywane przez 16 miejskich linii autobusowych, tramwaje, linie komunikacyjne sąsiedniej gminy Rędziny, a także przewoźników prywatnych (po uzgodnieniach).

Trzy centra

Prace przy budowie centrów zakończyły się pod koniec ub. roku. Od 1 stycznia 2021 r. obok dworca w Stradomiu przez ul. Pułaskiego kursują linie autobusowe nr 23 i 69, a przez peron nowego węzła – linie nr 15 i 37. Docelowo możliwe ma być tam skierowanie jeszcze jednej linii autobusowej, od strony centrum.

Przy dworcu w Rakowie od początku stycznia br. z przystanku przy Skwerze Junaków korzystają autobusy zastępcze, tzw. zatramwaje (na czas remontowanej linii tramwajowej) i linia 19. Po drugiej stronie przejścia podziemnego pod torami kolejowymi, przy ul. Rejtana, znajduje się pętla linii 23. Docelowo przy Skwerze Junaków kończyć kursy mają linie nr: 12, 32 i 80, a przez peron wewnętrzny przejeżdżać linie nr: 19, 31, 35 i 36.

Po powrocie tramwajów na Aleję Pokoju w Rakowie, w odległości 150 m od węzła obsługiwany będzie przystanek końcowy linii tramwajowej nr 2, a jednocześnie – początkowy dla skróconego wariantu linii nr 1. Łącznie w tym węźle i w jego obrębie ma być obsługiwanych dziewięć linii autobusowych i tramwaje.

Przy dworcu głównym od strony ul. Piłsudskiego od poniedziałku z nowego centrum korzystają trzy linie miejskie: 18, 30 i 33, linie komunikacji gminy Rędziny: R, Rm i Rk. Do końca I kw. mają z niego zacząć korzystać także przewoźnicy komercyjni. Łącznie w tym węźle i w jego obrębie pojawiać mają się: trzy linie autobusowe miejskie, trzy gminne i przewoźnicy komercyjni. Istnieje możliwość skierowania przez węzeł jeszcze dwóch kolejnych linii miejskich.

Po drugiej stronie dworca kolejowego Częstochowa Osobowa, który ma zostać przebudowywany przez spółkę PKP SA, dostępna będzie remontowana obecnie linia tramwajowa.

W ramach całej inwestycji przebudowano też odcinki częstochowskich ulic: Piłsudskiego i Pułaskiego, oraz zmodernizowano układ drogowy w okolicy dworca w Rakowie.

Transportowe deklaracje

Regulamin korzystania z miejsc „park and ride” za bramkami elektronicznymi (łącznie 245) będzie przedmiotem uchwały częstochowskiej rady miasta na sesji 28 stycznia. Najpierw korzystać z nich będą mogli kierowcy deklarujący korzystanie ze środków publicznego transportu publicznego, którzy będą upoważnieni do nieodpłatnego parkowania po pobraniu biletu z automatów (na podstawie oświadczenia). Docelowo, po uzgodnieniu ze wszystkimi przewoźnikami, automaty mają czytać bilety komunikacji zbiorowej i na tej podstawie wydawać bilety do parkowania.

Umowę na budowę trzech węzłów przesiadkowych miasto podpisało w październiku 2018 r., choć pierwotnie zakładało, że w tym czasie będą one już gotowe. Pierwszy przetarg został unieważniony ze względu na oferty w przedziale 58,9–78,2 mln zł przy budżecie 39,3 mln zł. W drugim miasto przeznaczyło na inwestycję 52,2 mln zł brutto; zaproponowane ceny dwóch ofert wyniosły jednak 77,9 mln zł oraz 81,2 mln zł brutto.

Rozstrzygnięcie przyniósł trzeci przetarg, z ofertami od 68,9 mln zł do 89,5 mln zł brutto. Umowę zawarto z najtańszym oferentem: Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Na realizację pierwotnie oszacowanego na 42,2 mln zł projektu miasto otrzymało blisko 27,5 mln zł unijnego dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych).

Zarówno nowe węzły przesiadkowe, jak i wybrane przystanki autobusowe i tramwajowe w Częstochowie, są objęte systemem dynamicznej informacji pasażerskiej (zamówionym w innym projekcie). Łącznie obejmuje on 50 tablic zmiennej treści.(PAP)

Komentarze